Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
A TÁMOP projekt hasznosulása egy tagiskolában Kazincbarcika, TÁMOP / Országos Egyházi TISZK.
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
A Pannon TISZK Veszprém Nonprofit Kft feladata a veszprémi szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítás ában Az Európai Unió támogatásával, az.
AZ ORSZÁGOS EGYHÁZI TISZK KÜLDETÉSE. A fenntartók elvárásai a TISZK, a Felügyelőbizottság és az intézmények felé Olyan szakképzési intézményrendszeri.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
A Z OKTATÁS SZOLGÁLATÁBAN A MÉREI FERENC Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet valamint a FOK Fővárosi Oktatástechnológiai Központ Szolgáltató.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F pályázat február 4. A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F
SZAKKÉPZÉS- FEJLESZTÉS NÓGRÁD MEGYÉBEN. A KEZDET tavasza az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatósága pályázatot hirdetett „a szakképzési programok.
Szakképzés-szervezési
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
TISZK létrehozása és a TIOP-3. 1
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A Nógrád TISZK irányítási rendszere
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
Évindító Informatikai Szakképzési Fórum
A szakképzés helyzete Magyarországon
Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Kamarai előadás március 2.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Új szakképzési koncepció – az OE TISZK helye a kialakuló új rendszerben.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Marekné dr. Pintér Aranka regionális igazgató
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Takács Erika Zádori Zoltán
Országos Egyházi TISZK TÁMOP / Szakmai konferencia február Glowacz Miklósné projektmenedzser.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
A szakképzés helyzete az iskolafenntartó szemüvegén keresztül
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
FÖKIR Integrált Elektronikus Közoktatási Információs Rendszer
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Lorem ipsum.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Előadás másolata:

Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László ügyvezető III. Béla Szakképző Iskola Szentgotthárd

A szakképzés előtt álló kihívások A „munka” szerepének leértékelődése az egész oktatási rendszerben Szétaprózott intézményrendszer Túlméretezett kapacitás (~30000/év üres szakképzési hely) Magas lemorzsolódási arány Rezisztencia a munkaerőpiaci igényekkel szemben

Bemeneti problémák  A szakiskolák népszerűtlensége  Növekszik a szociálisan hátrányos helyzetűek aránya  Növekszik a tanulási és beilleszkedési problémákkal küszködők aránya  A pedagógusok felkészületlenek az új oktatási és nevelési problémákra

A továbbtanulók számának változása Forrás: OM Statisztikai tájékoztatók

A tanulólétszám megoszlása Forrás: Jelentés a magyar közoktatásról OKI, Bp

A tanulói összetétel változása Forrás: OM statisztikai tájékoztatók 1990/ /2000, OM Oktatás-Statisztikai Évkönyv 2001/ /2004.

OKM eredmények intézménytípusonként

A hagyományos szakiskolai képzés változó funkciója Mesterképzés helyett harc a lemorzsolódás ellen! Az alapozó képzés szerepének gyökeres átalakítása: „új helyett újra!” Az elméleti és gyakorlati képzés sorrendiségének rugalmas kezelése A horizontális mozgás lehetőségeinek kitágítása Minimális cél, hogy lemorzsolódás esetén is képes legyen újrakezdeni.

Az iskola esélyteremtő szerepének új dimenziói Komplex közösségi élettér biztosítása A családdal való kapcsolat lehetőségének újszerű kihasználása – szülő gyerek együtt az iskolában A kollégium szerepének felértékelődése (Integrált szakképző központok) Életviteli kompetenciák fejlesztésének előtérbe helyezése Mobilitás mint túlélési stratégia

Kormányzati reform-tervek A szakmastruktúra regionális szintű fejlesztése A szakképzés infrastruktúrájára vonatkozó fejlesztések intézményi koncentrációja (TISZK) Az oktatás minőségének intézményi szintű és országos mérése (rendszeres teljesítménymérés bevezetése) Az oktatás hatékonyságának intézményi szintű és országos mérése (a végzettek pályakövetésének bevezetése)

Legfontosabb változások A Regionális fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) szerepének felértékelődése A térségi integrált szakképző központ (TISZK) törvényi definiálása Tanulólétszám határ ( ) megjelenése a finanszírozási státusban A TÁMOP (TISZK 2) pályázat kiírása

