Gábrity Molnár Irén: Szabadka felsőoktatásának jelene és jövője Magyar Regionális Tudományi Társaság Szeged vándorkonferencia - 2006.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Előadó: dr. Lengyel László Magyar Nemzeti Tanács Felsőoktatási ügyekkel megbízott Tanácsos.
Advertisements

A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
KÖZGAZDASÁGI-KERESKEDELMI ISKOLA ÓBECSE
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
. A évi általános felsőoktatási felvételi eljárás Stéger Csilla Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Educatio Kiállítás – január 20.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Határokon Túli Magyarságért Alapítvány 7621 PÉCS, János u. 22. Tel.: / , Fax: / fre .hu
Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában
határtalan technológia Szülőföldön boldogulás, határtalan technológia Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter Budapest, november.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Gábor Dénes Tehetségpont
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Bemutatkozik a Nagykapos és Vidéke Társulás
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
PTE IGYK Felvételi 2012 PTE IGYK AZ ELÉRHETŐ TOVÁBBTANULÁS ELSŐ HELYEN IGYK!
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
AEGON Ösztöndíj Program
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka III. évfolyam Témavezető:
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
10. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka Mesterképzés Témavezető:
Egy határon átívelő régió (EGTC) kialakításának lehetőségei a szerb-magyar határtérségben Ricz András PhD hallgató Szabadka.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság tevékenysége Horváth Gyula.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
VERSENYKÉPES NYÍREGYHÁZI FŐISKOLA. ADATOK A projekt megvalósításának időtartama: A projekt összköltsége: Ft. A támogatás.
ÜDVÖZLET SEPSISZENTGYÖRGYÖN 2009 MÁJUS 21. MIÉRT SEPSISZENTGYÖRGY? MSZT-MSZT HÁROMSZÉKI TAGOZATA.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
A regionális tudomány társadalmasítása Kedvezményezett: MTA Regionális Kutatások Központja.
Bemutatkozik a Georgikon
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
„Beszélgessünk Európáról” programsorozat MeH EU Kommunikációs Főosztály Dániel Anna Békés, március 18.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A révkomáromi Selye János Egyetem működése. Az egyetemről általánosságban, annak rövid bemutatása 1918-ban Csehszlovákia megalakulása A felvidéki felsőoktatási.
Kommunikáció az egyetemen
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
Tudományos és …együttműködés Magyarország – Szerbia
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
Szent István Egyetem. Az egyetem létrejötte Az évi LII. Törvény alapján, január 1-i hatállyal, a jogelőd intézményeiket is figyelembe véve,
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A magyar-szerb Szomszédsági (interreg) program első kiírásának tapasztalatai egy megvalósult projekt tükrében Ricz András Regionális Tudományi Társaság,
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság évi tevékenysége Horváth Gyula elnök.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Előadás másolata:

Gábrity Molnár Irén: Szabadka felsőoktatásának jelene és jövője Magyar Regionális Tudományi Társaság Szeged vándorkonferencia

Előzetes megállapítás: A magyar felsőoktatás ügye a vajdasági magyar közösség létérdeke, mert a népességfogyatkozás okaként felsorakozik az elvándorlás és abban is a külföldön tanulás érve (Magyar Nemzeti Tanács). a vajdasági lakosság nemzetiségi összetételéhez viszonyítva a magyarok megfelelő részarányban vegyenek részt a felsőoktatásban is (14%). Törekvésünk: a vajdasági lakosság nemzetiségi összetételéhez viszonyítva a magyarok megfelelő részarányban vegyenek részt a felsőoktatásban is (14%). A helyzet: nem kielégítő, mert a magyarok részvétele a felsőoktatásban csak a fele a többségi nemzethez viszonyítva (6,6%). Eredmény: a lemaradás a magyarság iskolázatlanságát és értelmiségének fogyatkozását idézi elő.

A magyar lakosság iskolai alulreprezentáltsága

Vajdasági magyar tanulók részaránya - iskolaszinteken (2004) 6,02 11,25 11,15 12, egyetem főiskola középfokú általános A magyar hallgatók részaránya a demográfiailag elvárt (14%) alatt van - többen a főiskolát választják, nem pedig az egyetemet

Vajdasági felsőoktatási tanerő FŐIS- KOLÁK (9) KAROK (14) ÖSSZESEN TANÁROK, TANÁR- SEGÉDEK, SZAKMUNKA- TÁRSAK ÖSZ- SZESEN MAGYAR 50 18,45% 37 fő a szabadkai Műszaki Főiskolán 146 6,20% 22 Közgazdasági Karon, 20 Tanítóképzőn 196 8,33%

Hallgatói létszám a Vajdaságban, 2004/2005: A.) Újvidéki Egyetem (1 3 kar + 1 akadémia) hallgató ebből magyar, vagy 6,02% B.) A vajdasági főiskolák on (9): főiskolás, ebből 844 magyar, vagy 11,25% - a hallgatók 1/3-a tanul anyanyelvén / részben magyarul

