A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika Kaposvár, november Kaposvári Egyetem Készítette: Uszkai Andrea PhD hallgató Széchenyi István Egyetem Regionális-és Gazdaságtudományi Doktori Iskola, Győr Járműipari várostérségek jellemzői Európában
A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze ( TÁMOP A-11/1/KONV TAM422A ) A3. Altéma : Az európai városhálózat, s nagyközpontok átrendeződési irányai Dátum: A kutatás háttere Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató
Az „A3” altéma kutatásáról röviden... Célja, hogy bemutassa: milyen városfejlődési folyamatok zajlanak Európában jelenleg, milyen eltéréseket találhatunk az egyes európai térségek között a városfejlődés irányait tekintve az európai metropoliszok jelentősége mellett az alacsonyabb népességszámú városok városhálózatban betöltött szerepének alakulását a járműipar és a városfejlődés kapcsolata valós jelenség 3Dátum: Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató
A kutatás felépítése Az európai városhálózat legfontosabb jellemzői, tudományos előzmények – szakirodalomi áttekintés Teljes körű várostérségi elemzés ( ezer fő) Városfejlesztési tervek az Európai Unióban Járműipari várostérségek vizsgálata (népességszámtól függetlenül, db) Esettanulmányok /Craiova (Daewoo, Ford), Piteşti (Dacia, Renault), Lovech (pl. Great Wall Motors, Litex Motors, stb.), Kragujevác (Zastava, Fiat)/ 4Dátum: Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató
A járműipari ágazat jelenléte hatással van-e, és ha igen, milyen mértékben az adott várostérség társadalmi- gazdasági mutatóira? Napjainkban melyek a járműgyártás által kedvelt európai országok, nagyrégiók, illetve települési méretkategóriák? Győr városa hogyan pozícionálható ezen speciális városkörön belül, hasonló tulajdonságokkal rendelkezik- e, mint a vele azonos méretkategóriába tartozó európai járműipari városok? Dátum: Kutatási kérdések a járműiparral kapcsolatban Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató
Dátum: Terméktípusok nagyrégiók szerint a teljes európai járműipari településkörre (217 db), 2013 Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató
7 Terméktípusok országok és nagyrégiók szerint a teljes európai járműipari településkörre (217 db), 2013 Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: Országok és nagyégiókMotorSzemélygépkocsi Kisteherautó, minibusz (<3,5 t) Közepes-és nagy teherautó (>3,5 t) Autóbusz (>3,5 t) Közép-Európa Németország Lengyelország51114 Csehország35023 Magyarország23001 Szlovákia13000 Ausztria21030 Szlovénia01000 Nyugat-Európa Egyesült Királyság Franciaország Belgium04032 Hollandia14032 Dél-Európa Olaszország Spanyolország49412 Portugália11211 Észak-Európa64043 Finnország11010 Svédország53033 Délkelet-Európa33011 Románia32011 Bulgária01000 Összesen Forrás: ACEA, 2013 alapján saját szerkesztés
8 Az Európai Unió összes járműipari települése és a vizsgálatba bevontak országok szerint, 2013 Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: Forrás: ACEA 2013,
9 A vizsgált járműipari települések nagyrégiók és méret szerint (183 db) Előadó:Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum:
10 A vizsgált 183 járműipari város népességszáma (2011) és annak változása a ( ) Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum:
11 A vizsgált 183 járműipari város népességszáma (2011) és annak változása a ( ) Előadó:Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: millió fő fölött
12 A vizsgált 183 járműipari település közül a 100 és 200 ezer fő közötti városok népességszáma 2011-ben és annak változása a 2001 és 2011 közötti időszak alatt Előadó:Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum:
13 A járműipari klaszteranalízis 1. (179 város) Előadó:Uszkai Andrea, PhD Hallgató Dátum: Települési szint Változó kódjaVáltozó neveMértékegységIdőpont VPOP2011Város népességefő2011 NUTS3 szint Változó kódjaVáltozó neveMértékegységIdőpont N3PDEN11Népsűrűségfő/km22011 N3NPCH11Természetes népesség változás (előző évhez képest)fő/1000 lakos2011 N3MIG11Nettó migráció (előző évhez képest)fő/1000 lakos2011 N3YOU12Fiatalkorú függőségi ráta (0-14 / 15-64)%2012 N3OLD12Időskorú függőségi ráta (65-x / 15-64)%2012 N3GDP07_10Egy főre jutó GDPEURO A változók fontossági sorrendben Forrás: ACEA,
14 A járműipari klaszteranalízis 2. Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: A járműipari városokból képzett klaszterek mérete Forrás: ACEA,
15 A járműipari klaszteranalízis 3. Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: változó klaszter Népsűrűség (fő/km 2 ) (NUTS 3), 2011átlag fölötti átlagosátlag alatti Egy főre jutó GDP (EURO), átlagosátlag fölöttiátlagosátlag alatti Város népessége (fő) 2011átlag fölötti átlagos Nettó migráció (előző évhez képest) (fő/ezer lakos) 2011átlag fölötti átlagosátlag alatti Fiatalkorú függőségi ráta (0-14 / 15-64) (%), 2012átlag fölöttiátlag alattiátlag fölöttiátlag alatti Természetes népesség változás (előző évhez képest) (fő/ezer lakos), 2011átlag fölöttiátlag alattiátlag fölöttiátlag alatti Időskorú függőségi ráta (65-x / 15-64) (%), 2012átlag alattiátlag fölöttiátlag alattiátlag fölöttiátlag alatti A klaszter elemeinek száma (db) Forrás:
16 A járműipari klaszteranalízis 4. Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: Nagyrégiók Total Közép- Európa Nyugat- Európa Dél- Európa Észak- Európa Délkelet- Európa Járműipari városok csoportjai 237,5%43,8%18,8% 100,0% 181,2%3,1%15,6% 100,0% 4 77,8%7,9%14,3% 100,0% 341,2%8,8%47,1% 2,9%100,0% 578,8% 12,1% 9,1%100,0% Total40,4%33,7%18,5%5,1%2,2%100,0%
17 A járműipari városok száma nagyrégiók és országok szerint az egyes klasztereken belül Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: Közép- Európa Észak- Európa
18 Demográfiai és gazdasági hatásvizsgálat a járműipari városokra az ezer fő közötti méretkategóriában Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: Természetes népesség változás (előző évhez képest) (fő/ezer lakos) 2011 Nettó migráció (előző évhez képest) (fő/ezer lakos) 2011 Egy főre jutó NUTS 3 GDP 2000 (Euro) Egy főre jutó NUTS 3 GDP (Euro) Egy főre jutó NUTS 2 GDP 2009 EU 27=100% átlag Járműipari1,033, , ,94101,88 Nem járműipari 0,881, , ,3599,02 szórás Járműipari4,194, , ,1632,10 Nem járműipari 3,805, , ,0034,76
A földrajzi elhelyezkedés döntően maghatározza egy térség fejlődési lehetőségeit. A járműipari városok kiemelkednek a környezetükből társadalmi-gazdasági mutatóikat illetően, de ezt nem csak ezen ágazat léte okozhatja. Dátum: Összegzés Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató
20 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Előadó: Uszkai Andrea, PhD hallgató Dátum: