Közösségek művelődése – közösségek fejlődése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kulturális vidékfejlesztés
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Az Oltalom Karitatív Egyesület 1989 óta működik. Célja a lelkileg és szociálisan elhagyott, kiszolgáltatott vagy veszélyeztetett élethelyzetben lévő különféle.
MegyeVersenysport (fő)Amatőr sport(fő) Baranya Bács-Kiskun 38 Nincs adat Békés 26 Nincs adat Borsod-Abaúj-Zemplén Budapest Csongrád.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Emberi Erőforrások Minisztere alapította,
Hova vezet ez az út? A megyei feladatellátásról….
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Bemutatkozik a Nagykapos és Vidéke Társulás
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Megyék és megyeszékhelyek gyakorlójáték
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
2009. év rendezvényeinek összefoglalója február 8-16.
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Értéktár Bizottság munkája, tapasztalatai Budapest, május 21.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
A büntetés-végrehajtási szervezet részvétele
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
Értéktárak Pest megyében
A Nemzeti Művelődési Intézet szakmai munkájának megismerése
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
INEXTEX INnovative EXchange of knowledge, experiences and methods based on cultural heritage of TEXtile A textilörökségen alapuló tudás, tapasztalatok,
Szektorok közötti együttműködések
Az agroturizmus és a vidékfejlesztés sokszínűsége Európában.
Idegenforgalmi és Kulturális Vidéki-falusi Ernyőhálózat (IKUVÉH) kialakítása (TÁMOP /07/1) Pályázat FATOSZ-Tourinform.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
A társadalmi felelősségvállalás civil példái – jó gyakorlatok a Nyugat-dunántúli és Észak- alföldi régióból Kóbor Krisztina 2010.
2. Az egészségközpontú gyógyítás programja
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
A Nemzeti Művelődési Intézet szakmai munkájának megismerése
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
„Építő közösségek a tényői IKSZT-ben”
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ , 0012.
Tájékoztató A járási tréningekről Dr. Marosi János MKKSZ Szabó F. Attila MKKSZ Budapest, május 19. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel”
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
NMI Jász-Nagykun-Szolnok Társadalmi megújulás lehetséges útjai:  ÉRTÉK ÉS KÖZÖSSÉG alapon a helyi társadalom összetartó erejének erősítése  Élő-, kortárs.
Bács-Kiskun megye. A Nemzeti Művelődési Intézet Bács-Kiskun Megyei Irodájának címe: 6000 Kecskemét, Katona József tér 8.
Az EQUAL program és sajátosságai TE IS + ÉN IS = MI IS PÉCS 2007 május 09.
Hejőkeresztúr Község.  Komplex Instrukciós Program  Táblajáték Program  Generációk Közötti Párbeszéd Program  Tehetséggondozás (képzőművészet, zene,
Barcsák Marianna - KPSZTI
Változások és eredmények a GINOP 5. 2
„NŐ az esély” TÁMOP B-2-12/
A magyarországi K+F politika
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
A helyettes szülői ellátás működése
Készítette: Koleszár Gábor
Urbánné Malomsoki Mónika
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Közösségek művelődése – közösségek fejlődése

Az egóvá csupaszodott személyiségnek az „egónia” állapotában az a leghőbb kívánsága, hogy neki jó legyen. Az eredmény mi más lehetne, mint a MEGSEMMISÜLŐ ÉN, A BIZALMATLANSÁGGAL FIGYELT TE, A SZÉTVERT MI, ÉS A KIREKESZTETT ŐK.

A közösség funkciói: szocializáció gazdasági boldogulás társadalmi részvétel társadalmi kontroll kölcsönös támogatás

Hogyan tud hozzájárulni a területi közművelődési feladatellátás: a lokális társadalomfejlesztéshez, a településfejlesztéshez, a gazdaságfejlesztéshez, az önfoglalkoztatás elősegítéséhez, a munkanélküliség csökkentéséhez, a települések népességmegtartó képességének erősödéséhez, az egészségügyi állapot javításához (fizikai, lelki), a generációk közötti „távolságok” csökkentéséhez, a helyi és a nemzeti identitástudat megerősödéséhez.

Feladatok I. Értéktárak megalakulásának ösztönzése Hungarikum klubok IKSZT-k mentorálása Közművelődési szakemberek továbbképzése Minőségfejlesztés a közművelődésben Tájékoztatók, szakmai napok Statisztika Kapunyitogató Közösségek fejlesztése közművelődési eszközökkel Települési közösségek fejlesztését szolgáló kezdeményezések mentorálása Települési ifjúsági klubok generálása, mentorálása Művészeti közösségek szakmai képzése Amatőr művészeti közösségek vezetőinek képzése Felmenő rendszerű amatőr művészeti rendezvények Felnőttképzés, élethosszig tartó tanulás LLL/LWL

