Tűt a szénakazalban: érték és tudás az Interneten Ropolyi László ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék 1518 Budapest, Pf. 32.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kultúra és internet Csepeli György Budapest, november 7. Neumann János Számítógép-tudományi Társaság konferenciája
Advertisements

Tóvári Judit Eszterházy Károly Főiskola. Szinnyei József. Magyarország a XX. században század: polgári.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Információs és elektronikus szolgáltatások egy 3. generációs egyetemi modellhez: a coo-perencián innen és túl … Majó Zoltán fejlesztési igazgató Szegedi.
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
Tudás, közösség, hatalom
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
Tudomány Társadalom Kommunikáció Pojekt-bemutató.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A multidiszciplináris e-learning
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
1 A technológia megközelítése a társadalmi összeütközések felől
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Metaverzum A jövő virtuális univerzuma. Videójátékok, virtuális világok, web 2.0, Földet ábrázoló online térképek kereszteződése Szimuláció és realitás.
A konstruktivista pedagógia alapjai
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Hogyan lehet értékes zenét tanítani a gyerekeknek a médián keresztül? Stachó László Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet.
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
NEVELÉSELMÉLET.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Information Society Research Institute 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 3. St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Edward Sapir ( ).
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Éntudat – identitástudat - énkép
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
vizuális kommunikáció
Térképészet és térinformatika
Szociológia - Jogszociológia
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A kapcsolati hálók szerepe a tudásháló építésében Kis Márta Heller Farkas Főiskola A konnektivizmus a tudásszervezés új paradigmája MAFIOK XXXIII. országos.
Virtuális? Közösség? A (szociológiai) közösségfogalmak értelmezésének lehetőségei virtuális kommunikációs színtéren Tavaszi Elköszönő Konferencia, Párkány,
JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Személyes információmenedzsment
LEADER, Identitás, Sport
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Tűt a szénakazalban: érték és tudás az Interneten Ropolyi László ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék 1518 Budapest, Pf. 32.

Az előadás összefoglalása Az Internet-használat mindennapi tapasztalata szerint az Interneten javarészt értéktelen információmorzsákat, gyakran teljes mértékben értékelhetetlen összefüggés nélküli ismeretdarabokat találunk. Az érvényes, tudományosan megalapozott tudás eltűnik az értéktelen információk tengerében. A mai emberek egyre nagyobb hányada – beleértve a tudománnyal foglalkozókat is – ennek ellenére növekvő mértékben vesz részt ebben a kommunikációs gyakorlatban. Vajon miért, miféle értékek jegyében? Vajon hogyan változik meg emiatt a tudományos tudás helyzete? Az Internet egy új emberi értékrend mentén felépülő új emberi létforma kialakításának eszköze és közege. Magát az Internetet áthatják és formálják az új értékek – de működése révén maga is generálja őket. Az új – posztmodern – értékrendben a tudományos tudás helyzete radikálisan megváltozik.

Az előadás menete Kommunikációfilozófiai bevezetés – kommunikáció és közösség Az Internet filozófiai jellemzése – az Internet leírásának arisztotelészi módszere Az internetes kommunikáció jellegzetességei Érték és tudás a kiberkultúrában A háló-lét mint az emberi lét új közege

A kommunikációfilozófiai bevezetés vázlata Módszertani megjegyzés a kommunikációfilozófiáról Kommunikáció mint közösségalkotó technika A technika természete Kommunikációs szituáció-analízis Kommunikációfilozófiai alternatívák

Kommunikációelmélet vs. kommunikációfilozófia A kommunikáció értelmezésének különféle változatai a kommunikációelméletekben Van-e valami, ami minden kommunikációban közös? Kérdezzünk eggyel tovább: miért kommunikálunk egyáltalán? Filozófiai szemléletmód a tudományos helyett Arisztotelész a dolgok természetéről

Kommunikáció mint közösségalkotó technika A kommunikáció közösségek előállítását célzó technika – a közösségépítés technikája Kommunikáció során a kommunikáló felek közötti közösség szükségszerűen kialakul, az egyéb következmények esetlegesek

A technika természete A technika szituációhoz kötött emberi tevékenység, amelynek célja a szituáció feletti uralom; azaz a szituáció nem természet-adta módon alakul, hanem az ember célja valósul meg A technikai szituáció elemei: –Adott létezők sokasága –Az ágens –A cél –A szituációhoz kötött eszköz Adott és alkotott szituációk: a mérnök A természetes feletti uralom: mesterséges létezők/viszonyok/világ létrehozása

A technika természete Az ágens szerepe: eszközkészítés és eszközhasználat interpretáció és másodlagos reprezentáció révén Az eszköz Adott létezők szituációhoz kötött interpretációja révén létrehozott létező Közvetít az ágens és célja között Strukturált - gépek A technikai szituáció nyitottsága és végessége

