Multikulturális nevelés Szerzők: Torgyik Judit, Karlovitz János Tibor Kodolányi János Főiskola, Neveléstudományi Intézet, Miskolci Egyetem, Neveléstudományi Tanszék Lektor: Nguyen Luu Lan Anh, ELTE PPK 2006
12 fejezet a szélesen értelmezett multikultúráról és annak iskolai vonatkozásairól A könyv felépítése A fejezetek végén Kulcsfogalmak felsorolása További olvasmányok Kérdések és feladatok
Kulturális sokszínűség és nevelés Kultúra fogalma A kultúra legfontosabb elemei (érték, norma, hiedelem, technika, szimbólum, nyelv) Kulturális univerzálék Az emberiség fejlődése és kultúra Fogalmak: etnocentrizmus, kulturális relativizmus,szubkultúra, pluralizmus, enkulturalizáció, asszimiláció, akkomodáció, szocializáció,individualizáció
Multikulturális társadalom, multikulturális nevelés Globalizációs tendenciák hatásai az oktatásra A multikulturális nevelés fogalma Multikulturális nevelés fejlődése, létjogosultsága Európában Irányzatai, megközelítésmódjai: Tartalmi integráció Tudáskonstruálás folyamata Előítéletek csökkentése Esélyegyenlőség pedagógiája Iskola kultúrájával foglalkozó elképzelések Mi jellemzi a multikulturális iskolát?
Nemzetiségek, etnikai kisebbségek, migrációs kérdések Magyarországon Hazánkban élő nemzeti és etnikai kisebbségek (bolgár, roma, görög, horvát, lengyel, német, örmény, román, ruszin, szerb, szlovák, szlovén, ukrán) száma, rövid története, oktatási-kulturális helyzete Új migrációs folyamatok: kínaiak és más bevándorlók
Fiúk, lányok nevelése Kulturális különbségek és a nemek helyzete a világban Leánynevelés rövid története, jeles személyiségek a nőnevelésben, hazánkban Nemi szerepek változásai a nyugati társadalmakban Nemi különbségek a tanár-diák interakcióban, a tanári elvárásokban Nemek tankönyvi ábrázolása
Sajátos nevelési igényű tanulók Testi-mozgásszervi, érzékszervi (látás, hallás) értelmi, beszédfogyatékos, egyéb fogyatékkal élők jellemzői, pedagógiai foglalkozás módjai integráció, szegregáció, inklúzió jelentése, értelmezése Gyógypedagógiai fogalmak Akadálymentesítés az iskolában
Társadalmi különbségek Szegénység, gazdagság A szegénység kialakulásának rizikófaktorai Hátrányos helyzetű csoportok (alacsony iskolázottságúak, sokgyerekesek, elvált, gyermeküket egyedül nevelő szülők, munkanélküliek, hajléktalanok, büntetett előéletűek, állami gondozásból kikerült fiatalok, menekültek) Szegénység és iskola, a leszakadó rétegek segítésének lehetőségei
Földrajzi különbségek Kultúra és a földrajzi változatosság Regionális különbségek Magyarországon A főváros központi szerepe Osztálykirándulások lehetősége a kulturális örökség megismertetésében
Nyelv, kultúra, iskola Nyelvi különbségek hatásai az iskolában Nyelvi szocializáció különböző kultúrákban, nyelvelméletek, család és a gyermek nyelvhasználatának összefüggése Kétnyelvű oktatás, többnyelvű iskolai programok jegyei Multikulturális környezet és idegen nyelv tanulása az EU-ban
Vallási sokszínűség Világvallások legfőbb jegyei, jellemzői Brahmanizmus, buddhizmus, kínai univerzalizmus, zsidó vallás, kereszténység, római, görög katolikus és protestáns egyházak, iszlám Vallások ma Magyarországon A különböző egyházakhoz tartozók jellegzetes normái és külsőségei Vallás és iskola (hittan, ennek törvényi háttere)
Életkori különbségek Csecsemőtől az idősekig A gyermekkor különbségei eltérő kultúrákban Serdülők és az ifjúkori szubkultúrák, devianciák (drog, játékszenvedély, alkohol, a gyermek, mint áldozat) A deviáns magatartás megelőzésének pedagógiai útjai A felnőttek és az idősek generációjának változásai
Szemléletváltás: előítélettől elfogadásig Mit jelent az előítélet és a sztereotipizálás? Milyen módon nyilvánul meg? Milyen fajtái vannak? Hogyan jönnek létre az előítéletek? Az iskola mit tehet az előítéletek ellen?
Kulturálisan érzékeny iskola Mit jelent a kulturálisan érzékeny pedagógia? Javaslatok pedagógusok számára, a multikulturális iskolai munkához Egymás megismerésének lehetséges módjai: előadás, beszélgetés, közös programszervezés, terepmunka, interjúkészítés, zenehallgatás, film, színház, táncház, alkotóház stb. Multikulturális programok szervezése Szolidáris iskola- esélyegyenlőség biztosítása A tanuló ember humán szükségleteinek figyelembe vétele (Maslow, Skiera)