A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika Kaposvár, 2013. november 21-22. Kaposvári Egyetem Készítette:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Dupláz-e a Jobbik? Mérők Klubja, január 30. Előadó: Závecz Tibor.
A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika November 22. Kaposvár PhD hallgató SZIE Enyedi György Regionális.
M OBILITÁSI HAJLANDÓSÁG VIZSGÁLATA FŐVÁROSI ÁLLÁSKERESŐK KÖRÉBEN Molnár Nikolett PhD-hallgató XI. MRTT vándorgyűlés Kaposvár, 2013.
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
A népesség nem és kor szerint
Regionális és Gazdaságtudományi Doktori Iskola
A romániai regionális versenyképesség alakulásának elemzése az átmenet időszakában VINCZE MÁRIA, KÖLCSEY ANDREA Babes-Bolyai Tudományegyetem Közgazdaság-
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
A dél-alföldi határvidékek kutatásának története Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár, egyetemi magántanár SZTE JGYPK A Magyar Regionális Tudományi Társaság.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság XI. Vándorgyűlése
A megyei jogú városok, mint innovációs potenciál hordozók
Dr. Egri Zoltán PhD – Szabó Csaba SZIE-GAEK TC
Dr. Tóth Péter, egyetemi adjunktus
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
Túl magas-e Magyarországon a halálozások száma?
Készítette: Szebenyi Debóra GTK. GVAM. I. évf.. Célkitűzés: Megállapítani, hogy Magyarországon az adottságokhoz képest sok vagy kevés megújuló energiaforrást.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Munkaerő-közvetítés recesszió idején Munkaerő-piaci ismeretek EURES hazai tréning 2009 Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH.
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Szegénység megjelenési formái az Észak-magyarországi régióban
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Demográfiai válság: Hová tartasz Nógrád megye?
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
ÜDVÖZÖLJÜK a Térségi Konferencia résztvevőit november.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Európa városhálózata. A., A városok számokban I. A városodottság mértéke – Európa: 71,9% 1. magasabb értékek – Észak- és Északnyugat-Európa (Belgium –
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Az európai városállomány fejlődése, különös tekintettel a járműipari városokra A „Duna menti ipari városok fejlődési.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
1 Identitás elemek vizsgálata: a kötődés, bizalom és konfliktus vizsgálatának keretei a magyar társadalom kvantitatív felmérései alapján Dr. Bugovics Zoltán.
A TÁRSADALMI JÓL-LÉT TÉRBELI KÜLÖNBSÉGEI A MAGYAR NAGYVÁROS- TÉRSÉGEKBEN Berki Márton – Halász Levente MRTT Vándorgyűlés Veszprém, november
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
Dr. Tóth Péter (PhD), egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Regionális-tudományi és Közpolitikai Tanszék A magyar társadalom kiemelt csoportjai között.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyvárosok, mint az európai térszerkezet kitüntetett pontjai
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A NÉPESÉG ÉS A GAZDASÁG TERÜLETI KÜLÖNBSÉGEI A POSZT-SZOCIALISTA ERDÉLYBEN Szerzők: Berekméri Mária, PhD hallgató Kurkó Ibolya, PhD hallgató BBTE Földrajz.
Az Európai Unió tagországainak, a csatlakozásra váró országoknak
Közüzemi szolgáltatások térségszervezése
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Előadás másolata:

A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika Kaposvár, november Kaposvári Egyetem Készítette: Uszkai Andrea PhD hallgató Széchenyi István Egyetem Regionális-és Gazdaságtudományi Doktori Iskola, Győr Járműipari várostérségek jellemzői Európában

A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze ( TÁMOP A-11/1/KONV TAM422A ) A3. Altéma : Az európai városhálózat, s nagyközpontok átrendeződési irányai Dátum: A kutatás háttere Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató

Az „A3” altéma kutatásáról röviden... Célja, hogy bemutassa: milyen városfejlődési folyamatok zajlanak Európában jelenleg, milyen eltéréseket találhatunk az egyes európai térségek között a városfejlődés irányait tekintve az európai metropoliszok jelentősége mellett az alacsonyabb népességszámú városok városhálózatban betöltött szerepének alakulását a járműipar és a városfejlődés kapcsolata valós jelenség 3Dátum: Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató

A kutatás felépítése Az európai városhálózat legfontosabb jellemzői, tudományos előzmények – szakirodalomi áttekintés Teljes körű várostérségi elemzés ( ezer fő) Városfejlesztési tervek az Európai Unióban Járműipari várostérségek vizsgálata (népességszámtól függetlenül, db)  Esettanulmányok /Craiova (Daewoo, Ford), Piteşti (Dacia, Renault), Lovech (pl. Great Wall Motors, Litex Motors, stb.), Kragujevác (Zastava, Fiat)/ 4Dátum: Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató

A járműipari ágazat jelenléte hatással van-e, és ha igen, milyen mértékben az adott várostérség társadalmi- gazdasági mutatóira? Napjainkban melyek a járműgyártás által kedvelt európai országok, nagyrégiók, illetve települési méretkategóriák? Győr városa hogyan pozícionálható ezen speciális városkörön belül, hasonló tulajdonságokkal rendelkezik- e, mint a vele azonos méretkategóriába tartozó európai járműipari városok? Dátum: Kutatási kérdések a járműiparral kapcsolatban Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató

