Kreditrendszer Bologna folyamat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
Advertisements

Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
2012. Január 24. Érettségi Érettségi formái  Rendes érettségi vizsga a középiskolai tanulmányok követelményeinek teljesítése után, a tanulói jogviszony.
Az érettségi rendszere
A többfokozatú képzés kezelésének problémái a TVSZ-ben László Gyula.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
V. ETR konferencia április Fogalomrendszer: ETR & ETN Kodácsy Tamás etn at kodasoft.hu.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Vizsgalapok oktatói kezelése Készítette: Fekete Tamás.
ERASMUS Pályázat 2013/2014. KAPCSOLAT ERASMUS Iroda Pinizsi Andrásné Kecskeméti utca IV. emelet 420. Fogadó óra: hétfő-kedd-szerda-csütörtök:
A 2004/2005-ös tanév rendje Oktatási Minisztérium március 17.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
ERASMUS Pályázat 2014/2015.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
ETR Bevezető DEXTER Informatikai kft.. DEXTER Informatikai Kft Tartalom:  Mi az ETR  Az ETR célja  ETR történelem  ETR modulok  ETR hozzáférések.
ETR Tanügy DEXTER Informatikai kft.. ETR Képesítési követelmények Tantervek Oktatási Tevékenység Oktatási folyamat Szervezése, lebonyolítása Erőforrások.
Tájékoztató a szakmai gyakorlatról
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
Nyílt napok 2008/2009. szakközépiskolai képzés felvételi eljárás általában felvételi eljárás iskolánkban.
Tájékoztató NGM_AK002 NGM_AK004. Számonkérés Vizsga, vizsgaidőszakban szóbeli Témakörök: tematika sorai Megajánlott jegy: órai feladatok teljesítése.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Hasznos tudnivalók a 2013-ban felvett elsőéveseknek
Hasznos tudnivalók elsőéveseknek
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Számítógépes képelemzés 2007/08 I. félév Előadó:Dr. Gácsi Zoltán Gyakorlatvezető:Póliska Csaba Koncz-Horváth Dániel.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Viszket Anita Fogalomrendszer: ETR 1/11.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
Érettségi vizsgák Végzős osztályfőnöki feladatok
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
László Gyula1 Szakmai gyakorlat Szakdolgozat Záróvizsga Tájékoztató a BA III.-IV. évfolyamnak.
Emelt- vagy középszintű felkészítés? Szülői értekezlet Lovassy László Gimnázium március 1.
Hasznos tudnivalók a 2014-ben felvett elsőéveseknek
Környezettan BSc Diploma előtt
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Felvételi eljárás 2014/2015.
Némethné Kárpáti Nóra mb. tanulmányi osztályvezető
Tájékoztató 10. osztályosoknak
ERASMUS Pályázat 2015/2016.
Oktatási és tanulmányi kérdések a Gazdaságtudományi Karon
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
„EGYÜTTMŰKÖDÉS AZ ÉSZAK- MAGYARORSZÁGI PEDAGÓGUSKÉPZÉS MINŐSÉGI MEGÚJÍTÁSÁÉRT” TÁMOP B.2-13/ K/5 ALMODUL: PEDAGÓGUSKÉPZÉS TELJES VERTIKUMÁT.
Hasznos tudnivalók a 2015-ben felvett elsőéveseknek
TOVÁBBTANULÁSI SEGÉDANYAG MERRE TOVÁBB A KÖZÉPISKOLA UTÁN?
Tájékoztató a 2016/17. tanév 1. félévétől a IV. éven életbe lépő új struktúrájú órarendről Rózsahegyi Rita Szeged, SZTE ÁOK Tanulmányi Osztály.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
Hasznos tudnivalók a 2017-ben felvett elsőéveseknek
Tájékoztató NGB_ak012.
ERASMUS+ Pályázat 2017/2018.
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÉMAVEZETŐI TÁJÉKOZTATÓ KMDI ÚJ KÉPZÉSI RENDJE
Hasznos tudnivalók a 2016-ban felvett elsőéveseknek
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Hasznos tudnivalók a 2018-ban felvett elsőéveseknek
ERASMUS+ Pályázat 2019/2020.
Merre tovább a középiskola után?
tanév 1. félévében szakmai gyakorlatot teljesítőknek
Előadás másolata:

