Családi válsághelyzetek - örökbefogadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Családi krízisek és kezelése
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
Szociális munka az onkológiában
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Krízis,-krízisintervenció,- krízismegelőzés
Az agresszió és a problémás viselkedés előre jelezhetősége a koragyermekkor alapján Herczog Mária Budapest, november 11.
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Alkoholizmus.
Alkoholizmus.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Rokszin Mónika Pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A gyermekeket bántalmazó
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Krízis és krízisterápia
Hogyan ismerhetjük fel a dializált betegek terapeutát igénylő
Pszichológiai segítségnyújtás
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
OR A gyermekbántalmazás és elhanyagolás megelőzése: Népegészségügyi megközelítés Prof. Kevin D. Browne A Birminghami Egyetemen.
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
Krízis.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
1 A krízislélektan oktatásának jelentősége a tűzoltóképzésben Szarvas, április 28. Tusori Szabolcs tű. hadnagy.
A kriminálpszichológia
A HOZZÁTARTOZÓK KÖZÖTTI ERŐSZAK MEGELŐZÉSÉVEL ÉS MEGSZŰNTETÉSÉVEL KAPCSOLATOS EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL Horváthné Kecskés Diána intézményvezető VMJV Családsegítő.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Mindennapi veszteségeink
Alapellátás kontra szakellátás
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
(Erőszak és elhanyagolás a családban)
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Krízishelyzetek oldása mentálhigiéniás módszerekkel Moln á r József B. A. Z. Megyei Kórh á z és Egyetemi Oktatókórh á z Miskolc, 2013.
Erőszak a családban.
Egészségmagatartásra késztető tényezők modelljei
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Családi Családi krízisek krízisek. Krízis - döntés - fordulópont - lehetőség.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A diszfunkcionálisan működő család
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Családi válsághelyzetek - örökbefogadás Kritikus pont a szülő motivációja Korai anya-gyerek kötődés sérülései Mikor mondjuk meg? És hogyan? 1

Családi válsághelyzetek - gyerekbántalmazás Kempe 1963 - „vert gyerek szindróma” Okok: gyakran transzgeneráció minták Segíteni szülőnek is! Gondozónő -felismerés 2

2010-ben: fizikailag 2391, érzelmileg 4571, szexuálisan 240 gyermeket bántalmaztak Magyarországon. Hazánkban évente mintegy 30 gyermek hal meg bántalmazás vagy elhanyagolás következtében.  A KSH előzetes adatai szerint 2010-ben a gyermekjóléti szolgálatok 191.185 veszélyeztetett gyermeket tartottak nyilván. 2010-ben 50 fiatalkorú lett öngyilkos, de becslések szerint Magyarországon tízszer ennyien vannak, akik sikertelen öngyilkossági kísérletet követtek el. Rendőrségi források szerint 2010-ben Magyarországon 7.496 gyerek eltűnését regisztrálták, kisebb részük 14 év alatti (összesen 1.788-an), a többiek 14 és 18 év közöttiek. http://gepnarancs.hu/2012/04/gyermekbantalmazas-lesujto-statisztika/

Elméleti megközelítések: Szociobiológiai Szociális tanulás Pszichoanalítikus Családterápia – rendszerszemlélet Tranzakcionális küszöb modell (Cichetti, Rizley)

Tranzakcionális küszöb modell Facilitáló faktorok: Pszichológiai (gondozó/gyerek) Helyzeti (pl.: szegénység,izoláció) Kultúra Veleszületett rendellenességek Atipikus koponya/arc arány Rövidtávú stresszelő események Kompenzáló faktorok: Biztonságos anya-gyerek kapcsolat, aminek alapja: Gondozó jó szülő reprezentációja Alkalmazkodási képessége Problémamegoldó képessége Stabil családi háttér, partnerkapcsolat Egészség Gazdasági stabilitás Átmeneti pozitív események

Bántalmazott gyerekek kb. 30%-a maga is bántalmazó lesz Minél közelebb áll érzelmileg a bántalmazó a gyerekhez annál károsabb a hatása

