Az új felsőoktatási koncepció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közoktatási fejlesztések, pályázati lehetőségek
Advertisements

Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Aktualitások a szakképzésben
A Kormány intézkedései és tervei
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
H-M Szakért ő i Akadémia Tematikus fejlesztésére Pécs – 9. szeminárium.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Magyar Útügyi Társaság
1 ANDOR László az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa „Az Európai Unió jövője” konferencia.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Felnőttoktatási tájékoztatója
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
FOGLALKOZTATÁSI FÓRUM Pécsi Kistérségi Foglalkoztatási Paktum
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Tanodavezető, Motiváció Tanoda-Tiszasziget
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Magyar Útügyi Társaság
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Előadás másolata:

Az új felsőoktatási koncepció    KIHÍVÁSOK 2.0 Az új felsőoktatási koncepció SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM 2015. február 12. HAZAI FOLYAMATOK ÉS NEMZETKÖZI TRENDEK AZ OKTATÁSPOLITIKÁBAN Dr. Farkas Éva egyetemi docens, felnőttképzési szakértő „Jöjj el szabadság! Te szülj nekem rendet!”

ha a tények megismerése előtt kezdünk el elméleteket gyártani.” MOTTÓ „A legsúlyosabb hiba, ha a tények megismerése előtt kezdünk el elméleteket gyártani.” (Arthur Conan Doyle) 2

Az oktatási rendszer új működési pályára állítása A TÉMA KONTEXTUSA „Itt és most” sajátos helyzete Az oktatási rendszer új működési pályára állítása Munkapiaci adatok Rendszerszereplők érdekei Hosszabb távú fejlődési folyamatok Európai oktatáspolitikai trendek EURÓPA 2020 Stratégia Munkaerőpiacra belépő fiatalok

AZ EURÓPAI UNIÓ OKTATÁSPOLITIKAI ALAPELVEI Stratégiai dokumentumok Egységes áru-, tőke-, pénz-, s munkaerőpiac megteremtése az EU is az oktatási rendszerek hasonlóságának irányába hat DE Szubszidiaritás elve Stratégiai dokumentumok

EURÓPA 2020 STRATÉGIA EURÓPA 2020: Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája Intelligens növekedés: tudáson és innováción alapuló gazdaság kialakítása Fenntartható növekedés: erőforrás-hatékonyabb, környezet-barátabb és versenyképesebb gazdaság Inkluzív növekedés: magas foglalkoztatás, szociális és területi kohézió jellemezte gazdaság

EURÓPA 2020 STRATÉGIA KIEMELT CÉLJAI 20-64 évesek legalább 75%-ának munkahellyel kell rendelkeznie Az EU GDP-jének 3%át kell K+F-re fordítani Teljesíteni kell az éghajlat-változási/energiaügyi célkitűzéseket Az iskolából kimaradók arányát 10% alá kell csökkenteni Az ifjabb generáció 40%-a rendelkezzen felsőoktatási oklevéllel 20 millióval csökkenteni kell a szegénység kockázatának kitett lakosok számát

Magyarország Nemzeti Reform Programja MAGYARORSZÁG VÁLLALÁSAI Magyarország Nemzeti Reform Programja   Európai Unió célkitűzése 2020-ra Magyar valóság 2013-ban Nemzeti vállalás foglalkoztatás 75% 58,4% felsőoktatás 40% 31,9% 30,3% iskolaelhagyás 10% 11,9% szegénység 25%-os csökkentés 33,5% 23,5% Forrás: EUROSTAT

FELSŐOKTATÁSI VÉGZETTSÉGGEL RENDELKEZŐK A 30-34 ÉVESEK KÖRÉBEN 2013 (%) Forrás: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/163EN.pdf

30-34 ÉVESEK FELSŐOKTATÁSI VÉGZETTSÉGGEL (%) Forrás: http://ec.europa.eu/education/dashboard/tea/tea_en.htm

KORAI ISKOLAELHAGYÁS (%) Forrás: http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/themes/29_early_school_leaving_02.pdf

MAGYARORSZÁG HELYZETE AZ EU 28-BAN (2013) 15-64 éves népesség Foglalkoz-tatási ráta (%) Aktivitási ráta (%) Munkanél-küliségi ráta EU 28 68,1 70,9 8,1 Magyarország 58,4 65,1 10,3 Inaktívaknak a magas száma Forrás: EUROSTAT

FOGLALKOZTATÁSI RÁTA ISKOLAI VÉGZETTSÉGI SZINT SZERINT (2013) 25-64 éves népesség Alapfokú iskolai végzettség (%) Középfokú iskolai végzettség (%) Felsőfokú iskolai végzettség OECD átlag 55 73 83 Magyarország 39 69 80 EU 28 átlag 52 Forrás: OECD Education at glance 2014. http://www.oecd.org/edu/eag-interim-report.htm

