Tudás- és tudategyetem Varga Csaba Stratégiakutató Intézet, 2008-2010 Magyarország.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar felsőoktatás.
Advertisements

Átma-Véda-Vishwa-Bráhm
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Varga Csaba Sociologist, H. Academic Reader,
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
A globlokál világ kultúrája (tér – társadalom – kultúra)
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Megnyitó Új közgazdasági perspektívák szakpolitikai relevanciái Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK AZ MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és az MTA Emberi.
A Stratégiakutató Intézet (Hungary) bemutatása Varga Csaba szociológus, c. egyetemi docens Stratégiakutató Intézet elnöke
Képzési lehetőségek a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala szervezésében
A METAELMÉLET- METAFILOZÓFIA KÖNYV
A metafilozófia alkalmazása a társadalomelméletre és a globalizációra The application of Metaphilosophy in socialtheory and globalisation Varga Csaba.
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
Mi lenne, ha a szellemi tőkének valóban lenne szerepe?
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon TÁMOP /02/B/KMR ELTE Pedagogikum Központ Szakmai vezető: Hunyady György Pénzügyi vezető: Bartha Edit.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
A középkori filozófia főbb kérdései
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
NELI-projekt bemutatása
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
A vidéki tér sikertényezői
A háború és a modern fegyveres erő
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Kuti Éva Szociális gazdaság, nonprofit szektor, civil társadalom Versengő koncepciók és intézményi leképeződésük.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A tudástársadalom jövője
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
A civil társadalom fejlesztése az információs társadalom korában
Varga Csaba: A tudástársadalom Varga Csaba: A Stratégiakutató Intézet első évtizede Elhangzott az intézet alapításának 10 éves évfordulója alkalmából rendezett.
Az új lokális paradigma és a metaelmélet Csaba Varga researcher of social theory, metaphilosopher, h. academic reader President of Institute for Strategic.
ÚJ TUDAT A TUDÁSTÁRSADALOMBAN
Stratégiakutató Intézet MAGYARORSZÁG A 21. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN, különös tekintettel az intelligens civil társadalomra Varga Csaba Stratégiakutató Intézet.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM MESTERISKOLA SZOMBATHELY augusztus
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Ember és környezetének viszonya
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
LEADER, Identitás, Sport
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Tudás- és tudategyetem Varga Csaba Stratégiakutató Intézet, Magyarország

Új és erős társadalmi-képzési igény Az utóbbi évtizedekben a globális tudástérben létrejött új tudás (normál és poszt-normál tudományos tudás) oktatását végezzük el Az új tudás azt is jelenti, hogy elvékonyodnak a falak tudomány és vallás, filozófia és teológia, tudomány és művészet között, s ezeket a szempontokat az oktatásban vegyük figyelembe Az univerzális új tudás létrejötte azért is következett be, mert a természettudományok, elsősorban az elméleti fizika hallatlan fejlődést ér el, ezért többek között az elméleti fizika új eredményeit kiemelten tanítsuk Az új univerzális-globális világban az oktatás nem koncentrálhat kizárólag az európai vagy az euroatlanti tudásra, így a többi kontinens és kultúra tudásait is vonjuk be a tematikába

Új és erős társadalmi-képzési igény Az univerzális magyar és európai hagyományokat és általában az új történelmi ismereteket és felfogásokat ismertessük meg a hallgatókkal Ha a 21. század első felének két vezető témája és fogalma a tudás és a tudat, az oktatásban szintén prioritást kapjanak a tudás- és tudatelméletek, s ezek széleskörű alkalmazása Ha ez az új tudás lényegét tekintve transzdiszciplináris tudás, akkor a képzés lehetőleg lépje át a meglévő egyetemi szakok rendszerét és hozzon létre transzdiszciplináris tantárgyakat Ha ez az új tudás nem csak új részismereteket, hanem alapvetően új világképet, s gondolkodásmódot hoz magával, ezt a generális szellemi paradigmaváltást is ismertessük meg Európa funkcionálisan és szubsztanciálisan is elvesztette vezető kontinens szerepét, ezért a képzés szolgálja Európa szellemi és mentális felzárkózását, többek között új jövőképek megfogalmazásával

Új és erős társadalmi-képzési igény Az új oktatási-képzési formáknak követnie kell Európa oktatási stratégiáit, vagy lépjünk előbbre, azzal a célkitűzéssel, hogy az oktatás egyik központi célja a tudatfejlesztés Az új oktatási formának egyaránt keressük meg és koncepciózusan építsük ki az egyetemi és az egyetemi szintű felnőttképzési formáit A képzés ne csak szó-alapú legyen, hanem kapjon nagyobb szerepet a kép (a vizuális információ), és például a művészeti alkotás A képzésben az egyik kiemelt feladat legyen, hogy az új tudás személyes és társadalmi hasznosítását, sőt magasabb egyéni és kollektív tudatállapot elérését is támogassuk A hallgatókat tudatosan készítsük fel a tízes-huszas évek várható globális-lokális konfliktusainak kezelésére és pozitív esélyként a tudás- és tudatközpontú társadalom modell valóra váltásának támogatásában Legalább a legjobb hallgatóknak tegyük lehetővé, hogy az általuk kiválasztott tanárral mester-tanítvány viszonyban személyes intenzív képzést kaphassanak

