A hazai turizmus helyzete, aktuális kérdései 2013. március 8., Budapest Dr. Horváth Viktória Turisztikáért felelős helyettes államtitkár Nemzetgazdasági.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
50-ről 100-ra" című TDM konferencia május 23. Szarvas
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Projekt általános bemutatása
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
Turisztikai desztinációs menedzsment szervezetek létrehozása és fejlesztése.
Aktuális pályázati lehetőségek
QUO VADIS TURIZMUS? MSZP kormányzati ígéretei •Dr. Kiss Elemér Kancellária miniszter: „reálértékén megőrizzük a turisztikai támogatásokat…” május.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Változások a Számvitelben
Vállalkozói pályázatok Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Béren kívüli jutatások 2012 IVSZ Badak Béla okl.könyvvizsgáló
TISZATÉR LEADER EGYESÜLET célterületei és eljárásrend 2011.
A fesztiválok turisztikai jelentősége Magyar Fesztivál Szövetség Évadzáró Konferenciája november Százhalombatta.
A turizmuspolitika aktuális kérdései
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
Helyi Vidékfejlesztési Stratégia Felülvizsgálata 2011.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
TDM Szakmai Nap november 21.
BALOGH KÁROLY elnök Magyar TDM Szövetség Budapest, március 2.
A megkoronázott minőség Nemzeti tanúsító védjegyrendszer bevezetése a szálláshelyeken.
Baranya Megyei Önkormányzat
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tőkefinanszírozás biztosíték nélkül Török József Üzletfejlesztési igazgató Budapest, május 15.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
2012. évi adótörvény változások. Béren kívüli juttatások új rendszere: Béren kívüli juttatások esetén az adóteher 30,94 % - = Erzsébet utalvány: havi.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Falusi szálláshelyek Napraforgós Nemzeti Tanúsító Védjegy rendszere
Falusi szállásadók képzése Budapest, április 19.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
Minőségbiztosítás a falusi turizmusban
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
JEREMIE Programok módosulásai
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program IV. tengely – Leader program  A pályázati időszak október.
Magyar Turizmus Zrt. Dél-Dunántúli RMI Marketingterv prezentáció
Kőszeg, Foglalkoztatási helyzet a Kőszegi Kirendeltség vonzáskörzetében Kőszeg,
E-számlázáshoz és e- dokumentumkezeléshez kapcsolódó pályázat a Támpont – Mester Kft. segítségével.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
turizmusért felelős helyettes államtitkár
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A szaktanácsadás támogatása között
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A turizmus fejlesztési irányai Magyarországon Zalaegerszeg, május 21. Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A turizmuspolitika aktuális kérdései 2013-ban Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szezonfelkészítő rendezvény április 25., Tihany Fodor Olivér.
Dr. Bienerth Gusztáv prezentációja 2016.december 12.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Turisztikai fejlesztési lehetőségek a programozási időszakban
A turisztikai desztináció menedzsment rendszer Magyarországon
Falusi szálláshelyek Napraforgós Nemzeti Tanúsító Védjegy rendszere
Előadás másolata:

A hazai turizmus helyzete, aktuális kérdései március 8., Budapest Dr. Horváth Viktória Turisztikáért felelős helyettes államtitkár Nemzetgazdasági Minisztérium

2 Vendégforgalmi adatok (KSH adatok alapján, 2012)

3 Vendégek száma a kereskedelmi szálláshelyeken

4 Vendégéjszakák száma a kereskedelmi szálláshelyeken

5 A kereskedelmi szálláshelyek bruttó árbevétele (millió Ft)

6 Ssz.OrszágVendégéjszaka (2012) 1.Németország (+3,2%) 2.Ausztria (-1,3%) 3.Olaszország (+17,1%) 4.Oroszország (+30%) 5.Egyesült Királyság (+10,5%) 6.Csehország (+4,2%) 7.Lengyelország (+12,4%) 8.USA (+0,3%) 9.Románia (+0,8%) 10.Hollandia (+24%) A TOP 10 küldőországunk

