A latencia kori személyiségalakulás
A fejlődés mintázatainak ismétlődése Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs törekvések Latenciában: a differenciálódás és gyakorlási fázis „témáit” hangoljuk újra
Latencia- szülőkapcsolatok Szülőktől való erős függés (terápiás vonatkozásai, a gyermek dependencia- igényének figyelembe vétele) A felettes én a szülői normák introjekció útján való átvételeként működik Önértékelés a szülői minősítés függvénye A szülő omnipotenciájába vetett hitet még nem adta fel
Biológiai alapjai Az individualizáció latenciában a gyakorlás révén valósul meg Magas motoros aktivitás (még az introvertált gyereknél is), vestibuláris ingerkeresés Ebben a szakaszban az extraverzió és az intelligenciaszint között pozitív kapcsolat (Eysenck,1965) Kulcsár (1982) a szociális kompetenciával nem talált kapcsolatot Vestibuláris ingerkeresés <> szociábilitás
Vestibuláris ingerkeresés A KIR funkciók érésén keresztül a kognitív fejlődést segíti elő A hiperaktivitás jól befolyásolható vestibuláris ingerléses terápiával, Paradox hatás: a latenciakori motoros aktivitás elősegíti a magasabb agyi funkciók fejlődését, így a viselkedésgátlás alakulását is.
Eseményfüggő potenciálok változásai- információfeldolgozás változásai A P300-as hullám, figyelt esemény kognitív feldolgozásakor (elvárt inger kihagyásával- random ingerek adásával lehet kiváltani- a kísérleti esemény megjelenését 300ms-al követi) A P 300 hullám 6-8 éves korban:702 ms Felnőttnél 417 ms Változás: 41% (Courchesne, 1977, Goodin et al, 1978)- az információfeldolgozásban bekövetkezett változásra utal
Agyi oxigénfogyasztás A latencia magas értéke a gyermekkor vége felé fokozatosan csökken, 13 éves korra 20%-al, (Kety, 1956) 19 éves korra 30 %- al éves kor között a különbség akkora, mint egy felnőtt egyén és egy szenilis idős ember agyi oxigénfogyasztása között Jelzi az agy plaszticitásának csökkenését
A plaszticitás csökkenése Agysérülésből való felépülés esélye csökken Gyermekkorban a beszédközpont sérülését követően, 1-2 éven belül teljes felépülés követi, ha a jobb agyfélteke ép marad Serdülő és felnőtt korban afáziához vezet. (ez függ a sérülés, a neuronpusztulás mértékétől is)
Plaszticitás és problémamegoldás Mivel serdülő korban a logikai elemzés, problémamegoldás javul, paradox hatásként értelmezhető a plaszticitás gyengülése <> és a problémamegoldó kapacitás javulása Tanulás szummálódó hatása vagy a gondolkodás szubsztrátumának megváltozása?
Neuronális szintű morfológiai változások „Programozott sejthalál”- a fejlődés legkorábbi időszakában túlprodukálja a neuronális elemeket, majd eliminálja azokat. Újszülött korban az axoniális folyamatok redukálásában fejeződik ki. (fel nem használt, nem megerősített kapcsolatok- funkciógyakorlás szerepe!!
Funkcionális aktivitás A „programozott sejthalál” a motoros, szenzoros és az inter-neuronális szinten is zajlik- a nagyobb funkcionális aktivitás mutató neuronok maradnak életben. Serdülő korban a szinapszisok programozott eliminációja zajlik Hozzájárulhat a funkcionális változásokhoz pl specializáció