Öngyilkosság 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
Az első házasság felbomlása
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Gyermekvédelmi munka áttekintése
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
Család.
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A CSALÁDORVOS PREVENCIÓS MUNKÁJA
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
Humánkineziológia szak
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Peremen billegő fiatalok
Alkoholizmus.
A nevelés stílusa.
Campus-Lét a segítő aspektusából a Debreceni Egyetemen Berényi András DEMEK központvezető Műhelykonferencia december 03.
Gyermekkori depresszió
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A népesség családi állapota. Az élet folyamán szerzett tulajdonság Az élet folyamán szerzett tulajdonság Családi helyzet megközelítése: Családi helyzet.
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
A dystrophiától a gyermekbántalmazásig
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
szakmérnök hallgatók számára
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
Az öngyilkosságról Dr. Degrell István.
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Szuicid magatartású kliens ellátásának speciális kérdései
A pszichiátriai epidemiológia
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A lelki egészség védelme az iskolában
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Csoport, egyszemélyes csoport, család
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az OGYEI kiemelt programjai
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Mentálhigiéné professzionális intézményei
Mentálhigiéné professzionális intézményei
Öngyilkosság megelőzés Öngyilkossági gondolatai vannak? Krízisben van? Kérjen segítséget! Hívja a at! (ingyenes, vezetékes- és mobiltelefonról,
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
A szocializáció folyamata
Tervezési folyamat.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Öngyilkosság 1

A meghalás tudatos szándéka Élet kioltására alkalmas módszer képzete Öngyilkosság –suicidium A meghalás tudatos szándéka Élet kioltására alkalmas módszer képzete Előzőmódszer cselekvéssémájának megvalósítása Öngyilkossági kísérlet – parasuicidium A meghalás szándéka nem elég erős vagy egyértelmű A végrehajtás módszere nem elég hatékony A cselekedet hibás vagy inadekvát Halál beállta előtti közbelépés 2

Az öngyilkosság tipikusan humán jelenség Minden korban és kultúrában előfordul, bár eltérő gyakorisággal. Ókori görögök: csak állami engedéllyel Keresztény középkor: erős tiltás 3

Magyarországon 1993-ban 3694 öngyilkosság, évi összhalálozás 2.5%-a 1980 és 1986 között a 100 ezer lakosra jutó éves szuicid mortalitás (szuicid ráta) Magyarországon volt a legmagasabb (45,3), ez a szám a skandináv országokban 28 és 18 közötti, míg például Mexikóban, Peruban és Egyiptomban 2 alatt volt Magyarországon a keleti, délkeleti megyék öngyilkossági halálozása 2,5-3-szorosa a nyugati, északnyugati régióénak. 4

Az öngyilkosság az első 10 halálok között szerepel. A kollégiumi diákok haláleseteinek 30%-a, a 25-34 éves korúak haláleseteinek pedig 10%-a öngyilkosság. Serdülőkorban a második leggyakoribb halálok. Ugyanakkor az öngyilkosságot elkövetők több, mint 70%-a 40 év feletti, és ennek gyakorisága emelkedik 60 éves kor felett, különösen férfiaknál. Az öngyilkossági kísérletek gyakoribbak a fiatalabb korosztályban. Jóllehet az öngyilkossági kísérletek száma háromszor gyakoribb nőknél, mint férfiaknál, a befejezett öngyilkosságok száma férfiaknál négyszer nagyobb, mint nőknél. 5

Okok: Elmebetegségek - elsősorban depresszió és élvezeti szerekkel való visszaélés Szociális tényezők - csalódás, veszteség és szociális támogatás hiánya Személyiségzavarok - impulzivitás, és agresszivitás Gyógyíthatatlan testi betegség Reménytelennek tűnő élethelyzet megoldása 6

Elkövetési módok gyakorisági sorrendje 1993-ban: Férfiak: Akasztás 1893 Méreg 403 Leugrás 111 Lőfegyver 73 Vágóeszköz 63 Vízbefulladás 41 Gáz 14 Stb.: 117 Össz: 2715 Nők: Méreg 408 Akasztás 382 Leugrás 84 Vízbefulladás 46 Vágóeszköz 13 Gáz 7 Lőfegyver 1 Stb.: 36 Össz: 979 7

Durkheim: Szociológiai módszerekkel egoista, altruista és anómiás öngyilkosságot különböztetett meg: Egoista öngyilkosság: az egyén kiszabadul a társadalmi kontrollt jelentő csoportok kötelékéből, izolálódik,így öngyilkossági szándékát ezek megakadályozni nem tudják. Altruista szuicidium az egyén a társadalom érdekében feláldozza magát. Anómiás öngyilkosság a társadalomban ellentét (feszültség) keletkezik az egyének előtt álló vágyak, igények, célok és a megvalósításukhoz vezető egyéni lehetőségek között. 8

Típusok: Menekülés: az elviselhetetlennek érzett helyzet elől Agresszív: bosszú,kiterjesztett öngyilkosság Áldozat: saját életénél fontosabb célért Játék: önkipróbálás 9

Öngyilkosság valószínűségét… Növeli: Egyedülálló, válás vagy megözvegyülés Öngyilkos családtagjai Börtön Bizonyos foglalkozások ( ügyvédek, fogorvosok, orvosok (különösen orvosnők), és a katonai szolgálatot teljesítők) Csökkenti: A házasság A vallási csoport aktív tagjának lenni Szoros szociális kötelékben élés, 10

