Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A fejlesztés hatása a szervezetre
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Szociális kompetencia
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Fogalma Szerkezete Az attitűdszerveződés elméletei Mérése
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A pszichikumról általában
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Autonómia és felelősségvállalás
A deviancia értelmezési kerete
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MEGÚJÍTÁSA VÁMOS ÁGNES.
Kompetencia -eredményesség
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Reflektív gondolkodás
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Az oktatás szerepe az energetikai szektor jövőjének formálásában Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Értékek.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Közösségfejlesztés.
Kultúra és kommunikáció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
Tanácsok a portfólió készítéséhez
Az együttműködés és a tudomány iskolája
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
Előadás másolata:

Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben Gaskó Krisztina – Golnhofer Erzsébet ELTE PPK Neveléstudományi Intézet

A kompetencia értelmezése/k Pszichikus képződmény. Összetevői: Ismeret (tudás) Képességek Attitűdök Autonómia és felelősségvállalás Az előzetes szakmai megegyezés alapján alkalmaztuk ezt a megközelítést.

Attitűdök Értékelő viszonyulások: OKKR: bármilyen konkrét vagy elvont tárgyhoz. OKKR: tudáshoz képességekhez autonómiához és felelősségvállaláshoz.

Összetevői Érzelmi megnyilvánulások (affektív) Vélekedések, nézetek (kognitív) Viselkedési szándékok, nyílt viselkedés (konatív) Elkülöníthető, de egymással összefüggő elemek. Kapcsolatuk a többi kompetenciaelemhez.

Az attitűdök szintjei az OKKR-ben Hierarchikus?! Gazdagodás a gazdagodó tudás, képességek, autonómia és felelősségvállalás mentén. Például: befogadás – reagálás – értékekhez való viszony – szervezetté válás – jellemzővé válás (Bloom)

Az attitűdök mint tanulási eredmények Eltérő minőségek (+; -) Különféle intenzitások (elfogadás – elutasítás) Mérési, értékelési problémák Nyelvi megfogalmazások: kedvezően/kedvezőtlenül (pozitív/negatív viszony) ítél meg valamit; érdeklődik, kíváncsi; nyitott; fogékony; empatikus; érzékeny; elfogad; elismer; kritikával illet; törekszik; kezdeményez; értékel, fontosnak tart valamit; felismer értékeket; elkötelezettséget mutat, támogat stb. A nyelvi elmaradhat, ahogy jónak látod.

Az autonómia és felelősségvállalás deskriptor Nem önálló kompetenciaelem, hanem a tudás, képesség és attitűd formájában azonosított kompetenciaelemek jellemzője. Megegyezés alapján itt jelennek meg a hatékony tanulással, az együttműködéssel, a szabályok és normák betartásával, valamint az önfejlesztéssel kapcsolatos területek.

Összetevői Önálló tevékenységvégzés; önszabályozás, önirányítás; önreflexió, a saját tevékenységek elemzése; tudatos önfejlesztés, a szakmai identitás alakítása; társas helyzetekben való konstruktív részvétel, együttműködés; felelősségvállalás saját vagy mások cselekedeteiért; szabályok, normák betartása és konstruktív alakítása.

Viszonya a többi deskriptorhoz (példák) Tudás: tanulással szaktudással kapcsolatos autonómia és felelősségvállalás. Képességek: Önállóság. Tanulási és/vagy munkafolyamatok iránti felelősségvállalás. Produktumokhoz, eredményekhez köthető felelősségvállalás. Attitűdök: érzelmi reakciók szabályozása és azokért való felelősségvállalás. Felelősségvállalás a nézetekért, véleményekért. Tevékeny elköteleződés valamely tevékenység (ügy, probléma, innováció) mellett.

A szintek közötti különbségek értelmezése Önállóság mértéke és kiterjedtsége Önszabályozás mértéke és kiterjedtsége Önreflexió mélysége Önfejlesztés iránti igény mértéke Társas helyzetekben való részvétel jellege Felelősségvállalás mértéke és irányultsága Szabályok betartásának területei