információs rendszer Stratégiai információs rendszerek az agrárgazdaságban Előadó: Véry Zoltán
információs rendszer Kétkamarás cégirányítás Operatív kontroll Stratégiai kontroll 1 éves perspektíva MŰKÖDÉS HATÉKONYSÁG Folyamatos javítás Felelősség alapú irányítás Szervezet Teljesítmény, fedezet Termékorientáció 1 éves perspektíva MŰKÖDÉS HATÉKONYSÁG Folyamatos javítás Felelősség alapú irányítás Szervezet Teljesítmény, fedezet Termékorientáció több éves perspektíva VERSENY PIACI POZÍCIÓ Pályamód., áttörés „Empowerment” Üzleti folyamatok Hozzáadott ÉRTÉK Értéklánc orientáció több éves perspektíva VERSENY PIACI POZÍCIÓ Pályamód., áttörés „Empowerment” Üzleti folyamatok Hozzáadott ÉRTÉK Értéklánc orientáció © P- Fáma
információs rendszer Információintenzitás mátrix (Porter – Millar, 1985)
információs rendszer Stratégiai informatika Irányítási Metodika Üzleti Teória Információs Rendszer „Az információ olyan mint a víz.” (MicroStrategy) © P- Fáma
információs rendszer Néhány SiR meghatározás „Az információtechnológia felhasználása az- zal a céllal, hogy támogassa vagy alakítsa a vállalati versenystratégiát.” (Wiseman, 1980) „A versenyképesség és a stratégiai döntés- hozatal szempontjából a legfontosabb infor- mációforrások nem a belső adatokat, hanem a külvilág adatait tartalmazzák.” (P. Drucker, 1993)
információs rendszer Internet korszak ? „ Nem az Internet teremti meg az új kort, az csupán jelzi és jellemzi a mély- ben zajló robosztus folyamatokat ame- lyek során korábban ismeretlen mélységű kapcsolatok jönnek létre, technológiák, cégek, emberek, és országok között.” (Horváth Róbert, IBM)
információs rendszer Mezőgazdasági technológiakör Biotechnológia Tértechnológia Ügytechnológia IT © P- Fáma
információs rendszer Új információs rendszer ? - stratégiai szemlélet az IT / IS területen (is), - a külső kapcsolatok integrálása az IR-be, - az adatok köre és perspektívája tipikus, - támogatja és működőképessé teszi a cég üzleti stratégiáját, stratégiai irányítását, - a rendszert célja és használata teszi stra- tégiaivá, nem a neve, nem a besorolása
információs rendszer Információmenedzsment
információs rendszer Információ-felhasználás
információs rendszer És a magyar agrárgazdaság ? - versenyképesség, - fenntartható fejlődés, - minőség Stratégiai célok:
információs rendszer Nemzetközi kitekintés M. E. PorterR. S. Kaplan A. S. Grove John WardW. H. Inmon …………...
információs rendszer Gazdasági társaságok stratégiai fókuszai Alapvető képességek Kommunikációs- rendszer Pénzügyi stratégia Pénzügyi stratégia Verseny stratégia Verseny stratégia Szervezeti stratégia Szervezeti stratégia Fejlődési stratégia Fejlődési stratégia © P- Fáma
információs rendszer Teljeskörű irányítási rendszer Unikumok kreálása, A versenyképes pozíció fenntartása –A többletérték választékának és mértékének a terítése –„Making tradeoffs” Feldolgozás, elsajátítás, korrekció, válasz Operatív hatékonyság Operatív hatékonyság Stratégiai pozicionálás Stratégiai pozicionálás
információs rendszer Érték, stratégiai érték. Valaminek az a tulajdonsága, amely a társadalom és az egyén számára való fontosságát fejezi ki. Egyrészt fogyasztók, másrészt a tulajdonosok számára előállított érték.
információs rendszer Értékciklus Fogyasztó Tulajdonos Alkalmazott Állam Föld Vevő érték Tőke
információs rendszer © P- Fáma
információs rendszer Michael E. Porter:
információs rendszer John Ward:
információs rendszer Hatékony gazdálkodás (teljesítmények, költségek, fedezet, cash) A hálózati-vállalat modellje Gyorsaság Rugalmasság Minőség Üzleti Stratégia Vevő- orientáció ÜGYFELEK ERŐFORRRÁSOK Üzleti követelmények időzítés CRMERMSCM SCM=Supply Chain Management, ERM=Enterprise Recources Manage, CRM=Customer Relationship Management IT/ IS stratégia Értékteremtő folyamatok Online elérhetőség © P- Fáma
információs rendszer ERM Logisztika Szerviz, Support Pénzügyek BSC SCM CRM ERM.SiS (Szállítók,..) (Vevők,..) (Stratégák,..) Infrastrukúra © P- Fáma
információs rendszer Teljes ügyfélérték Idő Ügyfél- érték
információs rendszer Az ügyfélkapcsolat menedzsment Ügyfél Pre-Sales Kapcsolatkezelés Post-Sales Marketing Értékesítés Ügyfél- szolgálat Call Center Ügyfélszolgálat Zöld szám Termékmarketing Telemarketing Direkt ért., Indirekt ért., Telefonos ért. ( © IFUA Horváth & Partner )
információs rendszer
információs rendszer Balanced Scorecard információk Pénzügy HÉ / vevők HÉ / alkalmazottak Új vevő árb./ árbev. Eladás növekedés Fejlődés, tanulás Képzési költség / alkalmazottak Fejlesztési költség / adm. Költs. Képzési költségek / IT eszk.ért. Üzleti folyamatok IT költségek / alkalmazottak IT eszközök állományváltozása Hibázások többletköltségei Vevők Vevőelégedettségi index Eltávozott vevők száma Átl. vevőkapcs. időtartam Jövőkép, Stratégia Forrás: Kaplan / Norton
információs rendszer Csillag-sémájú szervezet © Tulajdonosi kör Alapvető képességek Tej üzletág Hús üzletág Bor üzletág © P-Fáma
információs rendszer
információs rendszer Stratégiák az információs korban Belharc ? Dzsudó stratégia ? - Törj be olyan területekre, ahol még nem alakult ki a verseny. - Térj ki közvetlen támadás esetén a nálad erősebbek elől. - Használj áttételt, amelynek se- gítségével ellenfeleid súlyát, e- rejét és lendületét ellenük ford. 1. Gyors mozgás 2. Rugalmasság 3. A társ lendületének erejének a kihaszálása
információs rendszer Stratégiai mutatók Marketing Értékesítés Beszállítás Vevőgondozás Ügyfélszolgálat OLAP eszközök alkalmazása © P- Fáma
információs rendszer Adatraktár építés és kezelés ADAT BEGYŰJTÉS ÉRTELMEZÉS INFORMÁCIÓ VIZUALIZÁLÁS ELOSZTÁS RAKTÁR © P- Fáma
információs rendszer Kérdések ?