A német klasszicizmus esztétikája: Goethe és Schiller

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

Művészet By: Turi Krisztina.
Verbális kommunikáció
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Gondolatok a barátságról
Verbális kommunikáció
Német klasszicizmus Johann Wolfgang Goethe Schiller.
Miért / Kiért van a művészet?.
Térábrázolás különböző életkorokban
A reneszánsz.
"Keresd az életben mindig a szépet
Mellérendelő összetett mondatok
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
A melankólikus temperamentum
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
PLATÓN (Kr. e ).
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Egyedül olvasd el... különösen az utolsó részt
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A felvilágosodás nevelésügye Európában
A szimbolizmus.
Pedagógiai antropológia és etika
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Vérmérsékletem képekben
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok
Henkin-Hintikka játék (részben ismétlés) Alapfelállás: -Két játékos van, Én és a Természet (TW képviseli). - A játék tárgya egy zárt mondat: P. - Választanom.
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
„Reflektorfényben Te állsz”
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Schopenhauer és Nietzsche a művészetről
Kant ( ) a szépről és a zseniről
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
A felvilágosodás esztétikája
A romantika művészetfelfogása
Hans-Georg Gadamer ( ) hermeneutikai művészetelmélete
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Winckelmann ( ): a hellenisztikus művészet újrafelfedezése
A fizika mint természettudomány
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
"Keresd az életben mindig a szépet
A klasszicizmus
A romantika.
"Keresd az életben mindig a szépet
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Avagy ahogy én írtam volna …
Marx a versben – vers az órán
Előadás másolata:

A német klasszicizmus esztétikája: Goethe és Schiller

J. W. Goethe (1749-1832) Természet és művészet viszonya: „a művész, hálásan a természetnek, mely őt is létrehozta, egy második, de átérzett, átgondolt, emberileg beteljesített természetet ad vissza a természetnek. Ehhez azonban a géniusznak, a hivatott művésznek olyan törvények és szabályok szerint kell eljárnia, melyeket maga a természet írt elő neki.”

A művészi ábrázolás három szintje: -- Egyszerű természetutánzás: a természet tárgyait, formáit, színeit hűségesen és pontosan utánozza. „Az utánzásnak ezt a fajtáját tehát úgynevezett halott vagy mozdulatlan tárgyak esetében nyugodt, megbízható, korlátozott igényű emberek gyakorolják. A módszer nem zárja ki természeténél fogva a tökéletesség magas fokát.” Pl. csendélet. A nyugodt létezésen és a nyájas jelenléten alapul. -- Modor: az alkotó módszert talál ki, és nyelvet alkot magának. Legjobban olyan tárgyakhoz illik, amelyek egy nagy egészben sok kis, alárendelt tárgyat tartalmaznak, pl. tájképek. Lényeg: az egésznek a megragadása. Könnyed, tehetséges kedéllyel ragad meg egy-egy jelenséget.

-- Stílus: az alkotó a tárgyak pontos és mély tanulmányozásával megismeri a dolgok létezésének mikéntjét. Ez a művészi ábrázolás legmagasabb szintje. A dolgok lényegét a látható és fogható formákban képes megjeleníteni.

Az allegória és a szimbólum „Nagy különbség, hogy a költő az általánoshoz keresi-e a különöst (ez az allegória), vagy a különösben szemléli az általánost (ez a szimbólum). Előbbi az allegória forrása, hol a különös csak az általános példája, szemléltetője; az utóbbi viszont a poézis természete (szimbólum): kimond valami különöst, és közben nem utal, nem gondol az általánosra. Mármost aki ezt a különöst elevenen ragadja meg, egyszersmind az általánost is elmondja, bár ez nem tudatosul benne, legfeljebb később.” A művészet paradoxona: „A művészet minden módon kimondja a kimondhatatlant, miközben a kimondhatatlan továbbra is kimondatlan marad.”

F. Schiller(1759-1805) művészetelmélete Sokoldalú alkotó és gondolkodó: költő (pl. Örömóda), drámaköltő (pl. Ármány és szerelem, Don Carlos, Tell Vilmos, Stuart Mária), művészet- és történelemfilozófiai tanulmányok. Előzmények, szellemi hatások: Goethe (barátság is), Kant esztétikája, szépség-fogalma, Winckelmann és Lessing görögség-képe.

Művészetelméleti írásai A színház mint morális intézmény: jellegzetesen felvilágosult gondolkodás a színház széleskörű nevelő hatásáról: „A színház az a közös csatorna, amelybe a nép jobbik részéről alááramlik a bölcsesség fénye, s ahonnan halványabb sugarakban szétterjed az egész államra.” Kallias avagy a szépségről: Kant hatása. A szépség a szabadság a jelenségben. A morális szépség: egy morális cselekedet akkor szép, ha önmagából adódó természeti hatásnak néz ki. Az ember jellembeli tökéletességének ez a maximuma.

Levelek az ember esztétikai neveléséről (1795.) Az antik görög világ és a modern kor emberének összehasonlítása: - A görög jellem totális jellem: a görög természet „frigyre lépett a művészet minden bájával és a bölcsesség minden méltóságával”. A kultúra és a természet között még nincs szakadék. - Modern kor: természet és kultúra ellentétbe kerülése; a tudományok szétválása; az intuitív és a spekulatív értelem, az analizáló értelem és a képzelőerő egymást kizáró ellentéte. Elidegenedett emberi viszonyok és államberendezkedés.

A művész korának gyermeke: az anyagot a jelenből veszi, a forma viszont időtlen, örök. Az esztétikai nevelés célja: az elidegenült viszonyok meghaladása, természet és kultúra harmonikus viszonyának helyreállítása, „esztétikai állam” megteremtése. Az emberi szabadság, az emberi mivolt legfontosabb kifejezője: a játék: „az ember csak akkor játszik, amikor a szó teljes értelmében ember, és csak akkor egészen ember, amikor játszik.”

A szép eszménye: a realitás (anyag) és forma egyensúlya. A naiv és szentimentális költészetről (1795): Naiv költő: pl. a görög kultúrára jellemző: a természet győzedelmeskedik a mesterkéltségen, mivel a görögök még egyek a természettel. Ugyanakkor minden igazi zseni naiv (pl. Shakespeare, Goethe): „szemérmes, de nem illedelmes, értelmes, de nem fortélyos, hű, de nem merev, szerény, de nem aggályoskodó.” Szentimentális költő: a modern kor alkotója (pl. maga Schiller). A természetes egyszerűség állapota eltűnt, ezért a költő az eszményt ábrázolja, elmélkedik a benyomásokról.