Kreditrendszer Bologna folyamat EU 4 szabadságelve: tőke, áru, személyek, szolgáltatások megismerni más gyakorlatokat (céhek) korábbi tanulmányok elismerése, felnőttkori tanulás (LLL) Bologna folyamat 1998 – Sorbonne-i Nyilatkozat: hallgatói és oktatói mobilitás: összehasonlítás és kölcsönös elismerhetőség 1999 – Bologna Nyilatkozat: az országok sikeresebb, összehangoltabb, versenyképesebb oktatási rendszert hoznak létre (autonómia, nagyobb átjárhatóság), 2010 - Európai Felsőoktatási Térség (minőségi képzések széles és átlátható kínálata, és az elismertetés megkönnyítése) Tudásalapú európai gazdaság, versenyképesség, a munkaerő szabad áramlása. Oktatói információk 2007. március 5. A kreditrendszerről 01

Egységes Kreditátviteli Rendszer European Credit Transfer System ECTS Egységes Kreditátviteli Rendszer European Credit Transfer System Megfelelően képzett munkaerő a munkaerőpiacra 1. képzési ciklusok – felsőfokú szakképzés, bachelor programok (BA), master programok (MA), PhD és tudományos képzés 2. Összehasonlítható végzettségek Kreditpont 30 tanulmányi munkaóra = kontakt + egyéni tanulás Munkamennyiség, nem minőség (min. 2-es eredményű vizsga esetén teljes pont) Ajánlott tanterv: 30 ± 3 kredit / félév (360/12 vagy 300/10) Göngyölt kredit évfolyam helyett (képzési köv. kreditpont / 60) 3x veheti fel a tárgyat (ha harmadszorra is sikertelen: elbocsátás) 360 / 300 kreditpont szükséges a diplomaszerzéshez Min 20% választható, min 5% amit akar Oktatói információk 2007. március 5. A kreditrendszerről 02

Orvos- és gyógyszerész képzés Már régen is volt egyfajta kreditrendszer (ott a kreditpont minőségi mutató is volt) Egységes, osztatlan képzés (direkt MA diploma) Tantervi változások: 2003-2005: „v02”, 2006: „2006” Szoros előtanulmányi rend + nagy arányban gyakorlati foglalkozások → nincs lehetőség csúsztatásra, kevés lehetőség keresztfélévre Csoportbeosztás miatt speciális a kötelező tárgyak esete (tárgykurzus) 15 szigorlat max. max. 3 előfeltétel (lehet tantárgy vagy modul, akár párhuzamos is) a tárgyak (kurzusok) nem ismételhetőek (javítás csak azonos vizsgaidőszakban) Oktatói információk 2007. március 5. A kreditrendszerről 03

Hallgató - tanterv Szak Tanterv Általános orvos 2003 Fogorvos 2004 Gyógyszerész General Medicine Dentistry Allgemeine Humanmedizin Zahnmedizin Tanterv 2003 2004 2005 2006 … Általános orvos v02 Pl. OOAMB1 Általános orvos 2006 Pl. OA06AMB1 Tantárgyak és kritérium követelmények Alapozó modul: Orvosi kémia 1 Orvosi kémia 2 Biofizika 1 Biofizika 2 … Tanterv = szerződés a hallgatóval (felmenő rendszer) Oktatói információk 2007. március 5. A kreditrendszerről 04

