Gazdasági etika 4. Vállalati etika.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
Advertisements

Etikai Kódex.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
2. előadás.
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A vállalkozások környezete
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Ápolásetika.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Egyéni döntések a szervezetben
A stratégiai tervezés eszközei: STAKEHOLDER-elemzés
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Tanuló szervezet.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Munkavédelem és controlling
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
CSR ALAPÚ MOTIVÁCIÓ ÉS BÉREZÉS I.A CSR FOGALMÁRÓL II.CSR ALAPÚ BÉREZÉS III.CSR ALAPÚ MOTIVÁCIÓ IV.CSR ALAPÚ GLOBÁLIS BÉRPOLITIKA MULTINACIONÁLIS VÁLLALATOKNÁL.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
Minőségbiztosítási ismeretek
Az információ, mint erőforrás
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Vállalkozásmenedzsment I.
Ökocímke.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
ÉRTÉKTEREMTŐ FOLYAMATOK MENEDZSMENTJE Tóth Attiláné dr 2015/16-os tanév II. félév WSUF Első óra.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
ILBK451, 2016/2017. I. félév, ea: Kovács Zita
Energetikai gazdaságtan
Vállalati felelősségvállalás
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Vállalati felelősségvállalás
SEEM alapok.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Gazdasági etika 4. Vállalati etika

A vállalat érintettjei I. Egy szervezet érintettje (stakeholdere) bármely olyan egyén vagy csoport, amely befolyásolhatja a szervezet céljainak elérését vagy befolyásolt általa. 1. Alkalmazottak (Érintettség: tisztességes munkáért tisztességes bér; a személyiség védelmével kapcsolatos jogok tiszteletben tartása; jog a biztonságos és egészséges munkahelyhez.) 2. Fogyasztók (Érintettség: informáltság a termékjellemzőkről; tisztességes reklám; biztonságos termék.) 3. Menedzserek (Érintettség: az eredményes munkát tükröző fizetés; a sikeres munkával járó presztízs.) 4. Helyi közösség (Érintettség: jog a tiszta természeti- és lakókörnyezethez.) 5. Tulajdonosok (Érintettség: a befektetett tőke megtérülése; a vállalat presztízse; a vállalat irányításában való részvétel joga.)

A vállalat érintettjei II. 6. Hitelezők (Érintettség: a hitelek törlesztő-részleteinek pontos fizetése; szabályos és hiteles pénzügyi kimutatások készítése.) 7. Szállítók (Érintettség: tervezhető, stabil és kölcsönösen előnyös beszállítói kapcsolat.) 8. Állam (Érintettség: a törvények tiszteletben tartása; a közteherviseléshez való hozzájárulás az adók megfizetésével.) 9. Versenytársak (Érintettség: tisztességes piaci magatartás.) 10. Természeti és épített környezet (Érintettség: a természeti lények, ökoszisztémák illetve a Föld épségének és fenntarthatóságának megőrzése. Az épített környezet ápolása) 11. Jövő generációk (Érintettség: a jelenben meghozott döntések és cselekvések jelentősen befolyásolják a majdani életfeltételeket.)

A vállalat érintettjei III.

A stakeholder-menedzsment etikai elemei I. A stakeholderek kezelésének három szintje van (Boda Zs.): (1) a feltérképezés szintje, (2) a folyamatok szintje, (3) a tranzakciók szintje. A feltérképezés szintje és az etikai elemzés A feltérképezés szintjének kérdései: a) Kik a szervezet érintettjei és azokra milyen érintettség jellemző? b) Milyen tényezők alkotják a vállalat társadalmi, kulturális és történelmi összefüggéseit? c) Milyen érintettséget tulajdonít a vállalat az egyes stakeholdereknek?

A stakeholder-menedzsment etikai elemei II. (2) A folyamatok szintje E szint fő kérdései: Milyen folyamatokon keresztül irányítja a vállalat az érintettekkel való kapcsolatát; a vállalat-környezet viszonyt. Milyen vállalati politikát kíván alkalmazni a vállalat a stakeholderekkel kapcsolatban? Hogyan kell kezelnie a vállalatnak az új problémák vagy az új stakeholderek megjelenését, vagy az intézményrendszerben bekövetkező változásokat. (3) A tranzakciók szintje A tranzakciók szintjének a fő kérdései: milyen motiváció irányítja a vállalatnak az érintettekkel kapcsolatos interakcióit? Hogyan bánjunk az érintettekkel az adott szituációkban?

