Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Advertisements

Avantgard Európában 1945 előtt
Courbet: Kőtörők
A szimbolizmus 29/C.
Balla Ágnes B. Bürger Kriszta Fehér Zsuzsa
József Attila / / Tóth Márta.
Dsida Jenő Szatmárnémeti, május 17.- Kolozsvár, június 7.
Az avantgárd irodalma.
Kazinczy Ferenc Magyar Nyelv Éve
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Max Ernst: A szürrealizmus és a festészet
Hugo Ball a Cabaret Voltaire-ben. Zürich, 1916.
Babits Mihály (Szekszárd, Budapest, 1941)
REALIZMUS.
A romantika irodalmából
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Forradalmi költészete
Munkácsy: Krisztus-trilógia. Munkácsy Mihály életművében kétségkívül a Krisztus-trilógia jelenti az egyik csúcspontot, még akkor is, ha a három mű együttes.
Lous Comfort Tiffany ( ) Tiffany amerikai művész és ipari tervező, aki jól ismert műveit üveggel társítja. Az Art Nouveau (Új művészet) mozgalom.
A 19. századi líra átalakulása
A „vörös gróf” és a „geszti bolond”
Világvége-elképzelések
M Ű V É S Z E T.
Az impresszionizmus Európában
A SZÜRREALIZMUS.
A szimbolizmus.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A dadaizmus.
A futurizmus.
Arany János Mindvégig.
Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században
Kertész Imre: Sorstalanság
DADA DADA DADA.
A korai avantgárd és a film
Rajczy Mária Mechtilda
Társadalmi háttér: az I. világháború tömegpusztítása
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Készítette: Ecseri István.
22. MAGYAR ÚJ HULLÁM JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
13. FRANCIA LÍRAI REALIZMUS
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
8. FRANCIA IMPRESSZIONIZMUS JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
a kubizmus kubus = kocka
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
Arany János Élete és munkássága.
Tömegfilm és szerzői film
A romantika.
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Arany János Vojtina Ars poetikája
Marx a versben – vers az órán
Tristan Tzara: A dadaizmus kiáltványa
Előadás másolata:

Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013 11. DADAIZMUS Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013

Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013 DADAIZMUS Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013

A dadaizmus kialakulása A dadaizmus – vagy dada – az irodalomban és a képzőművészetben egyaránt jelentkező avantgárd művészeti mozgalom volt a 20. század elején. Az első dadaista csoport 1916-ban szerveződött Zürichben, Hugo Ball, Richard Hülsenbeck és Tristan Tzara vezetésével.

A dadaizmus kialakulása Később a mozgalom jelentős központjai közé tartozott Berlin, Köln, Hannover, New York és Párizs, és kisebb dadaista csoportok alakultak Hollandiában és Olaszországban is. A dadaista mozgalom az 1920-as évek közepére megszűnt, de eredményei nagy hatást gyakoroltak a későbbi neoavantgárd törekvésekre.

A dadaizmus lényege A gesztus fontos, nem a mű. Egyetlen dolog fontos, hogy ez a gesztus provokálja az úgynevezett jó ízlést, az erkölcsöt, a regulákat, a törvényt; éppen ezért a fő kifejezési eszközük a botrány. A szimbolizmusban gyökerező elvet viszik tovább: „A költészetet cselekvéssé kell alakítani.” Előadások, szabad-versek formájában fejezik ki ezt.

A dadaista film Megőrzi a dada happening-jellegét (ld. a Visszatérés az értelemhez keletkezését, vagy a Felvonásköz bemutatásának körülményeit) Gyakran használ meghökkentő, illetlen vagy botrányos motívumokat, témákat (pl. a szakállas táncosnő vagy a nevetségessé váló temetési menet a Felvonásközben).

A dadaizmus jeles képviselői Man Ray René Clair Fernand Léger Hans Richter

Man Ray: Vissza az értelemhez (1923) 00:03:00

René Clair: Felvonásköz (1924) 00:19:00

Fernand Léger: Gépi balett (1924) 00:17:00

Hans Richter: Délelőtti rémálom (1928) 00:10:00

Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013 SZÜRREALIZMUS Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013

A szürrealizmus kialakulása A szürrealizmus a két világháború közti periódus egyik legismertebb művészeti mozgalma volt az irodalomban és a képzőművészetben.

A szürrealizmus elnevezése Elnevezése 1924-ben született, Párizsban. Először Apollinaire egyik 1917-es levelében fordul elő, majd a dadaizmus-ból tovább lépni vágyó André Breton és művésztársai, akik Apollinaire-t egyébként is közel állónak érezték törekvéseikhez, irányzatuk meghatározására és nevére átvették a kifejezést. A francia "surréalisme" jelentése "realizmus felettiség".  

A szürrealizmus lényege Fiatal művészek vágyát fejezte ki, hogy a valóságnál is valóbb dolgokat alkossanak. A szürrealisták kijelentették, hogy éber állapotban nem lehet valódi alkotásokat létrehozni, olyan lelkiállapot után sóvárogtak, amelyben felszínre kerülnek lelkünk mélyebb, tudat alatti rétegei.

A szürrealista film Az átmenetek, áttűnések, gyorsítás, lassítás, torzítás és más egyéb módszerek végtelen művészi szabadságot adtak a szürrealistáknak művészeti esztétikájuk kiteljesítéséhez.

A szürrealista film Luis Bunuel és Salvador Dali közös munkájaként számon tartott, 1929-ben készült Az andalúziai kutya című film egy napilap megelevenedését meséli el.

A szürrealista film Bunuel és Dali másik közös alkotása az egy évvel később készült Aranykor, amelynek elkészítésében a mozgalom sok tagja részt vett valamilyen formában. A filmet bemutatása után nem sokkal betiltották, erősen provokatív jellege miatt.

A szürrealizmus jeles képviselői Germaine Dulac Luis Bunuel

Germaine Dulac: A kagyló és a lelkész (1927) 00:33:00

Luis Bunuel – Salvador Dali: Az andalúziai kutya (1929) 00:16:00

vége

vége