A tanterv = szerződés (Mi kell a diplomához? TVSZ 27. §.) Mintatanterv (Ajánlott haladási ütem, TVSZ 28. §.) Tárgyak: kötelező, elektív, fakultatív (≠ kurzus) Kritérium követelmények: szakmai gyakorlat, nyelv, testnevelés Tantervi egységek (modulok, mérföldkövek, választhatóak nincsenek modulban) Teljesítések: aláírás, gyakorlati jegy, vizsga, szigorlat Kreditallokáció a tantárgyakat kurzusokkal lehet teljesíteni (speciális) Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 05

Tantárgyi program TVSZ 40. §. (3) + 28. §. (3) + 30. §. Felelős oktató, oktatási egység Tematika rövid leírása, szerepe a képzés során Előadás, gyakorlat, szeminárium (= tárgyelemek, összóraszám) Előfeltétel tárgyak (max. 3 db, tárgy vagy modul) Részletes óravázlat Tankönyvek, felszerelések listája Félév elfogadásának kritériumai, jegykialakítás módja, félévközi számonkérések Hiányzások száma, pótlás lehetősége Vizsgakérdések Javasol: tárgy típusa, teljesítés típusa, melyik félévben Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 06

Hatáskörök Akkreditáció, együttműködések (Oktatási és Kredit Bizottság) autonómia (kari, oktatói) tantárgyfelelős Oktatási dékánhelyettes Kari Kurrikulum Bizottság (tantervek – 27. §.) Kari Kreditátviteli Bizottság (átjárhatóság, egyenértékűség) – 9. §. Kari Tanács (tantervek megszavazása) Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 07

Tárgyleírás módosítás Új tárgy bejelentése Nyomtatvány kitöltése, kinyomtatása, aláírás  Tárgyleírás módosítás Létező tárgy formanyomtatványának módosítása, kinyomtatása, aláírás  TO – formai ellenőrzés Hibás kérelem visszaküldése javításra Formailag helyes kérvények összesítése, benyújtása az időben legközelebbi KB ülésre  Kurrikulum Bizottság ülése Kifogásolt kérelem – benyújtó kiértesítése Elfogadott kérelem: mely tanévtől, milyen típussal, mennyi kreditponttal, mely szakokon indulhat  Tanácsülés Kurrikulum Bizottság által elfogadott tárgyak és tárgymódosítások beemelése a Tantervbe

KB döntése TVSZ 40. §. (3) Milyen típus: kötelező (modul), elektív, fakultatív, kritérium követelmény Teljesítés formája: aláírás, félévközi jegy, vizsga, szigorlat Kreditallokáció Mely szakokon elérhető Mikortól jelenik meg így a tantervben Kód Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 09

A tantárgykódok OOAMB2 OM06AMB2 MB2 2006 előtt kezdett 2006-ban kezdett OOAMB2 OM06AMB2 Melyik szak, melyik nyelv? OO, OF, OG / OA, OS / OD OM, FM, GM / OA, FA / ON, FN Mikori tanterv-változat? - (nincs jelölve) 06 Tantárgy vagy kritérium? Milyen típus? A / P / K / S A / P / K A / O / G / S E / F / R Modul a kötelező tárgyaknál v. el. / fak. / krit. A tantárgy egyedi azonosítója MB2 Orvoskar, általános orvos szak (magyar nyelvű képzés), 2006 előtt megkezdett tanulmányok, kötelező tárgy az alapozó modulban, Mol. sejtbiológia 2 Orvoskar, általános orvos szak (magyar nyelvű képzés), 2006-ban megkezdett tanulmányok, kötelező tárgy az alapozó modulban, Mol. sejtbiológia 2 Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 10

A tanév menete 1 - előkészítés Szenátus (április vége): tanév időbeosztásának megállapítása Utolsó KB ülés (utolsó változtatások): kb. május eleje Tanácsülés (május): tantervek jóváhagyása TO: Május-június: órarendek összeállítása Augusztus eleje: kiadványok lezárása (weben közzététel) Augusztus közepe: kiadványok nyomdában Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 11

