Az Európai Unió energiapolitikája: a harmadik energia csomag

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Advertisements

Villamosenergia-piac
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN NEMZETI ENERGIAHATÉKONYSÁGI CSELEKVÉSI TERV Gergely Kálmán Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
A HAZAI ÁRAMPIACRÓL Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK október 17.
Az Európai Unió alakuló energiapolitikája
ENERGIA ÚTITERV 2050 Herczog Edit Európai Parlamenti Képviselő november 15. FenntarthatóságBiztonságVersenyképesség.
Az Európai Unió energiapolitikája: a harmadik energia csomag
A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései
Energetikai folyamatok és berendezések
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
A földgázpiac szabályozása, az átalakulás tapasztalatai Budapest, október 8. Zarándy Tamás főosztályvezető.
Merre tart a hazai energiaszektor 2010 tavaszán. dr
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Globalizáció, avagy a nemzeti energiapolitikák alkonya MAGYAR ENERGETIKAI STRATÉGIÁK-műhelyvita június 2. Hegedűs Miklós GKI Energiakutató Kft.
FIDESZ GAZDASÁGI KABINET Az energiaszektor stratégiai átalakításának lehetősége és útjai Dr. Fónagy János szeptember 25. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
A NEM KONZISZTENS VERSENYMODELL VESZÉLYEI A HÁLÓZATOS KÖZSZOLGÁLTATÁSOKBAN Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Magyar Controlling Egyesület Szombathely, október Keringer Zsolt MCE Konferencia 2008 A controlling gyakorlata ASP alapú közigazgatás lehetőségei.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
A magyar energetika bányászatot érintő aktuális kérdései Szentpétery Emese főosztályvezető-helyettes november 17.
Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia. Folyamat Kormányprogramban Kormányprogramban OGY határozat-tervezet OGY határozat-tervezet NÉS koncepció: MTA-EMLA,
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
A GÁZSZOLGÁLTATÓK JOGI SZÉTVÁLASZTÁSA MIATTI VÁLTOZÁSOK
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Horváth J. Ferenc elnök Magyar Energia Hivatal Jubileumi Szakmai nap szeptember 16. A VEZETÉKES ENERGIAIPAR SZABÁLYOZÁSÁNAK 10 ÉVES TAPASZTALATAI,
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
NÉMETH MÁRTA BIOLÓGIA BSC, 3. ÉVFOLYAM Energiapolitika
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
ÚJ EURÓPAI KIHÍVÁSOK AZ ENERGIAPOLITIKÁBAN MAGYARORSZÁGON Hatvani György helyettes államtitkár.
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
A strukturális alapok (ROP) menedzsmentjének tapasztalatai ( ) Molnár Beáta PhD hallgató, PTE-KTK BGF KKFK
Fenntarthatóság Hol tart Európa a cselekvésben? Herczog Edit Európai parlamenti képviselő Magyar Fenntarthatósági Csúcs II. Budapest, november 24.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
MEGÚJULÓ ENERGIA A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN előadó: Ámon Ada Energy Summit – Gerbeaud Ház Budapest, november 25.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
A Paksi Atomerőmű üzemidő hosszabbítása Lenkei István Műszaki főszakértő A műszaki-vezérigazgató helyettes tanácsadója Energiapolitika 2000 Társulat Energiapolitikai.
Az Európai Unió energiapolitikája Gyürk András Az Európai Parlament képviselője Ipari, kutatási és energiaügyi bizottság.
Az atomenergia szerepe a Nemzeti Energiastratégiában dr. Aradszki András energiaügyért felelős államtitkár A Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetségének.
Megújuló energia alkalmazása
Az Európai Unió energiapolitikája
A megújulók piaci lehetőségei és támogatási megoldásaik
AZ ENERGIAPOLITKA 2000 TÁRSULAT
Piacnyitás az energiaszektorban
Az EED főbb elemei és hatásai a magyar energiaszektorra
Előadás másolata:

Az Európai Unió energiapolitikája: a harmadik energia csomag Herczog Edit Európai Parlamenti Képviselő Budapest, 2008. október 2.

Az európai politika pillérei Önálló energiapolitika nem lehet: jogi alap hiányzik LISSZABON Megfizethetőség + Innováció --------------------------- VERSENYKÉPESSÉG ÉS SZOLIDARITÁS KYOTO Kibocsátás csökkentés + Hatékonyság növelés + Post-Kyoto rendszer --------------------------- HOSSZÚ TÁVÚ FENNTARTHATÓSÁG MOSZKVA Stabil jó kapcsolat + Biztonsági és környezeti normaexport ------------------------------ ELLÁTÁSBIZTONSÁG STRASBOURG Környezeti szabályok + Biztonsági szabályok + Piacintegráció ----------------------------- SZABÁLYOZÁS-REGULÁCIÓ

Beruházásösztönzés 30 éve nagy erőműberuházás nem volt Pénzügyi befektetők ? Monopolhelyzetben lévők ? 20% és 80% viszonya Ha nem megújuló akkor mi? Tudásalapú gazdaság nem létezik energia nélkül