Bántalmazó szülők: Éretlen személyiség Alacsony önértékelés, negatívénkép Hiányzik öröm átélésének,átadásának készsége Azt gondolja az érzelmi odafordulás egyenlő az elkényeztetéssel Büntetést hatékony nevelési eszköznek tartja Rossz konfliktus kezelés Alacsony frusztrációs tolerancia Agresszió

Bántalmazott gyerek: Szomorú Közönyös Szorong, retteg Szeretetéhes de nem szeretőképes Koncentrációs zavar Helyzetnek nem megfelelő viselkedés

Agresszió Hiperaktivitás Csökkent örömkészség Belső bizonytalanság, alacsony önértékelés Nyugtalan, impulzív Tanulási nehézségek

Beilleszkedési nehézségek Neurotikus tünetek Koravénség Ambivalens a bántalmazó szülővel Alkohol, drogfogyasztás Deviáns viselkedés Menekülés otthonról

A mentálhigiéné laikus intézményei Szomszédok, barátok

Szomszédság - barátok Ventilláció Konkrét kézzelfogható segítség Valahová tartozás

A mentálhigiéné laikus intézményei Közösségi kapuőrök

Közösségi kapuőrök Határokat őrzi Normákat határozza meg Befogadásról – kirekesztésről dönt

A mentálhigiéné laikus intézményei Önsegítő csoportok

Önsegítő csoport Támogat Érték közös tevékenység önkéntes Laikusok Sem egyéb laikus, sem professzionális segítők nem használnak

Típusok I.: Alkalmazkodó - változtató Egyéni – kollektív („kollektív társadalmi kategória sorsképző ereje”)

Típusok II.: Családi, házassági problémákra orientáltak. A betegségekben szenvedő gyermekek szülei által létrehozott szerveződéseket, valamint a gyermeküket egyedül nevelők csoportjait sorolhatjuk ide. Pszichológiai természetű zavartól szenvedők és azok hozzátartozóit egyesítő szervezetek. Testi betegségekben szenvedők, rokkantak csoportjai.

Szülők mentálhigiéniai problémái A krízis

Caplan: Olyan lélektanilag kritikus állapot melyben a veszélyeztető helyzet nem elkerülhető A személy számára kitüntetett fontosságú a helyzet Minden figyelme,erőfeszítése erre irányul Kénytelen szembenézni a helyzettel Szokásos problémamegoldási módjaival nem képes boldogulni

Fajtái: Fejlődési krízis Akcidentális krízis Továbbiakban ez utóbbiról lesz szó.

Általában a következő külsőesemények provokálják: katasztrófa,szeretett személy halála, válás, párkapcsolat megszakadása,munkahelyvesztés,egzisztenciális zuhanás, jelentős dolgok elvesztése, életveszélyes betegség,rokkantság

Krízist kiváltó esemény: Váratlan Egyént érzelmileg érintik Adott kontextusban kitüntetett jelentőségű Veszteség, kudarc Tehetetlenséget,félelmet provokál

Krízist befolyásoló tényezők: Kiváltó inger erőssége Személy coping mechanizmusai Személy konfliktuskezelő technikái Aktuális pszichés és szomatikus állapota Volt-e egy éven belül egyéb krízis

Veszélyeztetettek: Alacsony színvonalú énvédő mechanizmusok Halmozódó kudarcélmények Impulzus kontrollzavarai Gyenge mentális fék rendszer Alacsony frusztrációs tolerancia Agresszió Önértékelési problémák Szorongó személyiség Depresszív személyiség

A krízis: Időben korlátozott: 6-8hét Nincs krónikus krízis Két arcú jelenség: Fejlettebb szint elérése Egyensúly diszfunkcionális működés árán

Szakaszai: Tagadás Harag Alkudozás Kilátástalanság Beletörődés Lelkesedés Visszarendeződés

Krízisintervenció Problémára fókuszál –megszűnik a probléma,megszűnik a krízis is Alapelvek: Feszültségcsökkentés Támasznyújtás Érzelmi realitás megőrzése Valóság elfogadtatása Megoldástervezése –együttes kivitelezése