Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB11-234.4, BMA-HEBD-322.5, BBV-101.45, BMVD-101.75, BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

Egy innováció nyomában
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Történeti episztemológia
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
A holokauszt tanítása iskolámban
Kémiai Technológia Transzfer Kft. Egy pályázat előkészítése Hasznos tanácsok kutatóknak egy sikeres pályázat benyújtásához.
Tudomány Társadalom Kommunikáció Pojekt-bemutató.
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A brit Konzervatív Párt megújulási kísérlete: A progresszív konzervativizmus.
„Férfinak és nőnek teremtette”
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
A romantika irodalmából
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Ápolásetika.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK ÚTRAVALÓ A NEMZETI VIDÉKI HÁLÓZAT LEADER SZAKOSZTÁLYÁTÓL.. Budapest, szeptember 26. TNC Start Up Fórum Páliné Keller Csilla,
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés általános és speciális feladatai Magyarországon „Hallgatók a tudomány szolgálatában” Tudományos.
Úszó demokráciák Vitorlás köztársaságok A karib-tengeri kalóztársadalom, mint proto- demokratikus szubkultúra a XVII-XVIII. században Társadalmi és politikai.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 MIT KEZDÜNK AZ EU-VAL? Az unió megjelenési formái az oktatási intézményekben.
Jelentés a magyarországi kapitalizmus állapotáról Vándorgyűlés Magyar Közgazdasági Társaság szeptember 25. Szepesi Balázs Közjó és Kapitalizmus.
Előítélet a Visegrádi Négyek országaiban - Egy nemzetközi empirikus család-életmód kutatás eredményei ( ) Dr. Tarkó Klára, Dr. habil. Benkő Zsuzsanna,
Dr. Pikó Bettina SZTE ÁOK Magatartástudományi Csoport, Szeged
A zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium könyvtára
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
A Biblia.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
A zsidó világ A mai zsidóság irányzatai
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
A zsidóság nyelvei Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber Biró Tamás
Inessza Goldberg Izraeli Tudományos Grafológiai Társaság.
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
Tematikus kutatás, 2. félév Témák és feladatok. Kutatás – írás Témák (szűkítés, konkretizálás) Módszerek (külön is: PhD-sok rövid bemutatója: történeti.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás február 24.: Történeti.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 17.: Strukturalista.
Zsidó irányzatok, modern értékek
A család történeti alakulásáról
A Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért személyes történeteket feldolgozó holokauszt- gyűjteménye A Zachor Alapítvány civil oktatási szervezet. Fő.
.. Juhász István Elérhetőségek Gazdaságtudományi Intézet Közgazdaságtan és Jog Tanszék, B. épület 226. szoba Fogadóórák:Kedd – Szerda18.05.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Hillel prozbol-törvénye Bieber Mózes (hebraisztika, 1. évfolyam, közepes tanuló) 1. Bevezetés: Mi a prozbol? Miben segíti a zsidóság mai irányzatainak.
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.LuxJudit 2016.április 8.
K EREKASZTAL - BESZÉLGETÉS FEBRUÁR 15. Nagy Dóra levéltáros
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 2. alkalom október 7.
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Biró Tamás A zsidóság nyelvei Biró Tamás március.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Közoktatási vezető II. félév
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás április 9.: A magyar(országi) neológia Prof. Schweitzer József emlékének

Következő alkalomra: projektek

Ötletek projektekhez  Kettős lojalitás > Kis Olivia  Bibliakritika, történetiség, történelmi változás > Szitási Janka  Teremtés, ősrobbanás, evolúció > Kulifai Sára  Nők szerepe a zsidóságban  Egyneműek házassága, homoszexualitás elfogadása > Bernhardt Dániel  Esztétika és liturgia (változtatások a sziddurban, építészet, orgona...)  Zsidók és nem-zsidók (antiszemitizmus, kiválasztottság...) > Keszeg Jenő  A halákha szerepe, jelentősége, mibenléte > Nemeshegyi Dávid  A rabbi szerepe > Biró Tamás  A messiáshoz való viszony > Ónody Péter  Vegyes házasság > Kis Diána

