KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A vezetéstudomány fejlődése, klasszikus iskolák 70. lecke
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE Ókori birodalmak az állam, a hadsereg, a munkavégzés, írásbeliség?
Középkor az egyház szervezete Újkor szervezetek szintjei
1911: F.W. Taylor Principles of Scientific Management
Az önálló tudományág fejlődés fázisai Tapasztalat ismeret elmélet tan, iskola irányzat tudomány Taylor, 1911. 1950.
Az amerikai fejlődés sajátosságai lehetőségek szakképzetlenség a tulajdonosi és a vezetői réteg szétválása a vezetés önálló szakma
Az európai fejlődés sajátosságai szakképzettség szerves fejlődés a tulajdonos és a vezetői réteg nem válik szét a vezetés nem szakma
Klasszikus vezetési iskola (1880-1920) Tudományos vezetés F.W. Taylor Igazgatástan H. Tayol Bürokrácia elmélet M. Wéber („Fordizmus”: Galamb József)
Taylorizmus (scientific management) munkatanulmányozás mozdulat elemzés betanítás teljesítmény bérezés: accord bérezés, bónus „homo oeconomicus” normás, meós, technológus, karbantartó természetes és szisztematikus lustaság
Fayolizmus (igazgatástan) „Ipari és általános vezetés” rend, fegyelem hierarchia autokratikus vezetés a munkaerő állomány stabilitása paternalizmus Fayoli funkciók: tervezés – szervezés –parancsolás – koordinálás - ellenőrzés
Wéberizmus (bürokrácia elmélet) „Gazdaság és társadalom” stabilitás: nincs meglepetés, változás szakképzettség: technokraták, bürokraták szabályok: szakszerűség aktaszerűség: írásbeliség kiszámíthatóság: kapcsolatok szenvedélyek, érzelmek nélkül védelmet nyújt az egyéni és társadalmi önkény ellen
Köszönöm a figyelmet!