Szakma Összes hallgató Magyar hallgató Összes hallgatóhoz viszonyított % arány Mérnök (műszaki) Közgazdász, üzleti főiskola ,03%10,95% Tanító, óvónő ,45% Bölcsész ,02% Természettudomány ,44% Orvos ,31% Mezőgazdasági ,01% Jogász ,42% Művészet696618,76% Testnevelő Összesen ,57% 6,31% A magyar hallgatók megoszlása - szakmák szerint

A legtöbb magyar hallgató a közgazdász-, mérnöki (műszaki)- és pedagógiai képzésben vesz részt, amiben szerepet játszik: - a képzések földrajzi közelsége is (Szabadka) - a képzés nyelve: magyar. Konklúzió: A szakválasztás során a hallgató szakmai érdeklődése mellett döntő az oktatási intézmény közelsége és a tannyelve is. Konklúzió: A szakválasztás során a hallgató szakmai érdeklődése mellett döntő az oktatási intézmény közelsége és a tannyelve is.

A felsőoktatásban tanuló magyarok területi eloszlása (2002/2003-ban összesen hallgató)

Magyarországon tanuló vajdasági hallgatók - A vajdasági egyetemisták, főiskolások kb. 30 %-a tanul Magyarországon - Becslés: 1600 fő, ezek közül mintegy 500 állami ösztöndíjjal, többi költségtérítéses - igen alacsony a hazatérési ráta: 20 % A vajdasági magyar közösség évente kb. 300 diplomás értelmiségiről kénytelen lemondani, akik Magyarországon vagy más országban keresnek maguknak egzisztenciát és nem a vajdasági magyar értelmiség utánpótlását szolgálják.

Ha a vajdasági magyar értelmiséget itthon szeretnénk marasztalni, biztosítani kell számukra a teljes magyar oktatást, óvodától egyetemig! Alternatívák: 1. Szerbia/Vajdaság támogatásával multietnikus és állami egyetem Szabadkán (valószínű, de ehhez Belgrádból még nincs támogatás!) 2. Anyaország támogatásával magyar érdekeltségű egyetem, amihez évente több mint a jelenlegi 500 magyar elsős hallgatóra lesz szükség (nem valószínű, mert ehhez még nincs érdemleges kezdeményezés, vagy támogatási készség)

A magyarországi oktatás-támogatások: - most nincs folyamatos, hosszú távú, kormányzattól független intézményfenntartó támogatás a Vajdaságba - csak alkalmi-kiegészítő támogatások érkeznek - az eddig kialakult alapítványi támogatási forma alkalmatlan, ezért normatív támogatás szükséges, amely a magyar költségvetésben elkülönítve szerepel - előnyös a magyarországi szakértői közreműködés az egyetemszervezésben - és a magyar–magyar szakértői csoportok folyamatos működtetése

Dilemmák – alternatívák: 1. etnikai egyetem modellje vagy a versenyképes egyetem modellje kell a régióban? 2. A kisebbségi tudományművelést állami felsőoktatási intézményekbe érdemes összpontosítani vagy a civil tudományos társaságokra és alapítványokra támaszkodni és magánkarokat nyitni? 3. regionális felsőoktatási - kutatóintézeti központ vagy hálózat kialakítása? Dilemmák – alternatívák: 1. etnikai egyetem modellje vagy a versenyképes egyetem modellje kell a régióban? 2. A kisebbségi tudományművelést állami felsőoktatási intézményekbe érdemes összpontosítani vagy a civil tudományos társaságokra és alapítványokra támaszkodni és magánkarokat nyitni? 3. regionális felsőoktatási - kutatóintézeti központ vagy hálózat kialakítása?

1770 Ferencesrendi Hitoktató Intézet (megszűnt) 1871 Női Tanítóképző (megszűnt) 1920 Jogi Kar (megszűnt) 1960 Közgazdasági Kar 1960 Építészeti Főiskola (megszűnt) 1962 Műszaki Főiskola 1968 Pedagógiai Akadémia (megszűnt) 1974 Építőmérnöki Kar 1993 Óvóképző Főiskola 1993 Hitoktató-katehetikus Intézet (főiskola) 2006 Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar Szabadkának kiépített hagyománya van a felsőoktatási képzésben

Konkrét célok, megoldási alternatívák a vajdasági magyar felsőoktatási programhoz A.) Lépést tartva az európai felsőoktatási rendszerrel, igazodni a szerbiai felsőoktatási reformhoz B.) A prioritások kidolgozása - konkrét intézményes megoldásokra van szükség: 1. Szabadkán: pedagógusképzés, mérnökképzés, üzleti szakember szakok) 2. Újvidéken tanárképzés (magyarul/részben magyarul), jogász- és orvosképzés (anyaországi részképzések), lektorátus; 3. Zentán a kertészképzés legalizált kihelyezett tagozaton beillesztve a szerbiai felsőoktatásba is.