Kommunikációs szituáció-analízis A kommunikáció szituációhoz kötött emberi tevékenység, amelynek célja a szituáció feletti uralom; azaz a szituáció nem természet-adta módon alakul, hanem az ember célja valósul meg A kommunikációs szituáció elemei: –Adott létezők sokasága –A kommunikáló felek - elválasztottsága –A kommunikáló felek célja –A szituációhoz kötött eszköz – a formált médium Adott és létrehozott szituációk: a kommunikációs mérnök Az elválasztottság feletti uralom: mentális tartalmak megosztása - közösség

Kommunikációs szituáció-analízis A kommunikáló felek szerepe: „eszközkészítés” és „eszközhasználat” interpretáció és másodlagos reprezentáció révén – médium Az eszköz – a médium Adott létezők szituációhoz kötött interpretációja révén létrehozott létező Közvetít a felek és céljuk között Strukturált – kommunikációs gépek A kommunikációs szituáció nyitottsága és végessége

Kommunikációfilozófiai alternatívák A kommunikációfilozófia alapkérdése: kommunikáció és társadalom viszonya Közösség és társadalom –hardver és szoftver –közösség és kultúra –kultúra: átértelmezett természet - értékek megvalósuló/megvalósitott rendszere Technológiai optimizmus, pesszimizmus és realizmus

Kommunikációfilozófiai alternatívák A kommunikáció által létrehozott közösségek és a társadalom viszonya; a kommunikációfilozófia alapkérdése 1: –A közösségépítés autonóm vagy társadalmilag kontrollált? A kommunikáció által létrehozott közösségek és a társadalom viszonya; a kommunikációfilozófia alapkérdése 2: –A kommunikáció értékterhelt vagy értékmentes?

Kommunikációfilozófiák osztályozása az alapkérdésben való állásfoglalásuk alapján A kommunikációautonómemberi kontroll alatt áll értéksemlegesdeterminizmus Carey, McLuhan instrumentalizmus Shannon értékterheltszubsztantivizmus Baudrillard kritikai elmélet Habermas

Kommunikációtörténeti emlékeztető Állati társulások és emberi közösségek Az ember kettős reprezentációs gyakorlata –adott (természetes) és szabadon választott (mesterséges) kontextus – a jel –eszközhasználat, nyelv, tudat, gondolkodás Reprezentáció és kommunikáció –ismeret és tudás – tudás ismeretmegosztás révén –a tudás közösségi jellege –Ismeret, tudás és információ A kommunikációs média történeti változatai (Walter Ong) –(belső képek), beszéd, írás, (külső, technikai) képek –a médium strukturálódása – kommunikációs gépek Kommunikációs hálózatok – a szituáció kitágulása. Az Internet

Az Internet filozófiai jellemzése: négy megközelítési módja –Technikai kontextus Az Internet mint számítógépek hálózata –Kommunikációs kontextus Az Internet mint a kommunikációs szituációk aktív ágense –Kulturális kontextus Az Internet mint kulturális közeg –Organizmus kontextus Az Internet mint sajátos organizmus

A négy megközelítés Arisztotelész a létezők természetéről A létezők négy oka –Anyagi –Formai –Ható –Cél Négy aspektus, dimenzió, változata a megértésnek Kontextus: ontológiai és ismeretelméleti relevancia (Arisztotelészi) Internetfilozófia

Technikai kontextus Az Internet mint számítógépek hálózata szükséges, de nem elégséges a technika elsődlegessége Funkció: emberi szükségletek kielégítése bank, vásárlás, e-gazdaság, e-learning, e-tc. Diszciplínák: mérnöki ismeretrendszerek, számítástudomány, jog, szociológia, tudomány- és technikafilozófia, stb.

Tradicionális vs. információs technikák Információs technikák Az információ sajátos természete “Hermeneutikai ipar”: termelés interpretáció révén Termelés az individuális elmében Együttműködés kommunikáció révén Virtualitás és nyitottság mindenütt Virtualitás és nyitottság: aktualitás és potencialitás együttlétezése

Kommunikációs kontextus Az Internet mint a kommunikációs szituációk aktív ágense szükséges, de nem elégséges Funkció: sajátos emberi közösségek létrehozása online közösségek, csevcsatornák, hírcsoportok, stb. Diszciplínák: információ- és kommunikáció-elmélet és - filozófia, szociológia, pszichológia, média- és politikatudomány, stb.

Tradicionális vs. virtuális közösségek A kommunikáció a közösségépítés technológiája mentális állapotok (nézetek, tapasztalatok, stb.) megosztása kommunikációs szituáció – analízis aktív média (McLuhan) kommunikációs gépek (könyv, telefon, TV, stb.) a számítógép mint kommunikációs gép – Internet Az internetes kommunikáció a virtuális (nyitott) közösségek építésének technológiája

Kulturális kontextus Az Internet mint kulturális közeg szükséges, de nem elégséges Funkció: egy új (nem természeti és nem társadalmi) emberi létforma létrehozása személyes és intézményi honlapok létrehozása és alkalmazása, stb. Diszciplínák: pszichológiai, szociológiai, etikai, antropológiai eszmék és elvek, „cultural studies”, kultúrfilozófia, társadalom- és személyiségelmélet, stb.

