Végh Anita, Henger Péter, Gecse Gergely szeptember 21. Osztrák logisztikai rendszer stratégiai műhely
2 „Adottságok” Fő és másodlagos utak Autópályák Vasútvonalak (villamosított %) Belvízi hajózóutak Ausztria (62,0%)351 Csehország (32,4%)664 Lengyelország (60,4%)3638 Magyarország (36,1%)1440 Szlovákia (43,5%)251 Románia (36,9%)1779
3 Teljesítmény Vállalkozások száma (ezer db) Foglalkoztatottak száma (ezer fő) Vállalkozások árbevétele (M €) Ausztria8,913136,56430,750 Csehország31,058218,69913,533 Lengyelország88,795449,20027,803 Magyarország22,072146,94411,390 Szlovákia2,10764,5282,190 Románia20,887208,4447,155
4 Zászlóshajó programok ― Közlekedéspolitika (GVP-Ö) ― Használatarányos útdíjrendszer ― Duna hajózhatósági akcióterv ― Brenner bázisalagút ― Kombinált fuvarozás ösztönzése ― Iparvágány-fejlesztés ösztönzése ― Egyéb nagyívű tervek
5 Magyar gazdaságba átültethető elemek 1.Fenntartható/zöld közlekedés-logisztika ösztönzése – Közúti közlekedési korlátozások – Infrastruktúra-használati díjak (út, vasút) – Meglévő hálózat jó karbantartása, infrastruktúra-fejlesztésnél vasút preferálása – Kombinált fuvarozás, iparvágány-fejlesztés támogatása 2.Régiós logisztikai központ szerep – Intézményi és szakértői stabilitás, szakmai szervezetek alacsony száma – Hosszú távú, nem partikuláris érdekeket követő infrastruktúra- fejlesztés – Közlekedési-logisztikai rendszert érintő döntések hosszú távú, stratégiai szintű átgondolása, tabukérdések létrejöttének elkerülése
6 Új Széchenyi Terv és az osztrák gyakorlat 1.Tisztázandó az ÚSZT tervdokumentum szintje – Célokat, beavatkozási területeket tartalmazó koncepció, vagy – Az eszközöket is magába foglaló akcióterv 2.Osztrák logisztikai rendszer átültethető eszközei (alkalmazásuk az ÚSZT tranzitgazdaság fejezetének céljaitól függ) – Használatarányos útdíjfizetés – Kombinált fuvarozás – Aktív szakpolitikai részvétel – Infrastruktúra karbantartása – A közúti forgalom adminisztratív korlátozásának lehetőségei – Stratégia és végrehajtás egy kézben
7 Köszönjük a figyelmet!