Magyarok Etelközben/3 Magyarok az óorosz fejedelemségekben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Négy Griff - Avarok, kazárok, magyarok - A sztyeppe harcosai - Kortörténeti előadás Lele János, Négy Griff csoport Négy Griff.
Advertisements

Krisztus uralma alatt élni 3. András hadművelet Johan Lukasse írása nyomán Megváltóm és Királyom.
Lemondás az uralomról I.Jézus Krisztus megtiltotta a tanítványkörnek az uralkodást, úgy, ahogy azt a társadalomban gyakorolják. Mk 10:35-45 „Ekkor hozzálépett.
A gazdaság alakulása Honfoglaló magyarok.
Cella Septichora.
Etelköz és Levédia határán Írott források a 9. századi magyarokról
Magyarok Etelközben/1. Krylos, Szudova Visnya, Przemyśl
Magyarok Etelközben/3 Magyarok az óorosz fejedelemségekben
Magyarok Etelközben/2 Moldvai, moldovai és havasalföldi leletek
A Szaltovói kultúra/1 Kutatástörténet ‒ vázlatpontokban
A Szaltovói kultúra/2 A magyar érdeklődés kibontakozása (vázlat)
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
A magyar őstörténet régészete 2012/2013, 1. félév
Volgai bolgárok, kámai magyarok
A Kijevi Rusz és a magyarok
Magyar őstörténet 2013/2014, 2. félév
Etelköz vagy Levédia? Ősmagyarok a Dnyeper mentén
Magyar őstörténet 2013/2014, 2. félév
Iskolánk névadója: Szent László király
MÁTYÁS, AZ IGAZSÁGOS.
A kazároktól a volgai bolgárokig
5. Ősmagyarok a szaltovói kultúra területén?
Honfoglalás Tk, oldal.
Dávid imádsága..
2. Ismerkedés a Damjanich Múzeummal
SZÍNPADI JÁTÉK – A LEGENDA Szép Dochia története “PETRU MUSAT” ISKOLA, SIRET, ROMANIA.
Heves megye történelmi térképe az emlékhelyekkel
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
3.1 A magyar nép vándorlása térkép alapján.
Kistelek községben 1927-re készült el az első világháborúban elesett hősök tiszteletére épült emlékmű. A településről 1933 férfi vonult ki a frontra az.
Az i. Világháború hatása Szegedre
JÓ REGGELT !.
Szigetszentmiklós Készítette: Bárány Lilla.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Thököly Imre.
Református istentisztelet 2014 december 21 advent negyedik vasárnap.
Bábel tornya.
Karácsony Dicsőség mennyben az Istennek és
HAJDÚDOROG RÉGÉSZETI LELETEK TANÚSÁGA SZERINT MÁR A RÉZKORBAN IS LAKOTT HELY VOLT. ERRE UTAL A VÁROS HATÁRÁBAN TALÁLT RÉZBALTA, AMI KR.E
Magyarok Etelközben/1. Krylos, Szudova Visnya, Przemyśl
Nagy Beáta,Pap Kálmán,Kasza Angéla Mária és Szűcs Emese
A Bábel tornya A Bábel tornya (más néven a bábeli torony) a Biblia egy ószövetségi leírásában szerepel, mely arról számol be, hogyan jöttek létre a világ.
Etelköz és/vagy Levédia? A Szubotca/Szubbotyici-csoport
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
3. A Kijevi Rusz és a magyarok
Kazárok Dagesztánban, költözés északra az arab háborúk miatt
3. A Kijevi Rusz és a magyarok Magyar őstörténet 2015/2016, 2. félév.
A Szaltovói kultúra/4 A magyar érdeklődés kibontakozása (vázlat)
Etelköz és/vagy Levédia? A Szubotci-horizont
Írott források a 9. századi magyarokról
Vándorlás a kelet-európai pusztán
Géza fejedelem és István király államalapító tevékenysége
Magyarok Etelközben/2 Moldvai, moldovai és havasalföldi leletek
Magyarok Etelközben/3 Magyarok az óorosz fejedelemségekben
Honfoglalás, letelepedés
Etelköz vagy Levédia? Ősmagyarok a Dnyeper mentén
3. A Kijevi Rusz és a magyarok
1. Hol éltek, hogy éltek? – A honfoglalók lakóhelye és viselete
3. A Kijevi Rusz és a magyarok
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
Etelköz vagy Levédia? Ősmagyarok a Dnyeper mentén
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
Etelköz vagy Levédia? Ősmagyarok a Dnyeper mentén
1. Hol éltek, hogy éltek? – A honfoglalók lakóhelye és viselete
Magyar őstörténet 2018/2019, 2. félév
Magyar őstörténet 2018/2019, 2. félév
3. A Kijevi Rusz és a magyarok
A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
A magyar őstörténet régészete 2014/2015, 2. félév
Alánok a Kaukázusban („magyaros” leletekkel)
Előadás másolata:

