Török Gábor  Kockázatelemzés nehézségei  Egy új módszer  Politikai kockázatok Magyarországon (és Kelet-Európában) 

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
A vagyonvédelemtől a katasztrófavédelemig.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A felzárkózás keretei Bauer Tamás. Konvergencia? Felzárkózás? •A konvergenciaprogram felzárkózási program •Leszakadás vagy felzárkózás? A helyes pályára.
Készítette: Geszler Nikolett
Fenntartható és megfelelő nyugdíjrendszer
Miért fontos? ösztönzi a külgazdasági kapcsolatokat
Az EP-kampány Magyarországon 2009 PTE-BTK, politológia Németh Attila (V.)
A válság és ami utána következik….
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
Rogán Antal sajtótájékoztatója április 4.. Kórházprivatizációs tervek A Medgyessy-kormány, aminek Gyurcsány Ferenc a minisztere volt, kórházprivatizációs.
Ésszerűség - sportszerűség
Az Európai Unió költségvetése Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László október 10.
A köztársasági elnök. 1. Alkotmányos helyzete ► 1.1. Megbízatás keletkezésének módja - prezidenciális rendszerek > végr. hatalom > közvetlen választás.
Makrogazdasági kilátások ALUTA konferencia november 12.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, II.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Európai Uniós ismeretek Mintafeladatok. Válassza ki a helyes megoldást! 1.Mikor írták alá a Római Szerződéseket? a)1948 b)1957 c)1967 d)1978 Megoldás:
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
NyitórendezvényBudapest*
Török Gábor  Kockázatelemzés nehézségei  Egy új módszer  Politikai kockázatok Magyarországon (és Kelet-Európában) 
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
Innovációs stratégia hatások Termék életciklus Nemzeti sajátosság
A mai magyar politikai rendszer és pártpolitikai struktúra
Szlovákia az európai integráció útján Vass Ágnes Nemzetközi tanulmányok Pannon Egyetem – Veszprém Témavezető: Dr. Molnár Anna Éva.
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
Magyarország 2020 Intézményi reformok. A stratégiai-alkalmazott kutatás jelentősége (tudományos paradigmaváltás) 1. EU távlati „tervezés-kényszer” – előrelátható.
Alkotmány és alaptörvény Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
KOMMUNIKÁCIÓS DILEMMÁK ÉS MEGOLDÁSOK A Sopron Régió Csatornázási és Szennyvíztisztítási Program tapasztalatai alapján március 17.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A szocialista rendszer válsága és a rendszerváltás Magyarországon
Kevés- vagy sokpártrendszer Enyedi Zsolt (CEU). Pártrendszer-fragmentáció a választók szintjén.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
A magyar közoktatás- politika irányvonalának változásai 1998-tól 2006-ig Készítette: Kemenczky Zsuzsanna.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Kormányformák.
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
Logisztikai Központok Finanszírozása szeptember 24.
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
Régió, megye, járás (kistérség): múlt- jelen- jövő Pálné Kovács Ilona MTA KRTK, Regionális Kutatások Intézete Pécs,
Az ombudsmanok. 1. Előzmények 1.1. Külföldi megoldások  svéd király igazságügyi kancellárja → közig. elleni alattvalói panaszok  svéd alk.
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
Miért készítenek választási prognózist a kutatók? A választók miatt, akik szeretnék tudni, hogy a)kedvenc pártjuk hol áll a versenyben b)melyik párthoz.
Gazdaság, politika, egészségügy- a furcsa háromszög Dr. Pusztai Erzsébet Egészségpolitikus, MDF.
Tudta-e Ön … ?. - Tudta-e Ön, –hogy a parlamenti képviselők összesen havi 360 millió forint fizetést kapnak a büdzséből?
1 Politikai mélypont Magyarországon? november 22. Somogyi Zoltán, igazgató Political Capital Institute.
Magyarország Magyarország Közép-Európában az Alpok és a Kárpátok által határolt Kárpát-medencében fekszik. Sok országgal határos:Ausztriával Szlovákiával.
A Gyurcsány-kormány Fészekrakó programja nem baloldali, hanem liberális.
Fordulópont? Növekvő bizonytalanság és romló üzleti helyzet Az MKIK GVI 2003 áprilisi vállalati konjunktúra felvétel eredményei MKIK GVI Magyar.
Az ivóvíz ellátás hatása a világ migrációs folyamataira
DR. FARKAS TAMÁS A LÁTHATATLAN PROBLÉMA AVAGY MIÉRT ÉRDEMES HUMÁNERŐFORRÁS- BIZTONSÁGGAL FOGLALKOZNI?
Projektfinanszírozás A projektfinanszírozás előnyei a befektetők és kívülállók számára A projektfinanszírozás hitelpiacai. A kereskedelmi bankok. A kötvénypiac.
 Az 1980-as évek második fele - szovjet típusú szocializmus csődje.  Az ország gyorsuló eladósodása következtében az államháztartás többször is közel.
Generali Alapkezelő – Privát Vagyonkezelés Befektetési szakértelem immáron 20 éve © Jogi személyiség Bemutatkozás – Települési Önkormányzatok Országos.
Országgyűlési választások Magyarországon. A választásokat szabályozza: az1989. évi XXXIV. törvény Ideje: négy évente tavasszal A köztársasági elnök írja.
Rendszerváltás Diktatórikus államberendezkedés demokráciává alakul Magyarországon ezt a folyamatot rendszerváltásnak nevezzük. Magántulajdon Hosszú,
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Magyar versenyképesség 2017
GAZDASÁGPOLITIKA 2002 és 2010 között.
1 hónappal az országgyűlési választások előtt Politikatörténti Intézet Dr. Stumpf István március 11.
A legnagyobb köztéri médiaköltők (2009
Kóródi Miklós Autonómia Alapítvány
Baloldali, liberális pártok 2016 elején Reiner Roland
A magyar kormányzati rendszer
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

