A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A többfokozatú képzés kezelésének problémái a TVSZ-ben László Gyula.
Advertisements

A gazdaság és az oktatás együttműködése
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
Technical University of Budapest
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Felsőoktatási változások hallgatói szemmel Miskolczi Norbert.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
E-learning alapú komplex képzések
50 éves a szegedi informatika
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
INFOTÁRS A Társadalomtudományi és Informatikai Kar közös projektje.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
VERSENYKÉPES NYÍREGYHÁZI FŐISKOLA. ADATOK A projekt megvalósításának időtartama: A projekt összköltsége: Ft. A támogatás.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A projekt fejlesztési oldala A projekt fő elemei Fejlesztések Paletta TÁMOP A/1-11/ Csallner András Erik.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Transznacionális és multinacionális vállalatok
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Ráckeve, Matemetika oktatás mérnök és informatikus képzésekben 1 Dunaújvárosi Főiskola
____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________ Debreceni.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
Sikeres ipar-egyetemi együttműködés Pannon Egyetem - KÜRT Zrt. Dr Remzső Tibor pályázati igazgató egyetemi docens Microsoft Innovációs Nap november.
Az ELTE Informatikai Kar és a FÖMI Távérzékelési Központ kapcsolata : Műhold-felvétel kiértékelő rendszer komponenseinek kifejlesztése (tervezés.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
Korszerű és innovatív mérnökképzés!. Képzéseink rt itt kedvedre választhatsz! BSc 11 alapszak MSc 6 mesterszak PhD 2 Doktori Iskola.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
A szakmai gyakorlat szervezése?
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Képzés ipari szemmel PSE. Intelligent Net Working PSE GSC
Felsőoktatási Szakképzés
Előadás másolata:

A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter PSE GSC Group Strategy & Communications 2004-10-01 A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter Gerner Péter 2005-11-03 PSE Standard Presentation

Egy munkáltató: Siemens 420.000 alkalmazott (az egyik legnagyobb munkáltató a világon) 50.000 K+F területen dolgozó munkatárs 30.000 szoftverfejlesztő mérnök (az egyik legnagyobb IT-vállalat a világon, bár nem erről ismert) Orvostechnika Közlekedés Információ és kommunikáció Ipari szolgáltatások és megoldások Ipar Energia Gerner Péter

PSE, Program- és rendszerfejlesztés Siemens Program and Systems Engineering 6000 fejlesztőmérnök Közép-Európában 7 országban, 16 (egyetemi) városban Szoftverfejlesztés és informatikai szolgáltatások nyújtása a Siemens ágazatainak 9-10.000 fejlesztőmérnök középtávon Gerner Péter

Siemens PSE Magyarországon 1991 óta Magyarországon (Sysdata: 1993-2003) Több mint 600 fejlesztővel Magyarország legnagyobb szoftverfejlesztő-központja. Telekommunikációs szoftvereket, informatikai megoldásokat fejlesztünk. Megoldásaink Siemens rendszerek elemeiként kerülnek a világpiacra. Gerner Péter

Networking – ahogy a PSE működik PSE GSC Group Strategy & Communications 2004-10-01 Networking – ahogy a PSE működik Nemzetközi projektek Több város Különböző kultúrák Eltérő képzettségű munkatársak Közös technológia (fejlesztési módszertan) Tudásmenedzsment rendszer Egységes minőségirányítás (CMMI 4, ISO 9001) Képzések azonos tematika szerint Stratégiai, projekt és menedzsment kontrolling Zusätzliche Notizen zum Thema Vernetzung: Vernetzung auf möglichst vielen Ebenen Technische Vernetzung im Sinne von TechnoWeb Vernetzung innerhalb der PSE International GG-übergreifende Kombinationen von Kernkompetenzen und damit Stärkung bestehender und Schaffung neuer Geschäftssegmente (z.B. Netzmanagement für Satellitenbetreiber, IN für Energieversorger) Bildung und Unterstützung von vertrieblich orientierten, GG-übergreifenden Know-how-Netzwerken (z.B. TIS, EIS, CRM, Smart Card, etc.) unter Einbeziehung der Vertriebe (insbesondere Österreich) Bereichsübergreifende Lösungen durch horizontale Integration Kooperationen mit Universitäten, Forschungsinstituten und Kompetenzzentren wie FTW, Hagenberg, etc. Mehrwert aus der internationalen Vernetzung für unsere Kunden: Möglichkeit, rasch auch große Projektteams auf- und auch wieder abzubauen z.B.: Projekt TBL Kostenschonender Einsatz von Top-Spezialisten zum benötigten Zeitpunkt z.B.: Support Center rasche und unkomplizierte Zuziehung weiterer technischer oder fachlicher Experten PSE-intern falls projekterforderlich Transfer bewährter technischer Erfolgsmuster auf neue Projekte proaktive Entwicklung von themenspezifischen Lösungskonzepten durch Kooperation von Expertenteams der PSE, z.B.: TIS Gerner Péter PSE Standard Presentation

Ami a Bologna-folyamatból látszik Egyetemi és főiskolai diploma helyett: Egy nagy rendszert érintő változási folyamat zajlik - a rendszer „termékéből” épül fel a Siemens PSE is - e termék minősége létfontosságú számunkra A jelenlegi rendszer termékéből évi 1500-2000 mintát (CV-t) veszünk, 3-400 tesztet végzünk, és 100-150 sikeres. 3+2+3 év Alapszak Mesterszak Doktori képzés Munkaerő-piac 20-25% 60-70% Gerner Péter

Szempontok & elvárások – 1 Egyéni ismeretanyag és képesség Belépési küszöb a felvételin: Szakmai tudás és gyakorlat Nyelvtudás (angol és …) Ami hosszútávon számít: Önálló tanulási képesség Biztos kommunikáció Mobilitás A várható környezet: Innovatív fejlesztési feladatok hálózatos környezetben Eltérő tudású, tapasztalatú, kultúrájú, motivációjú munkatársak Földrajzilag, szervezetileg, üzletileg tagolt szervezet Gerner Péter

Szempontok & elvárások – 2 Felsőoktatás Magyarországon Kollaboráló rendszerek - felsőoktatás és gazdaság - közös érdek és felelősség - de milyen fórumokon? - tájékoztatás, információ Hosszútávú gazdasági trendek követése: - szakok, szakirányok - hallgatói létszámok - hallgatói soft skill-ek Rövidtávú trendek ismerete, megértése - iparági konjunktúra vs. recesszió Gerner Péter

Végül ami (már) működik … Hallgatók szakmai gyakorlata BMF: kooperatív képzés ELTE és a Szegedi Tudományegyetem is kezd Munkaerőpiaci együttműködés Állásbörzék, karrierirodák, … Inkább hallgatói és nem intézményi rendszerek Munkáltatóknak kiemelten fontos Diploma utáni képzések Saját munkavállalók képzése felsőoktatásban dolgozó oktatók és kutatók bevonásával („LLL”) Szakképzési hozzájárulás Fejlesztési támogatásként működik De szakképzésként nehéz Támogatás, szponzoráció Inkább a „nagyok” között Gerner Péter

Köszönöm a figyelmet! Gerner Péter peter.gerner@siemens.com PSE GSC Group Strategy & Communications 2004-10-01 Köszönöm a figyelmet! Gerner Péter peter.gerner@siemens.com Gerner Péter 2005-11-03 PSE Standard Presentation