Az alkalmazottak mint érintettek Az alkalmazottak szempontjából legproblémásabb területek a felvételi eljárás (diszkrimináció mentesség: kor, nem, etnikum, vallás stb.) a fegyelmezési eszközök (méltányosság, pl. meghallgatás joga) az alkalmazottak bérezése (törvények betartása, pl. minimálbér) a munkahely egészségügyi és környezeti biztonsága (élethez és egészséghez való jog, pl. Tengiz-betegség) a vezetési módszerek és elvek etikai szempontú értékelése (A vállalatvezetés nem építhet olyan módszerekre, amelyek sértik az alkalmazottak érdekeit. Így etikai szempontból kizárandók például a megfélemlítésen alapuló vezetési stílusok)

A fogyasztók mint érintettek I. A fogyasztók szempontjából legproblémásabb területek A termékfelelősséggel összefüggő kérdések a fogyasztók informáltsága Kinek és milyen arányban kell viselnie a termék fogyasztásakor esetleg fellépő károk költségeit? az egyik véglet a ,,károkért a fogyasztó felelős" elve helyezkedik el. Ezt a nézetet szokás a szakirodalomban ,,fogyasztó vigyázz!" nézőpontnak nevezni. A képzeletbeli skála másik végpontján ,,a termelő felelős a károkért", azaz a ,,termelő vigyázz!" elve áll." Napjainkban a törvényi szabályozás a fogyasztók egyre szélesebb körű védelmét szolgálja, ezért a termék minőségéért a vállalatok nemcsak etikailag, hanem jogilag is felelnek.

A fogyasztók mint érintettek II. (2) A fogyasztók informáltsága Ezen a területen két követelményszintet különböztethetünk meg: a) ,,Minimumkövetelmény„ A fogyasztó tisztában lehessen a megvásárolni kívánt termék felhasználásával járó kockázatokkal. (Pl. a gyógyszereknél fel kell tüntetni a gyártó által ismert mellékhatást.) ,,Realitási követelmény„ a vállalat számára nem megengedhetők az olyan termékbemutatások, amelyek a fogyasztó elvárásait olyan mértékig növelik, hogy annak a termék nem felel meg. Itt természetesen elsősorban a reklámoknak van kitüntetett szerepe (pl. a reklám kétértelműsége, lényeges információk elhallgatása, kizárólag érzelmekre és érzelmi szükségletekre építő reklám).

A vállalati etika intézményei I. A vállalati etika intézményei nagyban hozzájárulnak az etikus vállalati kultúra kialakulásához. A leggyakrabban előforduló etikai intézmények: vállalati krédó, etikai kódex, etikai audit, etikai bizottság, etikai forródrót etikai képzési programok.

A vállalati etika intézményei II. (1) Vállalati krédó A vállalati krédó a vállalat által követett értékek és célok tömör összefoglalása és kinyilvánítása. Ebből fakadóan szoros kapcsolatban áll a vállalat küldetésével. (2) Etikai kódex A leggyakrabban alkalmazott etikai intézmény. Az etikai kódex a vállalatnak az alkalmazottaitól elvárt viselkedésre vonatkozó iránymutatásait tartalmazza. Kidolgozásának fő elvei: Részvétel elve: a kódex tartalmát a vállalat különböző szintjein dolgozóknak együttesen kell kialakítaniuk. Érvényesség elve: a kódexeknek konzisztens logika alapján releváns etikai normákra kell épülniük. Hitelesség elve: az etikai kódexek útmutatásai és a szankciók - a vállalati hierarchiában elfoglalt pozíciótól függetlenül - a vállalat minden alkalmazottjára egyformán érvényesek.

A vállalati etika intézményei III. (3) Etikai audit Az etikai audit egy elemzési és mérési folyamat, amelynek tárgya a vállalat érintettjeivel kapcsolatos politikája. Az etikai audit néhány szokásos eleme: Beszámoló a jogszabályoknak, előírásoknak történő megfelelésről (perek, bírságok, büntetések stb.) Beszámoló az önkéntes vállalati tevékenységről (pl. a munkahelyi körülmények javítása stb.) Beszámoló a társadalmilag hasznos tevékenységekről (pl. alapítványi támogatások). (4) Etikai bizottságok Az etikai bizottságok kettős feladatot ellátó fórumok: Monitoring funkció: az etikai kódexben leírt normák betartásának folyamatos figyelése. Szankcionálási funkció: a normák megszegőivel szembeni fellépés.

A vállalati etika intézményei IV. (5) A vállalat etikai igazgatója Az etikai igazgató a vállalat etikai ügyeiért felelős vezető az állandó etikai kontroll biztosítására alkalmas szervezeti megoldás (6) Etikai forródrót A vállalaton belüli etikai forródrót egy olyan telefonszámot jelöl, amelyet akkor tárcsázhatnak a vállalati alkalmazottak, ha etikátlan cselekedet jut a tudomásukra. Ez a rendszer biztosítja az anonimitást. (Tilos nyomozni a telefonáló után.) (7) Etikai képzési programok Az etikai képzési programok segítséget nyújtanak az alkalmazottaknak a komplex, etikai vetülettel rendelkező problémák kezeléséhez. (8) A vállalat etikai programja A vállalati etikai program az egyes etikai intézmények egymásra épülését mutatja be.