A harmadik erő elméletei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

A kisgyermekkori kompetenciák fejlesztése
Csoport munka.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
EGÉSZSÉGTUDATOSSÁG, FELELŐSSÉG, A LELKI ÉLET FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSE
A harmadik erő elméletei
A képzőművészet-terápia
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Személyiséglélektan I.
Harry Stack Sullivan.
Ferenczi Sándor.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
MOTIVÁCIÓ.
Én-pszichológia 1930-as évektől
Fenomenológiai megközelítés
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A harmadik erő elméletei
Személyiséglélektan 3. előadások
A lehetséges énképek.
Zeneterápia.
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban
CARL ROGERS
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Három hagyomány a valláslélektanban
Valláslélektan Chris Dykhuisen Honors 201 November 4, 2003.
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia mint tudomány
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Fenomenológiai megközelítés
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Művészetterápia csoportban
Életmód – Harmónia - Egészségtanoda „Nem azért felejtünk el játszani, mert megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani!” (G.B.Isnaw)
Kognitív pszichológia
Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban
Mindennapi veszteségeink
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Általános és személyiséglélektan
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
A fenomenológiai perspektíva a személyiséglélektanban
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
Személyiségfejlődési zavarok
Az önismeret fontossága a szenvedélybetegek gyógyítása területén
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Hiteles Élet – Élménydús Élet
A képzőművészet-terápia
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Fenomenológiai megközelítés
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
A cég helye a tulajdonos(ok) boldogság-portfóliójában
A települések szükséglet oldali vizsgálata Kerner-Hegyi Judit Ph. D
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

A harmadik erő elméletei A humanisztikus pszichológia Carl Rogers (1902-1987) és Abraham Maslow (1908-1970)

Rogers fenomenológiai személyiségelmélete Nézete az emberi természetről: az ember alapvetően jó Az önaktualizálás az élet fő motívuma Fenomenológiai álláspontja Énkép Az énfogalom fejlődése

Rogers alapfogalmai A pozitív értékelés szükséglete Az értékfeltétel A feltétel nélküli pozitív elfogadás A fenyegetettség élménye és a védekező folyamatok Védekező mechanizmusok Organizmikus értékelő folyamat Dezorganizálódás és pszichopatológia Az újraintegrálódás folyamata

Az énkép mérése: Q-rendezés

Az énkép kísérleti vizsgálata Az én-percepció és a pszichológiai alkalmazkodás vizsgálata (Chodorkoff, 1954) Én-fogalom és felidézés (Suinn és mtsai, 1962) Önelfogadás és mások elfogadása (Medinuus és Curtis, 1963)

A teljességgel működő személyiség Tapasztalatai számára nyitott Tapasztalatai tudatosíthatók Szimbolizációi pontosak Szelf-struktúrája összeillik élményeivel Szelf-struktúrája képlékeny Gestalt lesz Magát mint az értékelő folyamatok lezajlásának helyét tapasztalja Az értékelő folyamat organizmikus lesz Minden helyzetben olyan viselkedést tanúsít, amely egyedi és alkotó alkalmazkodás a pillanat újdonságához Organizmikus értékelésést megbízhatónak tartja A reciprok pozitív elismerés megerősítő jellege következtében másokkal a maximális lehetséges harmóniában fog élni

A kliens-centrikus terápia Non-direktív Reflexió, tisztázás A terápiás kapcsolat szükséges és elégséges feltételei: - Két személy pszichés kapcsolata - A kliens az inkongruencia állapotában van, sérülékeny, szorongó - A terapeuta kongruens és hiteles: integrált - A terapeuta feltétlen pozitív elfogadást él meg a kliens felé - A terapeuta empátiásan megérti a kliens referencia-keretét, és ezt kommunikálja - A kommunikáció el kell jusson a klienshez!

Maslow: Az emberi egészség pszichológiája Az egyén integrált egész Az állatkísérletek irrelevánsak Az ember belső természete jó Az embernek van kreatív képessége A hangsúly a pszichés egészségen van

Az emberi szükségletek hierarchiája

A D- (deficit) motívumok kritériumai Hiányuk beteggé tesz Jelenlétük kivédi a betegséget Helyreállításuk meggyógyítja a betegséget Depriváció esetén a személy azt a lehetőséget választja, amivel a hiányt kielégítheti Egészséges embereknél nincsenek jelen

A B- (being) motívumok (metaszükségletek) Hiányuk pszichológiai beteggé tesz Metapatológiák: apátia, elidegenedés, depresszió, cinizmus

Az önmegvalósítók

Az önmegvalósító emberek jellemzői

A csúcsélmény A tárgyak egészleges megélése Az észlelés tárgya kizárólagos figyelemben részesül A tárgy önmagában fontos tekintet nélkül „hasznosságára” Gazdagítja az észlelést Az észlelés meghaladja az ego szintjét: ego nélküli A csúcsélmény önmagát érvényesítő pillanat, magában hordja értékeit Jellegzetesen torzul a tér és időélmény A csúcsélmény mindig jó és kívánatos

A folytatás: pozitív pszichológia Csíkszentmihályi M.: Az áramlat (flow)

Maslow elméletének igazolása A fiziológiai és biztonsági szükséglettel kapcsolatos vizsgálatok Magasabb szintekre: szervezeti vizsgálatok Vágy és kielégültség közti összefüggések Valóságos-e az önaktualizáció?