Villamosenergia-piacok Marossy Zita/Barna Mátyás 2007. február 27.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

Ákos FÜZI Energetika 2011.
Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
A Turizmus sajátosságai a marketingben
Villamosenergia-piac
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Siker a tőzsdén A/2  El kell döntenünk, mit is vegyünk.  A döntésnél (részvény vásárlás) figyelembe kell vennünk: a társaság eredményessége, teljesítménye,
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
A HAZAI ÁRAMPIACRÓL Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK október 17.
A befektetési környezet
Fogalma, összefüggések
Árpolitika a turizmusban
„VITASSUK MEG A JÖVŐNKET” II. blokk
Industrial Organization - alapvető modellek
Rövid távú modell IV. Aggregált kínálat.
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Elmélettörténet Posztkeynesizmus. A kezdetek Elnevezés: Eichner és Kregel 1975 Cambridge Journal of Economics 1977 R. Goodwin, L. Pasinetti, J. Robinson.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
INF PIAC 2000 Kft november. Közös villamos energia beszerzés lebonyolítása a TESZÖV Konzorcium keretében.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
„Hidat építünk” az energetikai tanácsadók szerepe Magyarországon
KOCKÁZAT – HOZAM.
Operációkutatás eredete
Csávás Csaba elemző munkatárs, MNB A főbb hazai pénzügyi piacok meghatározó szereplői és jellemző kereskedési stratégiái november 8.
Globalizáció, avagy a nemzeti energiapolitikák alkonya MAGYAR ENERGETIKAI STRATÉGIÁK-műhelyvita június 2. Hegedűs Miklós GKI Energiakutató Kft.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
EU csatlakozás tükrében (fejlesztések támogatással)
A NEM KONZISZTENS VERSENYMODELL VESZÉLYEI A HÁLÓZATOS KÖZSZOLGÁLTATÁSOKBAN Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Ösztönzési problémák a hazai kiegyenlítő energia piacon
A munkapiaci-előrejelzések gyakorlata: kitől tanulhatunk? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Bauer András - Berács József:
Az értékesítési rendszer
Termelésmenedzsment Production Management
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
A marketingkörnyezet elemzése
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Civin Vilmos MVM Zrt. „Klímacsúcs” Budapest, február 27. Klímaváltozás és egy állami tulajdonú villamos társaság.
Versenyképes képzés Versenyképes képzés Energetikusok és vállalati versenyképesség Előadó: Solti Károlyné tanácsadó Budapest, február 23.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Privatizáció és liberalizáció az energiaiparban, veszteségek és lehetőségek a bányaiparban Holló Vilmos vagyongazdálkodási igazgató Balatongyörök, 2006.
A piacnyitás sikeressége
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Európai nagykereskedelmi árak és hazai fogyasztói árak MEH Nagykereskedelmi Fórum, Hornai Gábor,CEZ Magyarország Kft.
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
A kelet-közép európai villamos energia átviteli hálózatok értékelése közgazdasági modellezésen alapuló költség-haszon elemzéssel Mezősi András – Szabó.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális központok fejlesztése: valami talán elindul? (Hrubi László, MTA RKK)
Az árszabályozás alapelvei és módszerei
1 Business marketing. 2 3 kevesebb, de nagyobb vevő szoros eladó-vevő kapcsolat származtatott kereslet rugalmatlan kereslet ingadozó kereslet versenytárgyalás.
Magyar Energetikai Stratégiák Magyar Mérnök Akadémia-Magyar Tudományos Akadémia június 2. Energia-ellátás és energia-hatékonyság (Egy holisztikus.
A PIAC.
2015. tavaszSzármaztatott termékek és reálopciók1 III. Fedezeti ügyletek Határidős ügylet segítségével rögzíthető a jövőbeli ár –árfolyamkockázat kiküszöbölése.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Dr. Gerse Károly MVM Zrt., vezérigazgató-helyettes Versenypiac és fogyasztói árak Versenypiac Nagykereskedelem Viszonteladás.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A magyarországi papírgyártás gazdasági környezete a Hamburger Hungária szemszögéből Dr. Szikla Zoltán február 3.
Energetikai gazdaságtan
Lineáris regressziós modellek
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A piac és a piacgazdaság
Piacnyitás az energiaszektorban
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A VEOLIA pécsi erőműve a körkörös gazdasági modell tükrében
Gazdasági rendszerek.
A marketinginformációs rendszer
Előadás másolata:

Villamosenergia-piacok Marossy Zita/Barna Mátyás február 27.

Vizsgálati környezet Villamosenergia-piaci liberalizáció Termék: egy adott időszakbeli áram –Pl. február 28-án du. 2 és 3 között szolgáltatott 1 MWh Piacok: –Szervezett piacok (tőzsdék) Határidős piacok „Day-ahead” Adjustment / Intra-day / Hour-ahead Balancing / Real time –Kétoldalú megállapodások Pl. hosszú távú megállapodások Szereplők: –Fogyasztók (háztartások) –Fogyasztók (vállalatok) –Villamosenergia-termelők –Kereskedők –(Állam/szabályozó) –Rendszerirányító

A felmerült probléma Day-ahead piac, óránkénti adatok Okok: –A villamos energia nem tárolható –Nagyon rugalmatlan a kereslet

A felmerülő kérdések Állam: –Energia felhasználás hatékonysága, vállalatok versenyképessége, a közszolgáltatások árazása, az ellátás biztonsága Kereskedő cégek: –Az áringadozásokból adódó kockázat fedezése, árazás Fogyasztó vállalatok: –A vásárlás ütemezése Termelők: –Az eladás ütemezése Hogyan modellezzük a villamos energia áralakulását?

„Stilizált tények” A loghozam jellemzői: –Szezonalitás –Nagy volatilitás (függ: idő és ár) –Kiugró értékek –Leptokurtikus eloszlás –Mean reversion –Nagyfokú autokorreláció –Más piac: másképp mozog az árfolyam

Az árak modellezése Strukturális modellek –A kereslet-kínálat modellezése –Gond: a piacon nem egyszerre jelenik meg az összes kereslet és kínálat Redukált modellek –Jól illeszkedő modell –Legtöbbször a loghozamot modellezik, amely az energia esetén nem értelmezhető és statisztikailag sem indokolt kiszámítani Legújabb modellek: magára az árra –További gond: csak a reziduális kereslet/kínálat jelenik meg Megoldás: –egyszerre több piac együttmozgását leíró modellek –HJM modellből gyökerező modellezés Hibrid modellek –Jól illeszkedő modell, de a kereslet és kínálat leírásával –Szintén „statikus” modell

Megoldás (?) A HJM modell olyan módosítása, amely –Magát az árat modellezi és nem a hozamot –Visszaadja az ár statisztikai jellemzőit (pl. long memory jelleg) Ennek segítségével tudunk fedezni, árazni, eladást/vásárlást ütemezni