Komplex illúziók, illúziók a művészetben Vizuális illúziók Komplex illúziók, illúziók a művészetben vizualisilluziokurzus@gmail.com BME Kognitív Tudományi Tanszék
Óravázlat Mélységészlelés, perspektíva Mozgás, szem, retina Művészek
Mélységészlelés, perspektíva
https://www.youtube.com/watch?v=PhRbsaSMMVU
Shephard asztal Megfigyelések Magyarázat alapjai A függőleges asztallap keskenyebbnek látszik Magyarázat alapjai a 3Dimenziós tárgyak felületeit nem úgy interpretáljuk, mint a 2Dimenziós formákat a perspektíva által nyújtott információkat is belekalkuláljuk az „asztallap” méretével kapcsolatos számításainkba/becsléseinkbe Való életben nem lennének ugyanakkorák Michael Bach’s comments (http://www.michaelbach.de/ot/sze_shepardTables/index.html): The two table tops certainly do not look alike! This phenomenon plays on the interchange of 2- and 3-dimensional interpretation of the figure. If the figure depicted a real-world scene, the real tables certainly would have a different shape. Roger N. Shepard originated a number of beautiful illusions, which he drew himself, many of which are now “floating around the internet” without proper attribution (e.g., the elephant with the impossible feet), his “Terror Subterra” is also in the present collection. He also invented the “ever rising scale” auditory illusion. The original of the present illusion is called “Turning the Tables”. Source Shepard RN (1981) Psychological complementarity. In: Kubovy M & Pomerantz JR (eds) Perceptual organization. 279–342. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Shepard RN (1990) Mind Sights: Original Visual Illusions, Ambiguities, and other Anomalies, New York: WH Freeman and Company
Lehetetlen háromszög (R. Shepard) Megfigyelések lokálisan „jó” szögek, párhuzamos élek csak hosszabb (elemzőbb megfigyelés) után válik világossá, hogy valóságban lehetetlen ilyen tárgy Magyarázat alapjai 3D-snek tűnik, úgy próbálja rekonstruálni Össze nem illő jegyek, információk (pl. mélység) Ismerjük a megoldást és mégis (nincs jó ellenőrző eljárás) Arcnál: szem, száj, orr arc (fusiform arc terület) Michael Bach’s comments (http://www.michaelbach.de/ot/cog_imposs1/index.html): Our brain reconstructs an internal 3-dimensional world model from the flat retinal image. The oldest –known to me– example of an impossible scene: “Madonna and Child ~ Adoration of the Magi” from the Pericope of Henry II around 1025. The impossible architecture in that painting, however, seems not purposefully to me, in contrast to Hogarth’s ‘Frontispiece’. Often the first impossible object is attributed to Reutersvard (a design for a Swedish stamp), however Albers and Hogarth were clearly earlier. After the Penroses formally described the phenomenon, examples abound, beautifully drawn for instance by Escher. Sources Oscar Reutersvard (1934) “Opus 1” William Hogarth (1754) ‘Frontispiece’: Satire on False Perspective Josef Albers (1931) “Falsch gewickelt” Magritte (1965) “Carte blanche” Penrose & Penrose. Impossible objects: A special type of illusion. Brit J Psychol 1958;49–31 M. C. Escher (1960) “Belvedere” or “Ascending and descending” (Lego version for the latter) More on perspective: Chris Tyler
M. C. Escher
M. C. Escher
Perspektíva a művészetben
Perspektíva a részletekben Hans Holbein
Ramon Bruin
Patrick Hughes – Reverspective
https://www.youtube.com/watch?v=Dmq9gdtGErk https://www.youtube.com/watch?v=275_rNJN1tI
https://www.youtube.com/watch?v=OHuStlT1RM8
Kulturális különbségek térérzékelésben Hudson Ismerős méret támpontja Átfedés támpontja Perspektíva támpontja Egyes kultúráknál nehezen érzik a mélységet
Kulturális különbségek elbeszélései Dr Laws: nem ismeri fel az állatot, csak ha elmagyarázzák, mit kéne látnia Fraser (1932): profilkép és valóság (~ókori ábrázolás) Loyd (1904): az elefánt kivetített képe és az ijedt tömeg Nem látják a családtagokat, tárgyakat Forge(1970): gyerekek könnyebben felismerik, de ők is sokat foglalkoznak vele előtte
Kulturális különbségek Újdonság? Fényképen nem ismerik fel valójában igen Orvostanhallgatók és röntgenképek Munkások új alak-háttér elkülönítési (emocionális stressz!) USA gyerekek elmosódott kép + eszközök képe és a használatuk (!) Zambiai nők modell és kép párosítás
Kulturális különbségek Ponzo-illúzió USA: minél több támpont, annál nagyobb illúzió Guami: gyengébb illúzióhatás Ökológia
Mozgás, szem, retina
https://www.youtube.com/watch?v=Hfrb94mKCJw