Feladatok II. Gazdaságfejlesztést segítő közművelődési innovációk, mintaprojektek Lokális társadalomfejlesztést segítő táborok Megyei összművészeti fesztivál A meglévő határon átívelő kapcsolatok ápolása, újak kiépítése A határon túli magyarság bevonásával megvalósított mintaprojektek Nemzetiségek kultúrájának megőrzését szolgáló projektek Lokális társadalomfejlesztést segítő mintaprojektek, közösségfejlesztés eszközeinek bevonásával végzett helyi társadalomfejlesztés Halmozottan hátrányos helyzetű rétegek integrációját szolgáló mintaprojektek Nemzetközi kapcsolatok kiszélesítése Határon túli közművelődési szakemberek szakmai tanulmányútja Egyéb megyei tradícióval rendelkező tevékenység

A művészeti tevékenységek szerepe és hatásai életminőség-javító szerep személyiségformáló hatás hozzájárul közösségek kialakulásához, megerősödéshez és fennmaradása hozzájárul a helyi és nemzeti identitástudat erősítéséhez hidat képez a generációk között hozzájárul a lelki egészség megőrzéséhez a társadalmi beilleszkedéshez hozzájárul az elszigetelődés, az elmagányosodás megelőzéséhez a közösségi lét megtanulásához

Módszertani mintaprogramok a területi feladatellátásban „Kapunyitogató” programok a helyi közösségek megtartása érdekében; Helyi értéktárakban való közreműködés; Ifjúságfejlesztési folyamatok; Gazdaságfejlesztő mintaprogramok indítása; „Újra öltünk és örökítünk” program elindítása a hímzőkultúra újraéledéséért

Kapunyitogató programsorozat társadalmi, gazdasági és kulturális szempontból hátrányos helyzetű - közművelődési szempontból ellátatlan települések zsákfalvak főként 1000 fő alatti települések nemzetiség szempontok érvényesülése „kulcsos házak” a helyi igényeknek, hagyományoknak megfelelve a lokális értékek hangsúlyozása és tudatosítása Fejér megyei kapunyitogató programok -

Kapunyitogató Kisaron Szabolcs-Szatmár-Bereg megye Kapunyitogató Kisaron 2014 népi hangszerekkel kísért interaktív produkció kiállítás a helybeli asszonyok kézimunkáiból népi játszóudvar (fajátékok használata, mint mocsárjáró, facsiga futtatás, gólyaláb, frászkarika hajítás) néptáncegyüttes bemutató és táncház

Kapunyitogató Kákicson Baranya megye Kapunyitogató Kákicson 2014 220 fős falu halmozottan hátrányos helyzet ormánsági kézművesek tárlata a színpadépítésben, a sátorállításban, a főzésben, a kiállítás rendezésében a lakosok aktívan részt vállaltak a szomszédos aprófalvak művészeti és civil szervezeteinek közreműködése

Tanyasuli - Pusztaszer, Balástya, Ópusztaszer - Csongrád megye Gazdaságfejlesztő projekt Tanyasuli - Pusztaszer, Balástya, Ópusztaszer - a projekt célja volt, hogy a kerttel, tanyával rendelkező munkanélkülieket a saját lehetőségeik kihasználására ösztönözze a leendő gazdálkodók belekóstolhattak a tanyasi életbe gyümölcstermesztés, zöldségtermesztés, állattenyésztés - kisállattartás, méhészkedés a kiemelt témák közt szerepelt a közös munka során a résztvevők láthatták azt is, hogy kivel tudnak a továbbiakban együtt működni a gazdaságfejlesztő folyamatban

Gazdálkodj okosan – lépésről lépésre! - Háztáji klubok - Jász-Nagykun-Szolnok megye Gazdaságfejlesztő projekt Gazdálkodj okosan – lépésről lépésre! - Háztáji klubok - a háztáji klub megalakításának célja volt, hogy felhívja a figyelmet szűkebb és tágabb környezetünk tiszteletben tartására, védelmére hosszú távú cél volt, hogy a klubokhoz kapcsolódó állampolgárokon keresztül családi gazdálkodások, bevásárló körök, szívességi körök megalapítását generálja a családi gazdálkodás mellett cél volt a foglalkoztatás, a települési közösségi-, szociális vállalkozások tervezése, illetve a hazai viszonyokhoz illeszkedő gazdálkodói modellek kidolgozása és megvalósítása

Gazdaságfejlesztési kerekasztal - Kurd - Tolna megye Gazdaságfejlesztő projekt Gazdaságfejlesztési kerekasztal - Kurd - gazdaság- és társadalomfejlesztő kerekasztal önkormányzati, közművelődési, oktatási, közösségi, civil szakemberek részvételével 6 település részvételével (Kisszékely, Varsád, Udvari, Szakadát, Nagyszokoly, Kurd) a program során a települések polgármesterei mutatták be az elmúlt évek modellértékű fejlesztési programjait, a helyi sajátosságokat, a falu gazdasági, társadalmi, kulturális életének értékeit a helyszínbejárás után lehetőség nyílt arra, hogy a résztvevők megosszák egymás között eddig szerzett tapasztalataikat, tanácsaikat

