Nyugat-Magyarországi Egyetem Geoinformatikai kar Adójog és Illetéktörvény Pénzügyi-jog II. rész Dr. Lóránt Zoltán c. főiskolai tanár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
HAJDU & MENYHEI ÜGYVÉDI IRODA
Advertisements

A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Készítette: Sallai Katalin
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Közbeszerzési tudnivalók.  A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
Szja célja adókötelezettség jellemzői hatály illetőség teljes körű és korlátozott adókötelezettség adókötelezettség keletkezése belföldi illetőségűek.
Személyi jövedelemadó & Általános forgalmi adó Sándor Zoltán 2010/2011/2.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
Az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló évi XLIII. törvény
Műszaki ellenőrképzés
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
7/11/20141 Budapesti Ügyvédi Kamara Dr. Patyi András március 10. Alkotmányossági és alkotmánybírósági megfontolások az adóhatósági tevékenység kapcsán.
Adózási alapismeretek 3. konzultáció Személyi jövedelmadó
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
Bevezető előadás, Pénzügyi jog 1.
Munkavédelmi előírások rendszere
Adójog 1. Az adójog alapjai.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
Felsőfokú szakképzés Csorba László
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Elméleti alapvetések.
Gazdasági Informatika II. 2006/2007. tanév II. félév.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
EGYÉNI VÁLLALKOZÁS 2014.III..
Bevezetés.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
TÁMOP Közüzemi ivóvízellátás és szennyvízelvezetés Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Közbeszerzési tudnivalók
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak Dr Darák Péter Budapest, április 11.
Adózás az Európai Unióban – magyar szemmel Dr. Vágyi Ferenc Róbert egyetemi docens Nyugat-Magyarországi Egyetem, Pénzügyi és Számviteli Intézet 9400 Sopron,
Az államháztartásról szóló törvény
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
ADÓ Adótörvény változások 2006/2007 Demetrovics Gergely, szenior menedzser február 2.
Államháztartási alapismeretek
Adózási ismeretek 1.előadás 2014
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Budapesti Ügyvédi Kamara
Vállalkozási feltételek Németországban vállalkozási szerződések teljesítéséhez Koji László elnök Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége 1013.
Adózási alapismeretek. 2 AZ ADÓ TÖRTÉNELMI, TÁRSADALMI, KÖZGAZDASÁGI KATEGÓRIA „ …sohasem közömbös mifélék az adók, mert egy nemzet boldogságára és erejére.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Tájékoztató az adózás rendjéről szóló törvény 2007-től hatályos változásairól.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Járulék- és egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettséggel kapcsolatos változások év.
Egyéni vállalkozásból származó jövedelem adózása Mezőgazdasági kistermelők adózása TB járulékok.
Önkormányzat és állam.
Keresztury János kamarai tag könyvvizsgáló november 24.
a költségvetési tervek teljesítésében
Adózási alapismeretek
A közigazgatási perek április 3..
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Közbeszerzési tudnivalók
2012. évi CXLVII. SZÁMÚ A KISADÓZÓ VÁLLALKOZÁSOK TÉTELES ADÓJÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY/KATA/ ÉVI VÁLTOZÁSAI Készítette :Szalainé Somogyi Valéria.
Az adójog alapjai 2017.
Kompetenciák 1. Joghatóság
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Költségvetés.
Előadás másolata:

Nyugat-Magyarországi Egyetem Geoinformatikai kar Adójog és Illetéktörvény Pénzügyi-jog II. rész Dr. Lóránt Zoltán c. főiskolai tanár

A Pénzügyi politika és jogpolitika (költségvetési politika centrális helyen áll) A pénzügyi politika a pénzügyi jog meghatározója Demokratikus jogállamban többpárti akarat alakít ki költségvetést alkotmányos formák között (költségvetési, adó, pénz, deviza, vagyonpolitika stb.) Alkotmány 19. § - OGY meghatározza az ország társadalmi-gazdasági tervét, dönt a kormány gazdaságpolitikai programjáról (OGY Bizottságok – pártok képviselőivel) Alkotmány 32/A § - Alkotmánybíróság felülvizsgálat – a jogszabályok alkotmányosságát

A pénzügyi jog törvényi, rendeleti és önkormányzati szinten (rendelet) szabályozott különböző tárgyú jogviszonyok összessége, ezzel a heterogenitással az állami gazdasági-pénzügyi politikai céljainak megvalósítása érdekében funkcionál.

