Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Advertisements

AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
A deviancia összetett fogalma
Tanulás Elemi Kondicionálás Utánzás, modellkövetés Belátásos tanulás
A pozitív pszichológia
A pszichopátia.
A tanulás idegrendszeri alapjai
TANULÁS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
TUDÁS és TANULÁS a szervezetben
A „közbülső változók” bevezetése
Szűk tartományú elméletek
Behaviorizmus (előzmények)
Kognitív megközelítések
Szociális tanuláselmélet
Bevezetés a pszichológiába
Szociális tanulás formái
Eger április Komenczi Bertalan
Tanuláselméleti megközelítés
Szociálpszichológia Attitűd Dr
Pszichológiatörténet 8
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív önszabályozás perspektívája
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996.
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
AZ AGRESSZIÓ.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Kultúra és Szocializáció
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia mint tudomány
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az emberi agresszió.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kriminálpszichológia
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
2. Döntéselméleti irányzatok
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
A személyiség biológiai alapjai
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
SZERVEZETI MAGATARTÁS III.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Magatartászavarok és agressziókezelés
Személyiségfejlődési zavarok
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Kiss István.
A szocializáció folyamata
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Szociális kompetencia
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Előadás másolata:

Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek

Klasszikus kondicionálás Feltétlen inger → Feltétlen válasz Feltételes inger + feltétlen inger → feltétlen válasz Több ismétléssel: Feltételes inger + feltétlen inger → feltételes válasz + feltétlen válasz Feltételes inger → feltételes válasz

Kioltás

Generalizáció-diszkrimináció

A klasszikus kondicionálás egyik legfontosabb terepe az érzelmi kondicionálás, attitüdök kialakítása

Instrumentális kondicionálás

Megerősítési tervek

A kitartás és a részleges megerősítés

Irracionális viselkedés magyarázata

Mérés és terápia Objektív mutatók (fiziológiai ill. magatartás) - szisztematikus deszenzitizáció - elárasztás - averzív kondicionálás -zsetongazdálkodás

Interoceptív kondicionálás

Fóbiák

Magatartásterápia

B.F. Skinner (1904-1990) A belső okok hipotetikus konstrukciók – feleslegesek A genetikai magyarázatok haszontalanok Az egyedi szervezetek az általános törvényeket követik Válaszoló - operáns – viselkedés Babonás viselkedés Formálás Elsődleges – másodlagos megerősítés Averzív viselkedéskontroll: büntetés, negatív megerősítés

Filozófiai feltevések Szabadság……….....................Determinizmus Ésszerűség…………………….Ésszerűtlenség Holizmus………………………..Elementalizmus Alkatiság………………………..Környezetiség Szubjektivitás…………………..Objektivitás Proaktivitás……………………..Reaktivitás Homeosztázis………………….Heterosztázis Megismerhetőség……………..Megismerhetetlenség

Skinner: A szabadságon és méltóságon túl Az emberiség megváltása akkor kezdődhet, mikor feladtuk a fenti téves ideákat! „Az autonóm ember csak azon dolgok magyarázatául szolgál, amelyeket más eszközökkel még nem tudunk értelmezni. Léte hiányos tudásunkból adódik, és természetesen elveszti helyét, amint többet fogunk tudni a viselkedésről….”

John Dollard és Neal Miller (1900-1980) (1909-2002) Céljuk: a pszichoanalízis és a tanuláselméletek összeegyeztetése Alaptételeik: - örömelv helyett megerősítés - az énerő fogalma - elfojtás magyarázata - az indulatátvitel a generalizálódás speciális esete - a konfliktusterhelt viselkedés dinamikája a tanulás elveiből levezethető - a beteg gyógyulása a valóságos életben megy végbe

A konfliktus magyarázata

Szociális – kognitív tanuláselméletek A kondicionálás további elvei: - szociális megerősítés

Szociális – kognitív tanuláselméletek A kondicionálás további elvei: - szociális megerősítés - behelyettesítő arousal (empátia) - behelyettesítő megerősítés

Albert Bandura (1925- ): megfigyeléses tanulás

Más az elsajátítás és más a teljesítmény

Szociális – kognitív tanuláselméletek A kondicionálás további elvei: - szociális megerősítés - behelyettesítő arousal (empátia) - behelyettesítő megerősítés - jelentésgeneralizáció - szabálytanulás - elvárások

Elvárások Következményekre vonatkozó elvárások (Mischel) Kontrollhely elvárások (Rotter) Énhatékonyságra vonatkozó elvárások (Bandura)

Modellkövetés és nemi szerep Explicit szabályok Megfigyeléses tanulás valódi és szimbolikus modellek

Agresszív modell a médiában

Az önkontroll funkciók tanuláselméleti megközelítése A pozitív önkontroll funkciókat (proszociális magatartás: késleltetés, jutalmazás önszabályozása, kitartás) jutalommal tanuljuk A negatív önkontroll funkciókat (lelkiismeret: kísértésnek való ellenállás, deviáns magatartást követő önbüntetés, jóvátétel stb.) büntetéssel tanuljuk

A büntetés időzítésének hatása Azonnali, kisebb és nagyobb késleltetéssel kapott büntetés (Solomon és mtsai 1968) Kognitív tényezők hatása: alacsony információtartalomnál a korai erős, magas információtartalomnál a késleltetett enyhe büntetés hatásosabb

A kognitív-szociális tanuláselméletek a viselkedészavarokról Behelyettesítő tanulás szerepe Elvárások szerepe (tanult tehetetlenség) Készséghiány

Terápia Hatékonyságelvárások módosítása Modellkövetés Öninstrukciók