Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dzsúdó-stratégia - a verseny dinamikája az internet - korszakban Dzsúdó-stratégia - a verseny dinamikája az internet - korszakban Stratégiai menedzsment.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dzsúdó-stratégia - a verseny dinamikája az internet - korszakban Dzsúdó-stratégia - a verseny dinamikája az internet - korszakban Stratégiai menedzsment."— Előadás másolata:

1 Dzsúdó-stratégia - a verseny dinamikája az internet - korszakban Dzsúdó-stratégia - a verseny dinamikája az internet - korszakban Stratégiai menedzsment 2006. február 20. Grozdics Anita - Ötvös Katalin - Soós Eszter

2 2 A dzsúdó stratégia Versenystratégia három alapelve 1.Gyors mozgás 2.Rugalmasság 3.Ellenfél erejének és lendületének kihasználása Dávid és Góliát háborúja

3 3 Netscape kontra Microsoft 1994. ápr.: Clark és Andreessen megalapítja a Netscape-et 1994. dec.: Netscape Navigator 1.0 forgalombahozatala 1995. dec.: részvénykibocsátás – vállalat értéke 7 milliárd $ Böngészőfejlesztő → Szoftvergyártó nagyvállalat 1996: 90%-os piaci részesedés → BÖNGÉSZŐ HÁBORÚ 1997: 50%-ra csökkenő részesedés OK: 1995-ben Microsoft belép az internet- technológiák piacára Explorert integrálja a Windows rendszerekbe

4 4 Környezet és szervezet illeszkedése ‘60-as évek: szervezetelméleti kutatások középpontjában környezet, stratégia és struktúra illeszkedése áll Környezet: „Szabad” internet-piac Stratégia: Dzsúdó a versenymentes piacon Szervezet (struktúra, kultúra, vezetési stílus, stb.): Rugalmas, kisebb, innovatív

5 5 Az első alapelv: Kerüld a közelharcot! Törj be olyan piacra, ahol még nem alakult ki verseny! 1. Új termék:  Egyfunkciójú böngésző Netscape Navigator 1.0 2. Új árképzési modell:  Innovatív árazás – „ingyenes, de mégsem” 3. Új tesztelési és disztribúciós modell:  Tesztelés és értékesítés a világhálón Gyors mozgás ≠ stratégia és minőség hiánya ≠ állandó mozgás

6 6 2. Alapelv Légy rugalmas és közvetlen támadás esetén térj ki a nálad erősebbek elől  Meglepetésszerű támadás  Taktikai visszavonulás felismerése Netscape sikerei: •Apró taktikai változtatások kivitelezése versenybe szállás a tartalomszolgáltatók területén

7 7 Netscape kezdeti kudarcai : •Gyengeségek kihasználása helyett közelharc az ellenséggel •Minden forrás felhasználása •Üzletek elvesztése Lehetőségei: 1.Szövetségesek gyűjtése( AOL) erősebb védelem Ennek hiányában Microsoft kiüti a „ nyeregből”

8 8 2.Microsoft internetes eszközeinek továbbfejlesztése „ Csak” 1996 októberében Microsoft sikerei: •Stratégiai rugalmasságát demonstrálva elismeri a Netscape eddigi munkáját •Átveszi a versenytárs újításait •Feláldozza a MSN-t 1996 megsemmisítő csapás a Netscapre

9 9 3. Alapelv Használj áttételt, amely segítségével ellenfeleid súlyát és erejét ellenük fordíthatod  Gyorsaság és rugalmasság: •Időt nyerhetünk •Kezdeti előnyök kihasználása  Ellenfél mozgásképtelenné tétele  Majd kegyelemdöfés  Ellenfél erejének felhasználása

10 10 Netscape támadási lehetőségei: 1.Régebbi Microsoft termékek • IE nem kompatibilis a régi operációs rendszerekkel Netscape Navigator az első ilyen böngésző 2.Heterogén számítástechnikai környezet •Alternatív számítástechnikai eszközök terjedése

11 11 3.Microsoft védett technológiájának kihasználása 2 stratégiai lépés: •„nyílt, de mégsem nyílt” stratégia Netscape minden újítást hozzáférhetővé tett •„használjuk az Internetet áttételként” forráskód közzététele világ legnagyobb virtuális kutató és fejlesztő szervezete

12 Mit nem szabad? • Ne hagyd, hogy a mozgás és a rugalmasság öncélúvá váljon!

13 13 •Ne ingereld az ellenfeled, amikor az ő erejét akarod a saját javadra fordítani! Mit nem szabad?

14 14 Mit nem szabad? •Sose feledd, hogy a dzsúdó-stratégiát ellened is használhatják!

15 15 Verseny az internet korszakában •Folyamatos új ötletek •Versenyhelyzet gyorsan változik •Hagyományostól eltérő vállalatszervezés •Új szolgáltatások, termékek •Azonnal hozzáférhető •Néhány korábbi stratégia továbbélése

16 16

17 17 Piaci tükör

18 18

19 19 Internetes „múlt” •E-mail „feltalálása”? •@ jel használata? •: ) és : ( hangulatjelek? •Első betárcsázós internet? •World Wide Web? •Magyarország csatlakozása? •„Szörfözni a neten”? •Online pizza rendelés? ’71: Ray Tomlinson ’72: e-mailek címében ‘79: hírcsoport e-mailben McKenzie ’90: world.std.com jelenti be ‘91: CERN (európai atomfizikai intézet) Internet alkotóeleme: adatok grafikus felületen kezelése ‘91: NSFNET-en keresztül ‘92: Jean Armour Polly Surfing the Internet című tudományos munkája ‘94: Pizza Hut

20 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Dzsúdó-stratégia - a verseny dinamikája az internet - korszakban Dzsúdó-stratégia - a verseny dinamikája az internet - korszakban Stratégiai menedzsment."

Hasonló előadás


Google Hirdetések