Reneszánsz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Reneszánsz Reneszánsz.
Advertisements

KÉPTÁR Reneszánsz I..
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
1588. Spanyol Armada (hajóhad) legyőzése
A reneszánsz.
Az angol reneszánsz színház
Reneszánsz Magyarországon
Toszkána – Firenze: reneszánsz művészet kiindulópontja
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Rodostói kakukkok.
Reneszánsz (Újjászületés) Kb. (1420 – 1540)
Aranymetszés képviselői
A középkor művészete Nyugat-Európában
T.
A sárospataki Rákóczi-vár udvari loggiája ( )
A román, a gót és a reneszánsz művészet
A reneszánsz művészet; előtte
A reneszánsz.
A reneszánsz irodalom Reneszánsz: Humanizmus:
A reneszánsz.
Tematika 9. évfolyam irodalom.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
Válaszutak a művészettörténetben A reneszánsz
Giorgione: Pásztorok imádása
Zene: Water source of life
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
MÁTYÁS, AZ IGAZSÁGOS.
A humanizmus és a reneszánsz
Leonardo Da Vinci és festményei
~építészet, szobrászat, festészet~
(XVI. század- XVIII. elejéig)
A barokk, mint művészeti irányzat
Automatikus diaváltás
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
A görög és római kultúra
San Vitale, Ravenna, 570.
Itáliai festő, a korai reneszánsz (quattrocento) idején
Koszti Tamás: A magyar humanizmus
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
Reneszánsz művészet.
Európa városi történelme
Bevezetés a neveléstudományba. Művészetpedagógia 5. előadás.
„Új ég, új föld” : A reneszánsz
Az Olasz Reneszánsz Írta és Rendezte: Auerbach István.
A reneszánsz Összeállította: Fazekas Ádám 9.n.
Az Angol Reneszánsz William Sheakespeare.
Leonardo Da Vinci.
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Magyar reneszánsz Készítette : Szollár Péter.
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
Reneszánsz festészet. A reneszánsz festészet általános jellemz ő i:  Új perspektivikus ábrázolás  Gyakori a természeti háttér  Élénk, gazdag színvilág.
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
A reneszánsz -Gazdasági, társadalmi fejlődés -legkorábban Észak-Itáliában 1300.k. -kézművesség és kereskedelem központjai -Itália városain keresztül -tengeri.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
BÚTORTÖRTÉNET 1.3.
Reneszánsz (XIV-XVI. század).
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
„Dürer kora” – fejezetek a német reneszánsz történetéből
A román, a gót és a reneszánsz művészet
A humanizmus és a reneszánsz
Középkori műveltség.
A reneszánsz művészet Giorgione: Ifjú képmása.
Előadás másolata:

Reneszánsz

A reneszánsz és a humanizmus A reneszánsz szó újjászületést jelent. Egy korszaknak és egy stílusirányzatnak a neve. A XIII. XV sz. fogja át. Itáliából indul el onnan terjed szét Európába, Magyarországra. Itáliában a városi polgároknak sikerült városállamokat létrehozni, pl.: Firenze, Pisa, Genova, Padova. Itália legnagyobb városa a 13. 15 században Firenze volt. Hatalmát, gazdagságát, virágzó iparának, kereskedelmének, és híres bankjainak köszönhette. A politikában nagyobb hatalomhoz a Mediciek /medicsiek/ jutottak. A városállamok polgársága egy új életformát alakított ki. Megnőtt az egyéniség szerepe. A meggazdagodott itáliai polgárság kb. a 14 sz. elején az új stílusú ókori görög és római kultúrát feltámasztotta.. A humanizmus a reneszánsz szerves része. Minden dolgok mértéke és végső célja ismét az ember lett. A humanizmus klasszikus műveltséget, tudós magatartást is jelent. A humanisták tanulmányozták a latin helyesírást és nyelvtant, retorikát antikvitás történetét és mitológiát, régészetet. A 15. században a Mediciek idején elsősorban a képzőművészet vált az új gondolati és érzelmi tartalmak legfőbb hordozójává. Az élethűbb ábrázolás érdekében tanulmányozták az anatómiát, a szobrokról lehullt a lepel, az emberek szabadon gyönyörködhettek az emberi test szépségében. Az új kultúra, új világszemlélet nem jelenti a középkor megtagadását.

A shakespeare-i dráma és színház jellegzetességei A színpad 3 beosztása a színterek gyors váltását az idő, és térbeli távolságok áthidalását tette lehetővé. Nem voltak díszletek. Nem felvonásokra, hanem színekre tagolódnak a drámák. Folyamatos az előadás, nincsenek szünetek. A női szerepeket is férfiak alakították. Nem alkalmazkodik merev szabályokhoz, elszakad a latin és a középkori hagyományoktól. Tudatos szerkezettel sűrített mozgalmas cselekmény, valódi drámai küzdelem, árnyalt jellemrajz, jellemzi.

Az athéni iskola Szent család Ezékiel látomása A szép kertésznõ Leonardo da Vinci Ginevra Benci arcképe Utolsó vacsora Szent Jeromos Benois-Madonna Anatómiai tanulmány Raffaello Santi Az athéni iskola Szent család Ezékiel látomása A szép kertésznõ Sandro Botticelli Vénusz születése A rágalom Krisztus sírbatétele Gránátalmás Madonna Krisztus megkísértése Albrecht Dürer A négy apokaliptikus lovas Ádám és Éva Körtés Madonna Nagy Károly császár Melankólia Vecellio Tiziano Urbinoi Vénusz II. Federico Gonzaga képmása V. Károly képmása Izabella császárné arcképe Vénusz és Adonisz

Építészet Az építészek is új utakat kerestek. Legfőbb vezetője Brunelleschi volt. Ő nem lemásolni akarta az ókori építészetet, hanem olyan stílus kívánt kialakítani, amelyben szabadon alkalmazhatja az antik formákat, és új szépségeket, új harmóniát teremthet. Brunelleschi elérte amit akart: új korszakot hozott az építé- szetben. A Loire-menti Chambord kastély Franciaországban épült 1519-35 között. Híres építészek: Filippo Brunelleschi: Pazzi család híres kápolnáját, Pitti-palota Firenzében, és sok lakóhá- zat Rómában; Alberti: Rucellai-Palota Firenzében; Maiano: Strozzi-palota Firenzében

A reneszánsz vége