Kurzusok ≠ Tantárgyak Az oktató kurzust hirdet meg = téma, hely, időpont, létszám „X” szakos hallgatónak tantárgyat kell teljesítenie „A” csop - Bálszervezés 1 hétfő 16.00, 2. szem. terem, 30 fő Bálszervezés 1 „B” csop - Bálszervezés 1 kedd 16.00, 2. szem. terem, 30 fő „Y” szakos hallgatónak tantárgyat kell teljesítenie Bálszervezés 1 „C” csop - Bálszervezés 1 péntek 16.00, 2. szem. terem, 30 fő Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 12

A tanév menete 2 - félévkezdés Félévkezdés előtt min. 4 héttel: választható kurzusok adatainak bekérése (hely, időpont, létszámok) Félévkezdés előtt min. 2 héttel: választék kihirdetése TVSZ 39.§. (3) Félévkezdés előtti hét: tárgyfelvétel és tárgyleadás Kb. 3. oktatási hét: végleges névsorok az ETR-en Tárgyfelvétel és leadás csak ETR-en, csak határidőn belül! Névsor: ETR-en (Excelbe kiexportálható) Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 13

Tárgyfelvétel – problémák Ki mit engedélyezhet és meddig? Minimum létszám miatt törölve lett a kurzus Nem volt bent vizsgajegye, nem tudta felvenni Előfeltételt csak most kreditáltatta át Speciális engedélye van Kapott extra helyet Gond volt az ETR-rel Béna / hanyag volt … 8 nap fellebbezés Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 14

Vizsgaidőszak 1 Vizsgaidőszak előtt 4 héttel: vizsgaidőpontok lejelentése (egyezkedés) December közepe: hallgatók viszik az indexeket aláíratni Vizsgaidőszak előtt 1 héttel: vizsgajelentkezés indul Vizsgaidőszak 1. napja: aláírás-megtagadások lejelentése TVSZ 50.§. (1) félévközi jegyeket vizsgalapra felvinni Vizsgaidőszak 1-2. hete: félévközi jegyeknél hiánypótlás TVSZ 50.§. (2) Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 15

Vizsgaidőszak 2 Vizsgaidőpont zárul: vizsga előtti 2. munkanap 9 órakor Vizsgalapok lenyomtatása: vizsga előtti 2. munkanap 9 után Vizsgalapok feltöltése: köv. munkanap 12 óráig Vizsgalapok beküldése TH-nak: vizsgaidőszak utolsó napjáig ?: létszám szakonként vagy kurzusonként? Létszámemelés? Plusz hely? Ki mit engedélyezhet és meddig? Ki nyúlhat bele a vizsgalapba és meddig? Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 16

Tárgyfelvétel – dékánhelyettesi utasítások Ki mit engedélyezhet és meddig Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 17

Teljesítmények Kritériumkövetelmények csak aláírás (jegy nincs) Félévközi jegy (valaha gyakorlati jegy néven, pl. minden választható tárgy) félévet elismerő aláírás (1-2. hét) + érdemjegy félévi teljesítménye alapján (legalább 2 számonkérés, előre megadott arány szerint beszámítva) nincs vizsgaidőszakban javítási lehetőség Vizsga (anno kollokvium néven), szigorlat félévet elismerő aláírás + vizsgajegy a vizsgaidőszakban Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 18

Adható értékelések Aláírás megtagadva: aláírás megtagadva (did not appear) Aláírás megadva: Kritérium követelményeknél: aláírás Félévközi jegy: aláírás + érdemjegy (1-5) Vizsga / szigorlat: aláírás + érdemjegy (1-5) vagy aláírás + njm/ig. njm (absent / justified absence) Javítóvizsga (B vizsga): csak vizsga/szigorlat esetén Ismétlő javítóvizsga (C vizsga): - // - Dékáni vizsga (D vizsga): - // - Értékemelő vizsga (javítóvizsga): - // - Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 19

