Dr. Székely Mózes elnök, Felsőoktatási Tervezési Testület 2014. június 26., Budapest Magyar Rektori Konferencia ülése Mítoszok és valóság - felsőoktatás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

A magyar felsőoktatás.
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Az OH TÁMOP fejlesztései
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási.
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
NyitólapEszközökIgényekProblémákKövetkeztetések Kik?Mit?Mivel?Hogyan? A felmérés 1. Mobilhasználat 2. Internethasználat 3. Oktatás korszerűsítése Az m-Learninget.
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Képzési lehetőségek a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala szervezésében
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola I. alprogram: Társadalmi.
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
TDM Szakmai Nap november 21.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
INFOTÁRS A Társadalomtudományi és Informatikai Kar közös projektje.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
A fejlesztés hatása a szervezetre
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
Agria Media Eger, október
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
VERSENYKÉPES NYÍREGYHÁZI FŐISKOLA. ADATOK A projekt megvalósításának időtartama: A projekt összköltsége: Ft. A támogatás.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Széchenyi István Egyetem, Győr
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
A regionális tudomány társadalmasítása Kedvezményezett: MTA Regionális Kutatások Központja.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
1 A K-21 bemutatkozik 3. csoport: Kulcsfontosságú célcsoportok EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
Együtt? Egymásért. Hagyományok és kihívások III. szakmai nap az Egyetemi Könyvtárban Budapest, március 05.Készítette: Pór Dorottya, osztályvezető.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Kovács László Nemzeti Közszolgálati Egyetem
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
KMOP-4.2.1/B „Interdiszciplináris, innovatív kutatási irányok és az ipari kooperáció infrastrukturális hátterének fejlesztése, valamint új.
Kutató- és kiváló egyetemek Magyarországon - Konferencia a kutatási kiválóság jövőjéről ELTE, június 22. Prof. Dr. Patkó Gyula rektor MISKOLCI EGYETEM.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Kommunikáció a felsőoktatásban Rós László PTE BTK, április 14.
Líceum a természettudományért TIOP A projekt célja Eszterházy hagyaték: a tudás elérhetőségéhez korszerű feltételek A természettudományos oktatás.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
(Pannon.Elemző Iroda, Hétfa Kutatóintézet)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Előadás másolata:

dr. Székely Mózes elnök, Felsőoktatási Tervezési Testület június 26., Budapest Magyar Rektori Konferencia ülése Mítoszok és valóság - felsőoktatás és tudomány a tények tükrében -

Felsőoktatási fejlesztéspolitikai és szakpolitikai elemzések az ESZA tervezések fejlesztése érdekében TÁMOP /K * Kutatási alprogramok Országos és regionális reprezentatív vizsgálatok a képzésekkel és a tudománnyal kapcsolatos attitűdökről Felsőoktatási informatikai és hallgatói szolgáltatási területek, a hallgatók képzésben való részvételét támogató rendszerek felmérése Képzési szerkezet vizsgálata, képzési fejlesztési irányok meghatározása, hallgatói kereslet- és hallgatói vonzáskörzet elemzések Felsőoktatási elektronikus tananyagok minőségi elemzése Felsőoktatási tudástérkép és K+F, valamint IKT fejlesztés lehetőségeinek vizsgálata * A projekt megvalósítója az Oktatási Hivatal Projektigazgatósága volt.

Mítosz: A lakosság nem támogatja a „röghöz kötést” Az „Aki diplomát szerzett állami finanszírozással, annak legyen kötelező ugyanannyi vagy hosszabb ideig Magyarországon dolgozni” állítással való egyetértés a lakosság körében (a válaszok százalékos megoszlása 1500 fős országos reprezentatív mintán)

Mítosz: A lakosság szerint a diplomások között magas a munkanélküliek aránya „A diplomások között magas a munkanélküliek aránya” állítással való egyetértés a lakosság körében (a válaszok százalékos megoszlása 1500 fős országos reprezentatív mintán)

A munkanélküliek számának változása között (ezer fő) Adatok: KSH

Mítosz: A lakosság szerint a magyar egyetemek minősége gyengébb, mint a „nyugatiaké” „A magyarországi egyetemek minősége, az ott szerzett tudás gyengébb, minta nyugat-európai egyetemeké.” állítással való egyetértés a lakosság körében (a válaszok százalékos megoszlása 1500 fős országos reprezentatív mintán)

Mítosz: A lakosság szerint az anyagi helyzet nem befolyásolja a bejutást az egyetemre A „Rossz anyagi helyzetű családból nem lehet bejutni egyetemre, főiskolára” állítással való egyetértés a lakosság körében (a válaszok százalékos megoszlása 1500 fős országos reprezentatív mintán)

Mítosz: A lakosság szerint az állam túl sokat költ a felsőoktatásra „Az állam túl sokat költ a felsőoktatásra” állítással való egyetértés a lakosság körében (a válaszok százalékos megoszlása 1500 fős országos reprezentatív mintán)

Mítosz: A lakosság szerint a felsőoktatás nem javítja az ország nemzetközi megítélését A „Magyarország hírnevét a felsőoktatás javítja a világban” állítással való egyetértés a lakosság körében (a válaszok százalékos megoszlása 1500 fős országos reprezentatív mintán)

Mítosz: A lakosság szerint a diplomások ne keressenek többet másoknál Az „Egy diplomásnak jelentősen többet kellene keresnie, mint egy alacsonyabb képzettséggel rendelkezőknek” állítással való egyetértés a lakosság körében (a válaszok százalékos megoszlása 1500 fős országos reprezentatív mintán)

Mítosz: A lakosság szerint könnyű bejutni a felsőoktatásba A „Mit gondol, mennyire nehéz ma Mo-n egyetemre, főiskolára bejutni?” kérdésre adott válaszok százalékos megoszlása a lakosság körében (1500 fős országos reprezentatív mintán)

Mítosz: Egy kis főiskola is lehet országos jelentőségű Az EJF-re 2013-ban felvettek területi eloszlása (adatok: Educatio) Az NYF-re 2013-ban felvettek területi eloszlása (adatok: Educatio)

Az EJF vonzáskörzetének változása

Mítosz: Valójában minden szak ugyanolyan

Mítosz: A TÁMOP projektekből sok ezer e-learning tananyag készült Valóság: digitális tartalom ≠ e-learning tananyag.  a tananyagok kétharmada statikus, modern e-learning lehetőségeket alig biztosító formában készült (doc, pdf)  a maradék egyharmad (SCORM)… o 67%-a ötnél kevesebb ábrát, képet tartalmaz o 77%-a nem tartalmaz multimédiát (hang, animáció, videó) o 82%-a ötnél kevesebb dinamikus tesztkérdést tartalmaz

Mítosz: Az e-learning rendszer modernizálja az oktatási folyamatokat Valóság: az e-learning rendszer egy keret, ami koncepció és tartalom nélkül nem változtat semmin.  miközben a művészeti képzéseket leszámítva szinte mindenhol található e- learning rendszer, a gyakorlati felhasználási mód a fájlfeltöltés és üzenetküldés E-learning rendszer kiegészítő funkcióinak használata (oktatók) Megosztott digitális tartalmak gyakorisága

Mítosz: A hallgatói szolgáltatások legfontosabb célja a tanulás támogatása A fejlesztési törekvések céljai között a „középmezőnybe” sorolódik. Fejlesztési célokElsődlegesMásodlagosElsődleges alterület Új szolgáltatások bevezetése79 Hallgatói élet, Toborzás, Nemzetközi hallgatói, Speciális hallgatói, Minőségbiztosítás, Sport, Alumni Meglévő szolgáltatás(ok) színvonalasabbá tétele 58 Toborzás, Állásközvetítés, Lakhatás, Speciális hallgatói, Sport Hatékonyabbá tétel IKT fejlesztéssel58 Könyvtár, Gyakornoki program, Állásközvetítés, Juttatások, Minőségbiztosítás Meglévő szolgáltatás(ok) kapacitás bővítése 44 Gyakornoki program, Integráció, Állásközvetítés, Nemzetközi hallgatói Tanulmányi teljesítmény növelésének segítése 37 Tehetséggondozás, Integráció, Speciális hallgatói Személyi juttatások bevezetése, bővítése23 Tehetséggondozás, Költségtérítés Lemorzsolódás csökkentése20 Integráció, Költségtérítés Hozzáférés megkönnyítése14 Könyvtár Piaci források becsatornázása09

Az oktatás színvonalát segítő szolgáltatások a leginkább fejlesztett területek és a legkevésbé fejlesztettek közt is előfordulnak. Beavatkozá sok száma % % Külföldi hallgatók szolgáltatásai7314%Hallgatói juttatások, támogatások204% Egyetemi élet5812% Lakhatással, kollégiumi elhelyezéssel kapcsolatos szolgáltatások 194% Tehetséggondozás459% Speciális igényű hallgatói csoportoknak nyújtott szolgáltatások 173% Tanulmányok előtti szolgáltatások408%Szakmai lehetőségek közvetítése173% Alumni szolgáltatások388%Gyakornoki programok102% Sport szolgáltatások357%Külföldi ösztöndíjjak82% Karriertanácsadás326%Költségtérítések támogatása41% Könyvtár, jegyzet szolgáltatások306% Képzések és képzési szintek közötti átjárást és eligazodást segítő szolgáltatások 31% Hallgatói integrációt segítő szolgáltatások 286% Összesen504100% Minőségbiztosítás275%

Népszerű mítoszok a magyar felsőoktatási kutatás-fejlesztésről

1. mítosz: Ismerjük a hazai kutatás-fejlesztést és annak eredményeit Az országban nem áll rendelkezésre átfogó K+F indikátorrendszer és a trendvizsgálatokhoz szükséges kapcsolódó idősorok  az általunk javasolt indikátorrendszer 130 elemből áll  ebből kulcsindikátor 41 db  a 41 indikátor 2/3-hoz - nehézségek árán - legalább egy adat kinyerhető  a legjobban adatolt a ráfordítások területe (80%)

2. mítosz: Egy tudós/intézmény vagy alapkutatásokkal vagy alkalmazott kutatásokkal foglalkozik Egy kontinuum ellentétes végpontjai A valóságban pedig (Stokes, 1997)

3. mítosz: A régióban kiemelkedő a teljesítményünk Kampis et al., 2011; MTA Beszámoló

4. mítosz: A műszaki és természettudományok elvesztették népszerűségüket Milyen tudományterület érdekli? % (N=1500, lakossági)

Köszönöm a figyelmet! Dr. Székely Mózes 30/