Mozgás indukálta vakság Megfigyelések Sárga pontok eltűnnek (az idő ~40%-ában) Bal felső gyakrabban Nagyon lassú, nagyon nagy esetén is (http://www.michaelbach.de/ot/mot-mib/index.html) Magyarázat alapjai Agy (valamiért) figyelmen kívül hagy dolgokat 1. valójában adaptáció, a mozgás csak felgyorsítja cáfolták (nem mozdulatlan a szem) 2. a maszk (dorzális vizuális rendszer - hol) és a cél (ventrális vizuális rendszer – mi) máshol van reprezentálva az agyban spontán figyelmi váltás dominancia miatt (Donner és mtsai, 2008) 3. „motion streaks”: a vizuális információt időben dolgozzuk fel mozgásos információt néha el kell nyomni (Wallis és Arnold, 2009) This is assumed to occur via adaptation. It is possible that the moving mask in MIB alters or reduces fixational eye movements causing image stabilization. However, a careful investigation revealed that this is not so (Bonneh et al., 2010) We conclude that awareness of the target is tightly linked to the strength of its representation in ventral visual cortex, and that the mask representation in dorsal visual cortex plays a crucial role in the spontaneous suppression of the target representation during MIB. We have linked MIB to a process that suppresses motion streak perception by showing that MIB is enhanced at the trailing edges of movement and that MIB is sharply reduced at equiluminance. Furthermore, we have shown that motion streak suppression also fails at equiluminance. Previous data from our lab [20] has shown that MIB has a comparable temporal sensitivity to the spiking rates of V1 cells as they respond to motion streaks [11]. Taken together, these observations suggest that MIB is driven, at least in part, by a mechanism that helps to suppress motion streaks from awareness and, thereby, to facilitate the clear perception of moving form in daily life.
Kávézófal illúzió Megfigyelések Magyarázat alapjai Elcsúszott vonalak és élek Valójában a vonalak párhuzamosak, a négyzetek szabályosak és azonos méretűek Magyarázat alapjai Retinális és komplex kérgi feldolgozás Retina „on-off” sejtek átlós vonalak Vonalak: irányérzékenény sejtek a striatális kéregben újraértelmezik a vonalakat egy hosszú, amik dőlnek az átlók irányában Michael Bach (http://www.michaelbach.de/ot/ang_cafewall/index.html) What to observe. Above, the tiles are moving left and right in alternating rows. In the ‘half-shifted condition’, the ‘mortar lines’ (the horizontal lines between the tiles) appear to slope alternately upward and downward. This gives the impression that the tiles are wedge-shaped. As seen when the tiles align or make up a chequerboard, the lines are actually parallel, and all tiles are perfectly square and of the same size. So during the movement, the illusion “comes and goes”. Origin. The Café Wall Illusion was first reported by Richard L. Gregory and Priscilla Heard in 1979. A member of Gregory’s lab had noticed that the front of a café (St Michael's Hill, Bristol, England) had been adorned with black and white ceramic tiles. The mortar between adjacent rows of tiles was visually apparent, and the black/white pattern was offset by half a tile width in alternating rows. Comment. This illusion demonstrates the effect of some simple image processing occurring at the retina combined with some complex processing in the cortical cells of the striate cortex. The incoming image is first filtered by the centre-surround operator of the retina. The apparent tilt of the mortar lines is caused by orientation-sensitive simple cells in the striate cortex. The cells interact with one another to interpret the diagonal bands produced by the retina as a single continuous line, tilted in the direction of the diagonal bands. Sources Gregory RL & Heard P (1979) Border locking and the Café Wall illusion. Perception 8:365–380 on-line, reprint (PDF) Lulich DP & Stevens KA (1989) Differential contributions of circular and elongated spatial filters to the Café Wall illusion. Biol Cybernetics 61:427–435 Nice Java Applet at <www.cs.ubc.ca/nest/imager/contributions/flinn/Illusions/CW/cw.html> For an explanatory text see Brain Connection
Op art B.Riley: Fall (1963)
Cataract 3, Bridget Riley, 1967
Op art Megfigyelések Magyarázat alapjai Élénk mozgás érzete periodikusan sokszor ismétlődő mintázat a „normálistól” eltérő szakkád-mintázat
Szakkádok A szakkádok gyors hirtelen szemmozgások, amikor mozdulatlan tárgy megfigyelésekor vagy olvasásnál tekintetünk egyik fikszációs pontról a másikra ugrik. Az információ-felvétel a szakkádok közötti szünetben történik. A szakkádok ideje alatt az érzékelés küszöbe emelkedik,s az információfelvétel szünetel.
