Ember a Marson – az emberes Mars-utazás nehézségei Pázmándi Tamás KFKI Atomenergia Kutatóintézet Budapest
Miről lesz szó? Az emberes repülések főbb állomásai A Mars kutatás története Miért a Mars? Az emberes Mars-repülés problémái Tervek és lehetőségek
Az emberes repülések fő állomásai
Mars kutatás fontosabb állomásai 2004 Mars Express (+ Beagle-2 ), Opportunity, Spirit: új sikerek
A Mars kutatás jelene Opportunity Spirit Beagle
Miért a Mars? tudományos szempontok kihívás (Föld, Hold, … ez a következő) ez viszi előre a világot
A Mars főbb adatai F M
A Mars főbb adatai félelem rettegés A Mars holdjai (Hall, 1877) gravitáció: 0,379 g szökési sebesség: 5,02 km/s (a Földön 11,18 km/s) félelem rettegés
Néhány érdekes kérdés vonalak kráterek ( vulkán) erózió ( folyómeder?) Mars-arc
Néhány érdekes kérdés légkör: 96% CO2 + Ar + N átlagosan 230 K (135 - 300) 24 fok dőlésszög évszakok sarki hósapkák ( víz? Inkább szárazjég, CO2) van-e (volt-e) élet a Marson?
Az emberes repülés jelentős problémái A mars-közelség F-M táv. időpontja (millió km) 2001. jún. 13. 67 2003. aug. 28. 56 2005. nov. 7. 69 2007. dec. 24. 89 2010. jan. 30. 99 2012. márc. 3. 101 2014. ápr. 8. 93 2016. máj. 22. 76 2018. júl. 26. 58 2020. okt. 13. 63 ablakok hosszú út: 510 vagy 975 nap
Az emberes repülés jelentős problémái energiatakarékos (Hohmann-) pálya VAGY hintamanőver
Az emberes repülés jelentős problémái nemcsak sokáig tart, de messze is van energia-ellátás napelem? (messze a Nap, porvihar), futballpálya méret kellene (100 kW) légellenállással megtakarítható a fékezés (energia 15%-a), de ez kockázatos
Az emberes repülés jelentős problémái egészségügyi problémák „MIT PROFITÁL A FÖLD?” “személyre szabott gyógyítás“ “távgyógyítás” – telemedicine “virtuális intelligencia” az űrhajós kiválasztása 2 évre előre genetikai vizsgálatok
Az emberes repülés jelentős problémái kockázat 2,5 év és 4-6 ember a misszióban, 0,9 ember/misszió!!! jelenleg a Föld körüli repüléseknél: 0,03 ember/misszió (kisebb kockázat, rövidebb misszió, könnyebb beavatkozni) társas kapcsolat hiánya, pszichés megterhelés
Az emberes repülés jelentős problémái nagy szállítandó tömeg rengeteg eszköz, anyag, stb. szükséges kétfokozatú repülés gravitáció hiánya útközben mozgás a Marson hova szálljon le? érdekes = veszélyes
Az emberes repülés jelentős problémái Emberes vagy automata? F-N távolság 8 fényperc, ha F-M szemben áll kb 20 perc!!! ember Mars körüli pályán, onnan irányítja leszállóegységet + robotokat költségek >100 milliárd $ (az amerikai költségvetés 0,5%-a)
Az emberes repülés jelentős problémái sugárzás útközben és a Marson!!! folyamatos GCR és ritka napkitörés légkör csak 1%-a Föld légkörének, nincs mágneses tér védekezés bunker (vízből?) mesterséges mágneses tér lokális védelem a szekunder részecskék ellen gyógyszerek, vitaminok
Tervek, realitások USA, Oroszország, ESA: tervek már vannak együtt??? vagy külön-külön???
ESA Aurora program 2005 – 2030 Holdra Arrow Flagship Marsutazás (2030) Entry Vehicle Demonstrator Mars Aerocapture Demonstrator Flagship ExoMars (2009) Mars Sample Return Mission (2011 körül) Marsutazás (2030)
IAA Cosmic Study (Wes Huntress 2004. július) SEL2 pontba, vagy a Holdra (Geospace Exploration Vehicle) Közeli kisbolygóra (Interplanetary Transfer Vehicle) Mars holdakra (Cargo Transfer Vehicle) Leszállás a Mars felszínére (Mars Descent/Ascent Vehicle)
Amerika: nagy ország – nagy tervek #1 Bush beszéde: 2004. jan. 14. 2015-20 között vissza a Holdra lakható bázist építenek ugródeszka a Marsra minden más háttérbe szorul (Hubble, ISS, szondák) "Crew Exploration Vehicle" (emberes felfedező jármű) kifejlesztése és tesztelése (2008 - 2014-ig) Leszállások a Holdon (2008-15) Holdbázis létrehozása (2020) Marsutazás és „távolabbi világok”
Amerika: nagy ország – nagy tervek #2 ez logisztikai rémálom 6-7 éven belül is lehetséges 20-100 Mrd USD teherűrhajókkal telep építése, az elemek ott összeilleszthetők háló, konyha, kórház 6-7 fő, másfél év (+ kétszer 6 hónap az út) vízmű, hidrogénre és oxigénre bontva üzemanyag a visszaútra atomerőmű az energiatermelésre? Humboldt Mandell, a NASA Mars-programjának korábbi vezetője
Nagyszabású orosz tervek 2015-ben embert a Marsra nemzetközi összefogás (ESA, NASA) 20 Mrd USD két űrhajó: egyik teher-, másik személyszállító 6 ember, 440 nap 3 űrhajós leszáll a Marsra, 3 kering közlekedést „rover” segíti
Köszönöm a figyelmüket! pazmandi@sunserv.kfki.hu