21st Century - Social and Economic Challenges

Az európai villamosenergia-, gáz- és kőolaj hálózat jelene és perspektívái

A HARMADIK ENERGIA CSOMAG

Harmadik Energia Csomag Általános célok: Versenyképesség Fenntarthatóság Ellátásbiztonság "3 x 20%" KÖRNYEZETI TERHELÉS ETS Kibocsátás-csökkentés Energia-hatékonyság Fogyasztói Charta TERMELÉS Harmadik Energia Csomag Liberalizáció Reguláció SZÁLLÍTÁS ÉS ELOSZTÁS Versenyképesség Fenntarthatóság TERMELÉS Tagállami hatáskör Diverzi-fikáció

A harmadik energia csomag előzményei és elemei ELSŐ ENERGIA CSOMAG: Az energia belső piacának megteremtése MÁSODIK ENERGIA CSOMAG: Monopóliumok felbontása regulátorok megerősítése, részleges liberalizáció ZÖLD KÖNYV az európai energiapolitikáról Parlamenti és tanácsi állásfoglalás Az Európai Bizottság energia stratégiai közleménye Az Európai Tanács politikai döntése a belső piac elmélyítése mellett Az EP állásfoglalása (Vidal-Quadras jelentés) HARMADIK ENERGIA CSOMAG 1998-1999 2003-2004 2006 márc. 2006. nov-dec. 2007. jan. 10. 2007. márc. 9. 2007. júl. 10. 2007. szep. 19. Villamos Energia Rendelet Gáz Rendelet Ügynökség Rendelet Villamos Energia Irányelv Gáz Irányelv

Az energiapiac strukturális átalakítása: szétválasztás, együttműködés „Szigorú” verzió: Teljes tulajdoni szétválasztás (unbundling) Energia- termelő forgalmazó Átviteli rendszer üzemeltetője Elosztó hálózat Erőmű Nagy feszültségű átviteli hálózat „Enyhe” verzió: Független rendszerüzemeltetők (ISO modell) (a hálózat megmarad a vertikálisan integrált cég tulajdonában, de üzemeltetője tőle függetlenül, regulátori kontroll alatt dolgozik). Mindkét esetben kötelező hálózatüzemeltetői együttműködés lesz: Technológiai szabványosítás és üzemeltetési koordináció Határkeresztező kapacitások fejlesztése és kihasználása Infrastrukturális beruházások összehangolása

Az energiapiac felügyelete: tagállami reguláció európai koordináció EURÓPAI REGULÁTORI EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÜGYNÖKSÉG: Együttműködési keretet biztosít Felügyeli a regulátorok együttműködését Határokon átívelő kérdésekben döntéshozatali jogokat gyakorol Technikai kérdésekben az ERGEGen keresztül segíti a Bizottság munkáját KÖZÖSSÉGI SZINT TAGÁLLAMI SZINT A REGULÁTOR INTÉZMÉNYE: Egyetlen illetékes energia hatóság Jogilag és szervezetileg minden már köz- és magánintézménytől független Jogi személyiséggel, saját költségvetéssel és személyzettel rendelkezik A REGULÁTOR HATÁSKÖRE: A piaci szabályozás betartatása, akár kényszerítő intézkedések útján is Az átviteli hálózat-fejlesztések értékelése, elbírálása Széles körű piacfelügyelet (reporting és monitoring) A REGULÁTOR EURÓPAI KÖTELESSÉGE: Együttműködni a többi tagállami regulátorral

Az energiapiac a köz szolgálatában: fogyasztóvédelem, szolidaritás Több és jobb fogyasztási tájékoztatás Szolgáltató-váltási jog A váltás gyors (1 hónapon belüli) adminisztratív lebonyolítása Gyakoribb óraleolvasás („intelligens mérés”) Közszolgáltatási iránymutatások Kiszolgáltatott fogyasztók fokozott védelme Európai Parlamenti vívmány: ENERGIAFOGYASZTÓI CHARTA TAGÁLLAMKÖZI SZOLIDARITÁS (CSAK A GÁZ IRÁNYELVBEN): Cél: a komoly ellátási zavarok megelőzése, kivédése Eszközök: Regionális, bilaterális együttműködés (válságkezelés, segítségnyújtás) Stratégiai készletezési és ellátás-biztonsági beruházások

A további lépések („in the pipeline”) Megújulók és klímapolitika (új irányelvek) Tagállamokra lebontott, pontos célszámok Közös bioüzemanyag-ellenőrzési (certification) rendszer Poszt-kiotó kibocsátás-csökkentési rendszer Energiahatékonyság (új irányelv) Fogyasztói magatartások javítása Stratégiai Energia-technológiai Terv (SET) Energia-termelési innováció Megújulók költségeinek csökkentése Energetikai innováció Energiafelhasználás hatékonyságának növelése European global leadership „Alacsony-szén” technológiák kifejlesztése és terjesztése

Mi lehet a magyar érdek a Harmadik Csomagban? Magyarország a saját céljait az Európai Unió közös energiapolitikájának keretei között kívánja elérni; elfogadja, hogy legyen közös európai energiapolitika Kiemelt cél a tagállami szolidaritás elérése, amit a hálózatok összekapcsolásával teremthetünk meg Fontos a részvétel a bilaterális és multilaterális szabályozásban Magyarország tranzitország szerepe kell, hogy előtérbe kerüljön Fontos az erőműépítés, a beszállítói szerepre való törekvés továbbá a net-energiatermelő pozíció elérése a kiemelt cél, az ország regionális vezető/elosztó szerepének megteremtését megcélozva

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Herczog Edit edit.herczog@europarl.europa.eu +32 228 47 596