Dátum: Terméktípusok nagyrégiók szerint a teljes európai járműipari településkörre (217 db), 2013 Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató

7 Terméktípusok országok és nagyrégiók szerint a teljes európai járműipari településkörre (217 db), 2013 Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: Országok és nagyégiókMotorSzemélygépkocsi Kisteherautó, minibusz (<3,5 t) Közepes-és nagy teherautó (>3,5 t) Autóbusz (>3,5 t) Közép-Európa Németország Lengyelország51114 Csehország35023 Magyarország23001 Szlovákia13000 Ausztria21030 Szlovénia01000 Nyugat-Európa Egyesült Királyság Franciaország Belgium04032 Hollandia14032 Dél-Európa Olaszország Spanyolország49412 Portugália11211 Észak-Európa64043 Finnország11010 Svédország53033 Délkelet-Európa33011 Románia32011 Bulgária01000 Összesen Forrás: ACEA, 2013 alapján saját szerkesztés

8 Az Európai Unió összes járműipari települése és a vizsgálatba bevontak országok szerint, 2013 Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: Forrás: ACEA 2013,

9 A vizsgált járműipari települések nagyrégiók és méret szerint (183 db) Előadó:Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum:

10 A vizsgált 183 járműipari város népességszáma (2011) és annak változása a ( ) Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum:

11 A vizsgált 183 járműipari város népességszáma (2011) és annak változása a ( ) Előadó:Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: millió fő fölött

12 A vizsgált 183 járműipari település közül a 100 és 200 ezer fő közötti városok népességszáma 2011-ben és annak változása a 2001 és 2011 közötti időszak alatt Előadó:Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum:

13 A járműipari klaszteranalízis 1. (179 város) Előadó:Uszkai Andrea, PhD Hallgató Dátum: Települési szint Változó kódjaVáltozó neveMértékegységIdőpont VPOP2011Város népességefő2011 NUTS3 szint Változó kódjaVáltozó neveMértékegységIdőpont N3PDEN11Népsűrűségfő/km22011 N3NPCH11Természetes népesség változás (előző évhez képest)fő/1000 lakos2011 N3MIG11Nettó migráció (előző évhez képest)fő/1000 lakos2011 N3YOU12Fiatalkorú függőségi ráta (0-14 / 15-64)%2012 N3OLD12Időskorú függőségi ráta (65-x / 15-64)%2012 N3GDP07_10Egy főre jutó GDPEURO A változók fontossági sorrendben Forrás: ACEA,

14 A járműipari klaszteranalízis 2. Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: A járműipari városokból képzett klaszterek mérete Forrás: ACEA,

15 A járműipari klaszteranalízis 3. Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: változó klaszter Népsűrűség (fő/km 2 ) (NUTS 3), 2011átlag fölötti átlagosátlag alatti Egy főre jutó GDP (EURO), átlagosátlag fölöttiátlagosátlag alatti Város népessége (fő) 2011átlag fölötti átlagos Nettó migráció (előző évhez képest) (fő/ezer lakos) 2011átlag fölötti átlagosátlag alatti Fiatalkorú függőségi ráta (0-14 / 15-64) (%), 2012átlag fölöttiátlag alattiátlag fölöttiátlag alatti Természetes népesség változás (előző évhez képest) (fő/ezer lakos), 2011átlag fölöttiátlag alattiátlag fölöttiátlag alatti Időskorú függőségi ráta (65-x / 15-64) (%), 2012átlag alattiátlag fölöttiátlag alattiátlag fölöttiátlag alatti A klaszter elemeinek száma (db) Forrás:

16 A járműipari klaszteranalízis 4. Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: Nagyrégiók Total Közép- Európa Nyugat- Európa Dél- Európa Észak- Európa Délkelet- Európa Járműipari városok csoportjai 237,5%43,8%18,8% 100,0% 181,2%3,1%15,6% 100,0% 4 77,8%7,9%14,3% 100,0% 341,2%8,8%47,1% 2,9%100,0% 578,8% 12,1% 9,1%100,0% Total40,4%33,7%18,5%5,1%2,2%100,0%

17 A járműipari városok száma nagyrégiók és országok szerint az egyes klasztereken belül Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: Közép- Európa Észak- Európa

18 Demográfiai és gazdasági hatásvizsgálat a járműipari városokra az ezer fő közötti méretkategóriában Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: Természetes népesség változás (előző évhez képest) (fő/ezer lakos) 2011 Nettó migráció (előző évhez képest) (fő/ezer lakos) 2011 Egy főre jutó NUTS 3 GDP 2000 (Euro) Egy főre jutó NUTS 3 GDP (Euro) Egy főre jutó NUTS 2 GDP 2009 EU 27=100% átlag Járműipari1,033, , ,94101,88 Nem járműipari 0,881, , ,3599,02 szórás Járműipari4,194, , ,1632,10 Nem járműipari 3,805, , ,0034,76

A földrajzi elhelyezkedés döntően maghatározza egy térség fejlődési lehetőségeit. A járműipari városok kiemelkednek a környezetükből társadalmi-gazdasági mutatóikat illetően, de ezt nem csak ezen ágazat léte okozhatja. Dátum: Összegzés Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató

20 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: