közlekedési zaj mérése/ számítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

Zaj és rezgés elleni védelem
Szakértői állásfoglalás a hatásterület és háttérterhelés meghatározásáról MÁRKUS MIKLÓS zaj- és rezgésvédelmi szakértő.
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Útépítéshez kapcsolódó zajvédelmi előírások és követelmények
Levegőminőség. Terhelés minden olyan anyag és E, ami többletként adódik a természetes állapothoz Csoportosítás - méret/halmazállapot (ülepedő por, korom;
Az új épületenergetikai szabályozás
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Felvonók méretezése Összhang az épülettel Hlatky Endre.
különböző megjelenési formái és alkalmazási területei
Közlekedés és zajtérképezés
A stratégiai zajtérképek
A látható és kezelhető környezeti zaj
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
1 A ZAJKIBOCSÁTÁSI HATÁRÉRTÉKEK MEGÁLLAPÍTÁSÁNAK, VALAMINT A ZAJ- ÉS REZGÉSKIBOCSÁTÁS ELLENŐRZÉSÉNEK MÓDJÁRÓL SZÓLÓ 93/2007. ( XII. 18.) KvVM rendelet.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
ZAJVÉDELEM Koren Edit 4..
ZAJVÉDELEM Koren Edit 3..
Bite Pálné dr. VIBROCOMP Kft
Gyakorlati alkalmazás Terjedési és egyéb modellek Környezeti - üzemi zaj számítása Készítette: Akusztika Mérnöki Iroda Kft. Vidákovics Gábor Az MSZ 15036:2002.
Vizsgálati módszerek Közlekedési zaj mérésének alapelvei - közút
Vizsgálati módszerek Épületakusztika
Hangterjedés szabad térben, terjedés zárt térben
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
SZEKTOR EMISSZIÓ ÁLLAPOT HATÁS Ipar VOC Felszíni ózon Mezőgazd. termés Közlekedés Energia termelés Háztartás Mezőgazd. NO x NH 3 PM SO 2 PM koncentráció.
Záróvizsga felkészítő
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
ZH: december 18 kedd, 40 perces
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
A régió kapacitásának bemutatása
Vizsgálati módszer a homlokzati tűzterjedési határérték meghatározásához november 13. Siófok Dr. Bánky Tamás tudományos igazgató.
2006. június 13.Környezetvédelmi Világnap - aktuális kutatási kérdések a környezetvédelemben 1 Zajtérképezés Magyarországon A stratégiai zajtérkép mint.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
A környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól 284/2007
TSZVSZ nemzetközi tűzvédelmi konferencia Hajdúszoboszló május 27. A homlokzati tűzterjedés szabványos minősítő vizsgálata és fejlesztésének irányai.
2006 LAKOSZ Jáky Géza & Lanczki Miklós VOC előírások és költség hatékony technológiák a jármű javító fényezésben Május 19. Jáky Géza elnök Lakk Kereskedők.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Rezgés elleni védelem.
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
A „stratégiai zajtérkép” és a zajtérkép értelmezése
EU szabályozás Zajszennyezés.
Gyakorlati alkalmazás
Gyakorlati alkalmazás
Növény monitoring Ambrus Á., Györfi L., Vásárhelyi A. Az élelmiszerekben elforduló növényvéd-szermaradékok élelmiszerbiztonsági megítélése 5/2002. (II.
Levegőtisztaság védelme
Közl_kvéd021 közlekedési zaj források mérés/számítás (határértékek) csökkentés.
Márkus Miklós szakértő
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
10. ea..
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
közlekedési zaj csökkentése
4. hét 2007.október 9.. Üzemi zajkibocsátás vizsgálata MSZ Fogalmak:  zajkibocsátási hangnyomásszint L AE : a mérőfelület egy pontjára vonatkozó.
Pécs, november 27. Előadó: Micskey Tibor termelési igazgató Pannon Volán Zrt. A nagyvállalatok nehézségei: megoldási lehetőségek a perifériák közlekedésszervezésében.
Immisszió Térképezés- Zaj 3. Előadás:
Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 10. előadás.
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
ADR 2017.
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Előadás másolata:

közlekedési zaj mérése/ számítása források mérés/számítás (határértékek) csökkentés közl_kvéd03

közlekedési zaj mérése MSZ 13-183 - 1 közúti zaj mérése - 2 vasúti zaj mérése - 3 repülési zaj mérése közl_kvéd03

Megítélési legnagyobb szint LAMmax Megítélési idő TM Jogszabályban előírt vonatkoztatási idő (lásd például a 8/2002. (III. 22.) KöM-EüM együttes rendeletet) Megítélési szint LAM A vizsgált zaj egyenértékű A-hangnyomásszintjének a zaj impulzustartalma és keskenysávú összetevője szerint a vonatkoztatási időre korrigált értéke Fontos, hogy a korrigált szinteket valóban csak arra a vonatkoztatási időtartamra vegyük számításba, amelyben az impulzusos vagy keskeny sávú zaj hat. Megítélési legnagyobb szint LAMmax A vizsgált zaj legnagyobb A-hangnyomásszintje a vonatkoztatási idő alatt Napi megítélési A-hangnyomásszint LA24 Az egyes napszakokra vonatkozó megítélési szintekből a napi 24 órára e szabvány szerint számított, eredő A-hangnyomásszint A szabvány szerinti LA24 napi megítélési szint azonos a zajtérképkészítés során alkalmazott Lden mennyiséggel. Vizsgálati idő A vizsgálat megkezdése és befejezése közötti idő, beleértve a mérés előkészítésére, az eredmények értékelésére fordított időt is Vonatkoztatási idő Tv Az az időtartam, amelyre egy egyenértékű A-hangnyomásszintet, vagy más zajadatot vonatkoztathatunk, figyelem véve a jellegzetes emberi tevékenységeket és a zajforrás működésének változását Zajeseményszint LAX A rövid idejű zajesemények MSZ ISO 1996-1:1995 szerint (például: repülőgép-elhaladás, jármű-elhaladás) vizsgálatánál van jelentősége. közl_kvéd03

közúti zaj számítása kiindulási zajterhelés (forgalom emissziója) korrekció referenciaterhelésre: távolság árnyékolás, visszaverődés meteorológia emissziós modell alapadatai: zajforrások geometria (alap:  egyenes vonalforrás) forgalmi jellemzők közl_kvéd03

Zajszámítások Közlekedési zajterhelés számítása közl_kvéd03

Akusztikai járműkategóriák Járműkategória megnevezése Akusztikai járműkategória Járművek főbb jellemzői Személy- és kisteher-gépkocsi I. Személygépkocsi vontatmánnyal, vagy anélkül, kis autóbusz 16 férőhely alatt, tehergépkocsi, amelynek megengedett legnagyobb össztömege kisebb 3500 kg-nál (kb. 1500 kg-nál kisebb hasznos teherbírású) Szóló autóbusz II. KRESZ szerint meghatározott (kivéve a 16 férőhely alattiakat) Csuklós autóbusz III. KRESZ szerint meghatározott Könnyű tehergépkocsi Tehergépkocsi, 3500-7000 kg össztömegű (kb. 1500-3000 kg hasznos teherbírású) Szóló nehéz tehergépkocsi Tehergépkocsi pótkocsi, vagy vontatmány nélkül, 7000 kg-nál nagyobb össztömegű (kb. 30000 kg-nál nagyobb hasznos teherbírású) Tehergépkocsi szerelvény Tehergépkocsi pótkocsival, nyergesvontató Motorkerékpár és segédmotoros kerékpár közl_kvéd03

Közúti zajterhelés számítása MSZ-07-3720 1. Az átlagos napi forgalmat három járműkategóriára kell számítani: ÁNF(I), ÁNF(II), ÁNF(III). A napi forgalmat járműkategóriánként nappali és éjszakai forgalomra kell bontani (ha nem ismert a megoszlás): ÁNFnappal,i = 0,91*ÁNFi ÁNFéjel,i = 0,09*ÁNFi 3. Az egyes út- és időszakaszokhoz tartozó referenciapont egyenértékű A-hangnyomásszintjének számítása: LAeq(7,5) = f(forgalom, sebesség) I,II,III közl_kvéd03

korrekciós értékek Kd – az út középvonala és az észlelési pont közötti távolságtól függő korrekció, Ke – az emelkedéstől függő korrekció Kb – az útburkolat kialakításától függő korrekció Kk – az útkereszteződéstől mért távolságtól függő korrekció Kh – a hangvisszaverődésektől függő korrekció Ká – a hangárnyékolástól függő korrekció Ksz – a vizsgált útszakasz rálátási szögétől függő korrekció Kz – a növénysáv (erdő) zajárnyékoló hatását kifejező korrekció. közl_kvéd03

Barótfi István: Környezettechnika (neten: Kempelen Farkas HIK) közl_kvéd03

közút - vasút vasút: MSZ-07-2904 referenciapont 25 m-re v = 60 km/h közl_kvéd03

repülési zaj jellege (D) közl_kvéd03

repülési zaj időképe közl_kvéd03

helikopter közeledés/ távolodás magasság közl_kvéd03

Leq közl_kvéd03

német és magyar paraméterek közl_kvéd03

zajmonitoring 176/1997 (X.11.) Kormányrendelet előírta a Budapest Airport Zrt. számára A zajmonitor rendszer feladata: a környezet zajterhelésének folyamatos figyelése, és az előírt repülési eljárások betartásának ellenőrzése közl_kvéd03

Mi is az a „zajtérkép”? A „zajtérképezés” kifejezés egy meglévő vagy előre jelzett zajhelyzetre vonatkozó adatok zajmutatók formájában történő bemutatásának módját jelenti, feltüntetve = a hatályos határértékek megszegésének eseteit = az adott területen a zajhatásnak kitett emberek számát, = illetve a zajmutató bizonyos értékeinek kitett lakóhelyek számát az adott területen belül. közl_kvéd03

Mire kell elkészíteni az ún. „zajtérképet”? (stratégiai „zajtérképet) = un. „agglomeráció”-ra – amely egy tagállam által egy területen belül behatárolt olyan részt jelent, amelynek lakossága meghaladja a 100 000 főt, és amelyet népsűrűsége alapján a tagállam városias területnek tekint. = un. „fontosabb közút”-ra - amely a tagállam által kijelölt regionális, országos vagy nemzetközi útvonalat jelent, olyat, amelyet évente hárommilliónál több jármű vesz igénybe. = un. „fontosabb vasút”-ra - amely a tagállam által kijelölt vasútvonalat jelenti, amelyen évente 30 000-nél több vonatszerelvény halad át. = un. „fontosabb repülőtér”-re - amely a tagállam által kijelölt polgári repülőteret jelenti, és amelyen évente 50 000-nél több forgalmi esemény (azaz fel- vagy leszállás) történik, nem számítva a kisebb repülőgépekkel végrehajtott kizárólag oktatási célú repüléseket. közl_kvéd03

zajtérképek közl_kvéd03

Lden, Lnight közl_kvéd03

közlekedési zaj területi határértéke közl_kvéd03

A zaj terhelési határértékei épületek zajtól védendő helyiségeiben Határérték (LTH) az LAM megítélési szintre (dB) nappal 6-22 óra éjjel 22-6 óra Kórtermek és betegszobák 35 30 Kórházak, rendelőintézetek kezelő- és műtőhelyiségei Egyéb orvosi rendelő- és kezelőhelyiségek 40 Tantermek, előadó- és foglalkoztató termek bölcsődékben, óvodákban és oktatási intézményekben; ülés- és tárgyalótermek; könyvtári olvasótermek; tanári szobák; intézmények akusztikai szempontból igényes irodahelyiségei Lakószobák lakásokban, szociális otthonokban, üdülőkben Lakószobák szállodákban, panziókban, munkásszállókban, diákotthonokban, üdülőházakban 45 Étkezőkonyha, étkezőhelyiség lakásokban Szállodák, panziók, üdülők, szociális otthonok, munkásszállók és diákotthonok közös helyiségei 50 Éttermek, eszpresszók 55 Kereskedelmi, vendéglátó épület eladóterei, illetve vendéglátó helyiségei; várótermek; intézmények akusztikai szempontból kevésbé igényes helyiségei 60 közl_kvéd03

EU zajvédelem Csak irányelvek Magyarország valamennyit beépítette Környezeti zajvédelem (zajtérképek és intézkedési tervek készítése) Egyes termékekre max. zajkibocsátás Repülési zaj magyarországi repülőtér nem fogadhat nagy zajkibocsátást okozó repülőgépeket utasszállító repülőgépnek zajbizonyítvánnyal: zajkibocsátása milyen mértékű közl_kvéd03

közl_kvéd03