Szakkádok A szakkádok gyors hirtelen szemmozgások, amikor mozdulatlan tárgy megfigyelésekor vagy olvasásnál tekintetünk egyik fikszációs pontról a másikra ugrik. Az információ-felvétel a szakkádok közötti szünetben történik. A szakkádok ideje alatt az érzékelés küszöbe emelkedik,s az információfelvétel szünetel.
Szakkádok
Szakkádok
Mikroszakkádok Jellemzően hosszabb fixáció során fordulnak elő, (nem csak humánspecifikus: foveális látással rendelkező állatoknál is) A mikroszakkádok amplitúdója 2-120 szögperc között változik Miért kell? Stabilizált képek eltűnhetnek akár pár másodperc után is (ld. Utóhatások óra)– szóval a szem, így a retina kiselmozdulása ezt megelőzheti
Kísérletes igazolás (Troncoso et al., 2008) A kísérleti személyeknek jelezniük kellett egy gombnyomással,amikor szubjektívan mozgást éltek meg a képen Felvételek készültek a szemmozgásokról (500/sec) Erős korreláció az illúzió erőőssége(mozgás érzete gyakoriság) és a szemmozgás gyakorisága között Enigma, Isia Leviant, 1981.
A. Kitaoka
A. Kitaoka
A. Kitaoka
A. Kitaoka
A. Kitaoka
Kitaoka illúziók Megfigyelések Magyarázat alapjai forgó mozgás észlelhető hosszabb fixáció esetén eltűnik a hatás Hullámzó mozgás Fontos a kontraszt! Magyarázat alapjai 1. „resetting” (szemmozgás, pislogás) 2. időben máshogy dolgozza fel a luminanciát (nagyobb kontraszt gyorsabb) 3. idői-téri integráció a perifériás látásban Michal Bach (http://www.michaelbach.de/ot/mot_rotsnake/index.html) on Kitaoka Background – In the image above the strong (and beautiful) rotation of the “wheels” occurs in relation to eye movements. On steady fixation the effect vanishes. For an explanatory hypothesis, view the animation on the right. You may wish to press the ‘Stop’ button after a while … it gets on one’s nerves ;-). See also Backus & Oruc 2004 for their explanation. What to observe Even when fixating steadily, illusory motion occurs on appearance/ disappearance Illusion does not depend on colour Rotation direction depends on the polarity of the luminance steps (I arranged these to evoke a “gearbox effect” here, by mirroring the images appropriately) Strength of illusion depends strongly on background luminance. The background luminance slowly ramps from 0% to 100% automatically, or you can use the slider. The illusionary rotation is strongest for 50% gray (exact value will depend on your monitor ‘gamma’). Comment As Kitaoka & Ashida (2003) describe, asymmetric luminance steps are required. Presumably appearance of these triggers motion detectors (as in the animation on the right). I assume that the actual mechanism is quite similar to the “Rotating Spokes” illusion, where asymmetric luminance steps occur as well. Gregory & Heard (1983) were the first to describe that asymmetric luminance steps cause illusory movement. Sources Backus & Oruc 2004 VSS presentation abstract + background material Kitaoka A, Ashida H (2003) Phenomenal characteristics of the peripheral drift illusion. VISION 15:261–262 Gregory RL, Heard PF (1983) Visual dissociations of movement, position, and stereo depth: Some phenomenal phenomena. Quarterly Journal of Experimental Psychology 35A:217–237
