1 Globalizáció és lokalizáció a tér és a hely átértékelődő szerepe Gazdaságföldrajz I. Dr. Bernek Ágnes 2008.
2 A TÉR vertikális és horizontális térségi felosztás Vertikális térségi felosztás nagytérségi régió, ország, régió, település Horizontális térségi felosztás adott területek, térségek, régiók elhatárolása
3 A HELY A földrajzi hely a tér egyik eleme A tér: a helyek egyenlőtlensége és rendezettsége A tér tudománya regionális tudomány regionális tudomány A hely tudománya földrajztudomány földrajztudomány
4 Henry Kissinger (2001) „A modern korban azonban a terület mint a nemzet erősségének alkotóeleme elvesztette jelentőségét. Egy ország hatalmát sokkal nagyobb mértékben befolyásolja a technológiai fejlődés, amihez nincs szükséges területgyarapodásra.”
5 Bill Gates (1999) „Ledőlnek a földrajzi korlátok” „Az internet térhódítása előtt a dolgozó földrajzi korlátok közé volt szorítva…. A hálózati kommunikáció azonban nem teszi többé szükségessé, hogy a munkavállaló a munkahelyéhez közel éljen. A korszerű telekommunikációs hálózatok már hozzáláttak a földrajzi akadályok elhárításához.”
6 Globális világgazdaság - a tér „újrafeldezése” - Koncentráció – dekoncentráció Virtuális tér – HÁLÓZAT A földrajzi helyzet relatív értelmezése „Helyek a térben” helyett „áramlások a térben” Világvárosok – „global city”-k
7 A központi és regionális "headquarter"-ek, mint a globális világ stratégiai földrajzi helyei - a legfontosabb telepítőtényezők - 1. A stratégiai földrajzi helyzet - gazdasági, politikai, történelmi múlt - kedvező közlekedésföldrajzi helyzet - elérhetőség a virtuális térben 2. Milyen minőségű üzleti központ? - a már meglévő szolgáltatási tevékenységek - megfelelő képzettségű munkaerő - „front-office” funkció - "back-office" funkció globális szétszóródása A valós tér adottságai és a virtuális tér lehetőségei közötti kölcsönös összefüggés és ellentmondás!!!
8 A világ 500 legnagyobb vállalatának központjai azaz „headquarter”-ei, 2000
9 A világ legjobb üzleti központjai (2000) Helyezés Európa Észak-Am. Latin-Am. Ázsia 1.London Dallas Monterrey Szingapúr 1.London Dallas Monterrey Szingapúr 2.Amszterdam San Jose*Mexikó City Sydney 3.Budapest AustinBuenos Aires Melbourne 4.München New YorkSantiago Hongkong 5.Stockholm Atlanta San Jose** Tajpej 5.Stockholm Atlanta San Jose** Tajpej * USA, Kalifornia ** Costa Rica Fortune, 2000
10
11
12 A transznacionális vállalatok legfontosabb telepítőtényezői 1. A piac bővülésének perspektívája 2. A piac nagysága 3. Profitkilátások 4. Politikai és társadalmi biztonság 5. Jogi és szabályozási környezet 6. A munkaerő minősége
13 A külföldi tulajdonú vállalatok száma a világ országaiban,
14
15
16 Köszönöm a figyelmet!