Magyarok Etelközben/3 Magyarok az óorosz fejedelemségekben A magyar őstörténet régészete 2014/2015, 2. félév

9-10. századi magyar vonatkozású régészeti leletek az óorosz fejedelemségek területén 1. Magyar–szláv kapcsolatok a történeti források tükrében 1.1. Muszlim források 1.1.1. A Dzsajháni-hagyomány Ibn Rusztánál 1.1.2. A Dzsajháni-hagyomány Gardízinál 1.1.3. Sükrullah török fordítása 1.2. Szláv források 1.2.1. Konstantín-legenda 1.2.2. Orosz őskrónika Felhasznált forrásközlés: A honfoglalás korának írott forrásai. Szegedi Középkortörténeti Könyvtár, 7. Szerk. Kristó Gyula, Olajos Teréz és H. Tóth Imre közreműködésével. Szeged, 1995.

1.1.1. A Dzsajháni-hagyomány Ibn Rusztánál „[Állandóan] legyőzik azokat a szlávokat, akik közel laknak hozzájuk. Súlyos élelmiszer-adókat vetnek ki rájuk, és úgy kezelik őket, mint foglyaikat. A magyarok tűzimádók. Meg-megrohanják a szlávokat, és addig mennek a foglyokkal a parton, amíg a bizánciak országának egy kikötőjéhez nem érnek, amelynek K.r.h a neve.  (Kercs/Pantikapaion?, Herszonesz/Kherszonészosz?) … Amikor a magyarok a foglyokkal K.r.h-be érnek, az elébük menő bizánciakkal vásárt tartanak. Azok [a magyarok] eladják nekik a rabszolgákat és vesznek bizánci brokátot, gyapjúszőnyegeket és más bizánci árukat.”

1.1.2. A Dzsajháni-hagyomány Gardízinál „Állandóan legyőzik a saqlāb-okat. Súlyos élelmiszer-adókat vetnek ki a saqlāb-okra, és úgy kezelik őket, mint foglyaikat. A magyarok tűzimádók. Meg-megrohanják a saqlāb-okat, és rūs-okat s onnan rabszolgákat hoznak, Rūm-ba viszik és eladják őket.”

1.1.3. Sükrullah török fordítása „Ezek [a magyarok], a saqlāb-ok és rūs-ok között nyáron és télen állandó háborúk és harcok vannak. De a turkmen m.ht.rqah állandóan legyőzik a saqlāb és rūs népet. Ezeket sorban láncra verve foglyokká teszik. A rajtuk levő dolgokat, ruhákat, cobolyprém öltözetet lehúzzák róluk, s meztelen viszik Rūm-ba, és eladják [őket].”

1.2.1. Konstantin-legenda Aztán visszatért a Filozófus a maga útjára. És midőn az első órában imáját mondta, rátámadtak az ugrok, farkas módra üvöltve, meg akarván őt ölni. Ő azonban nem rettent meg, sem az imáját nem hagyta abba, csak [így] fohászkodott: »Uram irgalmazz!«, mivel éppen befejezte ájtatosságát. Ők pedig, meglátván őt, isteni parancsolatra megszelídültek és hajlongani kezdtek előtte, és hallván ajkának tanító szavait, békében elengedték őt egész kíséretével együtt.”