Háztáji tudás, öngondoskodás újraélesztése – Felpéc, Csíkvánd - Győr-Moson-Sopron megye Gazdaságfejlesztő projekt Háztáji tudás, öngondoskodás újraélesztése – Felpéc, Csíkvánd - a projekt célja az önkormányzati gazdaságok kapujának kitárásával - az ott felhalmozódott tudás átadásával - a hagyományos paraszti gazdaságok kultúrájának felélesztése volt az érdeklődők bepillantást nyerhettek a kenyérsütés fázisaiba (a kovász készítésébe, a kenyértészta kelesztésébe és dagasztásába), valamint  a savanyítás és a disznótartás, illetve a disznóvágás folyamataiba kapcsolódhattak be

„Dédszüleim mintáit hordom” - Törökkoppány - Somogy megye Lokális társadalomfejlesztést segítő projekt „Dédszüleim mintáit hordom” - Törökkoppány - A társadalomfejlesztő mintaprojekt célja a gazdag helyi népművészeti mintakincs innovatív szemléletű, kreatív felhasználása. Iparművészeti pályázat kiírása: A XIX-XX. század fordulóján vált általánossá, ugyanakkor sajátosan egyedivé a koppányi népviselet, a fehér hímzéssel díszített ingek.  A XXI. század elején mi az, ami a ebből hordható? Melyik az az elem vagy megközelítési mód, ami a mai környezetben is megállja a helyét? Hogyan tudnak a tervezők olyan viseleti vagy használati tárgyakat készíteni, amelyek a mintakincs elemeit őrzik, de a kor követelményeihez igazodó módon - akár anyagukban, formavilágukban, vagy funkcionalitásukban és szemléletükben - innovatívak?

„Dédszüleim mintáit hordom” Somogy megye Lokális társadalomfejlesztést segítő projekt „Dédszüleim mintáit hordom”

„Újra öltünk és örökítünk” Lokális társadalomfejlesztést segítő projekt „Újra öltünk és örökítünk” 2013 - Békés megye (5 település); - Borsod-Abaúj-Zemplén megye (5 település); - Heves megye (5 település); - Zala megye (5 település). 2014 - Bács-Kiskun megye (1 település); - Békés megye (6 település, ebből 1 határon túli); - Győr-Moson-Sopron megye (5 település); - Jász-Nagykun-Szolnok megye (5 település); - Komárom-Esztergom megye (5 település); - Somogy megye (4 település); - Veszprém megye (5 település); - Zala megye (6 település, ebből 1 határon túli). Besenyőtelek (Heves megye) Mezőtárkány Gyöngyössolymos (Heves megye)

Borsod-Abaúj-Zemplén megye Lokális társadalomfejlesztést segítő projekt „Újra öltünk és örökítünk” - kiállítások Szentistvánon, Tardon és Tállyán -

Színes Kert projekt - Lakitelek - Bács-Kiskun megye Lokális társadalomfejlesztést segítő projekt Színes Kert projekt - Lakitelek - 2014 az iskola tanulói létrehoztak egy kertet, amit olyan növényekkel ültettek be, melyekből festőanyagot lehet nyerni a kert ápolása, a növények gondozása a szakkör feladata volt a résztvevők megtanulták a komposztálás gyakorlatát, a biohulladék hasznosítását a növényi festőanyagokat használták fel kézműves foglalkozások keretében

„Pepita” kreatív tábor fiataloknak az integráció jegyében - Békés - Békés megye Halmozottan hátrányos helyzetű rétegek integrációját szolgáló projekt „Pepita” kreatív tábor fiataloknak az integráció jegyében - Békés - 2013 15 roma és 15 nem roma gyermek bevonásával valósult meg a kreatív tábor az integráció jegyében, különböző művészeti ágakra épülve (népzene, néptánc, képzőművészet, népi  kézművesség, modern tánc, modern zene) a kreatív foglalkozássorozatok a roma és a magyar hagyományokat is bemutatták a foglalkozásokat aktivációs és csapatépítő tréningek előzték meg, majd a napok játékos sportvetélkedővel zárultak

„Mindannyian mások vagyunk…” - Tamási - Tolna megye Halmozottan hátrányos helyzetű rétegek integrációját szolgáló projekt „Mindannyian mások vagyunk…” - Tamási - összművészeti kulturális bemutató Tamásiban (zene, színjátszás, képzőművészet, versmondás, népdaléneklés) a projekt során az értelmi fogyatékos emberek érdeklődésüknek, képességeiknek megfelelő művészeti ágakban próbálhatták ki és mutathatták meg tehetségüket a projekt célja a másság elfogadása, a toleranciára nevelés, az előítéletek megszüntetése, a fogyatékossággal élők életminőségének javítása, képességeinek fejlesztése volt erre épülve folytatódik a közösségfejlesztő programsorozat „Nyitott szívvel” címen, értelmileg sérült és ép emberek számára, művészeti eszközöket felhasználva (Regöly, Majsa-puszta, Tamási településeken)

Köszönöm! Sotkó Levente Attila Módszertani Fejlesztési Osztály osztályvezető sotko.levente.attila@nmi.hu 2015.03.19.