Komplex egészségnevelési kísérleti program ökoiskolák számára Ökoiskolai vezetőképzés 2011 április 15. Debrecen Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
A közoktatási törvény 2003-as módosítása óta a törvény 48 A közoktatási törvény 2003-as módosítása óta a törvény 48. § (3) bekezdése alapján az iskoláknak nevelési programjuk részeként el kell készíteniük saját egészségnevelési és környezetinevelési rogramjukat. Az Egyesült Nemzetek Szervezete 57. közgyűlése 2002. december 20-án a 2005–2015 közötti évtizedet a Fenntarthatóságra Nevelés Évtizedének nyilvánította Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Akkor eredményes, ha egész életen keresztül A környezeti nevelés célkítűzése nem kevesebb, minthogy a társadalom és a természet fenntarthatósága és működő-képességének megőrzése céljából kialakítsa az emberek környezettudatos magatartását. Ez új értékrend elfogadását, olyan cselekvési és döntési képességeket igényel, amely az emberek életvitelének tudatos megváltoztatását eredményezi. Akkor eredményes, ha egész életen keresztül tartó folyamat, amely az intézményes nevelési színtereken legfeljebb csak megkezdődött. Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Az ÖKOISKOLÁK jellemzői nagyon erős projektidentitás kifelé és befelé a fenntarthatóságra nevelés zászlóvivője átgondolt, kontrollált és folyamatosan megújuló iskolafejlesztési koncepció Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Amiről beszélni szeretnék az Életmód program bemutatása együttműködő partnerek, taneszközök a tanítás- tanulás folyamata szakmai ellenőrzés-visszacsatolás eredmények tapasztalatok, fenntarthatóság Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
EGÉSZ+SÉG, + a szellemi egészség + testi egészség + lelki egészség állapotának egyensúlya. Holisztikus nevelés: elme–test–lélek. Környezetharmónia: Élvezd, érezd, szeresd, légy boldog általa! Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Életmód program (2008-ban indult iskolakísélet ) Multidisciplináris együttműködés ÁNTSZ Debrecen Kistérségi Intézete (Dr.Benkéné Kiss Valéria egészségfejlesztő) az Egészségtan munkatankönyvek egyik szerzője Víghné Arany Ágnes (tantervi szakértő) Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Taneszközök Vighné Arany Ágnes - Szalay Mária: Egészségtan munkatankönyv 1-8.osztály (Pedellus Tankönyvkiadó Kft., Debrecen) évfolyamonként 18 órára tervezett koncentrikusan bővülő tananyaga témakörei: - egészséges életmódra nevelés - családi életre való felkészítés - önismereti nevelés. Cd oktatási segédanyag Tanmenet javaslat Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
A tanítás - tanulás folyamata Egészségtan órák: minden évfolyamon 1-1 osztályban (a tanév első vagy második felében heti 1 órában ) alsó tagozatban szabadfoglalkozások keretében felső tagozatban az életvitel és gyakorlati ismeretek tárgykörébe építve. Csoportok kiválasztása a kísérlet kezdetén: Pedagógus önkéntes jelentkezése alapján Minden évfolyamon 1 kontroll csoport Jelenleg 1-2. évfolyamon minden osztály Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Módszerek Kooperatív technikák a tanórákon csoportmunka párban tanulás projekt tevékenység Tapasztalati úton való ismeretszerzés Rendezvények szervezésében való aktív részvétel Jeles napok Óvodai egészséghét Iskolai egészségnap Egész éven át tartó versenyek Kiállítások Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Módszerek Aktív részvétel a környezetrendezésben környezetépítésben Szelektív hulladékgyűjtés Bekapcsolódás városi , országos és nemzetközi programokba együttműködési program a debreceni ÖKOISKOLÁK-kal EnergiaKaland Szitakötő pgr. Beagle pgr Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Eredmények Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Eredmények 2008/2009 Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Eredmények 2009/2010 Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Tapasztalatok Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
elő-, és utómérések szerint 20 - 25 % a tudásbeli különbség Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
a kontrolcsoport nem megfelelő mérce Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
tápanyagok, érzékszervek, életműködések, egészségmegőrzés területen nagyon hiányos a gyerekek ismerete Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
értő olvasás hiánya itt is befolyásoló tényező Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Tanórák képekben Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Tanórák képekben Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Tapasztalati úton való ismeretszerzés Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Környezetrendezés Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Szakmai ellenőrzés-visszacsatolás Állandó konzultáció a szakemberekkel Bemutató órák tartása -Problémaközpontú,szakmai konzultáció -továbbhaladás irányának meghatározása -korrekciók Témazáró eredmények értékelése (összehasonlítás: témakör kezdéskor és befejezéskor kontroll csoporttal) Évzáró értékelő szakmai ankét Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
A program fenntarthatósága jól illeszkedik a NAT-hoz hozzájárul a környezettudatos magatartásforma kialakításához szakmai továbbképzések műhelymunka (konzultáció) kiterjesztés lehetséges, követő iskolák módszertani segítség kapható (bemutató órák a Bolyaiban) társadalmi összefogás kibontakozóban (Biztonságos iskola, Energiakaland E.ON. Helyi összefogások...) Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen
Sok sikert, jó egészséget kívánok! e-mail: tarkanyine@freemail.hu Köszönöm a figyelmet! Sok sikert, jó egészséget kívánok! Tel.: 06/30-9059778 e-mail: tarkanyine@freemail.hu Bolyai János Általános Iskola, Óvoda és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Debrecen