ELEKTRONIKUS KERÉKPÁR VÁLTÓ- RENDSZEREK KÖŐ KATALIN EC58AW
FUNKCIÓ A kerékpárokon a váltók a kerékpáros által a hátsó keréknek átadott nyomaték szabályzását teszik lehetővé. A váltók fejlesztésének következő logikus lépése az elektronikus váltás. Mivel ezek a rendszerek nem használnak bovdeneket, a váltás gyorsabbá, megbízhatóbbá válik, illetve a karbantartásigény is csökken. Előny: -Több fogásból lehetséges a váltás - Kisebb erőt és mozdulatot vesz igénybe (hideg időjárás esetén hasznos) - A váltást nem befolyásolja a bovden állapota (nyúlás, korrózió) -Kisebb erők hatnak a hajtás alkatrészeire (nincs csapódó lánc)
MŰKÖDÉSI ELVE I. Gomb megnyomása a váltás kezdéséhez Microcontroller jelet kap (folyamatosan figyel, PD szabályzás) Jeltovábbítás a váltók felé (PWM vezérlés) H-Bridge felerősíti a jelfeszültséget, majd a kívánt irányban zárja a kört Encoder jeléből visszajelzés az aktuális állásra Folyamatábra: * Az áramkör integráltsági foka nem publikus.
MŰKÖDÉSI ELVE II. Az adott fokozatoknak van egy hozzárendelt szög-értékük, így az encoder állásából tudható, hogy a váltók épp mely fokozatban vannak. Az első váltónak több állása van, mint ahány sebességet kezelnie kell – ezek a hátsó váltó aktuális fokozatától függnek. Ezzel előzhető meg, hogy a keresztben álló lánc (nem ideális) ne érjen bele az első váltó testébe. Videó:
SZERKEZETI ELEMEI A rendszer egy mikroprocesszorból, egy akkumulátorból (2.) és a kezelőgombokból (3.) áll. A gombok a kormány két fő fogáspontja közelében helyezkednek el. Az akkumulátor és a vezérlés számára a vázak alján, vagy belsejében alakítanak ki helyet. A mozgatómotorok a váltók közelében találhatóak: az első a konzolon, a hátsó a váltótestben (1.)
SEMATIKUS ÁBRA Külső akkumulátor típusBeépített akkumulátor típus
ALKALMAZÁSI TERÜLETEI -Országúti- -Hegyi- -Túrakerékpárok
Köszönöm a figyelmet! Forrás: - Mivel a termék pontos felépítése nem publikus, a feladat elvégzéséhez használt legáltalánosabb elemek segítségével szemléltettem a működést.