Csoportos tehetségsegítő tevékenységek megvalósítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A komplex tehetségfejlesztési program moduljainak tartalma
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Tehetséggondozás a testnevelés órán
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 DISSZEMINÁCIÓ.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
„Ezt egy életen át kell játszani”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Széchenyi tehetségműhely
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Kéttanítós modell Bethlen Gábor Református Általános Iskola, Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Nevelési Tanácsadó Törökszentmiklós.
A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában   „Az első lépések”
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
A komplex tehetségfejlesztő program
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
„ Ha fölgyújtjuk a gyermekben a veleszületett szikrát, azzal mindig olyan magaslatok felé nyitunk utat, amilyenekről álmodni sem mertünk volna.” Kristine.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Képzések, műhelyek, kiadványok és online diákportál fejlesztés a Hidak Program kiterjesztésben.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
Készítette: Kocsis Erzsébet
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
VASVÁR ÚTI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÓZD
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Új Széchenyi Terv - keretében kiírt TÁMOP -_3.3.10/A-12 kódszámú, A hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének elősegítése a Lévay József református.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Tervezési folyamat.
főosztályvezető-helyettes
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Előadás másolata:

Csoportos tehetségsegítő tevékenységek megvalósítása 2015. január Dr. Polonkai Mária a MATEHETSZ alelnöke

Komplex tehetségfejlesztő programok Komplex programok céljai: - a tehetséges gyermek erős oldalának fejlesztése, - a tehetséges gyermek (tehetséggel összefüggő) gyenge oldalának fejlesztése, - „megelőzés”, „légkörjavítás”, - olyan területek támogatása, melyek kiegészítik a gyermekek tehetségfejlesztését.

Fejlődéslélektani szempontok: - Óvodáskor: „csak” alapozó szakasznak tekinthető, érzelmi fejlődést kell biztosítani, „törődni” kell a gyermekekkel, nem szabad „elkülöníteni” a tehetségnek látszó gyermekeket. - Kisiskoláskor: alapozó szakasz (más értelemben mint az óvodás kor), az általános képességet kell fejleszteni, speciális képességfejlesztés korai (speciális osztályok), ha felbukkan a speciális képességfejlesztés igénye, egyéni programmal fejleszthető.

Felső tagozat (középiskola): színterei lehetnek a speciális fejlesztésnek. Iskola kettős funkciója: tehetséges gyermekek felderítéséhez változatos programokat kell biztosítani, a megtalált tehetség fejlesztése változatos szervezeti keretek között történjen.

- Középiskolás kor: hatékony terepe a speciális tehetségfejlesztésnek Sokféle szervezeti forma: - tanórán kívüli tevékenység, - program hétvége, - szakkör, - fakultáció, - speciális osztály, stb. Cél: - általános képességek fejlesztése, - érdeklődés felkeltése, változtatási lehetőség biztosítása a tanulóknak. - Felsőoktatás: kiemelkedő tehetségek speciális fejlesztése.

Csoportos tehetségsegítő tevékenységek megvalósítása a TÁMOP 3. 4 Csoportos tehetségsegítő tevékenységek megvalósítása a TÁMOP 3.4.5 - 12 - 2012 – 0001 Tehetséghidak programból, gyermekek, diákok, számára, közösségi formában, szervezeteken keresztül Támogatott tevékenységek köre: 1. Versenyfelkészítés, versenyfelkészítő szakkörök támogatása 2. Gazdagító programpárok támogatása 3. Szülő - diák - pedagógus kapcsolatrendszer fejlesztése érdekében tervezett programok támogatása

1. Versenyfelkészítés, versenyfelkészítő szakkörök - diákmentorok bevonása, - versenyfelkészítés (házi, járási, megyei, országos, nemzetközi) tehetséggondozó versenyre, - máshonnan érkező diákok bevonása a versenyfelkészítésbe, - együttműködés tanulása feladatmegoldás, egyéb tevékenységek, kísérlet, dramatikus játék, kommunikáció (idegen nyelv), kreatív írás, stb.

- versenyzők klubja alakítás, - diákmentorok saját (pl - versenyzők klubja alakítás, - diákmentorok saját (pl. OTDK, munka világából, stb.) produktumainak bemutatása, - külső előadó előadása, ami a szakkör témájához kapcsolódik, - külső előadó előadása pl. versenyre való felkészítés metodikája, logikus gondolkodás, rendszerezett ismeretelsajátítás, problémák többoldalú megközelítése, ismeretek alkalmazása képességének kialakítása, tudásvágy erősítése, stb.