7 A SZÉP Kártya

8 SZÉP Kártya adatok január 31-i állapot szerint Elfogadóhelyek száma (db) Szerződött munkáltatók száma (db) Igényelt SZÉP Kártyák száma összesen (db) Igényelt társkártyák száma (db) Kiadott (már leszállított) SZÉP Kártyák száma (db) SZÉP Kártyára feltöltött összeg összesen (eFt) Szálláshely alszámlára feltöltött összeg (eFt) Vendéglátás alszámlára feltöltött összeg (eFt) Szabadidő alszámlára feltöltött összeg (eFt) SZÉP Kártyával fizetett összeg összesen (eFt) Szálláshely alszámláról fizetett összeg (eFt) Vendéglátás alszámláról fizetett összeg (eFt) Szabadidő alszámláról fizetett összeg (eFt)

9 SZÉP Kártyákra feltöltött összegek (Mrd Ft)

10 SZÉP Kártyákról elköltött összegek (Mrd Ft)

11 Összes feltöltés: 71,7 Mrd Ft Összes feltöltés: 73,6 Mrd Ft

12 A SZÉP Kártyával kapcsolatos főbb változások november 25-től  301/2012. (X.26.) Korm. rendelet a Széchenyi Pihenő Kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló 55/2011. (IV.12.) Korm. Rendelet módosításáról

13 Ami változott I.  Kibővült a felhasználási kör: a szabadidő alszámláról több sporttevékenység (pl. sporthorgászat, sportpálya bérlés, sportoktatás, uszoda bérlet) fizethető.  A SZÉP Kártya birtokos halála esetén az intézmény a hagyatéki eljárás végéig zárolja az elektronikus utalvány nyilvántartást, tehát az utalványok nem járnak le. A kibocsátó intézmények a hagyatéki végzésben foglaltak szerint készpénzben kifizetik az örökösöknek az elhunyt SZÉP Kártyáján rendelkezésre álló összeget.

14 Ami változott II.  A SZÉP Kártya jelenlegi 1,5%-os jutalékszintjének megtartása mellett bevezettünk egy 12 Ft-os minimum díjat azért, hogy a jutalék legalább a kibocsátók tranzakciókkal kapcsolatos önköltségét fedezze.  A kártyakibocsátó vállalatoknak 5 munkanapon belül el kell utalni az elfogadóhelyek felé a SZÉP Kártyával fizetett összegeket.

15 Ami változott III.  Konkrétan meghatároztuk az MKEH által kiszabható bírság mértékét arra az esetre, ha a szolgáltatók megsértik a rendeletben foglaltakat - Bírság mértéke: Ft – Ft - Ismételt jogsértés esetén: max Ft - 3 éven belül visszaesők: a kártyakibocsátó intézmény 15 napon belül köteles felmondani vagy közös megegyezés alapján megszüntetni a szerződést és a szerződés felbontásától számított 1 évig nem lehet új szerződést kötni

16 A SZÉP Kártyával kapcsolatos főbb változások december 30-tól  412/2012. (XII.28.) Korm. rendelet a Széchenyi Pihenő Kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló 55/2011. (IV.12.) Korm. Rendelet módosításáról

17 5 hónappal meghosszabbítottuk a kártyán lévő utalványok felhasználási határidejét – a juttatást követő év december 31. HELYETT a juttatást követő második év május 31. A lejárt utalványok ellenértékét a kibocsátók a lejáratot követő egy hónapon belül vissza kell hogy utalják a munkáltatóknak december 31-én még 75 millió Ft 2011-ben juttatott utalvány volt a számlákon, ez a forrás így az idei előszezonban hasznosulhat.

