Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Klasszikus kondicionálás Feltétlen inger → Feltétlen válasz Feltételes inger + feltétlen inger → feltétlen válasz Több ismétléssel: Feltételes inger + feltétlen inger → feltételes válasz + feltétlen válasz Feltételes inger → feltételes válasz
Kioltás
Generalizáció-diszkrimináció
A klasszikus kondicionálás egyik legfontosabb terepe az érzelmi kondicionálás, attitüdök kialakítása
Instrumentális kondicionálás
Megerősítési tervek
A kitartás és a részleges megerősítés
Irracionális viselkedés magyarázata
Mérés és terápia Objektív mutatók (fiziológiai ill. magatartás) - szisztematikus deszenzitizáció - elárasztás - averzív kondicionálás -zsetongazdálkodás
Interoceptív kondicionálás
Fóbiák
Magatartásterápia
B.F. Skinner (1904-1990) A belső okok hipotetikus konstrukciók – feleslegesek A genetikai magyarázatok haszontalanok Az egyedi szervezetek az általános törvényeket követik Válaszoló - operáns – viselkedés Babonás viselkedés Formálás Elsődleges – másodlagos megerősítés Averzív viselkedéskontroll: büntetés, negatív megerősítés
Filozófiai feltevések Szabadság……….....................Determinizmus Ésszerűség…………………….Ésszerűtlenség Holizmus………………………..Elementalizmus Alkatiság………………………..Környezetiség Szubjektivitás…………………..Objektivitás Proaktivitás……………………..Reaktivitás Homeosztázis………………….Heterosztázis Megismerhetőség……………..Megismerhetetlenség
Skinner: A szabadságon és méltóságon túl Az emberiség megváltása akkor kezdődhet, mikor feladtuk a fenti téves ideákat! „Az autonóm ember csak azon dolgok magyarázatául szolgál, amelyeket más eszközökkel még nem tudunk értelmezni. Léte hiányos tudásunkból adódik, és természetesen elveszti helyét, amint többet fogunk tudni a viselkedésről….”
John Dollard és Neal Miller (1900-1980) (1909-2002) Céljuk: a pszichoanalízis és a tanuláselméletek összeegyeztetése Alaptételeik: - örömelv helyett megerősítés - az énerő fogalma - elfojtás magyarázata - az indulatátvitel a generalizálódás speciális esete - a konfliktusterhelt viselkedés dinamikája a tanulás elveiből levezethető - a beteg gyógyulása a valóságos életben megy végbe
A konfliktus magyarázata
Szociális – kognitív tanuláselméletek A kondicionálás további elvei: - szociális megerősítés
Szociális – kognitív tanuláselméletek A kondicionálás további elvei: - szociális megerősítés - behelyettesítő arousal (empátia) - behelyettesítő megerősítés
Albert Bandura (1925- ): megfigyeléses tanulás
Más az elsajátítás és más a teljesítmény
Szociális – kognitív tanuláselméletek A kondicionálás további elvei: - szociális megerősítés - behelyettesítő arousal (empátia) - behelyettesítő megerősítés - jelentésgeneralizáció - szabálytanulás - elvárások
Elvárások Következményekre vonatkozó elvárások (Mischel) Kontrollhely elvárások (Rotter) Énhatékonyságra vonatkozó elvárások (Bandura)
Modellkövetés és nemi szerep Explicit szabályok Megfigyeléses tanulás valódi és szimbolikus modellek
Agresszív modell a médiában
Az önkontroll funkciók tanuláselméleti megközelítése A pozitív önkontroll funkciókat (proszociális magatartás: késleltetés, jutalmazás önszabályozása, kitartás) jutalommal tanuljuk A negatív önkontroll funkciókat (lelkiismeret: kísértésnek való ellenállás, deviáns magatartást követő önbüntetés, jóvátétel stb.) büntetéssel tanuljuk
A büntetés időzítésének hatása Azonnali, kisebb és nagyobb késleltetéssel kapott büntetés (Solomon és mtsai 1968) Kognitív tényezők hatása: alacsony információtartalomnál a korai erős, magas információtartalomnál a késleltetett enyhe büntetés hatásosabb
A kognitív-szociális tanuláselméletek a viselkedészavarokról Behelyettesítő tanulás szerepe Elvárások szerepe (tanult tehetetlenség) Készséghiány
Terápia Hatékonyságelvárások módosítása Modellkövetés Öninstrukciók