Jogforrási rendszer 1. Pénzügyi törvények Az Alkotmányon túl ebbe a körbe tartoznak az alkotmányos alapokat is tartalmazó törvények. 2. Rendeleti jogalkotás Jogpolitikai szempont: a törvények legyenek zártak, csak kivételesen kapcsolódjék hozzájuk végrehajtó rendelet. Az államháztartási szférában az államháztartási törvény írja elő a pénzügyminiszter rendeletalkotási jogosítványait.

Az állami irányítás egyéb eszközei Határozat Utasítás Szabvány Jegybanki rendelkezés Statisztikai közlemény Jogi iránymutatás Elvi állásfoglalás Irányelv, tájékoztató

Államháztartási bevételek csoportosítása 1.Adójellegű bevételek: az adók, az állami monopóliumok, a vámok, járulékok 2.Nem adójellegű bevételek: az illetékek, a díjak, a bírságok 3.Az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek: privatizáció, profit, osztalék 4.Adományok, segélyek és egyéb bevételek: segélyek, adományok

Az adótan tárgya 1.Természetes személyek 2.Az egyéni vállalkozások 3.Társas vállalkozások 4.Non-profit szervezetek adózása 7

Az adóztatás célja, alapelvei Közteherviselés elve Megbízhatóság elve Könnyen teljesíthetőség elve Jutányosság elve 8

Az adózás alapelvei Klasszikus alapelvek általános, igazságos, olcsó, kényelmes Modern alapelvek arányos közteherviselés, gazdasági fejlődés támogatása, jövedelem nivellálás, foglalkoztatás elősegítése, létminimum adómentessége, versenysemlegesség 9

JövedelemVagyontárgyFogyasztás Közvetlen adó SZJA Társasági adó Kamat adó Ingatlanadó Gépjárműadó Közvetett adó ÁFA Fogyasztási adó Jövedéki adó Importforgalmi adó A magyar adórendszer

* Előirányzat Adóbevételek (milliárd forint, pénzforgalmi szemlélet) ÁFA

Adóbevételek (milliárd forint, pénzforgalmi szemlélet) * Előirányzat SZJA

Adóbevételek (milliárd forint, pénzforgalmi szemlélet) * Előirányzat Társasági adó

Adóbevételek (milliárd forint, pénzforgalmi szemlélet) * Előirányzat Jövedéki és fogyasztási/regadó

Adóhatóság hatásköre első fokon Adó és költségvetési támogatás, állami kezesség, járulék, magánnyugdíjpénztári tagdíj (csőd, felszámolás, végelszámolás esetén vám, jövedéki tagozások képviselője) Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal területi és VPOP területi szervek Helyi adók, egyéb önkormányzati adó, köztartozás Települési önkormányzati adóhatóság illetékek Illetékhivatal (az önkormányzat fővárosi, megyei főjegyzője) 15

Adókötelezettség Keletkezik 9. § Megszűnik a bevételszerző tev. megkezdése, jogvi-szony keletkezésének napja nem függ, hogy van-e engedélye, nem feltétele a külföldi jövedelem belföldre utalása nyilvántartásait köteles vezetni és azokat az elévülésig megőrizni halál (magászemély esetén) tevékenység megszűnés (vállalk. esetén) kitelepül 16