18 Nemzeti tanúsító védjegyek

19 A védjegy rendszer célja 2009 októbere óta megszűnt a szálláshelyek kötelező minősítése A turizmusban a minőség iránti elvárások növekedése folyamatos, a versenyben azok a szolgáltatók tudnak megmaradni akik hosszú távon egyenletes minőséget képesek kínálni: – szálláshelyen (védjegyek) – vendéglátásban (alapanyagok, helyi termékek, hungarikumok stb.) – programokban (nemzetközi elismerések, fesztivál minősítési program) Nemzeti tanúsító védjegy alkalmazása nem kizárólagos, de elősegíti – a jó és megbízható minőségű szolgáltatók pozitív megkülönböztetését és kiemelését, – erősíti a tudatos fogyasztói (turista) magatartást, illetve – megkönnyíti a tájékozott fogyasztói döntés meghozatalát.

20 A védjegy rendszer előnyei A minősítés új rendszere: a szolgáltatók önkéntesen csatlakozhatnak a nemzeti tanúsító védjegyrendszerhez. Az előre rögzített szakmai szempontrendszer alapján a védjegyhasználat jogszerűségét és a minősítési kritériumok fennállását rendszeres időszaki ellenőrzés garantálja. A védjegyhasználat és a védjegyhasználat jogszerűségének ellenőrzése során érvényesül a szakszerűség, függetlenség és a pártatlanság elve. Valamennyi pályázó vállalja, hogy a rögzített követelmények be nem tartása, jogszabályellenes magatartás, a szabályzatba ütköző védjegyhasználat esetén a védjegyhasználat visszavonható. A védjegyhasználatra pályázat útján jogosultságot szerzett, vagy a jogosultságot elvesztett vállalkozások neve folyamatosan nyilvánosságra kerül.

21 A szálláshelyek nemzeti tanúsító védjegy rendszere Működő nemzeti védjegyek: Falusi szálláshely (320 db) Vendégszoba/vendégház (17 db) Kemping (22 db) Üdülőháztelep (5 db) Szálloda (Hotelstars) (300 db) A nemzeti tanúsító védjegyek tulajdonosa: a Magyar Állam (joggyakorló az NGM) A védjegyrendszer működtetése: a szakmai szervezetek látják el a rendszer operatív működtetését, adminisztratív feladatait (honlap, tájékoztatás, minősítési kérelmek kezelése, helyszíni ellenőrzés, stb.) A minősítési döntés: a bíráló bizottság (NGM, szakmai szervezet képviselői) javaslata alapján a turizmusért felelős miniszter

22 A szolgáltatások minősítő rendszerének továbbfejlesztése Hamarosan bővül a minősített szolgáltatások köre: ifjúsági szálláshelyek fürdők További lehetőségek: panziók vízi megállóhelyek Új irány: csatlakozás az Európai Minőségi Díjhoz, amelynek kidolgozása az Európai Bizottság kezdeményezéseként történik. Ha a nemzeti minőségi díj feltételrendszere megfelel az Európai Minőségi Díj kritériumainak, a tagállami minőségi díjas szolgáltatók automatikusan elnyerik az európai minőségi díjat is.

23 Vendéglátással kapcsolatos aktuális ügyek

24 Artisjus-jogdíjak „V13” jelölésű 2013-as tervezett díjszabás véleményezési eljárása – szeptember-december – Véleményezésre jogosultak: NGM, MSZÉSZ, VIMOSZ, (MKIK), (EMMI) Közös javaslat  tényleges igénybevételhez kapcsolódó, az érintettek teherbíró képességét figyelembe vevő rendszer  szállodáknál REVPAR csoportok Eredmény: a szállodákra vonatkozó díjmegállapítás átalakítása – a szállodák szobáiban történő gépzene-felhasználásra vonatkozó díjmegállapítás a KSH által közölt kategóriánkénti szobakapacitás- kihasználtsághoz igazítva Továbblépés  munkacsoport felállítása  2014-es ”alternatív díjszabás” kidolgozása