Török Gábor

 Kockázatelemzés nehézségei  Egy új módszer  Politikai kockázatok Magyarországon (és Kelet-Európában)  Forgatókönyvek és kockázataik

 „A politikai kockázatok egy külföldi kormány, a saját kormányuk, egy harmadik fél országa vagy nemzetek feletti szerve intézkedéseiből vagy tétlenségéből adódnak. Ezek a kockázatok megfoszthatják a vállalatot az eszközeitől, megakadályozhatják, vagy korlátozhatják egy szerződés teljesítését, vagy érinthetik a kölcsönök visszafizetését a finanszírozó bankoknak vagy kölcsönadóknak.” (Aon honlapja)  "A politikai rizikó a kormányzat, az állampolgárok és szervezeteik, illetve a gazdasági élet szereplőinek mindennapi tevékenységét és létfeltételeit érintő bizonytalanságot, kiszámíthatatlanságot és potenciális fenyegetést jelent." (Political Capital)  Stumpf István szerint az egyik legnagyobb politikai kockázat az ma Magyarországon, hogy a médiapolitizálás miatt két karizmatikus személyiség egymás foglyává vált.  Ágh Attila szerint az igazi politikai kockázat sokkal inkább az ma Magyarországon, hogy egyáltalán nem biztos, hogy sikerül megállítani milliók leszakadását, illetve egyelőre több jelentős régiót fenyeget a veszély, hogy nem érik el az uniós csatlakozást.  Kétszeresére is nőhetne a hazai biztosítók piaca a több-biztosítós rendszer bevezetésével, de ehhez több feltételt is tisztázni kell. A legjelentősebb bizonytalansági tényező a politikai kockázat – írja a Magyar Hírlap.  A rövid távú politikai kockázat előli menekülés diadalmaskodott a hosszabb távú politikai kockázat csökkentése fölött. (Kis János a Medgyessy-ügyről)

 Kinek a kockázata? A kockázat relatív fogalom: ami valakinek kockázat, valaki másnak remény vagy esély is lehet.  Mire kell figyelni? Egy pillanatfelvétel: azt mutatja meg, hogy a múltbeli tapasztalatok és a jelenbeli események alapján egy adott időpontban mit gondolunk az adott politikai rendszer jövőbeli kockázatosságáról.  Hogyan mérhető? A technikai alapon, különböző számokból létrehozott indexek helyett az elemzői tudást és belátást is fontosnak tartó kvalitatív módszer.

