Műkritika Tamás Dénes.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiáltó világ.
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Adósság. Adósság Jó hitelRossz hitel Jó hitel Egyes hitelek befektetésnek tekinthetők. Ha valaki azért vesz fel hitelt, hogy olyasmit vásároljon, ami.
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
8 Klikkelj az egérrel!.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Művészet By: Turi Krisztina.
A publicisztikai és tájékoztató műfajok
Purple Day 2011 Előadás Köszöntök mindenkit, K L-nak hívnak a EBOC alapítvány képviseletében jöttem hozzátok. Remélem nem baj, ha tegeződünk, csak a könnyebbség.
A média funkciói.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Hogyan gondolkodjunk az árakról Állnak a falak… BUDAPEST május 22.
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellet szeretnénk tudni.
Albert Einstein idézetek.
Tűnödtem… wondered: " Kik az én számítógépes barátaim ? "
“13 tanács egy életre".
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Népszerű kultúra és magaskultúra
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Albert Einstein idézetek.
“13 tanács egy életre" „13 tanács egy életre”.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Fülemüle informatika verseny
Mára ugyancsak megtépázta az idő a sárkányok létezését, mivel kizárólag mesékben bukkannak fel. A 16 század elején, az emberek elkedztek hinni a sárkányok.
13 tanács egy életre.
Gabriel Garcia Márquez: 13 jó tanács az élethez
1. Mindig legyen egy dosszié a kezedben Azok a dolgozók mindig keményen dolgoznak, vagy éppen értekezletre igyekeznek… Akinek nincs semmi a kezükben,
A napraforgó tulajdonsága: Borús id ő ben is a nap felé fordítja fejét.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
A 2. ZH eredményei.
A szakdolgozat egésze Envisioning the Thesis as a Whole Mavrák Katalin
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Ábrám Tibor Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Olvasd lassan és csendben!.
Életige október.
A SZAKDOLGOZAT.
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellet szeretnénk tudni.
Kertész Imre: Sorstalanság
Olyan furcsán alakult minden, a nagy terv nem ez volt,
SZÍVEKET GYÜJTÖK !! Mácz István:.
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
Kedves Fiam ....
Hogyan készüljünk fel a szóbeli interjúra? Milyen kérdések várhatóak?
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
A szellemi tulajdon védelme Alapinformációk március
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Olvasd lassan és csendben!
13 tanács egy életre ( munkatársi csapat épités) ( felnőttoktatás,
A tömegkommunikáció.
Énekel: Zdenka Lorencová
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Az Élet Igéje szeptember.
Bölcsességek, aforizmák
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Árvácskák és Móricz Zsigmond
Tűnődtem… " Kik az én számítógépes barátaim ? ".
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Gyakorló óra 5/12.
Tanórai szokásaim 5/14.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Filmezés alapjai, ötlet-forgatókönyv 6. témakör. A forgatókönyv játékfilmek és dokumentumfilmek írásban rögzített anyaga. Hasonló a szövegkönyv, amely.
Mitől jó egy prezentáció?
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
“13 tanács egy életre".
Németh Antal 10 Credójából
Előadás másolata:

Műkritika Tamás Dénes

Mi a műkritika? a véleményalkotó műfajcsaládba tartozik Kritika szó eredete: görög: krino – ítél, krinein – szétválaszt A kritika megítélés, bírálat, a művészet nagy alkotásaiból levont esztétikai elveket a megítélendő művekre alkalmazza. Műkritika, olyan sajtóközlemény, amely egy-egy konkrét műalkotás vagy valamely művészeti jelenség, folyamat értékelő elemzését adja.

Kinek szól a sajtókritika? I. A művésznek? Tudatosítja a művészben az általa felfedezett, becsült értéket és jelzi, melyek az alkotásnak azok az elemei, amelyek nem feleltethetők meg az általa alkalmazott kritérium rendszernek. A másik kritikusnak? Ezt sokszor rosszállóan szokták megjegyezni, de a kritikaírás szakma, ennyiben számol a szakmabeliek szempontrendszerével és véleményével. Az utókornak? A kritikus a jelennek ír, de a kritika egésze beletartozik a művészet történetébe. Egy pár év múlva már történeti forrásmunka lesz.

