Bruckner László tanársegéd ELTE Bárczi GYFK Győr, 2007.október

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Szolgáltató Nonprofit Kft.
KIÚT A HÁTRÁNYOS HELYZETBŐL Modell értékű program a Zalaegerszegi kistérségben Molnár Máté programigazgató Foglalkozta Társ – Társ a foglalkoztatásban.
TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium
Palánczné Németh Zsuzsanna igazgató Újbudai Speciális Szakiskola
A munkanélküliség káros hatásának csökkentése foglalkoztatási projektek generálásával egy kistérségben Zentai Gábor Szigetvári Kultúr- és Zöld Zóna Egyesület.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
TÁMOP C-09/ "Átlépjük az akadályt!" - Munkavállalásra felkészítő program értelmileg akadályozott személyek részére. Záró rendezvény.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
Dobbantó program. Kik vesznek benne részt? Országosan 15 iskola Tervezett: 22.
Munkavállalás és életminőség
A komplex rehabilitáció Új feladat – új szemlélet! Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ november 26.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Szakmai előkészítő képzési modul a Jugendaufbauwerk Szakképző Intézményben a 2004/2005 évben.
A MENTOROK SZEREPE A KOMPLEX REHABILITÁCIÓ FOLYAMATÁBAN Tengelic.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Salva Vita Alapítvány Támogatott Foglalkoztatás szolgáltatás
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
Bruckner László gyógypedagógiai szakértő Nemzeti Szakképzési Intézet
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Tranzit foglalkoztatás a Civil Nonprofit Kft-nél
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Támogatott Foglalkoztatás célcsoport specifikus ismeretek a foglalkoztatáshoz kapcsolódóan – értelmi sérültek TÁMOP Országos Hálózati Találkozó.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
A rendészeti (rendőr) (szak)képzés jelene és jövője
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
TÁMOP /1-2F „Mércénk az ember” Oktatásfejlesztési munkacsoport.
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Hajdú Éva Budapest Esély Nonprofit Kft Munkaerő-piaci szolgáltatások nyújtása November 27.
Szociálpolitikai keretek
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Lökkös Attila A családi napközi képzés fejlesztése
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Munkaerő-piaci helyzet Teljes népesség fő Foglalkoztatottak fő (15.életév és 61. életév között) Munkanélküliség hó,1040 fő (Mnk.ráta.
„Kihívások és válaszok” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, október 24.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Tipikus hibák és szabálytalanságok a HEFOP intézkedés megvalósítása során Előadó: Kis Mónika Krisztina Hermes Holding Kft.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
AZ IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER ÉS A GINOP 5. 2
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Társadalmi tudatformálás
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
Szakiskolai fejlesztési program
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Bruckner László tanársegéd ELTE Bárczi GYFK Győr, 2007.október 25-26. Tanulásban akadályozott fiatalok felkészítése a munkavállalásra – holland tükörben Bruckner László tanársegéd ELTE Bárczi GYFK Győr, 2007.október 25-26.

Speciális szakiskolai alapadatok 2005/2006 Tanulók száma Iskolák Nappali Felnőtt ebből gyp. Pedagó-gusok Sikeres szakmai vizsga Szak-iskola 494 122 289 3 985 2 165 8 960 26 728 Spec. szakisk 131 8 797 1 239 1 208 OKJ 1996-2006: beiratkozók 87%-a, vizsgára jelentkezők 96%-a sikeresen OKJ vizsgát szerez Növekvő tanulólétszám 2008-ig (demográfiai) Intézményi lefedettség kielégítő, kistelepülések hátrányban (pl. szakmaválaszték) Integrációs arány alapfokon: 27%, szakiskolában: 12% (2003), 20% (2006) 18. életévhez kötődő tankötelezettség miatt is a 8.o. beiskolázási arány (jelenleg 68%) növekedése várható

Szakképzés-fejlesztés 2007-2013 Moduláris felépítésű programok: Munkakör-elemzésekre alapozott moduláris szakképzési rendszer, rész-szakképesítés lehetőségével A modularizált programok előnyei: egyéni haladási ütem képességeknek megfelelő képzettségi szint (rész-szakképesítés) tananyag helyett kompetencia-központú felnőttképzés lehetősége Strukturális átalakulások (képzés, vizsgarendszer, adaptáció) OKJ képzések rangsora (2006): Varrómunkás Szobafestő-mázoló ABC eladó Bőrtárgy-készítő Számítógép-kezelő/használó Gyorsétkeztetési eladó Parkgondozó Épületburkoló Kerti munkás Kőműves Fatömegcikk-és eszköz gyártó Dísznövénytermesztő Gépíró és szövegszerkesztő Szerkezetlakatos Virágkötő Asztalos