Kiindulás: néhány tipp Bibliakritika: Biró T: Szeminárium és bibliakritika: Elzász Bernát és a Rabbiképző Teológiai Egylete az Egyenlőség hasábjain. In: Babits Antal (ed.): Papírhíd, az egyetemes kultúra szolgálatában. Scheiber Sándor születésének 100. évfordulójára. Logos Kiadó, 2013, pp. 211– (Természet)tudomány és zsidó vallás: Yeshayahu Leibowitz: Religion and Science in the Middle Ages and in the Modern Era Heteronormativitás: S. Greenberg. Wrestling with God and men: Homosexuality in the Jewish tradition. University of Wisconsin Press, [ Gre.1. ] Vegyes házasság: magyar zsidó folyóiratok vonatkozó cikkei a polgári házasság bevezetése (1895) után. Kettős lojalitás: Contemporary Jewry c. folyóirat 34:3 (2014. október) száma. (If Canada and Israel are at War, Who Gets My Support?)

Egy kutatási projekt szerkezete 1.Háttér, általános motiváció  a kutatás tárgya. 2.A kutatási kérdés megfogalmazása: a lehetséges válaszok halmaza jól meghatározható. (mi? hány? mikor? igen/nem? és nem: miért, hogyan?) 3.A kérdés megválaszolásához szükséges módszertan kiválasztása. 4.A primer eredmények bemutatása. 5.A kutatási kérdés megválaszolása. Diszkusszió, a válasz árnyalása, stb. 6.Összefoglalás: hozzájárulás a kutatás tárgyának a megismeréséhez. Nyitva hagyott kérdések, future work.

Egy kutatási projekt szerkezete: a rabbi szerepe 1.Háttér, általános motiváció  a kutatás tárgya. (1) A rabbi a közösség központi alakja, a zsidóság szellemi életének a meghatározója… Tényleg? (2) A pap (kohén, stb.) különleges személy, különleges hatalommal, jogkörrel, rituális képességekkel. A lelkész nem/kevésbé. A rabbi? 2.A kutatási kérdés megfogalmazása: a lehetséges válaszok halmaza jól meghatározható. (mi? hány? mikor? igen/nem? és nem: miért, hogyan?) Kik tekintik a rabbit különleges személyiségnek, és kik nem? A válasz: személyek egy halmaza (akik igen), és személyek egy halmaza (akik nem). Rossz kérdés: Hogyan alakult a rabbi szerepe és megítélése a század irányzataiban? 3.A kérdés megválaszolásához szükséges módszertan kiválasztása.

Egy kutatási projekt szerkezete: a rabbi szerepe 1.Háttér, általános motiváció  a kutatás tárgya. 2.A kutatási kérdés megfogalmazása: a lehetséges válaszok halmaza jól meghatározható. (mi? hány? mikor? igen/nem? és nem: miért, hogyan?) 3.A kérdés megválaszolásához szükséges módszertan kiválasztása. 19. század végi és 20. századi magyar zsidó folyóiratok rabbikról szóló cikkei. Oral history-anyagok, szóbeli interjúk, megfigyelés a terepen. Internetes keresések. Másodlagos szakirodalom olvasása.

Mára kértem ben szerda estig: 1.A téma meghatározása egy főnévi csoporttal. 2.A kutatási kérdés meghatározása egy kérdő mondattal. 3.A lehetséges válaszok halmazának a meghatározása. 4.Javasolt kutatási módszertanfőnévi csoportok felsorolása.

A tavaszi szünet alatt – mindenki, aki jegyet szeretne szerezni! 1.Téma, kutatási kérdés, lehetséges válaszok – véglegesítendő: t kérek április 1-jéig, amire válaszolok, amire kérek választ, stb. 2.Ezek alapján: a módszertan fokozatos meghatározása április 8-ig. 3.A kutatás első lépéseként („pilot”): kutatás az interneten: honlapok, fb-csoportok, stb. 4.Április 8.: mindenkitől egy-egy szigorúan 3 perces prezentáció, amelyben felsorolják a témát, kérdést, lehetséges válaszokat, módszertant + bemutatják az internetes kutatás eredményeit.

