Hogyan, és miért gondolkozzunk vállalkozóként rendszerben az üzleti tervezés során és a gyakorlatban? „Ötletből pénzt”
A Munkaland és az Innovalab felmérése szerint az induló vállalkozások 3 legfőbb problémája: Nincs elég profit a fejlesztéshez, fejlődéshez Nincsenek kidolgozva a célok megvalósításának lépései A létszám nem felel meg a feladatok mennyiségének A 3 probléma okozata: a versenytársakhoz képest kevesebb új termék/szolgáltatás piaci bevezetése
A problémák kiváltó okai lehetnek: Nincs elég profit a fejlesztéshez, fejlődéshez – vállalkozás indítása előtti piacfelmérés, pénzügyi tervezés hiánya, piacismeret hiánya Nincsenek kidolgozva a célok megvalósításának lépései, nincsenek szabályozva a működési folyamatok – nincs meghatározva, hogy a célok megvalósításához a gyakorlatban milyen lépések szükségesek A létszám nem felel meg a feladatok mennyiségének – feladatok, pontos feladat- és felelősségi körök meghatározásának hiánya A problémák kialakulásának oka sok esetben a tudáshiány.
Mi az a szükséges tudás, amit meg kell szerezni? A szakmai tudás mellett egy vállalkozás vezetéséhez szükséges ismeretek A szükséges tudás birtokában tudjuk leküzdeni ezeket a problémákat. A szükséges lépéseket összefoglaljuk: üzleti tervet készítünk.
Hogyan segíti egy jó üzleti terv a rendszerben történő gondolkozást? Közhely: egy vállalkozásnál minden mindennel összefügg, ha valami változik, vagy változtatunk, annak a hatása máshol jelentkezik.
Példa: 1.Autókereskedést nyitunk 2.Piac mérete: 2006-ban több, mint eladott új autó, ban kb Célkitűzés: évi 300 db autó eladása, vevőink nagyrészt vállalkozások lesznek A célkitűzés a piac ismeretében reális, ez az üzleti tervezés egyik alapja kell, hogy legyen! A vállalkozás beindulása után nézzünk meg két lehetséges forgatókönyvet, egy pozitívat, és egy negatívat
Pozitív forgatókönyv A vártnál nagyobb forgalom A változás okozta problémák: Növekvő helyigény (tételezzük fel, a telek nem tesz lehetővé további beépítést) Megnövekedett finanszírozási igény Több alkalmazott kell Megoldandó feladatok: Hitelfelvétel lebonyolítása Új ingatlan vásárlása Alkalmazottak felvétele Lehetséges megoldás: Számolunk a növekedés miatt szükségessé váló hitel felvételével, ezért előre elvégeztetjük vállalkozásunk adósminősítését. Telephely vásárlása esetén legyen lehetőség további beépítésre
Negatív forgatókönyv A vártnál kisebb forgalom A változás okozta problémák: Kevesebb új autó eladás miatt újra kell gondolni vállalkozásunk tevékenységét Új szolgáltatásokat vezetünk be: használtautó- kereskedelem, autóbérbeadás Garancián túli autójavítás Megoldandó feladatok: Új marketing- és reklámstratégia kialakítása Telephely átalakítása Bérautók beszerzése Lehetséges megoldás: Tervezéskor eleve számolunk egy rosszabb forgatókönyvvel, ha van rá mód, tartalékolunk és időben meglépjük a szükséges változtatásokat
A szükséges üzleti terv felépítése A három alapkérdés: 1.Mit akarok csinálni? 2.Kinek, és hogyan fogom eladni, amit csinálok? 3.Milyen eszközökre és mennyi pénzre van szükségem, és mekkora bevételre van szükségem, hogy megérje csinálnom? Tervezési logika: Tárgyi, személyi, anyagi feltételek definiálása. A kitűzött cél eléréséhez szükséges lépések rögzítése. Az egyes lépésekhez tartozó gyakorlati feladatok meghatározása. Kockázatok, változások kezelése: Külső változások okozta hatások vizsgálata SWOT-elemzés készítése Rangsoroljuk a kockázatokat, csak az érdemiekkel foglalkozzunk!
Példa Cél: évi 300 db, közepes árfekvésű (5-10 millió Ft) autó eladása Stratégia: óvatos növekedési politikával kívánjuk célunkat elérni, ennek érdekében a konkurenciánál valamivel olcsóbb árakat, de színvonalasabb ügyfélkezelést alkalmazunk Rendelkezésre álló források: 30 millió Ft saját tőke és 50 millió Ft hitel Mit kell vennem belőle: ingatlan+munkaeszközök, szerviz berendezés, bemutató autók A vállalkozásban elvégzendő teendők: értékesítés, marketing, szerviz, könyvelés-pénzügy, beszerzések, minőség-ellenőrzés Az egyes teendőkhöz tartozó feladatok (értékesítés): új autók eladása, ajánlatkészítés, kapcsolattartás meglévő vevőkkel, szerviz- csomagok kiajánlása, potenciális vevőkkel történő kapcsolatfelvétel A feladatok ismeretében tervezhető a létszám, illetve (pénzügyi tervezést követően) az, hogy mit érdemes kiszervezni
Rendszerben gondolkozás generálta előnyök Átlátjuk vállalkozásunk működését Tisztában vagyunk az egyes folyamatokkal Ismerjük az elvégzendő feladatokat Könnyebben és eredményesebben tudunk reagálni a változásokra „Az üzleti terv sosem egy kőbe vésett dolog!”
Példa: Külső hatás miatti változás: eladásaink visszaesnek Következmény: kevesebb bevétel A változás kezelése: új szolgáltatások piaci bevezetése Keletkező új feladatok: új szolgáltatások meghatározása, piaci bevezetése, reklám-marketing stratégia újragondolása, szükséges emberi erőforrás meghatározása, pénzügyi kalkuláció A változás miatti hatások vizsgálatánál, a szükséges lépések tervezésénél sosem önmagában egyetlen területet, egyetlen feladatot nézünk, hanem mindig az érintett területek egészét!