A versenyfelkészítés főbb céljai: esélyteremtés, személyiség-és képességfejlesztés, kommunikáció fejlesztése, a tehetséges tanulókkal kis csoportban vagy egyéni foglalkozás, team munka gyakorlása, motivációs bázis fejlesztése, kreativitás növelése, az összetartozás tudatának alakítása, intézményközi kapcsolat-”hálózatosodás” fejlesztése

2. Gazdagító programpárok támogatása Programelemek: 1. a kötelező óvodai, kollégiumi, tanodai foglalkozáson és iskolai tanórán kívüli tevékenységek (extracurriculáris) 12 órában, 2. tömbösített alkalmak ( intramurális vagy extramurális) a fejlesztés mellett egyéb készség-, képességfejlesztő, lazító, stb.) programelemekkel kiegészítve (3 nap, 15 óra).

Gazdagító programok tervezésével szembeni elvárások: elkezdett foglalkozások folytatása, tanórán kívüli ill. iskolai vagy iskolán kívüli tehetségfejlesztő programok tartalmának, szervezeti formáinak tervezése, diákmentorok munkájának beépítése a tehetségfejlesztő folyamatba, tömbösített tehetségfejlesztő, lazító stb. programok előkészítése, a programok megvalósítása, a programok zárása, bemutató, kiállítás, poszter, helyi diák konferencia (mini TDK), stb.

Tehetségfejlesztő programokat befolyásoló tényezők I. Tantervmodellek 1. A tartalmi modell: gyors tempójú, előrehaladásra alapozó, előíró orientáltságú, az intellektuális tartalom szervezi, a tanár, mint facilitátor.

2. A folyamat/eredmény modell: a kiválasztott témákban elmélyülő, produktumra alapozó, forrás orientáltságú, természettudomány vagy más modell köré szervezett, kollaboratív.

3. Az ismeretelméleti modell: ismeretelméleti indíttatású, esztétikára alapozó, megbeszélés orientáltságú, a témák és eszmék szervezik, szókratészi módszer.

Szempontok a gazdagító programpárok kidolgozásához ( Polonkai, 1999 Szempontok a gazdagító programpárok kidolgozásához ( Polonkai, 1999. In: Balogh László (szerk.): Tehetség és iskola. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen.) A probléma felvetése, döntés Kapcsolódások (NAT, tehetségmodellek, stb.) Célok megfogalmazása Célcsoport(ok) meghatározása Szervezeti formák Gazdagító program választása vagy készítése A gazdagító tantervek megvalósításához szükséges források figyelembe vétele A gazdagító tanterv értékelése

Gazdagító programok tanterv-előkészítő mátrixa I. Személyiség tulajdonságok Ált. fejlesztési követelmények Értelmi képesség (tények, összefüggések, fogalmak, stb.) Érdeklődés Motiváció Attitűdök, érzelmek Magatartás, viselkedés Szociális érzékenység Ismeretszerzési, feldolgozási, alkalmazási képesség Tájékozottság az anyagról Tájékozottság az időben Tájékozottság a térben

Gazdagító programok tanterv-előkészítő mátrixa II Gazdagító programok tanterv-előkészítő mátrixa II. A kreatív probléma-megoldási eljárás elemeire bontásával Tantárgyak Problémamegoldó képességek Probléma-meghatározás Felkészítés Ötletkeresés A kritériumok kiválasztása Értékelés Megvalósítás Társadalom-ismeret Anyanyelv Rajz Matematika Irodalom

3. Szülő – diák – pedagógus kapcsolatrendszer fejlesztése Felkínált tevékenységek: 1. egynapos közös szülő – diák – pedagógus lazító program, 2. filmklub megvalósítása szülői közreműködéssel (szakértő bevonásával), 3. sikeres szülői életpályákat bemutató foglakozások szervezése diákoknak, szülőknek, 4. szülők számára nyitott jó tehetségfejlesztő gyakorlatok, szakkörök szervezése, 5. szakkörön résztvevő diákok szüleit bevonó, a versenyzés/versenyeztetés pszichológiai és pedagógiai határait vizsgáló műhelybeszélgetés szervezése (szakértő bevonásával), 6. kiadványok megjelentetése szülő - diák - pedagógus bevonásával.

A program összeállításánál a feladatok: - célmeghatározás, - tevékenységek tervezése, - a szereplők feladatainak meghatározása, - a program értékelése a három szereplővel. Az elérni kívánt eredmények: Szülő: - megismeri a gyermeke tehetségfejlesztését, - részt vesz a fejlesztő programokban, - segít a programok szervezésében, - vetélkedőt, versenyt szerveznek a szülők részvételével,

- a tanulók tevékenység végzése alatt a szülők pl - a tanulók tevékenység végzése alatt a szülők pl. előadást hallgatnak, majd közösen folytatódik a program, - segítik a programok a szülők társas hálózatának kiépülését, - gyarapodnak a szülők kapcsolatai, - a szülők jobban hozzáférnek az oktatási forrásokhoz, a tehetségfejlesztő lehetőségekhez gyermekeik számára.

„…a világhoz nem alkalmazkodni kell, hanem csinálni, nem újrarendezgetni azt, ami már megvan benne, hanem hozzáadni mindig,…” (Ottlik Géza: Iskola a határon)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! polonkaim@t-online.hu