MUNKANÉLKÜLISÉGI RÁTA ISKOLAI VÉGZETTSÉGI SZINT SZERINT (2013) 25-64 éves népesség Alapfokú iskolai végzettség (%) Középfokú iskolai végzettség (%) Felsőfokú iskolai végzettség OECD átlag 13,7 8,1 5,3 Magyarország 21, 8 8,6 3,6 Forrás: EUROSTAT

TOVÁBBI MUNKAPIACI ADATOK 2013 EU 28 Magyarország Munkanélküliség a 15-24 évesek körében 23,4% 27,2 % Részmunkaidőben foglalkoztatottak 19,5 % 6,3% Munkanélküli háztartásban élő 0-17 éves gyermekek aránya 10,6 % 16,1 % Szegénységi arány A létminimum 87.510.-Ft 25,9 % 33,5 % Forrás: EUROSTAT http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Employment_statistics/hu 15

GONDOLJUK ÚJRA AZ OKTATÁST Rethinking Education: Investing in skills for better socio-economic outcomesCOM(2012) 669 Európai Bizottság (2012): Gondoljuk újra az oktatást: beruházás a készségekbe a jobb társadalmi-gazdasági eredmények érdekében. Transzverzális készségek fejlesztése Nyitott, rugalmas tanulás ösztönzése, mobilitás támogatása IKT és nyelvi kompetenciák fejlesztése Beruházás, finanszírozás ösztönzése Tanári kompetenciák fejlesztése

HAZAI FOLYAMATOK Sodródás Ambiciózus európai kezdeményezések Foglalkoztatáspolitika Oktatáspolitika Gazdasági visszaesés Források szűkülése

A KÖZNEVELÉSI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAI Rethinking Education….. Kiemelten kezeli a fiatalkori munkanélküliség elleni küzdelmet, ennek érdekében pedig első helyre teszi a korai iskolaelhagyással kapcsolatos problémák kezelését Tankötelezettség 16 évre csökkentése hátrányos helyzetű gyermek kiemelt figyelmet igénylő gyermek

15-24 ÉVES FIATALOK ARÁNYA, AKIK NEM DOLGOZNAK ÉS NEM IS TANULNAK 2008, 2010, 2011 Forrás: Eurostat

15-24 ÉVES FIATALOK ARÁNYA, AKIK NEM DOLGOZNAK ÉS NEM IS TANULNAK 2008 és 2013 Forrás: Eurostat

A KÖZNEVELÉSI RENDSZER VÁLTOZÁSAI Közoktatási intézmények állami fenntartásba kerülése Ok: oktatás színvonalának romlása, tanulói teljesítmények romlása, szegényebb települések nem tudják fenntartani az iskolát Európai trend: Dél-Európa: állami rendszer Észak-Nyugat-Európa: önkormányzati rendszer Autonómia?

AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKISKOLAI KÉPZÉS Alaptanterv (EU 8 kulcskompetencia fejlesztése) Kerettanterv (központilag a felnőttoktatásban is): adott iskolatípusra készül, meghatározza a tantárgyak rendszerét, óraszámát, a tananyag felépítését. A szakiskolai képzés különös hangsúlyt helyez arra, hogy a tanítási-tanulási folyamat megalapozza és továbbfejlessze a tanulók képességeit, motivációit az egész életen át tartó tanuláshoz; beépítse a Nemzeti alaptantervben megfogalmazott tudásértelmezést, és ennek megfelelően az egész tanítási-tanulási folyamatot a szakmatanuláshoz nélkülözhetetlen kompetenciák fejlesztésének szolgálatába állítsa.

PÉLDA A SZAKISKOLAI KÖZISMERETI KERETTANTERVRE Műveltség-területek 9. évfolyam 10. évfolyam 11. évfolyam Magyar - Kommunikáció 2 óra 1 óra - Idegen nyelv Matematika Társadalom-ismeret Természet-ismeret 3 óra Testnevelés 5 óra Osztályközösség-építő Program Szabad órakeret 1,5 óra Összesen: 18 óra 11 óra 9,5 óra

KIHÍVÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉS SZÁMÁRA Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kompetenciák hiánya Hol és mikor sajátíthatják el a szakiskolások az információs és kommunikációs technológiákhoz (IKT) kapcsolódó kompetenciákat? Hogyan lehet korrigálni, illetve a hiányokat pótolni a felnőttképzésben? Kik lesznek képesek a korrekciós mechanizmusokat működtetni? Köznevelési törvény előírásai Andragógus-tanár képzés megszűnt