Claude Monet
A pointilizmus Pointilizmus: a palettán történő színkeverést az optikai keveréssel váltották fel, amelynél az egymás mellé helyezett színpöttyökből alakul ki a kép Magyarázat –Az emberi szem felbontóképessége átlagos körülmények között durván 1 szögperc, igen jó megvilágításnál 0,5 szögperc körüli (központi látásra vonatkozó adat). A retina éleslátásnak megfelelő, kb. 1 mm átmérőjű körzetében (fovea) gyakorlatilag csak csapok vannak. A csapok középpontjai közötti távolság 2-2,5 m. Mivel a szem ekvivalens fókusztávolsága kb. 1/58 m=1,72 cm, a 2,5 m csap-távolság pontosan 0,5 szögperc látószög különbséget ad. Ez azt jelenti, hogy a látásélességet valóban a receptorok geometriai kiterjedése határozza meg. Ami egy feldolgozandó egységbe esik – az kiátlagolódik
Egy retinális ganglionsejt receptiv mezeje Festék pontok Receptorokra eső kép Látásérzet c c c c
Pointilizmus - másként: Vic Muniz A kép kis pontjait szines magazinokból tépkedett kis fecni alkotják Pictures of Magazine Series Joao I
Vic Muniz
Vic Muniz Self Portrait as a Drowned Man, after Hippolyte Bayard, 1870
Portrait of Abraham Lincoln
Hibrid képek
Eredeti kép Magas téri frekvanciára szűrt Alacsony téri frekvanciára szűrt
Mérges/Mosolygós
Hibrid képek Egymásra helyezett képek A két kép más-más téri frekvenciára van szűrve A képhez közelitve illetve tőle távolodva egyik majd a másik kép (jelen esetben arc) válik dominánssá Látásban lévő frekvencia-hangsúlyok
A Margaret Thatcher illúzió Megfigyelések Fejjel lefelé fordított, eltorzított arc első látásra ‘normálisnak’ tűnik Magyarázat alapjai Fusifrom Face Area (FFA) Ha fordított nincs meg a specifikus gyors feldolgozás különbség kevésbé észrevehető Biológiai mozgásnál is megfigyelhető az alapelv FFA Preferred Nonprefer.
Művészek
Salvador Dali Slave Market with the Disappearing Bust of Voltaire
Vasarelly
Octavio Ocampo „metamorfikus” stílus El Quijote de la Mancha
Octavio Ocampo Calvary
Octavio Ocampo Marlena
Octavio Ocampo Hány fej látható a képen? A tábornok családja
Sandro del Prete ~Escher, más hangulat és stílus
Sandro del Prete
Sandro del Prete
Sandro del Prete
SANDRO DEL PRETE Message of Love from the Dolphins Felnőtt szemlélők ölelkező párt vs. Gyermek nézők delfineket látnak
Rob Gonsalves Here Comes The Flood
Rob Gonsalves High Park Pickets
Rob Gonsalves High Park Pickets
Rob Gonsalves On the Upswing
Shigeo Fukuda Duett c. szobor
Shigeo Fukuda Mit látsz a tükörben?
Árnyékszobrok
Árnyékszobrok 848 kanál, villa, kés összehegesztve Milyen árnyékot vethet ez a „kavalkád”???
Árnyékszobrok
Leandro Erlich
Julian Beever
Edgar Mueller
Erik Johansson
Damien Gilley
Damien Gilley
Felice Varini
Felice Varini
Kortárs művészek, akik vizuális illúziókra támaszkodnak a műveikben: http://www.pastemagazine.com/blogs/lists/2013/09/look-twice-10-artists-who-specialize-in-optical-illusion.html?a=1