Tradicionális vs. kiberkultúra A tradicionális kultúra társadalmi világot hoz létre a természeti létezőkből átértékelés révén Az Interneten zajló kiberkulturális praxis hálólétet hoz létre a társadalmi rendszerből átértékelés révén Három világ (nem a Popper-féle persze): Természeti --- Társadalmi --- Háló Egy új organizmus létrejötte A hálópolgár 3 világ polgára: természeti, társadalmi, háló

Organizmus kontextus Az Internet mint sajátos organizmus szükséges, de nem elégséges Funkció: az Internet sajátos szerveződési elveinek realizálása a hálózatok identitásának és evolúciójának jellegzetességei: pluralitás, töredezettség, individualitás, stb. Diszciplínák: Kognitív tudomány, (természetes, mesterséges ás általános) rendszerelmélet és –filozófia, hálóelmélet, stb.

Modern vs. posztmodern organizmus Az Internet organizmusként egy mesterséges létező, amelyet (közvetett és közvetlen) interpretáció révén hozunk létre Modern rendszer – posztmodern hálózat A posztmodern Internet: pluralitás, töredezettség, virtualitás, bennefoglalt modernitás, hatalomellenesség, individualitás

Az Internet természete Az Internet úgy létezik mint számítógépek hálózata mint a kommunikációs szituációk aktív ágense mint kulturális közeg mint sajátos organizmus Az Internet tanulmányozható tudományos módon mérnöki ismeretrendszerek, számítástudomány, jog, szociológia, tudomány- és technikafilozófia információ- és kommunikáció-elmélet és -filozófia, szociológia, pszichológia, média- és politikatudomány pszichológiai, szociológiai, etikai, antropológiai eszmék és elvek, „cultural studies”, kultúrfilozófia, társadalom- és személyiségelmélet Kognitív tudomány, (természetes, mesterséges ás általános) rendszerelmélet és –filozófia, hálóelmélet Az Internet tanulmányozható filozófiai módon például a négy említett kontextus egyidejű alkalmazásával

Az internetes kommunikáció jellegzetességei Sajátos emberi közösségek kizárólag virtuálisan létező önszerveződő világok (pl. Second Life) A szituációhoz kötött reprezentációk megosztása megőrzi a szituációhoz kötöttséget blogok, podcastok, YouTube - web2 (anti-tömeg), posztmodern technikai tudás a tudományos helyett A médium: komplex, inhomogén, aktív, szituációteremtő erő

Az internetes kommunikáció jellegzetességei A képi reprezentáció preferenciája – az Internet mint kép sokcsatornás (multimédiás) kommunikáció, de a kép a szervező Vilém Flusser: a kép jelentő felület fraktálok, hypertext, html, keresés, Google a kommunikáció története a mentális képektől a technikai képekig tartó folyamat A kultúra esztétikai komponenseinek preferenciája a racionális, tudományos komponensek helyett – posztmodern - modern megint

Érték és tudás a kiberkultúrában Kultúra és kiberkultúra átértékelések: a természetié, ill. a társadalmié magas kultúra vs. populáris kultúra szakértő/művész/tudós vs. laikus a létrehozás és fogyasztás összefonódása (jogok) a számítógép mint kommunikációs gép – Internet A tudás reformációja a vallásos hit és a tudás reformációja közvetlen, személyes viszony Istenhez, illetve az igazsághoz - pluralizálódás az intézményrendszer szerepének háttérbe szorulása etikai, illetve episztemológiai bizonytalanság önző illetve posztönző személyiség: figyelmen kívül hagyás

Érték és tudás a kiberkultúrában A tudás szituációhoz, illetve individuumhoz kötött technikai, vizuálisan (képzelőerő) hozzáférhető posztmodern jelleget ölt a tudományos tudás háttérbe szorulása hasznosság és igazság tudni hogyan, tudni miért mesterember és filozófus Egyéni világok végtelen, egymással összefonódó végtelen hálózata – a jelenlét

A háló-lét mint az emberi lét új közege A konkrét lét birodalma az absztrakció uralma ellen - Nietzsche esztétikai/érzéki jellegű individuumhoz kötött három világ: természet – társadalom - hálólét Az emberiség „igazi” történetének új kezdete – a háló-lét mint az emberi lét új közege minden emberalkotó tényező megváltozása

Néhány javaslat a további tájékozódáshoz A Replika c. folyóirat arhívumában található e-rovatReplika Reinhold Grether netzwissenschaft gyűjteményenetzwissenschaft A Resource Center for Cyberculture Studies gyűjteményeResource Center for Cyberculture Studies Az Oxford Internet Institute lapjaiOxford Internet Institute A „First Monday” című internetes folyóirat A CTHEORY c. web-folyóiratCTHEORY Alan Sondheim 'Philosophy and Psychology of the Internet' lapja.Philosophy and Psychology of the Internet' Az „Association of Internet Researchers” honlapja Nyíri Kristóf számos munkája R. L.: Az Internet természete. Internetfilozófiai értekezés (Typotex, 2006)