A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság kidolgozza - a régió hosszú- és középtávú területfejlesztési koncepciójának, illetve a régió fejlesztési programjának részeként - az iskolai rendszerű szakképzés fejlesztésének irányát, közreműködik az iskolai rendszerű szakképzés és az iskolarendszeren kívüli szakképzés, a közoktatásban és a felsőoktatásban folyó szakképzés összhangjának megteremtésében, meghatározza a szakképzés fejlesztési irányait és beiskolázási arányait a régióban, részt vesz az iskolai rendszerű szakképzés fejlesztésével összefüggő pályázatok, fejlesztési programok elkészítésében, lebonyolításában, részt vesz a pályakövetési rendszer működtetésében, a régióban működő helyi önkormányzatoknál kezdeményezi a szakképzés- szervezési társulás megalakulását.

Mi a szakképzés-szervezési társulás? Az RFKB feladata, hogy a régiókban működő és szakképzési feladatot ellátó helyi önkormányzatoknál kezdeményezze a szakképzés-szervezési társulás megalakulását. A szakképzés-szervezési társulásba történő belépés feltétele, hogy elfogadja az RFKB által a szakképzés fejlesztésének összehangolásával összefüggésben hozott döntését. Nem előfeltétel a szakképző iskolák "bevitele" a szakképzés-szervezési társulásba vagy az sem, hogy a helyi önkormányzat átadja a fenntartói jogát a szakképzés-szervezési társulás részére

Mik a szakképzés-szervezési társulás jogai? Az RFKB döntésének megfelelően meghatározza a társulás által fenntartott, illetve a társulás tagjai által fenntartott iskolákban a szakképzési évfolyamokon indítható osztályok számát. Fogadja a Szakképzési Alapból érkező és egyéb (TÁMOP) fejlesztési forrásokat Egyetértési jogot gyakorol az érintett iskolák pedagógiai programjának jóváhagyásánál a szakmai program tekintetében. Részt vehet az iskolarendszeren kívüli szakképzés szervezésében. Működteti a pedagógusok állandó helyettesítési rendszerét és az utazó szakember hálózatot. Közoktatási megállapodást vagy más megállapodást is köthet.

Mi az a TISZK? A TISZK nem tekinthető a közoktatás intézményrendszere részének. Ilyen közoktatási intézmény nem létezik, nem jöhet létre, és ilyen szakképző intézmény sem létesíthető. A közoktatásról szóló törvény a TISZK –et szervezési megoldásként értelmezi, amelynek célja és lényege a szakképzés jelenleginél hatékonyabb formában történő megszervezése, annak garantálása, hogy a szakképzés igazodni tud a munkaerőpiac elvárásaihoz. Bármilyen, a törvényekből levezethető megoldást választhatnak az intézményfenntartók Minden megoldás azonos értékű, egyenrangú.

Támogatások Hazai források: - Normatíva (költségvetés) - Fejlesztési Szht. fejlesztési támogatás MPA KA pályázati támogatások Feltételek: új TISZK modellek valamelyike szerinti (kivételek!) feladatellátás; fenntartói finanszírozás; RFKB döntés; 1500 szakképző iskolai tanuló. Uniós források: - Pályázati kiírások szerint. (TÁMOP, TIOP)

Néhány TISZK modell

Egy szerintünk jó megoldás Önkori I. Önkori II. Iskola Szakképzés-szervezési Társulás Nonprofit gazdasági társaság Nem önkori fenntartó Iskola Csak szakképző évf. RFKB PÉNZ

A TISZK szervezete és kapcsolatrendszere KONZORCIUM KHT vagy KÖLTSÉGVETÉSI SZERV: a pályázat megvalósítására létrejött irányító szervezet TISZK Konzorciumi partner: –Önkormányzati, –nem önkormányzati iskola fenntartó –Felsőoktatási intézmény –Konzorciumot alapító fenntartó SZAKKÉPZŐISKOLASZAKKÉPZŐISKOLA TISZK TANÁCSADÓ TESTÜLET Véleményezés, javaslattétel KÖZPONTI KÉPZŐHELY –újonnan kialakított és működtetett tanműhely(ek), –elméleti képzést szolgáló termek és közösségi terek

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! A COMMITMENT cégcsoport nevében: Környei László