25 Bontott üvegek a vendéglátásban Főbb problémák: 1)A kiszolgálótérben tárolható bontott üvegek mennyisége, és űrmértéke (ideértve a pultok hosszának és számának kérdéskörét is) 2)Az ételkészítéssel összefüggésben a bontott termékek tárolása a termelőtérben (konyhán, cukrásztermelőben) 3)A belső, illetve külső helyszínen megtartott rendezvényről visszaérkező bontott termékek raktározása Megoldási javaslatok: – 1 literes határ 2 literre történő emelése [jövedéki törvény 110.§ (7)] – NAV tájékoztató/felhívás kiadása a vendéglátóhely konyhájában, cukrásztermelőjében tárolható bontott italokról és a pult (eladótér kiszolgálásra szolgáló része) értelmezéséről

26 Nemzeti turizmusfejlesztési koncepció 2020

27 A turizmus szakpolitika megújítása a 2014-től 2020-ig tartó tervezési időszak fejlesztéseinek megalapozásához szükséges, összhangban az Új Széchenyi-tervben megfogalmazott fejlesztési programmal.

28 I. Gyógyító Magyarország – innovatív, kreatív és minőségi termék- és kínálatfejlesztés II. A magyar turisztikai versenyképességet javító nemzeti és üzleti környezet kialakítása, munkahelymegőrzés, és munkahelyteremtés III. A TDM rendszerre épülő belföldi és nemzeti turizmus erősítése és az intézményrendszer kialakítása IV. Nemzetközi és keleti nyitás, külpiaci marketing és értékesítés-ösztönzés V. Horizontális célkitűzések (innovativitás, fenntarthatóság, társadalmi felelősségvállalás) Fő célok

29 Számszerűsíthető kiemelt nemzeti célkitűzések A turizmus nemzetgazdasági hozzájárulásának (GNI) megduplázása 10 év alatt; A turizmusban és a kapcsolódó területeken dolgozó bejelentett munkavállalók számának megkétszerezése ig; A turisztikai üzleti környezet versenyképességének tekintetében Magyarország legyen a világ első 30 országa között (WTO mutató alapján) 2025-ig; A magyar turizmus pénzügyi működésének több lábra állítása

30 Kiemelt magyar turisztikai fejlesztések előkészítése és megvalósítása között A legfontosabb nemzeti turisztikai termékek és fejlesztési területek mentén minimum 6-10 kiemelt nemzeti fejlesztési program kidolgozása 2014-ig; és sikeres, fókuszált megvalósítása között 3-5 nemzetközi hírű komplex gyógyhely, 8-10 regionális jelentőségű gyógyfürdő kialakítása és fejlesztése, 10 db kiemelt nemzetközi jelentőségű projekt megvalósítása; 100 db országos jelentőségű projekt kidolgozása és megvalósítása; 500 db magas hozzáadott értékű turisztikai fejlesztés kidolgozása és megvalósítása.

31 A belföldi turizmus élénkítése érdekében a stabilan működő magyar TDM rendszer teljes kiépítése, Nemzeti TDM Szervezet felállítása – együttműködésben a kiemelt partnerekkel, a belföldi turisztikai alapmutatók (költés, vendég- és vendégéjszaka szám, látogatószám) minimum 1/3- dal való javítása 2020-ig; A Magyarországra látogató külföldi turisták magyarországi átlagos költésének megkétszerezése és tartózkodási idejének másfélszeresére növelése 2025-ig; További kiemelt célkitűzések I.

32 Új piacok meghódítása és a keleti-nyitás eredményeként a keleti országokból érkező turisták számának és a vendégéjszakák számának a megtöbbszörözése; Szakmai nyitás: új nemzeti turisztikai és szakmai együttműködési rendszer kialakítása; Budapest tartósan legyen tagja az európai TOP 10 és a közép- európai TOP 3 városi desztinációnak; Balaton tartósan legyen tagja az európai TOP 5 családi üdülő desztinációnak. További kiemelt célkitűzések II.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!