Bruckner László tanársegéd ELTE Bárczi GYFK Győr, 2007.október 25-26. Tanulásban akadályozott fiatalok felkészítése a munkavállalásra – holland tükörben Bruckner László tanársegéd ELTE Bárczi GYFK Győr, 2007.október 25-26.
Speciális szakiskolai alapadatok 2005/2006 Tanulók száma Iskolák Nappali Felnőtt ebből gyp. Pedagó-gusok Sikeres szakmai vizsga Szak-iskola 494 122 289 3 985 2 165 8 960 26 728 Spec. szakisk 131 8 797 1 239 1 208 OKJ 1996-2006: beiratkozók 87%-a, vizsgára jelentkezők 96%-a sikeresen OKJ vizsgát szerez Növekvő tanulólétszám 2008-ig (demográfiai) Intézményi lefedettség kielégítő, kistelepülések hátrányban (pl. szakmaválaszték) Integrációs arány alapfokon: 27%, szakiskolában: 12% (2003), 20% (2006) 18. életévhez kötődő tankötelezettség miatt is a 8.o. beiskolázási arány (jelenleg 68%) növekedése várható
Szakképzés-fejlesztés 2007-2013 Moduláris felépítésű programok: Munkakör-elemzésekre alapozott moduláris szakképzési rendszer, rész-szakképesítés lehetőségével A modularizált programok előnyei: egyéni haladási ütem képességeknek megfelelő képzettségi szint (rész-szakképesítés) tananyag helyett kompetencia-központú felnőttképzés lehetősége Strukturális átalakulások (képzés, vizsgarendszer, adaptáció) OKJ képzések rangsora (2006): Varrómunkás Szobafestő-mázoló ABC eladó Bőrtárgy-készítő Számítógép-kezelő/használó Gyorsétkeztetési eladó Parkgondozó Épületburkoló Kerti munkás Kőműves Fatömegcikk-és eszköz gyártó Dísznövénytermesztő Gépíró és szövegszerkesztő Szerkezetlakatos Virágkötő Asztalos
Legfőbb szakiskolai problémák Lemorzsolódás átl. 4-7 % közötti, de a belépő évfolyamokon jelentős (11.évf.: 15%), kb. évi 5-600 tanuló Túlkorosság, bukás miatt; valódi ok: motiválatlanság, kudarckerülés (szakmától való elidegenedés csak 4. helyen) Kt.126. §: egyéni ütemterv, előkészítő 9. osztály (2008. szept.1. ) Hiányos felkészítés a munkavállalásra Hiányzó tananyag, tréning, szemlélet... Hiányzó kapcsolatrendszer (iskola – munkaadók - munkaügyi szervezetek - civil szolgáltatók) Nincs nyomon követés, utógondozás
Tanulói nyomonkövetés Út a felnőttkorba... Felmérésből: Jellemző betöltött munkakörök: alkalmazotti (nem feltétlenül a szakmai kompetencia a döntő) Állás nélküli szülők mintája (akár 30% körül) Igényelt segítségnyújtás: utógondozás, különösen a munkába állás mozzanatában (kb. 6 hó)
Nyomon követéses vizsgálatok (2003, 2006) A többségi szakiskolainál kedvezőbb mutatók Az „újratanulás” okai: szociális ellátás (csp) miatti ellenérdekeltség Nem a tanult képzésnek megfelelő szakterületen dolgoznak... Munkatapasztalat-szerzés, duális képzés és a tartós munkavállalás összefüggései A foglalkoztatás akadálya lehet a felnőttképzési ellátatlanság (hiányzó képzés a célcsoport számára)
Utógondozói modellek (2006) FGYK Utógondozói tanulásban akadályozottak részére Modellprogram (2005-2006, OM-FMM) főbb szakaszai: 7 régió, min. 20-20 tanulásban akadályozott szakképzett fiatal Kontroll-csoport felmérése Helyi modellek, partnerek A kipróbálás tapasztalatai: mentori segítés egyéni tervek sajátos munkapiaci viszonyok (pl. inmobilitás) óvó attitűd hátrányai átl. +15%-kal növelt foglalkoztatottság FGYK Munkahelyi Gyakorlat program értelmileg akadályozottak számára (2000-2007): Nyílt munkaerő-piaci gyakorlat, min. 8 területen Bevont 18 iskola; rendszerszerű működtetés Kapcsolódás: Támogatott Foglalkoztatás programja (Salva Vita) TF kapacitásbővítés akár az iskola (alapítványi formában történő) bevonásával Kedvező tapasztalatok: MHGY+TF= átl. 45-60%!
A holland példa – a gyakorlati iskola 4. iskolatípus SNI tanulók számára: a „gyakorlati iskola” (Praktijkonderwijs, 1995- ) „szakképzettség helyett munkát” – társadalmilag is elfogadott cél SNI, IQ 55-80 (az ok nem döntő) Alapiskola: integráltan 6. osztályig, szülő itt szembesül 12-19 éves korosztálynak, rugalmas hosszúságú képzésben (átl. 4-5 év) Nagyon erős iskola – tanuló – szülő kapcsolat Gyerekközpontú oktatás
A holland példa - szakképzés 22 modul, munkáltatók által országosan elfogadott (pl.. takarítás, eladás, konyhai tevékenység, kertészet, ügyfélszolgálat) (Mo: rész-szakképesítés!) Jellemzően külső gyakorlat, egyedi (!) képzési helyen Motivált (iskolai munkába is bevont) tanulók, 0% lemorzsolódás Tanúsítvány: 80 db. személyes, munkavállalási és szakmai kompetenciáról hitelesen
A holland példa – munkába állítás Iskolai tanulói nyomon követés: portfolió, folyamatos mérés mellett; megalapozott pályatanácsadás Erős érdekeltség és kapcsolat a helyi munkaadókkal, lehetőleg már a képzéstől kezdve Munkába állítás támogatása: szerződéses viszonyban, az iskola által fizetett jobcoach szolgáltatóval Utókövetés 1-4 évig (átlagosan 1,5év): a fiatalok 75%-a tartós munkavállaló lesz
Köszönöm a figyelmet! bruckner.laszlo@freemail.hu 20/415-0454