Kinek szól a sajtókritika? II. Mindenekelőtt az olvasónak írunk!!! A zsurnálkritikusok az olvasónak írnak. A cikkek nem művészi, tudományos szándékkal íródnak, hanem társadalmi (szerkesztőségi) megrendelésre születnek. A bíráló hivatása, egyfelől a lap olvasóinak a tájékoztatása a művészet legújabb tendenciáiról, alkotásairól, másfelől a lap által megcélzott közönség befolyásolása. A befolyásolás két dolgot foglal magában: egyrészt a kritikus a maga véleményével rá- vagy lebeszéli a művészet fogyasztóját a felkínált „árú” megvásárlására, másrészt segít az olvasónak saját véleménye kialakításában.

Műkritikák! I. A kritikát több tagból álló önálló műfajcsaládként kell érteni. Létezik irodalmi-, színház-, film-, zene- és tánc-, rádió- és tévékritika. Amelyek mindegyike külön szakértelmet igényel. A kritika osztályozásánál figyelembe kell venni a kritika jellegét és funkcióját meghatározó különbségeket.

Recenzió Recenzió: műalkotásokról szóló, esetenként nyolc-tíz soros, esetleg egyoldalas figyelemfelkeltő, a művet ismertető, tájékoztató közlemények. A recenzió – informál, tájékoztat a könyv megjelenésének tényéről, alapvető bibliográfiai adatokról. A nagyobb részt a tartalmi ismertetés tölti ki. A cselekmény vázlata mellett bekerülhet a szerző személyére, munkásságára vonatkozó információk

Hírlapi kritika A recenzióval ellentétben elemez, értékel, eligazít. Terjedelmét a lap jellege és az adott időszak sajtókonvenciói szabják meg, de belejátszik a szerkesztés vagy a kritikus értékítélete is. A terjedelmi korlátnak megvan a maga haszna: kiszorítja a kritikából a tiszteletköröket, az üresjáratokat. A tanulmány, az esszé már túllépi a kritika műfajának határait.

Hogyan írjunk kritikát? I. Erkölcsi intelmek: aki kritikus ne keresse a népszerűséget, ne írjon elfogultan, baráti érdekek által vezérelve, ne figyelje a konkurens lapokban a nagy tekintélyű bírálókat, ne akarjon mindenáron feltűnést kelteni. Legyen tisztességes: ez magába foglalja az emberi és szakmai bátorságot. A kritikus világszemléletének a vállalását, amit ki kell alakítani. Az őszinteség az fontos, de nem elég, hanem bizonyítani is kell. Ilyenkor kell alkalmazni a tudományos, esztétikai kritériumokat, nyelvezetet.

Hogyan írjunk kritikát? II. Ajánlatos a felkészülés. A kritikus szakmai kompetenciája az az alap, amire a tevékenységét kell építenie. Nem árt előadás előtt újraolvasni a megnézett darabot. Ajánlatos újraolvasni a megbírálandó mű szerzőjének előző művét, tevékenysége körüli vitákat.

Hogyan írjunk kritikát? III. Közérthetően, de igényesen írjunk. A kritikus erőpróbája, hogyan tudja kialakítani a szükséges egyensúlyt a szakszerűség és az olvasmányosság között. A közérthetőség nem abszolút mérce: mást jelent egy megyei lapban és mást egy értelmiségieknek szerkesztett hetilapban. Az olvasó általában számít új ismeretekre, korábban nem ismert tényekre, összefüggésekre. Eligazítást vár a legújabb művészeti törekvések és művekkel kapcsolatosan. Értékeli, ha a bíráló okosan magyarázza és merészen támogatja az újszerűt, és leleplezi a gyengét. A kritikusnak általában problémát jelent a tömegízlés és az elit ízlése közötti szakadék.

Hogyan írjunk kritikát? IV. Milyen legyen a kritika hangvétele? Nincs recept. A legtöbben a publicisztikai jelleget hangsúlyozzák. Világos indítatás, közérdekű dolgokról való személyes meggyőződés jellemzi. Vannak kritikusok, akik szeretik szellemességükkel elkápráztatni az olvasót, van aki higgadtan érvel. A szókimondás, a határozott és egyértelmű állásfoglalás értéknek tekintendő.