1.2.2. Az orosz őskrónika (= Régmúlt idők krónikája, Nyesztor-krónika, oroszul Poveszty vremennih let) „Majd azután fehér ugrok jöttek, és örökölték a slovének földjét. Ezek az ugrok pedig Hérakleios császár idejében tűntek fel, akik haddal támadtak Hozdroj perzsa császárra. … Ezek után jöttek a pecsenegek, majd a fekete ugrok vonultak Kijev mellett, aztán pedig Oleg alatt…”

A Kijevi Rusz feltételezett határai és főbb központjai

Kijevi leletegyüttesek „magyaros” tárgyakkal 1. Sír az egykori Aranykapu közelében (108. sír) 2. Sírok a Tized-templom építése (Kr. u. 989) előtti temetőből (25., 86., 105., 113. sír) 3. Öntőminták a Podolból (Váralja) 4. Sír „Vlagyimir városából”

1. Sír az egykori Aranykapu közelében (108. sír) Publikáció: 1) Гезе, В.: Заметки о некоторых киевских древностах. ЗОРСА т.II. вып. 1. 143-146. 2) Каргер, М. К.: Древний Киев, I. Москва-Ленинград, 1958. Lelőhely: Furman-udvarház Lelőkörülmények: 2 m mélyen, ló is volt (hogyan?), szakember nem volt jelen, egy munkás később Geze régésznek elmesélte, mi hogy volt: ló- és embercsontok együtt, a veretek megzöldült bőrön (szíj?), kard, balta és tőr az elhunyt mellett, aki talán páncélban volt

1. Az Aranykapu melletti sír (108.) kardja

1. Leletek a kijevi Aranykapu mellett talált sírból/2.

2. A 113. sír Publikáció: 1) Tagán Galimdzsán: Honfoglaláskori magyar sír Kievben. FolArch III–IV. 1941. 311–313. 2) Каргер, М. К.: Древний Киев, I. Москва-Ленинград, 1958. Lelőhely: A Tized-templom alatt, a középhajó Ny-i részében Lelőkörülmények: A sír a templomépítés során megsérült, ki is rabolták

A 113. sír leletei

3. Öntőminták Kijev Podol nevű városrészéből Publikáció: Гупало, К. Н. – Ивакин, Ю. Г.: О ремесленном произ-водстве на киевском Подоле. СА 1980/2, 203–219. Lelőhely: A Podol az iparosok vár alatti települése volt Lelőkörülmények: 10. sz.-i rétegből

1. sz. öntőminta

2. sz. öntőminta

A kijevi öntőminták felhasználásával készült veretek

Sír „Vlagyimir városából” Publikáció: 1) Movchan, I.: A 10th-century Warrior’s Grave from Kiev. In: Kiev–Cherson–Constantinople. Ed. Aibabin, A. – Ivakin, H. Kiev–Simferopol–Paris, 2007. 221–223. Pl. 19–23. 2) Fodor István: Olmin dvor (Megjegyzés az orosz őskrónika egyik helynevéhez). Ünnepi írások Havas Ferenc tiszteletére. Urálisztikai Tanulmányok 18. Bp. 2008. 199–208. Lelőhely: Vlagyimir városa Kijev legősibb városrésze (10. századi!) Lelőkörülmények: A kijevi fejedelmi druzsina tagjaira jellemző fakamrás sír

A „Vlagyimir városában” talált sír veretes tarsolya

Kié volt Kijev, Kijé? (És ki volt Kij?) „…a 8-9. századi Kijev gyatra kis településnek számított. Az Ős-Kijev egy 130 X 180 méteres belterületű, árokkal és paliszád-fallal védett kis erősség volt…” „…a honfoglalás előtt őseink Ős-Kijev kis erősségének kifosztásából bajosan gazdagodhattak volna meg. Lehetséges, hogy a kis erőd lakóinak nem ellenségei, hanem éppenséggel barátai vagy éppen védelmezői voltak…” „Egyáltalán nem lehetetlen hát, hogy az erősségben lakó s előtte temetkező magyar fegyveresek a kazár kagán szolgálatában álltak, de ha nem, akkor is valamilyen formában el kellett ismerniük a kazár kagán fennhatóságát.” Bóna István: A magyarok és Európa a 9‒10. században. Bp. 2000. 21‒22.

Csernyigovi leletegyüttesek „magyaros” tárgyakkal 1. „Fekete Sír” 2. 10. sz.-i temető a Sztrisnya partján

A csernyigovi „Fekete Sír” kisebb ivókürtje

Veretes tarsoly a csernyigovi 15. kurgánból Fodor István rekonstrukciója: Altungarn, Bulgarotürken und Ostslawen in Südrussland. (Archäologische Beiträge.) Acta Ant. et Arch. XX. Szeged, 1977.