Terv: az alapítói elaborátum terve a Szabadkai multietnikus állami Egyetem Terv: az alapítói elaborátum terve a Szabadkai multietnikus állami Egyetem 1.Közgazdasági Kar (kb hallgató; ebben 700 magyar) 2.Építőmérnöki Kar (kb. 500 hallgató) 3.Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar (kb. 150 hallgató) 4.Műszaki Főiskola (kb. 900 főiskolással - akkreditálása kezdeményezve) 5.Óvóképző Főiskola (kb. 250 hallgató) 6.Hitoktató-katehetikus Intézet (terv: Teológiai Kar) 7.Kértészeti Főiskola (kb. 200 főiskolás – BP-i Corvinus Egyetem Zentai Kihelyezett Tagozatának státusát rendezni) 8.Gábor Dénes Informatikai Főiskola (Szabadkai Kihelyezett Tagozatának státusát rendezni – kb. 200 főiskolás)

Évtizedes összefogás, munka eredménye a Tartományi alapítású állami Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar létrehozása az Újvidéki Egyetem keretein belül – 2006 január 31-től Szabadkán - a hallgatók beiratkozása 2006/07 (kb. 140-en)

A felsőoktatás jelenlegi szervezési formája hátrányos kihatással van: 1. A régió gazdasági és kulturális fejlődésére; 2. A város és környékének bekapcsolódására Európa regionalizációs folyamatába; 3. Egy olyan multietnikai oktatási rendszer kifejlesztésére mely megfelel a régió nemzetiségi összetételének; 4. A környék kutatási és gazdaságfejlesztési tevékenységeire;

Továbbtanulási hajlam és szakválasztás a magyaroknál szükség van: - magyar nyelvű üzleti-menedzseri főiskolára, - óvó-, tanító-, kétszakos tanárképzésre, - mérnökképzésre (építészmérnök és műszaki- informatikai képzés), - mezőgazdasági-kertészeti képzésre (a zentai kihelyezett tagozat legalizálása) Tervek a szakkollégiumok, könyvtárak, lektorátusok megnyitásáról; Átgondolt támogatási és ösztöndíj-politika. Magyarországi vendégprofesszorok, kutatók fogadása.

Összesített helyzetelemzés: - jelenlegi törvény: egyetemalapításhoz 3 tudományágban (önálló) karra van szükség, 5 szakkal, 3 képzés-színten - Tanítóképző Kar nem önálló jogi személy - a Műszaki Főiskola nem tanít 3 színten - a Közgazdasági- és Építőmérnöki Kar csak részben magyar - a külhoni kihelyezett tagozatok bekapcsolandók a szerbiai felsőoktatásba - magyar tanári káder szétszórt, nem fizetett - nem kielégító infrastruktúra - a fennmaradáshoz magyar hallgatók kellenek!

A vajdasági magyar érdekeltségű karoknak a magyar közösség (kb magyar lakos és hallgató) igényét kell majd kielégítenie, a régió felsőoktatási intézményeinek konkurenciája közepette A vajdasági magyar érdekeltségű karoknak a magyar közösség (kb magyar lakos és hallgató) igényét kell majd kielégítenie, a régió felsőoktatási intézményeinek konkurenciája közepette Elvi tervek, de nincs kivitelezhetőségi eláborátum: - Szerb Képviselőház döntése új Szabadkai Egyetem alapításáról, ahol a kisebbségi tannyelvű képzést is pénzelik – egyelőre nincs hajlandóság - Szerbiai Oktatási Minisztérium – akkreditációs folyamata lassú - Megoldandó a: - campus tervezés, épület felújítások, labor., könyvtár (állami, anyaországi és donátori támogatások) (állami, anyaországi és donátori támogatások) - tanmenet és a programok kidolgozása - tanmenet és a programok kidolgozása (piacorientált, modern szakirányok, racionalitás, (piacorientált, modern szakirányok, racionalitás, rugalmasság, egyediség (nem tömegesség) - kádergondok (tanári kinevezés, vendégtanárok) - kádergondok (tanári kinevezés, vendégtanárok) (kádertoborzás, fizetéspótlás, kutatásösztönzés) (kádertoborzás, fizetéspótlás, kutatásösztönzés) - nemzetközi kapcsolatok, regionális együttműködés - nemzetközi kapcsolatok, regionális együttműködés (Szeged, Pécs, Eszék,Temesvár, EU) (Szeged, Pécs, Eszék,Temesvár, EU)

KONKLÚZIÓK: 1. A kisebbségi tudományművelést elsősorban a magyar felsőoktatási intézményekbe érdemes összpontosítani (pl. Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar-Szabadka) és csak hiánypótlás esetében a civil tudományos társaságokra is támaszkodni. nemzeti felsőoktatási stratégia 2. A Kárpát-medencében szükségeltetik egy nemzeti felsőoktatási stratégia és együttműködés kidolgozása, az anyaországi és a határon túli szakemberek közreműködésével 3. Regionális felsőoktatási és kutatóintézeti hálózat kialakítása – a magyar nyelvű felsőoktatást egészében kell vizsgálni

A vajdasági magyar értelmiségiek eltökélt szándéka a magyar felsőoktatás mennyiségi és minőségi átszervezése! Sürgős intézményes megoldásokra van szükségünk, amihez a Szerb- és a Magyar Oktatási Minisztérium (felsőoktatási keretegyezmény), de a magyarul tudó tudós kollegák támogatását is kérjük.

Mobilitás Köszönöm a figyelmet!