Multikulturális nevelés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Átjáró: szférák között - Kulturális antropológia és civil szervezetek. Alkalmazott antropológiai módszerek egy miskolci civil szervezet tevékenységében.
Az iskolai szociálismunka
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Közoktatási esélyegyenlőség a Dráva mentén Szentendre, május 27.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, tanárképzés az ELTE-n
Kisebbségek, nemzetiségek, etnikumok
Szocializáció Fogalmak:
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
Többség – kisebbség helyzete Magyarországon
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Kisebbségi kultúrák.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSELMÉLET.
AZ ISKOLA.
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
A multikultúra megítélése
Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Korai tehetségnevelés
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A civil szervezetek helye a helyi közösségekben különös tekintettel a társadalmi kirekesztés elleni küzdelemre, az esélyegyenlőség biztosítására.
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A digitális állampolgárság neveléstudományi kontextusban Perjés István ELTE, PPK.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Iskolai közösségi szolgálat
Nemzeti, etnikai, kisebbségi helyzet az OMM-ban
Példa egy ppt prezentációhoz
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
2011-es népszámlálási adatok Decsről : iskolázottság, gazdasági aktivitás, nemzetiség, vallás Készítette: Herke Boglárka.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Sokféle neveknek sorsáról az Utónévbizottság munkájáról
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Budapesti tanárok migrációs nézetei
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Tájékoztató a csillagfény tanodáról toborzó Győr, Széchenyi Egyetem február 07. efop
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Közoktatási vezető II. félév
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Multikulturális nevelés Szerzők: Torgyik Judit, Karlovitz János Tibor Kodolányi János Főiskola, Neveléstudományi Intézet, Miskolci Egyetem, Neveléstudományi Tanszék Lektor: Nguyen Luu Lan Anh, ELTE PPK 2006

12 fejezet a szélesen értelmezett multikultúráról és annak iskolai vonatkozásairól A könyv felépítése A fejezetek végén Kulcsfogalmak felsorolása További olvasmányok Kérdések és feladatok

Kulturális sokszínűség és nevelés Kultúra fogalma A kultúra legfontosabb elemei (érték, norma, hiedelem, technika, szimbólum, nyelv) Kulturális univerzálék Az emberiség fejlődése és kultúra Fogalmak: etnocentrizmus, kulturális relativizmus,szubkultúra, pluralizmus, enkulturalizáció, asszimiláció, akkomodáció, szocializáció,individualizáció

Multikulturális társadalom, multikulturális nevelés Globalizációs tendenciák hatásai az oktatásra A multikulturális nevelés fogalma Multikulturális nevelés fejlődése, létjogosultsága Európában Irányzatai, megközelítésmódjai: Tartalmi integráció Tudáskonstruálás folyamata Előítéletek csökkentése Esélyegyenlőség pedagógiája Iskola kultúrájával foglalkozó elképzelések Mi jellemzi a multikulturális iskolát?

Nemzetiségek, etnikai kisebbségek, migrációs kérdések Magyarországon Hazánkban élő nemzeti és etnikai kisebbségek (bolgár, roma, görög, horvát, lengyel, német, örmény, román, ruszin, szerb, szlovák, szlovén, ukrán) száma, rövid története, oktatási-kulturális helyzete Új migrációs folyamatok: kínaiak és más bevándorlók

Fiúk, lányok nevelése Kulturális különbségek és a nemek helyzete a világban Leánynevelés rövid története, jeles személyiségek a nőnevelésben, hazánkban Nemi szerepek változásai a nyugati társadalmakban Nemi különbségek a tanár-diák interakcióban, a tanári elvárásokban Nemek tankönyvi ábrázolása

Sajátos nevelési igényű tanulók Testi-mozgásszervi, érzékszervi (látás, hallás) értelmi, beszédfogyatékos, egyéb fogyatékkal élők jellemzői, pedagógiai foglalkozás módjai integráció, szegregáció, inklúzió jelentése, értelmezése Gyógypedagógiai fogalmak Akadálymentesítés az iskolában

Társadalmi különbségek Szegénység, gazdagság A szegénység kialakulásának rizikófaktorai Hátrányos helyzetű csoportok (alacsony iskolázottságúak, sokgyerekesek, elvált, gyermeküket egyedül nevelő szülők, munkanélküliek, hajléktalanok, büntetett előéletűek, állami gondozásból kikerült fiatalok, menekültek) Szegénység és iskola, a leszakadó rétegek segítésének lehetőségei

Földrajzi különbségek Kultúra és a földrajzi változatosság Regionális különbségek Magyarországon A főváros központi szerepe Osztálykirándulások lehetősége a kulturális örökség megismertetésében

Nyelv, kultúra, iskola Nyelvi különbségek hatásai az iskolában Nyelvi szocializáció különböző kultúrákban, nyelvelméletek, család és a gyermek nyelvhasználatának összefüggése Kétnyelvű oktatás, többnyelvű iskolai programok jegyei Multikulturális környezet és idegen nyelv tanulása az EU-ban

Vallási sokszínűség Világvallások legfőbb jegyei, jellemzői Brahmanizmus, buddhizmus, kínai univerzalizmus, zsidó vallás, kereszténység, római, görög katolikus és protestáns egyházak, iszlám Vallások ma Magyarországon A különböző egyházakhoz tartozók jellegzetes normái és külsőségei Vallás és iskola (hittan, ennek törvényi háttere)

Életkori különbségek Csecsemőtől az idősekig A gyermekkor különbségei eltérő kultúrákban Serdülők és az ifjúkori szubkultúrák, devianciák (drog, játékszenvedély, alkohol, a gyermek, mint áldozat) A deviáns magatartás megelőzésének pedagógiai útjai A felnőttek és az idősek generációjának változásai

Szemléletváltás: előítélettől elfogadásig Mit jelent az előítélet és a sztereotipizálás? Milyen módon nyilvánul meg? Milyen fajtái vannak? Hogyan jönnek létre az előítéletek? Az iskola mit tehet az előítéletek ellen?

Kulturálisan érzékeny iskola Mit jelent a kulturálisan érzékeny pedagógia? Javaslatok pedagógusok számára, a multikulturális iskolai munkához Egymás megismerésének lehetséges módjai: előadás, beszélgetés, közös programszervezés, terepmunka, interjúkészítés, zenehallgatás, film, színház, táncház, alkotóház stb. Multikulturális programok szervezése Szolidáris iskola- esélyegyenlőség biztosítása A tanuló ember humán szükségleteinek figyelembe vétele (Maslow, Skiera)