Öngyilkossági rizikófaktorok I A szuicidium komplex, multikauzális jelenség Elsődleges rizikófaktorok: pszichiátriai betegség, megelőző öngyilkossági kísérlet, a szuicid szándék verbalizációja alacsony központi idegrendszeri szerotonin-aktivitás 11

Öngyilkossági rizikófaktorok II A másodlagos rizikófaktorok: kora gyermekkori veszteségek, izoláció, munkanélküliség, illetve komoly anyagi problémák súlyos negatív életesemények 12

Öngyilkossági rizikófaktorok III A harmadlagos öngyilkossági rizikófaktorok: férfi nem, adoleszcens (serdülő) korosztály, idős nők, vulnerábilis időszakok, mint például tavasz, premenstruum, a nap első harmada, vagyis a reggeli és délelőtti órák 13

Protektív tényezők: A jó szociális és családi háttér a terhesség, a szülést követő első év a nagyobb gyermekszám, a gyakorló (nem formális) vallásosság 14

„Cry for help" Bár az öngyilkosok relatíve kis hányada közli konkrétan szándékát, részletes vizsgálatok a (tudatos és nem tudatos) indirekt jelzések egész skáláját tárták fel (halálvágy verbalizálása, búcsúlevél, végrendelkezés, gyógyszerek gyűjtögetése, fegyver vásárlása stb.), amelyeket az öngyilkosjelölt közvetlen környezetének lead. 15

Ringel: preszuicidális szindróma Perceptív és figyelmi beszűkülés,érzelmi jellegű korábban kedvelt dolgok,személyek iránti érdeklődés elvész Agressziógátlás,maga ellen fordított agresszió Menekülés az öngyilkossági fantáziába 16

A szuicídium szakaszai (Pöldinger) Problémákból kiútként önpusztító gondolatok jelennek meg Szuicid és önfenntartó tendenciák közötti küzdelem,ambivalencia „vihar előtti csend” 17

Werther-effektus Szomorú vasárnap http://www.youtube.com/watch?v=E4Hbr6mQHV0 18

Mentálhigiéné professzionális intézményei 19

Egészségügyi intézmények Szociálpolitika intézményei Nevelési célú intézmények

Az iskola A pedagógusoktól a mai társadalom elvárja: személyiségformáló, fejlesztő funkció, betöltését. oktató ismeretátadó funkciót a családi szocializáció hiányosságait reszocializáló, korrigáló funkció zavarfelismerő, diagnosztikai funkció családdal kapcsolattartó, rekreációs, családgondozó funkció a gyermek személyiségfejlődési, magatartási problémát helyreigazító „pszichoterapeutai” funkció betöltését is. (Bagdy, Telkes) 21

Egyik leggazdaságosabb –mindenki kapcsolatba kerül vele 22

Az iskolai mentálhigiéné lehetőségei (Buda): A mentálhigiénés oktatás. Ez felvilágosítást jelent, ami önmagában kevéssé hatékony. Mentálhigiénés prevenció. Ide például olyan programok tartoznak, amelyek felkészítik a gyermeket arra, hogy ellen tudjon állni a csábításoknak, mondjuk olyan esetekben, ha droggal kínálják stb.. Korrektív programok. Ezek a korrekciót célozzák. Ilyenek például azok a programok amelyek a kommunikációs készségeket fejlesztik magyaróra keretein belül, vagy a saját testtel, annak lehetőségeivel, képességeivel való bánást testnevelés óra során stb. 23

Önértékelés fejlesztése Önértékelés fejlesztése. Ezek általában kreatív vagy mozgásfejlesztő programok stb. Önsegítés, kortárs segítők. A kortárs segítők olyan speciálisan kiképzett tanulók, akik képesek a társaiknak valamilyen problémájuk megoldásában segíteni. A felnőtt segítőkkel szembeni előnyük, hogy a hozzáfordulóknak nagyobb az önhatékonyság, az autonómiaérzetük, inkább érzik úgy, hogy szabad akaratukból kértek segítséget, mint azok, akik felnőtt segítőkhöz fordulnak. 24

Tanári személyiség erősítése, védelme Tanári személyiség erősítése, védelme. Ide az esetmegbeszélés, a szupervízió módszerei tartoznak. Iskolai szervezeti konzultáció és szervezetfejlesztés. Ezek a módszerek az iskola egész kollektívájának a fejlesztését célozzák. Szülőkapcsolatok befolyásolása. A szülőkkel való szoros kapcsolattartás segíthet a gyermekek mentálhigiénés problémáinak felismerésében, a mélyebb okok feltárásában, és a korrekcióban is. Nyitás a közösség az adott ökoszisztéma felé. Például ünnepségek, vagy ismeretterjesztő előadások stb. megrendezésével. Így az iskola az adott közösség mentálhigiénés centrumává válhat. 25

Tanulók mentálhigiénés problémái Életkorfüggő Szülőtől elszakadás (óvódás) Teljesítmény Beilleszkedés Kortársak közötti szerep Identitás (serdülő) Specifikushelyzetek: Hátrányos helyzetűek Nehezen nevelhetőek Iskolai bántalmazás 26

Pedagógusok mentálhigiénés problémái Erős elvárások Kvázi professzionális jelleg Nagy adminisztratív teher Nagy felelősség – kevés eszköz Alacsony presztízs,fizetés 27