Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013 11. DADAIZMUS Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013 DADAIZMUS Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A dadaizmus kialakulása A dadaizmus – vagy dada – az irodalomban és a képzőművészetben egyaránt jelentkező avantgárd művészeti mozgalom volt a 20. század elején. Az első dadaista csoport 1916-ban szerveződött Zürichben, Hugo Ball, Richard Hülsenbeck és Tristan Tzara vezetésével.
A dadaizmus kialakulása Később a mozgalom jelentős központjai közé tartozott Berlin, Köln, Hannover, New York és Párizs, és kisebb dadaista csoportok alakultak Hollandiában és Olaszországban is. A dadaista mozgalom az 1920-as évek közepére megszűnt, de eredményei nagy hatást gyakoroltak a későbbi neoavantgárd törekvésekre.
A dadaizmus lényege A gesztus fontos, nem a mű. Egyetlen dolog fontos, hogy ez a gesztus provokálja az úgynevezett jó ízlést, az erkölcsöt, a regulákat, a törvényt; éppen ezért a fő kifejezési eszközük a botrány. A szimbolizmusban gyökerező elvet viszik tovább: „A költészetet cselekvéssé kell alakítani.” Előadások, szabad-versek formájában fejezik ki ezt.
A dadaista film Megőrzi a dada happening-jellegét (ld. a Visszatérés az értelemhez keletkezését, vagy a Felvonásköz bemutatásának körülményeit) Gyakran használ meghökkentő, illetlen vagy botrányos motívumokat, témákat (pl. a szakállas táncosnő vagy a nevetségessé váló temetési menet a Felvonásközben).
A dadaizmus jeles képviselői Man Ray René Clair Fernand Léger Hans Richter
Man Ray: Vissza az értelemhez (1923) 00:03:00
René Clair: Felvonásköz (1924) 00:19:00
Fernand Léger: Gépi balett (1924) 00:17:00
Hans Richter: Délelőtti rémálom (1928) 00:10:00
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013 SZÜRREALIZMUS Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A szürrealizmus kialakulása A szürrealizmus a két világháború közti periódus egyik legismertebb művészeti mozgalma volt az irodalomban és a képzőművészetben.
A szürrealizmus elnevezése Elnevezése 1924-ben született, Párizsban. Először Apollinaire egyik 1917-es levelében fordul elő, majd a dadaizmus-ból tovább lépni vágyó André Breton és művésztársai, akik Apollinaire-t egyébként is közel állónak érezték törekvéseikhez, irányzatuk meghatározására és nevére átvették a kifejezést. A francia "surréalisme" jelentése "realizmus felettiség".
A szürrealizmus lényege Fiatal művészek vágyát fejezte ki, hogy a valóságnál is valóbb dolgokat alkossanak. A szürrealisták kijelentették, hogy éber állapotban nem lehet valódi alkotásokat létrehozni, olyan lelkiállapot után sóvárogtak, amelyben felszínre kerülnek lelkünk mélyebb, tudat alatti rétegei.
A szürrealista film Az átmenetek, áttűnések, gyorsítás, lassítás, torzítás és más egyéb módszerek végtelen művészi szabadságot adtak a szürrealistáknak művészeti esztétikájuk kiteljesítéséhez.
A szürrealista film Luis Bunuel és Salvador Dali közös munkájaként számon tartott, 1929-ben készült Az andalúziai kutya című film egy napilap megelevenedését meséli el.
A szürrealista film Bunuel és Dali másik közös alkotása az egy évvel később készült Aranykor, amelynek elkészítésében a mozgalom sok tagja részt vett valamilyen formában. A filmet bemutatása után nem sokkal betiltották, erősen provokatív jellege miatt.
A szürrealizmus jeles képviselői Germaine Dulac Luis Bunuel
Germaine Dulac: A kagyló és a lelkész (1927) 00:33:00
Luis Bunuel – Salvador Dali: Az andalúziai kutya (1929) 00:16:00
vége
vége