Komplex egészségnevelési kísérleti program ökoiskolák számára

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
„Ezt egy életen át kell játszani”
az általános iskolákban
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Tehetségpont létrehozása
A szaktanácsadás támogató szerepe
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
TÉT Platform Egyesület 1132 Budapest, Borbély u Tel.: Csontos Csaba TÉT Platform Közgyűlés.
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Országos Egészségfejlesztési Intézet Életciklus Osztály szeptember előtt és után.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
ÖKOISKOLA A HERNÁD ÉS A BÁRSONYOS ÖLELÉSÉBEN Bőcsi Általános és Szakiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Kompetensek lettünk? június 27..
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A KMMSTG ökoiskola fejlesztési munkájának bemutatása Néhány pontos ö/o/koskodás: Iskola rövid története Innovativitás és a KMMSTG Ökoságunk kezdete A kritériumrendszer.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
EU-s források ökoiskolák számára Takács Eszter Könczey Réka Budapest, június 6. Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója.
Közép - Dunántúli Régió Zöld Óvoda Bázisintézmény tevékenységei
A szaktanácsadó segítő szerepe
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Néder Katalin Ökoiskolai nevelési-oktatási program fejlesztése.
Nagyné Horváth Emília.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Szén-dioxid Nyomozók. energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Ökoiskola-vezetőképzés Debrecen április 15.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
PROJEKTNYITÓ május 18. MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA 4400 Nyíregyháza, Fazekas János tér 8. TÁMOP / Referencia-intézmények országos.
Szén-dioxid nyomozók: energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskola bemutatkozik Gyöngyös
PROJEKTZÁRÓ január 24. MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA 4400 Nyíregyháza, Fazekas János tér 8. TÁMOP / Referencia-intézmények országos.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Zöld óvodák és Ökoiskolák a köznevelési intézményekben
Jánoshalmi Hunyadi János Általános Iskola,
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Előadás másolata:

Komplex egészségnevelési kísérleti program ökoiskolák számára Ökoiskolai vezetőképzés 2011 április 15. Debrecen Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

A közoktatási törvény 2003-as módosítása óta a törvény 48 A közoktatási törvény 2003-as módosítása óta a törvény 48. § (3) bekezdése alapján az iskoláknak nevelési programjuk részeként el kell készíteniük saját egészségnevelési és környezetinevelési rogramjukat. Az Egyesült Nemzetek Szervezete 57. közgyűlése 2002. december 20-án a 2005–2015 közötti évtizedet a Fenntarthatóságra Nevelés Évtizedének nyilvánította Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Akkor eredményes, ha egész életen keresztül A környezeti nevelés célkítűzése nem kevesebb, minthogy a társadalom és a természet fenntarthatósága és működő-képességének megőrzése céljából kialakítsa az emberek környezettudatos magatartását. Ez új értékrend elfogadását, olyan cselekvési és döntési képességeket igényel, amely az emberek életvitelének tudatos megváltoztatását eredményezi. Akkor eredményes, ha egész életen keresztül tartó folyamat, amely az intézményes nevelési színtereken legfeljebb csak megkezdődött. Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Az ÖKOISKOLÁK jellemzői nagyon erős projektidentitás kifelé és befelé a fenntarthatóságra nevelés zászlóvivője átgondolt, kontrollált és folyamatosan megújuló iskolafejlesztési koncepció Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Amiről beszélni szeretnék az Életmód program bemutatása együttműködő partnerek, taneszközök a tanítás- tanulás folyamata szakmai ellenőrzés-visszacsatolás eredmények tapasztalatok, fenntarthatóság Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

EGÉSZ+SÉG, + a szellemi egészség + testi egészség + lelki egészség állapotának egyensúlya. Holisztikus nevelés: elme–test–lélek. Környezetharmónia: Élvezd, érezd, szeresd, légy boldog általa! Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Életmód program (2008-ban indult iskolakísélet ) Multidisciplináris együttműködés ÁNTSZ Debrecen Kistérségi Intézete (Dr.Benkéné Kiss Valéria egészségfejlesztő) az Egészségtan munkatankönyvek egyik szerzője Víghné Arany Ágnes (tantervi szakértő) Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Taneszközök Vighné Arany Ágnes - Szalay Mária: Egészségtan munkatankönyv 1-8.osztály (Pedellus Tankönyvkiadó Kft., Debrecen) évfolyamonként 18 órára tervezett koncentrikusan bővülő tananyaga témakörei: - egészséges életmódra nevelés - családi életre való felkészítés - önismereti nevelés. Cd oktatási segédanyag Tanmenet javaslat Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

A tanítás - tanulás folyamata Egészségtan órák: minden évfolyamon 1-1 osztályban (a tanév első vagy második felében heti 1 órában ) alsó tagozatban szabadfoglalkozások keretében felső tagozatban az életvitel és gyakorlati ismeretek tárgykörébe építve. Csoportok kiválasztása a kísérlet kezdetén: Pedagógus önkéntes jelentkezése alapján Minden évfolyamon 1 kontroll csoport Jelenleg 1-2. évfolyamon minden osztály Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Módszerek Kooperatív technikák a tanórákon csoportmunka párban tanulás projekt tevékenység Tapasztalati úton való ismeretszerzés Rendezvények szervezésében való aktív részvétel Jeles napok Óvodai egészséghét Iskolai egészségnap Egész éven át tartó versenyek Kiállítások Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Módszerek Aktív részvétel a környezetrendezésben környezetépítésben Szelektív hulladékgyűjtés Bekapcsolódás városi , országos és nemzetközi programokba együttműködési program a debreceni ÖKOISKOLÁK-kal EnergiaKaland Szitakötő pgr. Beagle pgr Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Eredmények Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Eredmények 2008/2009 Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Eredmények 2009/2010 Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Tapasztalatok Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

elő-, és utómérések szerint 20 - 25 % a tudásbeli különbség Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

a kontrolcsoport nem megfelelő mérce Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

tápanyagok, érzékszervek, életműködések, egészségmegőrzés területen nagyon hiányos a gyerekek ismerete Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

értő olvasás hiánya itt is befolyásoló tényező Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Tanórák képekben Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Tanórák képekben Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Tapasztalati úton való ismeretszerzés Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Környezetrendezés Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Szakmai ellenőrzés-visszacsatolás Állandó konzultáció a szakemberekkel Bemutató órák tartása -Problémaközpontú,szakmai konzultáció -továbbhaladás irányának meghatározása -korrekciók Témazáró eredmények értékelése (összehasonlítás: témakör kezdéskor és befejezéskor kontroll csoporttal) Évzáró értékelő szakmai ankét Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

A program fenntarthatósága jól illeszkedik a NAT-hoz hozzájárul a környezettudatos magatartásforma kialakításához szakmai továbbképzések műhelymunka (konzultáció) kiterjesztés lehetséges, követő iskolák módszertani segítség kapható (bemutató órák a Bolyaiban) társadalmi összefogás kibontakozóban (Biztonságos iskola, Energiakaland E.ON. Helyi összefogások...) Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen

Sok sikert, jó egészséget kívánok! e-mail: tarkanyine@freemail.hu Köszönöm a figyelmet! Sok sikert, jó egészséget kívánok! Tel.: 06/30-9059778 e-mail: tarkanyine@freemail.hu Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen