Hogyan érzik magukat dializált betegeink - dialízis munka az

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Egy innováció nyomában
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Kommunikáció fejlesztési koncepció Készítette: Juraszkó Péter, Oláh István, Szücs Mónika, Varga Tamás.
©MTA KIK TTO 2013 Fiatal kutatók Az MTA fiatal kutatói álláshely- rendszerének értékelése az érintettek szemszögéből Kutatói pályakövetés: egy multidimenziós.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Szervezetfejlesztési Program
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Nefrológiai ápolók, betegek véleménye az otthoni kezelési módokról
Az életminőség mérése Kelemen Rita
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Fekvőbeteg ellátás november. Hányadik alkalommal veszi igénybe az ellátást? %
dr Szabó Tamás1, dr Bakonyi Géza2 Flór Ferenc Kórház, Kistarcsa
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A nosocomialis fertőzések felderítésében alkalmazott
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
TÁMOP /2/B PROJEKT Network-Együttműködés-Tudástár szakmai támogató hálózat kiépítése a Dél-Dunántúli Régióban Szénássy Gábor projektmenedzser 2010.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
A PAJZSMIRIGYMŰKÖDÉS MUTATÓINAK VÁLTOZÁSA A VÉRBEN A TIREOSZUBSZTITÚCIÓS KEZELÉS FOLYAMÁN Témavezető: Dr. Dujmovics Ferenc Szerző: Bojtos Lilla Újvidék,
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
A predialízis betegoktatás jelentősége nemzetközi és
A dialízis elutasításának, elhagyásának problémája
Idős betegek dialízis kezelésének orvosi, pszicho-szociális és
Veseelégtelen betegek pszicho-szociális problémái
Hypertensiv nephropathia talaján kialakult veseelégtelenség
A PD ápoló perioperatív teendői és szerepe a Tenckhoff katéter
Nephrológiai ápolók és dializált betegek
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Lengyelország és Magyarország foglalkoztatáspolitikájának és munkanélküliségi helyzetének összehasonlítása XXX. Jubileumi OTDK Társadalomtudományi Szekció.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
1 XI. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés Budapest, szeptember 5. SZAKMAI AKTUALITÁSOK - KÉRDÉSEK Előadó: dr. Ladó Judit MKVK Szakmai alelnök.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Roma inclusion and impact evaluation …. Adamecz et al. Szirák, november 16.
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Finta István Ph.D. tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP.
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
Háztartási költségvetési és életkörülmény adatfelvétel
A Down szűrés klinikai audit tervezete, kivitelezése Szy Ildikó OEFI Ritka Betegségek Központ május 19.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
„Az Áldozatsegítő Szolgálat és a Jogi Segítségnyújtó Szolgálat közös hétvégi ügyeleti rendszerének kialakítása Komárom-Esztergom megyében” november.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
ISO GONDOLKODÁS ELÉGEDETT-E A BETEG?  DR.TAKÁCS EMERENCIA.
Infotér konferencia – EKOP előrehaladása Balatonfüred,
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Fogászati ellátás november Kiosztott ill. kitöltött kérdőívek aránya.
Az edukálás szerepe a dializált betegek együttműködésének javításában
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
Akutan hemodialízisre került betegek PD konverziója – a nephrológiai
Fekvőbeteg ellátás november. Hányadik alkalommal veszi igénybe az ellátást? %
Szükségletfelmérés TÁMOP /1.
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Fekvőbeteg ellátás november. Hányadik alkalommal veszi igénybe az ellátást? %
A minőségbiztosítás szerepe hazai és nemzetközi vonatkozásban
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A B.Braun Avitum Hungary Zrt. Dialízis Hálózatának tevékenysége Magyarországon Dr. Kiss István med. habil., az orvostudomány kandidátusa Hálózati Orvosszakmai.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
IBD betegek életminőségét befolyásoló objektív és szubjektív körülmények felmérése Június MCBBE egyesület beteg tagjai között végzett kérdőíves felmérés.
Országos Statisztikai Tanács
Nemzetközi kapcsolatok Fabry International Network 5th Fabry Expert Meeting Athén május
Előadás másolata:

Hogyan érzik magukat dializált betegeink - dialízis munka az elégedettségi vizsgálatok tükrében Oláhné Asztalos Mária B. Braun Avitum 2. sz. Dialízisközpont, Nyíregyháza

Hogyan érzik magukat dializált betegeink – dialízis munka az elégedettségi vizsgálatok tükrében Oláhné Asztalos Mária, Dr. Szigeti Zsuzsanna B. Braun Avitum 2. sz. dialízis központ, Nyíregyháza DNN, 2013. június 1.

Bevezetés A nemzetközi kutatási tapasztalatok nem nyújtanak egyértelmű iránymutatást abban a kérdésben, hogy milyen adatfelvételi módszerrel a legcélszerűbb elvégezni a betegelégedettségi vizsgálatokat. A dialízis ellátás minőségének egyik fontos indikátora a betegek elégedettsége. A minőségi indikátorok, labor paraméterek, stb. folyamatos nyomon követése mellett fontos kérdés, hogy ténylegesen hogyan érzik magukat dializált betegeink az elégedettségi vizsgálatok tükrében.

Arra kerestük a választ, hogy: Milyen mértékű a betegek általános és különböző ellátási szegmensekkel kapcsolatos elégedettsége? Milyen tényezők kapcsolódnak szorosan össze a betegek tudatában az ellátás értékelésekor? Milyen tényezők határozzák meg az egyes betegek elégedettségének a mértékét?   Vizsgálat: Az elmúlt 3 év során betegeink által kitöltött elégedettségi kérdőívek összegzése, ezekkel kapcsolatos intézkedési tervek és eredményeik elemzése a vizsgált időszakban.

Demográfiai adatok (I.) A vizsgálatban részt vevő betegek száma 182 HD/41 PD. Betegek nemek szerinti megoszlása Nő Férfi

Demográfiai adatok (II.) Betegek életkor szerinti megoszlása

Dialízisben eltöltött idő százalékos megoszlása

A betegek elégedettségi állapotának felmérése 2000 óta a betegek elégedettségi állapotának felmérésére kérdőívet használunk (ez az elmúlt é 2011 óta a PD-s beteg körében is végzünk betegelégedettségi felmérést.

Kérdőív Összeállításakor figyelembe veszik a B. Braun nemzetközi cégcsoport által alkalmazott betegelégedettségi kérdőívet. 5 évente felülvizsgálják és központilag jóváhagyják. A dialízis központok a betegszámnak megfelelő kérdőívet kapnak. A betegeket tájékoztatjuk a felmérés fontosságáról és jelentőségéről. A kérdőívek kitöltése önkéntes és név nélküli.

Kérdőív A kérdőív 22 kérdésből áll. A kérdőív 3 fő területet ölel fel: szolgáltatással való elégedettség; orvosi és nővéri munka betegszállítás higiénia és tisztaság mozgásában korlátozott személyek ellátását szolgáló felszerelések kezelőszékek kényelme szubjektív elégedettség, általános állapot a kezelés alatt; edukációval, információ szolgáltatással való elégedettség. A kérdésekre adható válasz lehetőségek: Nagyon elégedett Meglehetősen elégedett Éppen csak elégedett Egyáltalán nem elégedett Nem tudom

11

Kitöltött kérdőívek Az ívek rögzítése a cégközpontban, az eredmények kiértékelése a dialízis központban történik. Minden állomás kézhez kapja a saját eredményét, a hálózati átlagot, és az egyes kérdésekre adott százalékos válaszok arányát. Ahol romlás mutatkozik, ott vizsgálni kell az okokat. Az elégedettséget javító, célzó intézkedéseket kell meghatározni, ezeket tervbe kell foglalni és végrehajtani. Eredményességét a következő felmérés eredménye mutatja, az eredményekről a betegeket tájékoztatjuk.

A dialízis központ által nyújtott szolgáltatásokkal való elégedettség Eredmények A dialízis központ által nyújtott szolgáltatásokkal való elégedettség

A betegek elégedettsége a személyzet munkájával Intézkedés A betegek körében belső felmérést végeztünk annak eldöntésére, hogy ki a jól szúró ápoló? (rossz shunttel rendelkező betegeket csak ők szúrhatják). Szociális munkás dolgozónk segít a különböző ellátási rendszerek igénylésében (közgyógy. igazolvány, egyszeri segély, rokkantsági folyamat elindításában). NEA képzésben részesült dolgozók arányának növelése (2012-ben 40 % volt, 2013-ra 50 %-ra szeretnénk emelni).

A betegek elégedettsége a dialízis állomás eszközeivel és a nyújtott szolgáltatásokkal Intézkedés 2011-ben kapaszkodók felszerelése a folyosón, öltözőkbe és a mellékhelyiségekbe. 2010 óta a karfák, fejtámlák cseréje, 2012-től a kezelőszékek komplett kárpitozása folyamatosan történik (8 db). Higiénia, tisztaság javítása érdekében 2012-ben a kezelők töredezett, kopott padozatának cseréje megtörtént. Szállítókkal havonkénti értekezlet, mely a szállítás javítása érdekében történik (útvonalterv váltakozása).

Mely tényezőkön javítanának a betegek a dialízis környezete tekintetében? Intézkedés Zajszint csökkentése érdekében 2010-ben 4 db, 2011-ben 9 db, 2012-ben 1 db gép cseréje történt. A megvilágítás, pihenőhely és a kezelésre álló hely tekintetében nem hagyható figyelmen kívül, hogy az állomás eredetileg 23 kezelőhelyre lett tervezve, jelenleg 32 kezelőhelyen folyik a kezelés, érdemi változás nem várható az évek folyamán, de még így is hálózati átlag felett vagyunk. A hőmérséklet javítása érdekében a klíma fél évenkénti rendszeres felülvizsgálata, a kezelőkben ellenőrzött hőmérséklet alapján állítjuk be a klímaberendezést.

Szolgáltatásokkal való elégedettség Intézkedés 2010-ben felmérést végeztünk a betegek körében, hogy milyen péksütemény fajtákat fogyasztanának szívesen. A betegek étkezési szokásait megváltoztattuk, kezelés alatt nem étkezhetnek. Helyi könyvtárat működtetünk. Régi TV készülékek cseréje történt a kezelőkbe, 2012-ben pedig a váróba is sikerült Tv-t szerelnünk, ahol az oktató DVD filmeket is tudunk vetíteni betegeinknek.

Várakozási idő százalékos megoszlása a dialízis központba érkezést követően Intézkedés A szállítókkal történő értekezletek és a megfelelő kommunikációnak és programozott betegindításnak, a nővérek jó szervezőképességének köszönhető, hogy a több mint 30 percet váró betegek száma 18,18 %-ról 4,30 %-ra csökkent.

Orvosi vizitekkel való elégedettség, valamint a kezelés alatti állapot megítélésük szerint Intézkedés Amennyiben a betegnek panasza van, úgy abban az esetben az indítás előtt a gondozó helyiségbe történik vizsgálat, nem a többi beteg előtt.

Betegek elégedettsége az ellátással

Milyen területen van igény több információra? Hemodializált betegek

Betegeink tájékoztatása Gondozott betegeinknek készített tájékoztató anyagok. HD és PD betegeinknek DVD-t, CD-t,szórólapokat, tájékoztató füzeteket (gyógyszerszedésről, információs kézikönyv a különböző ellátások igényléséhez). A vesebetegek szabolcsi egyesületével nagyon jó a kapcsolatunk sok tájékoztató programot szerveznek betegeinknek és családtagjainak: diétás, higiénés és pszichológus előadások.

Információ iránti igény a HD és PD kezelt betegek körében 2011-ben bevezetésre került a HD-s betegek részére készült betegtájékoztató. Célja: 3 hónapon belül a beteg alkalmazkodni tudjon a tartós kezelési módokhoz és kellő ismeretek alapján döntsön, valamint magatartása hosszú távon a kívánt irányba változzon.

Mi lenne az az egy dolog, amivel kapcsolatban szeretné ha javítanánk?

Összehasonlítás más vizsgálatok eredményeivel 1. Krónikus HD és PD betegek elégedettségi kérdőívét hasonlították össze 19 centrumban (455 HD-s, 64 PD-s beteg). Hasonló volt a kor, a nem és a dialízis központban eltöltött idő. A kérdések 50 %-ában a PD-s betegek elégedettsége szignifikánsan magasabb volt a HD-s betegeknél adott válaszokban (kezelés tolerálása, kezeléssel kapcsolatba szolgáltatott információk, komplikációk).  Következtetés: PD-s betegek általában elégedettebbek mint a HD-s betegek. Az elégedettséget javítja a betegnek adott információ a kezelés potenciális mellékhatásairól. 2. 3 szaúdi dialízis centrum 322 betege töltötte ki a kérdőívet, átlag életkor 51,7 év, több mint 58 %-a 3 évnél többet töltött a dialízisben. A férfi betegek elégedetlenebbek a saját állapotukkal, gyakrabban érzik hogy a kezelés rossz hatással van a családi és szociális helyzetükre. Következtetés: elégedettségi szintet befolyásolja a nem, a dialízisben eltöltött idő, a beteg edukációs szintje, az ellátás színvonala. SWISS MED WKLY 2006. Satisfasction of patients on chronic haemodialyis and peritoneal dialysis. International Journal of Nephrology 2010. Factors Affectig Hemodialysis Patients’Satisfaction with Their Dialysis Therapy.

Eredmények, következtetések Saját vizsgálatokból levont tanulságok: a dialízis központ által nyújtott szolgáltatással a betegek többsége (96%-a) elégedett az elégedettséget betegeink a személyzettel és a biztonságérzettel hozzák összefüggésbe 3 év alatt az intézkedések száma csökkent (11, 9, 7) a betegek elégedettsége évről évre nő PD-s betegek elégedettebbek a HD-s betegeknél a következő szempontok alapján: személyzet munkájával, hozzáállásával jobban be vannak vonva az ellátásba kapott tájékoztatással   Következtetés: Az elégedettségi szintet befolyásolni tudjuk a betegeknek adott információ bővítésével, valamint az edukációs szintjének fejlesztésével. A szolgáltatások folyamatos fejlesztésével a betegek szubjektív megítélése javul. A PD programban szerzett kedvező tapasztalatok alapján a strukturált betegoktató programmal kívánjuk javítani a személyzettel való kapcsolat elégedettségét a HD programban.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!