Viszony a történelemhez és a Sulhan Arukhhoz

Modernitás vs. hagyomány: egy első modell Skála A modernitás teljes elfogadása, a hagyomány teljes elutasítása. A modernitás teljes elfogadása, a hagyomány részleges elfogadása. A modernitás részleges elfogadása, a hagyomány részleges elfogadása. A modernitás részleges elfogadása, a hagyomány teljes elfogadása. A modernitás teljes elutasítása, a hagyomány teljes elfogadása. Kérdések: Lehet-e kompromisszumokat kötni? Mi mivel egyeztethető össze? Mi a primer motiváció, és mi a szekunder magyarázkodás?

A zsidóság irányzatai Első megközelítés: három nagy ág Ortodoxia > azon belül ld. később, ill. OP előadása Neológia (M.o.-on), conservative/maszorti mozgalom, „pozitivista történeti zsidóság” > nagy belső heterogenitás Reform > azon belül ld. később Vagy inkább spektrum? Átfedésekkel? És milyen szempontból határozzuk meg az irányzatokat? 1. Szervezeti szempontok2. Ideológia (csak a szellemi elit?) 3. Szociológiai szempontok: vallásgyakorlat, iskolázottság, foglalkozási szerkezet társadalmi-gazdasági státusz, etikai és esztétikai értékrend… Deklaratív állítások vs. a valóság és a gyakorlat belső heterogenitás

O.P. az ortodoxia irányzatairól

19. századi romantikus nacionalizmus Tudományos megközelítés = történelemírás = a nemzeti történelem megírása De mit tanít nekünk a történelem? Történelmi szemlélet: a zsidóság örök lényegének a feltárása (ami micsoda?) vagy annak bemutatása, hogy a zsidóság örökkön változik, a körülményekhez illeszkedik? Abraham Geiger ( ): a reform mozgalom második hulláma, a zsidóság lényege = „univerzális emberi vallás és etika” legtisztább megnyilvánulása. Samson Raphael Hirsch ( ): neo-ortodoxia, a zsidóság lényege = a Tóra örök. Heinrich Graetz ( ): pozitivista történeti iskola, az örök változó aktualizációja.

A Sulhan arukh jelentősége Egy monogrammal publikált pamflet: G[uttmann] M[ihály]: A Sulchan Áruch és a magyar zsidóság: Néhány alkalmi észrevétel az izraelita vallásfelekezet napirenden levő egyik kérdéséhez. (Budapest, 1913). Olvassa el az írást: Mi a pamflet célja? Kinek szól, és miről akarja meggyőzni az olvasót? Sikerült meggyőzni magát? Hogyan épül fel az érvelés? Mit gondol, hol tér G.M. érvelése el más irányzatok felfogásától?

Posztumusz vendég

A mai órára: egy vendég, akit sajnos már nem tudunk meghívni Schweitzer József: Az Országos Rabbiképző Intézet teológiai és halachikus irányáról. (Eredetileg: 1999.) In idem, „Uram, nyisd meg ajkamat”: Válogatott tanulmányok és esszék. (Mórija Könyvek, 5. Universitas Kiadó – Judaica Alapítvány, Budapest: 2007.) [75.Schw.1.] A honlapról letölthető. Érinti-e a választott témáját? Mit mond róla?

Önreflexió: kaptunk-e új válaszokat az első héten feltett kérdésekre?

Mi a zsidóság? Vallás: Hiedelemvilág Rítusok, parancsolatok Értékrendszer Intézmények Szokások … Történelem Sorsközösség Nép Nemzet  nemzetállam Kultúra Nyelv Életérzés A Teremtőhöz való viszony, monoteizmus …

A modern kor „kihívásai” A HAGYOMÁNY szerepe egy modern(izálódó) társadalomban. A nemi és családi szerepek egy modern(izálódó) társadalomban. A külvilághoz (nem zsidókhoz) való viszony egy modern(izálódó) társadalomban. Vegyesházasság Antiszemitizmus A foglalkozási szerkezet megváltozása. …

Viszlát két hét múlva csütörtökön!