Victor Vasarely 1998-1997
Őt tekinthetjük az optikai festészet, vagy „op-art" legjelentősebb képviselőjének, mind életműve, mind számos elméleti munkája révén, amelyekben egyebek között a mozgást úgy jellemzi, mint „azt az erőszakot, amellyel a szerkezetek szemünk recehártyáján közvetlen ingert okoznak".
Vásárhelyi Győző 1908. április 9-én született Pécsett Vásárhelyi Győző 1908. április 9-én született Pécsett. 1925-ben, a középiskola elvégzése után az orvosi egyetem esti tanfolyamait kezdte látogatni, közben pedig egy laboratóriumi eszközöket előállító üzemben dolgozott. A művészi tevékenység azonban mindennél erősebben vonzotta. Amikor 1930-ban emigrált Franciaországba, már majdnem mindent ismert az absztrakt művészet területén is. Nyilván egzisztenciális okok is intették arra, hogy az önálló művészi tevékenység mellett intenzíven foglalkozzon alkalmazott grafikai, és reklámfeladatokkal.
„A mű élni kezd”:az op-art előfutára Az a felismerés, hogy a kép síkján lehetséges mozgást és időt kifejezni, új irányt adott Vasarely művészetének. 1951-ben először állított ki Denise René galériájában olyan munkákat , amelyek már nem színes felületekből voltak felépítve. Vasarely ezúttal nagymértű fotogrammokat mutatott be, vagyis a fényérzékeny lemezre közvetlen megvilágítással átvitt képeket, amelyek fekete alapon fehér vonalakat, ill. fehér alapon fekete vonalakat ábrázoltak.
Ondho-Neg
Ezeknek a munkáinak a photographismes (fotografikák) nevet adta, ugyanis kisméretű tusrajzokról volt tulajdonképpen szó, amelyeket fotografikus eljárással nagyított fel az egész falfelüteket betöltő 3x5 méteres nagyságúra. Ugyanannak a rajznak pozitív, illetve negítv változata, amelyek a kiállításon a Naissance I. és Naissance II. néven szerepeltek.
A plasztikai ábécé Az 1955-ös Le Mouvement kiállítás alkalmából kiadott manifesztumában határozta meg Vasarely első ízben kompozíciós alapelemét, melyet unité plastigue-nak nevezett el. A következőkben ez a plasztikai egység lett Vasarely művészetének központi gondolata : „Két ellentétes forma-szín alkotja a <<plasztikai egységet>> , vagyis minden műalkotás alapegységét: és a mindent meghatározó kettősség elválaszthatatlansága végre elismerést nyer .”
Anaxo
A háttér alapformájának Vasarely egy tízszer tíz centiméteres színes négyzetet választott, amelybe kisebb méretű és különféle alakú, más-más színű mértani idomokat helyezett: egy négyzetet, egy téglalapot, egy háromszöget, egy ellipszist stb.
Alphabet
Keple-gestalt
Kronológia 1906. Április 9-én Pécsett megszületik Vásárhelyi Viktor néven. 1925 Megkezdi orvosi tanulmányait Budapesten, de művészeti tanulmányok kedvéért abbahagyja. 1930 Párizsba költözik. Házasságot köt Spinner Klárával. 1930 Megszületik fia, André. Reklámgrafikusként több nagy ügynökség számára kezd dolgozni. 1934 Megszületi fia, Jean-Pierre, aki később Yvaral művésznevet veszi fel.
1940 Vasarely megismerkedik a későbbi galériatulajdonossal, Denise Renével, akivel dekorációt műhelyt alapít. 1944 Denise rené galériájának megnyitása Párizsban. 1952 Megjelenik az első monográfia Vasarelyről. Szerzője Jean Dewasne. 1964 Guggenheim-díj, New York 1967 Szenzációs siker a Musée d’Art Moderne de la Ville De Paris-ban Lumiére et Mouvement címmel megrendezett op-art kiállításon. 1990 Kinevezik a francia Becsületrend főtisztjévé. 1997 Meghal Párizsban március 14-én.
Magdalena Holzhey: Vasarelly Forrás: Magdalena Holzhey: Vasarelly Pécs: kiállítás