Problémák és megoldási lehetőségek a magyar egészségügy reformjában Dr. Gaál Péter Hitek és tévhitek az egészségbiztosítási biztosítói modellekről Népszabadság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Copiright by Y. Kinek jó a több biztosító? Ön benne van a szerencsés 0,5%-ban? Programunk segítségével ellenőrizheti!
Advertisements

8. Nemzetközi Egészségügyi Rendszertudományi Konferencia Genf, szeptember 1-3. International Society on System Science in Health Care.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Kornai János: VITAINDÍTÓ ELŐADÁS Egészségbiztosítási reform konferencia január
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Az egészségügy átalakítása Holló Imre Pénzügyi csúcstalálkozó II szeptember 16.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
Verseny és szabályozás Pápai Zoltán .
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Kecskemét, április 2O.Készítette: Ramháb Mária A kistelepülési könyvtári ellátás korszerűsítésének lehetőségei Informatikai és Könyvtári Szövetség.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Tabletták helyett egészségnyereség Együttműködésre épülő új modellek „Egészségközpontú egészségügy” Szakmai konferencia Jakab Zoltán.
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Európai Betegjogi Karta. Európai Betegjogi „Karta” Célja: A betegek tizennégy jogának proklamációja, alapvető jogok gyakorlati megvalósíthatóságát szolgálják.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A mindenkori kormányzati intézkedés kritikája mindig szimpatikusabb mint saját hibáinkkal, gondjainkkal történő szembenézés. Dr. Illés BélaGöd 2007 nov.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Egészségpolitika.
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
A szívelégtelenség diagnózisa június Dr. Andréka Péter Semmelweis Egyetem II. sz. Belgyógyászati Klinika.
AKUT BETEGSÉGEK ELLÁTÁSA
Milyen egészségbiztosítási rendszerünk lehet év múlva? Prof. Dr. Orosz Éva Egyetemi tanár, ELTE Egészség-gazdaságtani Kutatóközpont vezetője, az.
Ápolóeszköz kölcsönzés Négy hónap tapasztalatai Dr Pusztai Erzsébet.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
A kórházi kontrolling Készítették: Csillag Adrienn Junó Ilona Anett
Közhiteles nyilvántartások
DoktorInfo Egészségügyi telefonos és internetes tanácsadó rendszer előkészítése (és megvalósítása) Dr. Gaál Péter, Lendvai Ferenc szeptember 22.
1/11 Dr. Kincses Gyula – Dr. Surján György ESKI Dr. Racskó Péter EüM Informatikai minimum-feltételek és akkreditáció.
Az érdi mammográfiás szakrendelés egy éve
. 1/12 Az egészségügy átalakításának új szakaszáról Budapest, Január 22. Dr. Kökény Mihály.
Az OEP regionalizációja
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
1 A genetikai diszkrimináció megakadályozásának közpolitikai megközelítései Géntesztek és a Biztosítók: Tiltás vagy átláthatóság? Kakuk Péter, Tudományos.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Aktualitások Dr
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
ÉLTANULÓ VÁLSÁGBAN Dr. Pogátsa Zoltán Magyar Tudományos Akadémia.
A háziorvosi privatizáció hatásai, háziorvosok a privatizációban 1/22 Skultéty László A GKI-EKI Egészségügykutató Intézet felmérései tükrében május.
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Minőségfejlesztés az ápolás szakfelügyeletben
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Egészségbiztosítási rendszer
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Merre vagy előre? Versus: Merre van az előre?
Az EU körkörös gazdaság koncepció Hartay Mihály MTVSZ hulladékgazdálkodási szakértő.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Az egészségügy átalakításának rendszerszintű megfontolásai: hatékonysági problémák és betegút-szervezés.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Szükségletek és igények lehetséges értelmezése … Nemzeti Drogmegelőzési Intézet és az Országos Addiktológiai Intézet „Határ – Helyzetek” Konferencia Budapest,
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Szakmapolitikai fórum
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

Problémák és megoldási lehetőségek a magyar egészségügy reformjában Dr. Gaál Péter Hitek és tévhitek az egészségbiztosítási biztosítói modellekről Népszabadság konferencia, Budapest február 28.

A kérdés jelentősége Hitek és tévhitek Amennyire lehet próbáljuk meg hiedelmek helyett tudományos bizonyítékokra építeni az egészségügy reformját Az értelmes egészségpolitikai diskurzus alapvető feltétele az értelmes kérdésfeltevés A hiedelmek, tévhitek eloszlatása Hitek és tévhitek 1

Egy vagy több biztosítóra van-e szükség Magyarországon? Hitek és tévhitek 2

Ez a kérdésfeltevés több szempontból is téves (félrevezető) Mihez képest?  Mi az a probléma, amit orvosolni szeretnénk? Mit jelent a több biztosító?  Milyen ellátási körre terjed ki: csak kiegészítő v. alapcsomag is  Van-e verseny a biztosítók között?  Milyen működési mód: profitorientált v. nem Valóban csak a jelenlegi helyzet és az alapcsomag területén versengő biztosítók közül választhatunk? Hitek és tévhitek 3