Legfőbb szakiskolai problémák Lemorzsolódás átl. 4-7 % közötti, de a belépő évfolyamokon jelentős (11.évf.: 15%), kb. évi 5-600 tanuló Túlkorosság, bukás miatt; valódi ok: motiválatlanság, kudarckerülés (szakmától való elidegenedés csak 4. helyen) Kt.126. §: egyéni ütemterv, előkészítő 9. osztály (2008. szept.1. ) Hiányos felkészítés a munkavállalásra Hiányzó tananyag, tréning, szemlélet... Hiányzó kapcsolatrendszer (iskola – munkaadók - munkaügyi szervezetek - civil szolgáltatók) Nincs nyomon követés, utógondozás

Tanulói nyomonkövetés Út a felnőttkorba... Felmérésből: Jellemző betöltött munkakörök: alkalmazotti (nem feltétlenül a szakmai kompetencia a döntő) Állás nélküli szülők mintája (akár 30% körül) Igényelt segítségnyújtás: utógondozás, különösen a munkába állás mozzanatában (kb. 6 hó)

Nyomon követéses vizsgálatok (2003, 2006) A többségi szakiskolainál kedvezőbb mutatók Az „újratanulás” okai: szociális ellátás (csp) miatti ellenérdekeltség Nem a tanult képzésnek megfelelő szakterületen dolgoznak... Munkatapasztalat-szerzés, duális képzés és a tartós munkavállalás összefüggései A foglalkoztatás akadálya lehet a felnőttképzési ellátatlanság (hiányzó képzés a célcsoport számára)

Utógondozói modellek (2006) FGYK Utógondozói tanulásban akadályozottak részére Modellprogram (2005-2006, OM-FMM) főbb szakaszai: 7 régió, min. 20-20 tanulásban akadályozott szakképzett fiatal Kontroll-csoport felmérése Helyi modellek, partnerek A kipróbálás tapasztalatai: mentori segítés egyéni tervek sajátos munkapiaci viszonyok (pl. inmobilitás) óvó attitűd hátrányai átl. +15%-kal növelt foglalkoztatottság FGYK Munkahelyi Gyakorlat program értelmileg akadályozottak számára (2000-2007): Nyílt munkaerő-piaci gyakorlat, min. 8 területen Bevont 18 iskola; rendszerszerű működtetés Kapcsolódás: Támogatott Foglalkoztatás programja (Salva Vita) TF kapacitásbővítés akár az iskola (alapítványi formában történő) bevonásával Kedvező tapasztalatok: MHGY+TF= átl. 45-60%!

A holland példa – a gyakorlati iskola 4. iskolatípus SNI tanulók számára: a „gyakorlati iskola” (Praktijkonderwijs, 1995- ) „szakképzettség helyett munkát” – társadalmilag is elfogadott cél SNI, IQ 55-80 (az ok nem döntő) Alapiskola: integráltan 6. osztályig, szülő itt szembesül 12-19 éves korosztálynak, rugalmas hosszúságú képzésben (átl. 4-5 év) Nagyon erős iskola – tanuló – szülő kapcsolat Gyerekközpontú oktatás

A holland példa - szakképzés 22 modul, munkáltatók által országosan elfogadott (pl.. takarítás, eladás, konyhai tevékenység, kertészet, ügyfélszolgálat) (Mo: rész-szakképesítés!) Jellemzően külső gyakorlat, egyedi (!) képzési helyen Motivált (iskolai munkába is bevont) tanulók, 0% lemorzsolódás Tanúsítvány: 80 db. személyes, munkavállalási és szakmai kompetenciáról hitelesen

A holland példa – munkába állítás Iskolai tanulói nyomon követés: portfolió, folyamatos mérés mellett; megalapozott pályatanácsadás Erős érdekeltség és kapcsolat a helyi munkaadókkal, lehetőleg már a képzéstől kezdve Munkába állítás támogatása: szerződéses viszonyban, az iskola által fizetett jobcoach szolgáltatóval Utókövetés 1-4 évig (átlagosan 1,5év): a fiatalok 75%-a tartós munkavállaló lesz

Köszönöm a figyelmet! bruckner.laszlo@freemail.hu 20/415-0454