Speciális kezdeményezések Pl. házi versenyek alapján megajánlott jegy… Javaslat: legyen kijelölve egy „vizsgalap”, amire az elégedettek feliratkozhatnak (ekkor ténylegesen nincs vizsgáztatás) → nem terhelik a valódi vizsgalapokat Ez nem felmentés!!!!! Kreditrendszerben nincs felmentés, hanem kreditáltatás van Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 20

kötött létszámú csoportba közvetlenül jelentkezik a hallgató Elgondolkodtató 1 Eddig: hallgatói csoportok -> kötött kötelező tárgy-felvétel Problémák: aránytalan létszámú csoportok, órarendi ütközések (főleg ismétlőknél), az ETR-ről letölthető névsorokkal variálni kell (megszűnő évfolyamok, felbomló csoportok) kreditrendszerben elvileg szabad oktató-választás van Megoldási lehetőség: BTK-s módszer: kötött létszámú csoportba közvetlenül jelentkezik a hallgató Probléma: akik nem férnek be (pedig esetleg jó tanuló, csak későn vizsgázott) esetleg „ismétlők” előnyben a rendesen haladókkal szemben meghatározandó a mindenképpen ellátandó hallgatói létszám Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 21

Lehetséges megoldás: vizsgakurzus meghirdetése Elgondolkodtató 2 Probléma: túl sok ismétlő, akik jelenleg csak a tárgy teljes lehallgatásával ismételhetnek a TVSZ szerint kötelező tárgyaknál félévente vizsgakurzus kell (kivéve: tantárgyi programban letiltva TVSZ 39. § (5)) miért hallgassák újra az anyagot (pl. költségcsökkentés, túl nagy létszámú csoportok) Lehetséges megoldás: vizsgakurzus meghirdetése nem jár be órára: csak olyannak engedélyezhető, aki már aláírást kapott (gond: ki fogja ezt figyelni?) félév elején veszi fel: kalkulálható a vizsgáztatandók létszámához Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 22

Elgondolkodtató 3 Lehallgatta pl. Élettan 1-et (aláírása megvan, elbukta a vizsgát): nem mehet tovább → egy év csúszás (30/60 pontos veszély, 360+10%-os veszély) Kérdés: felveheti-e Élettan 1-et mint vizsgakurzust párhuzamosan az Élettan 2-vel (és párhuzamosan az Élettan 1-re épülő tárgyakkal)? Először le kellene vizsgáznia Élettan 1-ből, utána vizsgázhatna a többiből. Természetesen a vizsgakurzusként való felvétel és az esetleg feleslegesen felvett ráépülő tárgy a hallgató felelőssége (3 lehetőségéből azt kockáztat, amit akar) Probléma: (technikai jellegűek) ki fogja figyelni, hogy tényleg vizsgázhat-e már a ráépülőből? mi van, ha véletlenül levizsgáztatják (szerintem oktató és hallgató felelőssége – elsősorban a hallgatóé: érvénytelen vizsga + elment egy lehetősége – a hallgató is motiválva van, hogy figyeljen) ki engedélyezi ezt érintett tárgyanként? Előny: lehet, hogy nem kell csúsznia lehet valami plusz büntit kitalálni nekik Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 23

Kreditrendszer is meg nem is Elgondolkodtató 4 Kreditrendszer is meg nem is Ami nincs: nagyon egymásra épülnek a tárgyak, kevés az esély egyéni tantervre nagyon sok a gyakorlat/szeminárium: bukás esetén az órarendben sok minden üti egymást jelenleg nincs vizsgakurzus túl kevés az elektív tárgy, az újak csak fakultatívak, sok a létszámkorlátos tárgy Ami viszont van: 30/60 kreditpontos elbocsátási szabály 3x lehet egy tárgyat felvenni, tárgyakat egyszer lehet teljesíteni meghatározott elektív/fakultatív arány (15% - 5%) 360 + 10%-os limit (de kötelező tárgy ismétlése esetén nagyon nő a felvett kreditek száma) elektív / fakultatív tárgy miatt is lehet elbocsátás (ez is tárgy) költségtérítéseseknél nagyon magas költség csúszásnál Oktatói tájékoztató 2007. március 5. A kreditrendszerről 24