 Előre látható politikai események  Spontán változás lehetősége  Jogbiztonság kérdése  Kül- és biztonságpolitikai kockázatok  Közpolitikai alternatívák  Gazdasági racionalitás érvényesülése  Működőképesség és kormányozhatóság  Legitimitás

1. Előre látható politikai események 2. Spontán változás lehetősége 3. Jogbiztonság kérdése 4. Kül- és biztonságpolitikai kockázatok 5. Közpolitikai alternatívák 6. Gazdasági racionalitás érvényesülése 7. Működőképesség és kormányozhatóság 8. Legitimitás

1. Előre látható politikai események 2. Spontán változás lehetősége 3. Jogbiztonság kérdése 4. Kül- és biztonságpolitikai kockázatok 5. Közpolitikai alternatívák 6. Gazdasági racionalitás érvényesülése 7. Működőképesség és kormányozhatóság 8. Legitimitás

1. Előre látható politikai események 2. Spontán változás lehetősége 3. Jogbiztonság kérdése 4. Kül- és biztonságpolitikai kockázatok 5. Közpolitikai alternatívák 6. Gazdasági racionalitás érvényesülése 7. Működőképesség és kormányozhatóság 8. Legitimitás

 Parlamenti erőviszonyok. Közjogilag a helyzet kulcsa a parlamentben.  Forgatókönyvek. Elméletileg 5 kimenet.  Előrehozott választás. 3 módon állhat elő.

 Kisebbségi kormány  Új MSZP-SZDSZ koalíció Gyurcsány nélkül  Régi-új MSZP-SZDSZ koalíció Gyurcsánnyal  Előrehozott választás  Más koalíció (konstruktívval vagy anélkül)

1. STAB 2. SPON 3. JOGB 4. KÜBI 5. KÖZP 6. GRAC 7. KORM 8. LEGI Össz Kormányválság előtti állapot: C+B- AC+B+ B-B (1) Kisebbségi kormány -2 (C-) -1 (C) -1 (B) -3 (C+) 0 (B-) -7 (B-) (2) MSZP-SZDSZ koalíció Gyurcsány nélkül +2 (B) 0 (C+) 0 (B+) +1 (B) +3 (B) (3) MSZP-SZDSZ koalíció Gyurcsánnyal 0 (C+) 0 (B+) 0 (B-) 0 (B) (4) Előrehozott választás +3 (B+) -2 (C-) -3 (C+) +2 (A) +3 (A-) +3 (B) (5) MSZP-MDF koalíció -1 (C) 0 (B+) 0 (B-) -2 (B-) (6) MSZP-Fidesz nagykoalíció -2 (C-) -1 (B) -2 (B-) +2 (B+) -5 (B-) (7) Fidesz-KDNP-MDF-SZDSZ koalíció -2 (C-) -1 (B) -3 (C+) +2 (B+) -6 (B-)

 Kormányfő lemond (önként vagy egy sikertelen bizalmi szavazás után) < KE által javasolt személy nem kapja meg a parlament támogatását < KE 40 nap után feloszlathatja a parlamentet < 3 hónapon belül választás  Parlament önfeloszlatása < 3 hónapon belül választás  Kormányozhatatlanság < 12 hónapon belül 4-szer a parlament megvonja a bizalmat a kormánytól < KE feloszlathatja a parlamentet < 3 hónapon belül választás