Adózó Jogai 65. § szolgálati igazolványt, megbízólevelet elkérheti, jelen lehet képviselőt állíthat, akadályoztatás esetén kérheti az ellenőrzés elhalasztását, szüneteltetését, max 60 napig iratbetekintés, másolatkészítés, felvilágosítás kérés észrevételt tehet bizonyítási eljárást kezdeményezhet jegyzőkönyvet megismerheti, 8 napon belül észrevételt tehet kapcsolódó vizsgálati jegyzőkönyvet megismerheti ellenőrzési határidő túllépés esetén kifogással élhet Kötelezettségei 64. § együttműködés adókedvezményt, mentességet igazolni kell ellenőrzés feltételeit biztosítani

Túlterhelés Széttagoltság Szűk adóalap Beszedési gondok A mai adórendszer főbb hibái

Túlterhelés Széttagoltság Szűk adóalap Beszedési gondok A mai adórendszer főbb hibái

Az illetékek fajtái 1. § Vagyonszerzési illetékEljárási illeték Ingyenes vagyonszerzés Visszterhes vagyonszerzés Államigazgatási eljárási illeték Bírósági eljárási illeték öröklésajándékozás 20

Illetékkötelezettség A törvény hatálya 2. § Személyi természetes személyjogi személy Tárgyi Öröklési illeték - belföldi hagyaték - örökölt külföldi ingó hagyaték valamint vagyoni értékű jog, ha külföldön illetéket nem kell fizetni Ajándékozás és visszterhes vagyon- átruházási illeték - belföldi ingatlanok, vagyoni értékű jogok - ingó és ingóhoz tartozó vagyoni értékű jog belföldi szerzése, átadása 21

Ingyenes vagyonszerzési illeték alapja Forgalmi érték Tartozások, adósságok Gondnok, végrehajtó tiszteletdíja Temetés költségei Vagyoni értékű jogok Kiadott köteles rész Illetékalap (tiszta érték)

Vagyoni értékű jog értékének megállapítása - Határozott időre szóló vagyoni értékű jognál – az egy évi érték és a kikötött évek szorzata - A vagyoni értékű jog egy évi értéke a dolog forgalmi értékének 1/20-ad része. - Bizonytalan idejű vagyoni jog esetén az évi érték ötszöröse. - Ha a vagyoni értékű jog valamely személy életének, házasságának, özvegy- ségének idejére terjed: az egy évi érték 25 évesig10-szerese éves 8-szorosa éves 6-szorosa 66- éves 4-szerese -Több személyre vonatkozó (feltétel) esetén a megszűnés feltételétől függ (pl. házasság idejére - az idősebb személy vehető figyelembe). Időleges üdülőhasználati jog értéke e jog értékének annyiszor 365-öd része, ahány nap megszerzéséről szól a szerződés.

Az illeték megfizetése Fizetés módjaGépkocsi, pótkocsiKiszabás alapján - bélyeges űrlap - illetékbélyeg (eljárási illeték Ft felett pénzzel is fizethető) (10.-Ft-ra kerekít- ve) értékteleníteni kell - készpénz (kiszabás alapján ) szerződés napjától 15 napon belül készpénzzel a rendőrkapitányságon vagy a Közlekedési ható- ságnál vagy vita esetén az illetékhivatalnál pénzben kell megfizetni a.) vagyonszerzési illeték b.) egyes eljárási illetékek (pl. ingatlannyilvántartás) c.) bélyeges űrlappal, illetékbélyeggel meg nem fizetett illetéket

A piaci mechanizmusok formái a Közszolgáltatások területén kiszervezés PPP konstrukció utalványrendszer (voucher) felhasználók díjfizetési kötelezettsége (user charging)

1/A. A PPP fogalma 1.1. Hagyományos modell: tulajdonjog államnál marad magántársaság korlátozott felelősséget vállal 1.2. PPP: a projekt szakaszainak (tervezés, kivitelezés működtetés) integrált kezelése magántársaság nagy kockázatvállalása