8. FRANCIA IMPRESSZIONIZMUS JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013
A francia impresszionizmus kialakulása A francia filmművészeti avantgárd első szakasza a francia impresszionizmus volt. Ez az irányzat bizonyos képviselői révén átnőtt az „igazi” francia avantgárdba, de jellege szerint különbözik attól. Ez a különbség abban áll, hogy az impresszionizmus nem a valóság, hanem a csak a korábbi művészetek ellen lázadt.
A francia impresszionizmus képviselői Az impresszionizmus előfutárának Abel Gance tekinthető. Később több fiatal rendező is feltűnt: Louis Delluc Germanie Dulac Julien Duvivier Albert Cavalcanti Carl Theodore Dreyer Jean Epstein Marcel L’Herbier.
A francia impresszionizmus fő műve Az impresszionista művek között sok a remekmű, de van egy kimagasló film, ami a maga nemében a francia némafilm emblémája lett: Carl Theodore Dreyer: Jeanne d’Arc szenvedései (1928)
Dreyer szerette volna megmutatni a lélek hatalmát a test felett. A realitás érdekében mellőzött mindenféle púderezést és sminket. A színészeit is az életből válogatta, nem hivatásos színészek voltak.
Carl Theodore Dreyer: Jeanne d’Arc szenvedései (1928) A rendező végig közeli képkivágásokat használ, ezek közül is főleg permier- és szekond plánokat, de előfordul kistotál is. Ennek ellenére a néző térbeli és időbeli orientációja mindig hibátlan, hiánytalan marad.
Carl Theodore Dreyer: Jeanne d’Arc szenvedései (1928) Dreyer szakított azzal a megszokással is, hogy a film jeleneteit nem a forgatókönyv szerinti sorrendben veszik fel.
Carl Theodore Dreyer: Jeanne d’Arc szenvedései (1928) A film valamennyi színterét és dekorációját előre megépítette, a jeleneteket sorban, a dráma időrendje szerint vette fel. Ezáltal elérte azt, hogy a színészei a lehető legmélyebben beleéljék magukat a szerepükbe.
Carl Theodore Dreyer: Jeanne d’Arc szenvedései (1928) 01:20:00
vége