FELSŐOKTATÁS Rethinking Education… A modern, tudásalapú gazdaságoknak magasabb szintű és relevánsabb készségekkel rendelkező emberekre van szükségük. A CEDEFOP előrejelzései szerint az Unióban a 2010. évi 29 %-ról 2020-ig várhatóan 34%-ra fog emelkedni a felsőfokú végzettséget igénylő állások aránya, míg az alacsony képzettséget igénylő munkahelyek száma ugyanebben az időszakban 23%-ról 18%-ra csökken. A transzverzális készségek, többek között a kritikus gondolkodás, a kezdeményezőkészség, a problémamegoldás és a közös munkavégzés képessége felkészítik az egyéneket az életpályák napjainkban jellemző változatos és kiszámíthatatlan alakulására. Gondoljuk újra az oktatást: beruházás a készségekbe a jobb társadalmi-gazdasági eredmények érdekében

FELSŐOKTATÁS Csökkenő keretszámok Csökkenő államilag finanszírozott hely 16 + 25 „üldözött” szak Folyamatos forráskivonás „Tandíj” de diákhitel Emelt szintű érettségi Nyelvvizsga kötelezettség Felsőoktatás ellenes hangulatkeltés 115841 2012 54814 64,7 29880 84694

FELSŐOKTATÁS Jelentke-zők száma összesen (fő) Felvett hallgatók száma összesen (fő) Felvett részidős hallgatók száma (fő) Állami finanszí-rozott hallgatók száma (fő) Állami támogatás mértéke (e Ft) 2010/2011 125.983 98.208 28.769 68.622 190.676.446 2011/2012 125.735 98.144 28.699 67.035 182.277.200 2012/2013 93.426 80.136 19.822 51.308 165.010.548 2013/2014 82.569 72.159 16.636 54.209 123.251.600 Csökkenés mértéke 2013-ra 2010-hez képest 34,5 % 26,5 % 42,4 % 21,1 % 35,4 % 2014/2015 106.175 74.078 18.838 57.003 ? 115841 2012 54814 64,7 29880 84694 Forrás: Felvi 2015 és Magyar Rektori Konferencia 2013 adatai alapján saját szerkesztés

115841 2012 54814 64,7 29880 84694

DIPLOMÁS PRÉMIUM JÖVEDELEM 2011-BEN (%) 115841 2012 54814 64,7 29880 84694 Forrás: OECD Education at a Glance 2013.

Forrás: OECD Education at a Glance 2013. A FELSŐOKTATÁS TÁRSADALMI BELSŐ MEGTÉRÜLÉSI RÁTÁJA AZ OECD ORSZÁGOKBAN (%) Forrás: OECD Education at a Glance 2013.

A FELSŐOKTATÁSRA FORDÍTOTT ÁLLAMI KIADÁS A GDP ARÁNYÁBAN 2011-ben 115841 2012 54814 64,7 29880 84694 Forrás: OECD Education at a Glance 2013.

A FELSŐOKTATÁSRA FORDÍTOTT ÁLLAMI KIADÁSOK VÁLTOZÁSA 2008-2014 KÖZÖTT 115841 2012 54814 64,7 29880 84694 Forrás: http://www.eua.be/Libraries/Governance_Autonomy_Funding/PFO_analysis_2014_final.sflb.ashx

A FELNŐTTKÉPZÉS MENNYISÉGI ÉS MINŐSÉGI JELLEMZŐI Képzésben résztvevők száma a képzés jellege szerint (fő) 2010. 2011. 2012. 2013 állam által elismert OKJ szakképesítést adó 106553 113851 112919 152017 munkakörhöz, foglalkozáshoz szükséges nem OKJ szakképesítést adó 54904 51937 51602 56594 szakmai továbbképző 229629 246948 212694 208505 hatósági jellegű képesítésre felkészítő képzés 42855 48052 43550 51256 nyelvi képzés 96634 95673 68376 128219 általános felnőttképzés 76635 77469 61196 85602 informatikai képzések 31724 68548 26085 46308 egyéb képzések 13653 17983 11830 20461 Összesen 652587 720460 590249 748962 Forrás: OSAP

OKJ-S SZAKKÉPESÍTÉST SZERZŐK SZÁMA Forrás: OSAP, EMMI

FELNŐTTKORI TANULÁSBAN VALÓ RÉSZVÉTELI ARÁNY AZ OECD ORSZÁGOKBAN

MI A CÉL ? A „reformok” helyzetelemzés nélkül indultak el. Hiányzik a pontos cél- és feladat definiálás, a tervezés, a koordináció, az érintett gazdasági-társadalmi szereplők összefogása, együttműködése, a hatékonyság mérése. Remélhetőleg csak időszakos kisiklásról van szó, ellenkező esetben a folyamatok visszafordíthatatlanná válnak!

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET! „A HELYZET REMÉNYTELEN, DE NEM SÚLYOS” Dr. Farkas Éva egyetemi docens, felnőttképzési szakértő feva@jgypk.u-szeged.hu