A fontosabb integrált szakok, tantárgy-csoportok (1) Átfogó ember- és személyiség elméletek, a pszichológia új eredményei, új idegtudományi eredmények, egó- és én-szintek, a transzcendens ember elmélete, az egyén társadalmi szerepei, új életformák és életfelfogások Új világérzések, világtapasztalatok, új valóság-élmények, új tudat- tapasztalatok, új szorongások, ismeretlen paradigmaváltások (bevezető) Új tudomány – új elmélet, poszt-normál tudomány, metaelmélet, új filozófiák, új gondolkodások Átfogó tudáselmélet, tudástőke elmélet, információ-elméletek, logikai tér elméletek, tudáshasznosítás Átfogó tudatelméletek, agy-elme-tudat felfogások, tudatszintek és tudatállapotok, személyes és társadalmi tudat és tudatalatti Új univerzális világszerkezet, kozmosz és világegyetem elméletek, új térelméletek, globalizáció-lokalizáció elméletek, új regionalizáció elméletek, a világ egységesülése

A fontosabb integrált szakok, tantárgy-csoportok (2) Az élet új felfogásai, elméleti biológia, új evolúció elméletek, új genetikai teóriák, Új anyagelméletek, anyag és tudat, új természettudomány, elméleti fizika, a régi és az új kvantumelméletek, új felfogások a természetfeletti valóságokról Új ökológia elméletek, fenntartható fejlődés teóriák, természet- és környezetvédelem felfogások, a természet, mint spirituális világ, Új gazdaságtudomány, közgazdaság-elméletek, szellemi tőke a gazdaságban, innováció elméletek, etikai gazdaság, spirituális gazdaság, nem piaci gazdaság (lokális gazdasági élet) Új államelméletek, új politikai filozófiák, új típusú közigazgatás, politikai tőke elméletek, az önkormányzás új teóriái, új (közvetlen, részvételi, digitális) demokrácia felfogások

A fontosabb integrált szakok, tantárgy-csoportok (3) Új társadalomelmélet, új közösség- és nemzetkép, intelligens civil társadalom, társadalmi tudat és tudatalatti A tudásfejlesztés, a tudásrendszerezés, a tudásátadás, a tudásközvetítés új felfogásai, új egyetem koncepciók, iskolátlanított iskola modellek, új akadémiai modellek, Új történelemkép, hagyományelmélet, jelenelmélet és jövőelmélet, új magyarság-történelem koncepciók, új Európa történelem, új Közép-Európa történelemvízió, Új művészetelméletek, a művészetek új eredményei-művei, friss esztétika-teóriák, új vizuális jelrendszer, művészet és fizika, művészet és pszichológia, A vallások üzenetei, új metafizika, a fontosabb világvallások, régi és új keresztény teológiák, vallás és tudomány közeledése

A fontosabb integrált szakok, tantárgy-csoportok (4) 21. század elméletek, új jövőképek, tudás- és tudatközpontú világmodell elmélet, új konfliktusok és új kockázatok, új utópiák, új Európa program, új magyar nemzetstratégia, új lokális jövőprogram, Új cselekvéselméletek, új értelemadások, az egyéni új esélyei és új szerepei, az egyének és kisközösségek a paradigmaváltásban, globális és lokális cselekvéselméletek, Személyes és kollektív tudatfejlesztések, tudat- és személyiségfejlesztések, személyes és kollektív imák/meditációk, ősi és mai terápiák, ezek módszerei, technikái; a tudás- és tudatfejlesztések összekapcsolása és gyakorlati programjai. Stb.

A tudategyetem rendszere A tudás- és tudategyetem minimum hat szemesztert igényel, de az egyetemi posztgraduális képzésben ez sűríthető négy szemeszterre, viszont a felsőfokú felnőttképzésben akár nyolc vagy tíz szemeszter is lehet Az integrált tantárgyak száma nem haladja meg majd a húszat- huszonkettőt, de egy-egy tantárgy-csoportban természetesen több tantárgy is lesz Noha a felsorolásban elsőbbséget kaptak az elméleti tárgyak, valójában a gyakorlati képzések (a személyes és kollektív tudatfejlesztések) nem lesznek másodlagosak Nem csak az egyetemi posztgraduális képzésben, hanem a felnőttképzésben is szeretnénk diplomát adni a végzett hallgatóknak A távolabbi jövő a háromszintes egyetem lesz: alapképzés, doktori képzés (középfokú képzés), posztegyetemi képzés (felső képzés)

A tudategyetem előkészítése 1. 1.Optimális az lenne, ha több európai (vagy Európán túli) országban indulna egyszerre 2.Egy magyar (és több külföldi) egyetem bevonásával kezdeményezzünk – elsősorban posztgraduális képzésként – tudás- és tudatközpontú transzdiszciplináris képzést 3.Európában Magyarország mellett Svédországban (például Helsingborgban) kezdeményezzük a tudategyetemi mintaképzés elindítását, és ebben támaszkodunk a lundi egyetem (Lund University) professzoraira 4.A hazai civilegyetemek hálózatára (felnőttképzési rendszerére) építve szervezzük meg a tudás- és tudategyetemi felsőfokú felnőttképzést

A tudategyetem előkészítése Dolgozzuk ki és indítsuk el a tudás- és tudategyetemi távoktatást, s ennek érdekében készítsük el a távoktatási tananyagokat; a távoktatást terjesszük ki a Kárpát- medence országaira (és azon túlra is) 6. A magyar közösségi rádiókkal közösen hozzuk létre a tudás- és tudategyetemi képzést rádiós távoktatásként, amelynek portáljáról letölthetők a tananyagok is 7.A Tudat-egyetem előkészítésére megalakítunk egy európai szakértői csoportot, s közben már tárgyalásokat folytatunk a lehetséges partnerekkel 8.A Tudat-egyetem központja egyelőre valószínűleg a Közép- Magyarország régióban lesz

KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!