Az eszközszintű vita értelmezhetetlen a megoldandó probléma pontos ismerete nélkül Az egészségügy reformja sok tekintetben hasonló a betegellátás folyamatához:  A diagnózis meg kell, hogy előzze a terápiát  A diagnózis a betegség okának meghatározását jelenti a panaszok, tünetek, illetve vizsgálatok alapján  A betegség oka meghatározza, hogy milyen ellátásra van szükség  A megfelelő ellátás a betegség (probléma) kiváltó okát igyekszik megszüntetni  A kezelés sikerét a probléma megszűnése mutatja Célok és problémák 1

Lényeges különbség a beteg ember és a rossz rendszer gyógyítása között:  nem egyértelmű, hogy mi a jó rendszer (illetve mi a rendellenes működés – „betegség”)  attól függően, hogy milyen célokat tartunk fontosnak különböző rendszerek lehetnek jók  egyes célok kizárják egymást  egyes célok elérése csak úgy növelhető, ha más célok elérése csökken Van-e egyetértés abban, hogy milyen egészségügyi rendszert szeretnénk? Célok és problémák 2

Ki férjen hozzá és milyen ellátáshoz (igazságosság)?  Az, aki meg tudja fizetni? („ÖNGONDOSKODÁS”)  Az, akinek szüksége van rá? Szükséglet alapú rendszer:  definíció szerint közfinanszírozott  a gazdagoktól el kell venni, hogy a szegények hozzá tudjanak férni az ellátáshoz (szolidaritás)  a rendelkezésre álló források az adó/járulék begyűjtéstől függnek Egyetértés van abban, hogy a rendszer dominánsan a szolidaritási elvre épüljön, még akkor is, ha ennek megvalósíthatósági korlátai vannak:  abszolút korlát – GDP (fizetési képesség), pl USA 6100 PPP USD, Mo (forrás: OECD)  relatív korlát – adó/járulékelkerülés (fizetési hajlandóság)  az egészségügy speciális jellege hatékonysági problémákat vet fel – nem zárható ki, hogy amit költünk annak egy része pazarlás Célok és problémák 3

Pazarlás az egészségügyben (hatékonysági problémák):  káros, hatástalan, vagy éppen dominált technológiák alkalmazása  felesleges ellátások nyújtása jövedelemnövelési ösztönzők (szolgáltató által indukálta kereslet) szervezetlenség, párhuzamos ellátások  Szükségtelenül magas szinten nyújtott ellátás Egyetértés van abban, hogy a rendszer hatékonyságát javítani kell Célok és problémák 4

Eltérések a császármetszések gyakoriságában a megyei kórházakban ( ) Foorás: Belicza, 2004

Eltérések a diabetes gyógyszeres kezelésében Forrás: Belicza, 2004

Eltérések az antibiotikum alkalmazásában Forrás: Belicza, 2004

Nem igaz, hogy eddig nem történt semmi lényeges az állam-szocialista rendszer lebontásában:  EA, OEP: vásárló-szolgáltató elkülönítés, szerződéses kapcsolat  Önkormányzati tulajdonú szolgáltatók  funkcionális privatizáció az alapellátásban  finanszírozási technikák megváltoztatása HBCs, Német pont, fejkvóta, stb. Ezek a reformok igenis előrelépést jelentettek a hatékonyság céljának elérésében: pl. HBCs rendszer bevezetése Elégségesek az eddigi reformok?

A HBCs rendszer értékelése Termelési hatékonyság az ellátás szinten belül: 1

A HBCs rendszer értékelése 2 Minőség indikátorok az akut kórházi ellátásban

Következtetések:  Egy HBCs pont (ellátási eset) kevesebbe került 2002-ben, mint 1994  Anélkül, hogy az ellátás klinikai minősége jelentősen romlott volna  Tehát a hatékonyság feltehetően nőtt (A köztulajdonban lévő szolgáltatók is reagálnak a finanszírozási ösztönzőkre)  De ez nem jelenti azt, hogy minden beteget a lehető legalacsonyabb szinten láttak el 1990 és 2003 között:  160%-kal nőtt a 100 lakosra eső nem diagnosztikus célú beutalások száma  80%-kal nőtt a 100 lakosra eső kórházi beutalások száma Elégségesek az eddigi reformok? NEM  Hiányzik az ellátási szintek közötti koordináció A HBCs rendszer értékelése 3

Csak a versengő magánbiztosítók képesek a hatékonysági tartalékok feltárására?  Nem Kik lehetnek potenciálisan még ellátásszervezők?  OEP  Szolgáltatók: Kórház, járóbeteg-ellátó, háziorvosok csoportja (IBR)  A kettő között: pl. regionális decentralizáció Versengő magánbiztosítók?

A fontosabb célok és az ebből következő problémák tekintetében lényegében egyetértés van NEM igaz, hogy eddig semmi érdemleges nem történt a magyar egészségügy reformjában (1. tévhit) NEM igaz, hogy a köztulajdonban lévő szolgáltatók nem reagálnak a finanszírozási ösztönzőkre (2. tévhit) A fennmaradt hatékonysági veszteség egyik legfontosabb forrása az ellátásszervezői funkció hiánya Az alapcsomagok szintjén is versengő biztosítók NEM az egyetlen lehetséges megoldás a felmerült hatékonysági problémák leküzdésére (NEM igaz pl, hogy bebizonyosodott, hogy az OEP nem lehet jó szolgáltatásvásárló) (3. tévhit) Összefoglalás