Hogyan írjunk kritikát? V. Problémát jelent ha: A kritikus túl sokat mond: elejétől végéig követi a megbírált mű cselekményét , ezáltal megfosztja az olvasót a felfedezés örömétől. Ha agyonbeszéli a produkciót. A kritikus túl sokat feltételez, és túl keveset mond: ha nem veszi figyelembe, hogy a befogadó még nem ismeri a művet, és nem létező információkra épít, ha követhetetlen fejtegetésekbe kezd.

A kritikaírás tízparancsolata - Ian Herbert I. 1. Légy őszinte. Ha valamit nem értesz, mondd ki: „Ez nem világos a számomra." 2. Ez nem egyenlő azzal, hogy feltárod a tudatlanságodat: ne mondd, hogy a Lear király rettenetes darab, hacsak nem vagy elég biztos az érvelésedben. 3. Érleld meg és fejleszd a szépre való fogékonyságodat. Néha jobb egy kritikát azzal kezdeni, hogy számba vesszük a jó dolgokat, mielőtt rátérünk a rosszra. 4. Ha rossz előadást látsz, legyen merszed azt leírni. Rövid távon talán elveszítesz néhány barátot, ám hosszú távon az őszinteséged meghozza a neked járó tiszteletet. 5. Felejtsd el az előítéleteidet. Csak mert utáltad egy társulat előző öt előadását, nem jelenti azt, hogy a hatodik ne lehetne zseniális. 6. Valld be, ha elfogult vagy valamivel. Ha soha nem szeretted a musicaleket, vagy imádod a Ray Cooney-vígjátékokat, azt nem árt tudatni az olvasóval.

A kritikaírás tízparancsolata - Ian Herbert II. 7. Az olvasóidnak írsz és nem a színházi szakmának, sem pedig az utókornak. Szórakoztatnod kell, érdeklődést kelteni, információt nyújtani és vitatkozni, csakúgy, mint mindenkinek, aki színházban dolgozik. És saját szavaiddal kell ezt tenned. 8. Legyen saját életed. Csak mert minden idődet színházban töltöd, nem jelenti azt, hogy az olvasóid is ezt teszik. Hogy értsd az ő világukat, nem veszítheted el a kapcsolatot a valósággal. Ismerned kell a politikát, irodalmat, popzenét, valóságshow-kat, szappanoperákat, filozófiát, művészetet, technológiát, tudományt, számítógépes játékokat, szupermarketeket, építészetet..., röviden szólva: mindent. 9. Soha ne köss házasságot színésszel. Ha ez mégis elkerülhetetlen, akkor legalább rövid időre kösd hozzá magad, hogy ezalatt megismerhesd a színház belső világát. 10. A kritikaírásra nincs recept. Soha nem fogod tudni, hogyan csináld. Abban a pillanatban, amikor úgy érzed, elsajátítottad a tudományát, azonnal fel is kell hagynod vele.

Mire figyeljünk a színházi kritika írásakor? (néhány szempont) A szinészi játékra (hogyan formálják meg a szerepüket a színészek) A díszletre: hogyan rendezte be a rendező a színpadot (ez öszhangban van-e a színészi játékkal) A cselekményvezetésre, hogyan kapcsolódnak a jelenetek. Milyen rendezői megoldások vannak. A darab előzetes ismeretéhez képest mit hangsúlyozott ki a rendező. A darab hangulatára, milyen benyomásokat ébreszthet a nézőben, miért? A mondanivalóra, a darab üzenetére (ha régi darabról van szó, mennyire aktuális az üzenet)

Vezérgondolat A kritikus akkor tölti be a szerepét a társadalomban és a művészeti életben, ha úgy különbözteti meg a jót és a rossztól, az értékest az értéktelentől, hogy érdeklődéssel és élvezettel olvasható írásaival az értékek befogadásának táborát növeli.

Házi feladat Kritikát írni a Hamletről, a Csíki Játékszín előadásában. Aki pótolni fog, írhat recenziót könyvről vagy más darabról kritikát.