Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT 2008
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Bevezetés A közlekedés egy nagy és bonyolult rendszer Transzportmodellek alkotunk a rendszer megértéséhez Mit várunk egy transzportmodelltől? Pontosan írja le a rendszer viselkedését Definiálja a műveleteket és mutassa be a hatásukat Írja le a rendszer statikus és dinamikus viselkedését Csak közlekedési eseményeket modellezhetünk így? Max Gyula BMGE-AAIT
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT Többféle transzportmodell lehetséges Közlekedési események makró vagy mikró szintű modellezése Tömegáramlási modellek Adatáramlási modellek
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT Alkalmas-e egy közúti közlekedési folyamatokat leíró modell (szimuláció) adatáramlási feladatok modellezésére? Rendelkezésünkre állt egy létező közúti közlekedési szimulációs modell (Péter Tamás, 2007). Milyen feltételek mellett alkalmazható ez a rendszer adathálózatok szimulációjára? Feladat: Az adathálózat kritikus forgalomsűrűség adatainak meghatározás (torlódási pontok, szűk keresztmetszet)
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT Közúti közlekedési modell: A közúti közlekedési modell egy zárt görbe által körülhatárolt tartományban elhelyezkedő úthálózat szakaszain, az áramlás következtében fellépő járműsűrűségeket vizsgálja. A tartományba beáramló, az onnan kiáramló valamint a belső járműfolyamatokat ismeretnek tekintjük. A megfigyelt területen belül irányított útszakaszok kooperálnak egymással Parkolók megadása is lehetséges az utak mentén A modell csomópontokat nem tartalmaz Nemlineáris differenciál-egyenletrendszer írja le a modell működését
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Feladat: a transz- formáció megoldása ● → ●
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT Megegyező tulajdonságok: Zárt görbével határolt terület sűrűségmérése Külső és belső forgalom vizsgálata Mozgási és parkoló pályák létezése Eltérő tulajdonságok Útszakasz és csomópont is létezik A csomópontok kooperálnak egymással Kétirányú szakaszok Szakaszhossz << üzenethossz Σüzenet be ≠ Σüzenet ki
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT Megfeleltetések: Kitüntetett szerepe a csomópontoknak van ( Csomópont ↔ Útszakasz ) Csomópont = útszakasz végén lévő parkoló Adattárolás = parkolás
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT Eredmények: Az adathálózati és a közúti közlekedés forgalomsűrűségét leíró differenciálegyenlet- rendszerek hasonló felépítésűek. Az analógia biztosításához két kritérium megléte szükséges: 1. az adathálózat csomópontjainak kooperációját a közúti közlekedési modell parkolóinak kooperációja biztosítja 2. adathálózat két csomópontja közti kétirányú útszakaszon egy időben csak egy jármű haladhat. A közúti közlekedési hálózati modell felülről kompatibilis az adathálózati modellel.
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT Kérdések?